Mire jó a piacelemzés?

Istock 629985958 1080

Ha nem sikerül megtalálnunk a vásárlóinkat,  a legjobb termékből is lehet üzleti kudarc. Sokszor apróságokon múlik a siker. Olyan dolgokon, amelyekre talán nem jönnénk rá magunktól, de a piac elemzése során kiderülnek.

Ha van egy jó ötleted, még egy dolog biztosan kell ahhoz, hogy üzletet csinálj belőle: meg kell ismerned a leendő piacod! Így meggyőződhetsz arról, működik-e az ötleted a gyakorlatban is. A piac alapos ismerete alapvetően alakíthatja a vállalkozásod életét. Találhatsz egy piaci rést, valamit, amire érdemes specializálódni, mert más nem foglalkozik vele. Megtudhatod, mely fogyasztói csoportot érdemes megcélozni, vagy éppen melyik értékesítési technikát érdemes alkalmazni az adott területen.  

A legfontosabb kérdések

Ha jól ismered a piacod, tudatosan növelheted a bevételed. Ehhez tudnod kell pár alapvető dolgot:

  • Kikkel versenyzem?
  • Kikért versenyzem?
  • Van-e lefedetlen piaci rés?

Egyszerű kérdéseknek tűnnek? Igen. De amilyen egyszerűnek tűnnek, olyan bonyolult lehet minden részletre kiterjedő választ kapni rájuk. Mégis, ha ezekre tudod a választ, könnyebben alkotsz üzleti stratégiát, és jobb lesz az üzleti terved is.

Mérd fel a vevők igényeit!

Meg kell ismerned a potenciális vevőid igényeit! Tudnod kell, miből mennyi fogy, melyik termék vagy szolgáltatás örvend a legnagyobb népszerűségnek. Ha például pékséget vezetsz, és bővítésben gondolkodsz, kiderülhet, hogy a környéken senkinek sem hiányzik, hogy egy pékségben szendvicset is lehessen vásárolni – viszont sokan vágynak egy jó kávézóra.

A földrajzi elhelyezkedés is fontos lehet

Ismerned kell a helyi jellegzetességeket, egy adott környék hátrányait is.

Például a budapesti Kosztolányi Dezső teret a Bocskai út egyik oldalán félkörívben kiépített házsor szegélyezi, az út másik felén a Feneketlen-tó terül el. Ezen az íven több bolt, pékség, zöldséges, virágárus és trafik működik, ám csak az ív egy szakaszán. A másikon elátkozott üzlethelyiségek vannak, bármit nyitnak azokban, minden üzlet tönkremegy. Nem a kiszolgálással vagy a kínálattal van a baj, csak éppen a forgalmas megállók, amelyek a forgalmat hozzák, a másik részen vannak.

A jó termék nem minden

Jól mutatja ez a példa, miért kevés, ha van egy jó termékünk. Ha ugyanis nem tudjuk eladni, lehet a miénk a világ legjobb kakaós csigája, nem érünk vele semmit, a vállalkozás csak szenvedés lesz, küzdelem a hónapokkal. A fent szereplő vállalkozások ott buktak el, hogy nem vették figyelembe: a konkurencia könnyebben szerez vevőt, mert nagyobb merítéssel dolgozik.

A piacelemzés más kockázatok kiszűrésében is segít. Visszaigazolhatja, hogy az, amit a termékedről vagy annak népszerűségéről gondolsz, helyes. Vagy épp ellenkezőleg: kiderülhet, hogy tévúton jársz. Segít a terméket, szolgáltatást úgy kialakítani, hogy illeszkedjen az igényekhez.

A piacelemzés segít abban, hogy jól láss a pályán.

Keresd a számokat

A jó piacelemzés objektív mutatókra, egzakt számokra épül. Többféle szempont figyelembevételével képet kaphatunk arról, valóban szenzációs-e az elgondolásunk, termékünk vagy ötletünk. Hiába bérlünk üzlethelyiséget egy metróaluljáróban, és rendezünk be ott tévéboltot, egy több százezres utazóközönség sem fog ilyen helyen tévét venni. Vagyis a temérdek ember ez esetben nem potenciális ügyfél számunkra.

Összefoglalásul: A piacelemzéssel választ kaphatsz arra is, hogy az ötleteddel teljesülhet-e a felvázolt üzleti terv. Hoz-e annyi pluszforgalmat, ami fedezi a kiadást, ráfordított munkát? Érdemes-e kalapboltot nyitni egy olyan városban, ahol a nők alig hordanak kalapot? Van-e erre megfelelő kereslet? Hányan szeretnék és hányan tudják megvásárolni azt a terméket, amelyet kínálsz? Ezek sem lényegtelen kérdések.

Ha a következő cikkünket elolvasod, megtudhatod, hogyan fogj hozzá a piac elemzéséhez, milyen adatokat szerezz meg, és hol tudod azokat megtalálni! 

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!