Terülj-terülj webshopom! Hogyan szárnyaljunk át a személyes eladásból a digitális értékesítésbe? – Interjú Pénzes Anikó textilipari kézműves mesterrel és Majsai Richárd marketing szakemberrel

Anikó egy éve turisztikai viszonteladóknak értékesített textil ajándéktárgyakat, ám bevétele egyik napról a másikra nullára csökkent. Ezért helyezte át termékeit a Terülj-terülj webshopba, és majd’ ötven évesen egy egészen más értékesítési területen bontogatja szárnyait. A digitális menedzselésben, az online marketing világában pedig méltó segítsége akadt Richárd személyében.

Hello Biznisz: A koronavírus megjelenésével nehéz helyzetbe kerültek a kézművesek, hiszen megszűntek a fesztiválok, vásárok, kiürültek a szuvenírboltok, ahol a szépséges termékeket értékesíteni lehet. Neked mi volt az első reakciód?

Anikó: Egész életemben viszonteladóknak gyártottam a termékeimet, elsősorban turistaboltoknak, a reptértől kezdve Hévízen át mindenhol lehetett találkozni textil ajándéktárgyaimmal. Tavaly március 8-án érkezett az első visszamondás egy megrendelésre, attól a perctől kezdve minden bevételem a nullára csökkent. Eleinte nem foglalkoztam vele, vártam, hogy az élet visszatérjen a normális kerékvágásba. A pohár akkor telt be, mikor bejelentették, hogy elmarad a Vörösmarty téri karácsonyi vásár. Két felnőtt lányom van, tele energiával és fiatalos lendülettel, ők régóta mondogatták, hogy modernizáljam magam, csináljak webshopot és mutassam be a termékeket a közösségi médiában is, és én akkor beadtam a derekam. Ők ajánlották Richárdot, mint digitális marketing szakértőt, hiszen számomra abszolút idegen volt ez a világ. Elkezdtük a közös munkát, a semmiből kinőtt egy webshop. Ajándéktárgyak helyett inkább terítőkre, háztartási textilekre specializálódtunk. Kellett a családom segítsége, nehezen váltottam. Rugalmasnak kell maradni ötven fele közeledve is, és elutasítás helyett elfogadni és értékelni a fiatalság lendületét. A lányaim és Ricsi sokat segítenek arculat, design, ötletek terén.

Hogyan jut el egy vállalkozó a jó ötlettől az évi több millió értékesített termékig? A Julius-K9® márka sikersztorija erre is választ ad!

Hello Biznisz: Richárd, hogy zajlott az első konzultációtok? Mik a legfontosabb lépések, amiket meg kell tenni, ha valaki az online értékesítés ösvényére lép?

Richárd: Anikó évtizedek alatt megszerzett tapasztalataiból, emberismeretéből indultunk ki. A termékeket és a vevőket illetően ő volt tisztában azzal, merre érdemes elindulni a kommunikációval és a marketinggel, ehhez adtam én szakmai tudásomat és a digitális eszközöket. Leültünk beszélgetni, s bár alapos piackutatás idő hiányában nem készült, sorra vettük a konkurens platformokat, az alternatív értékesítési lehetőségeket, azoknak előnyeit és hátrányait, végül arra jutottunk, hogy csak saját webshopban fogjuk értékesíteni a termékeket egy szűkebb, koncentráltabb célcsoportnak, akik kifejezetten asztali dekorációt, eszközöket keresnek. Ehhez igazítottuk a marketing stratégiát is. Általánosságban viszont úgy gondolom, hogy mindenképp érdemes egy kezdő piackutatás bármilyen online értékesítés elindulásánál. Egy MVP-t (Minimum Viable Product – legkorábban használható, életképes prototípus) érdemes összetenni online, ami egy webshop esetében akár lehet egy sima facebook shop létrehozása, vagy egy alternatív platformon (pl.: Jófogás, Ebay stb.) történő értékesítés, hogy megbizonyosodjunk a termék piaci helyzetéről, valamint ez segíthet még jobban megérteni a vásárlói célközönséget is.

Hello Biznisz: Nincs mindenkinek pénze és lehetősége több hónapos piackutatást végezni, mielőtt vállalkozni kezd. Mik az első lépések, hogy egy vállalkozás pozícionálja a webshopját a piacon?

Richárd: Kisvállalkozóknak ingyenes és felhasználóbarát eszköz a Google Trends, többek között ennek segítségével mértük fel, mekkora potenciál van az üzletben, milyen kulcsszavakkal érdemes optimalizálni a honlapot, mi az, ami iránt fokozottan érdeklődnek a vásárlók, és hogyan érdemes elnevezni egy-egy terméket, hogy a kereslet találkozzon a kínálattal. A Trends megmutatja, hogy a Google-ben hányan keresnek rá egy adott kulcsszóra. Használata nagyban segít a célcsoport megismerésében és a keresőoptimalizálásban is, valamint a hirdetési kampány összeállításában. Az eredmények alapján döntöttük el, hogy érdemes évszakokhoz, ünnepekhez kötődő üzenetekkel ösztönözni vásárlásra az érdeklődőket. Ez mindig aktualitást ad a honlapnak, a közösségi média posztoknak, a vásárlásnak, és stabil törzsközönséget teremt, akik szívesen követik a tartalmakat, és ránk gondolnak, ha éppen alkalom adódik asztali eszköz vásárlására. Ezek mellett nagy hangsúlyt fektetünk a különböző közösségi játékokra, sorsolásokra.

Lévai Richárd öt tippje a hatékonyabb online kommunikációért!

Hello Biznisz: Anikó, eddig a tevékenységed „láthatatlan” volt az interneten, kézműveseknél viszont kifejezetten szeretik a vásárlók, ha megismerik az alkotót is.

Anikó: Nem vagyok egy nagy posztoló, a kezemet már megmutattam videókban, de az arcomat még nem. (nevet) De kezdem átlépni a magam korlátait, már képes vagyok egy kommentet odaírni valamihez a saját oldalamon. Tudom, hogy csak így lehet pótolni a személyes varázs hiányát, ami a legszokatlanabb számomra. A személyes eladásnál azonnal jött a visszajelzés, ráéreztem az emberekre, tudtam, mire vágynak és mit ajánljak. Most egy fotó kell, hogy eladja a terméket, meg egy leírás, én későn kapcsolódom az ügyféllel. De rengeteg marketinges trükk létezik, amivel felülírhatjuk ezeket a problémákat, ezeket mi is alkalmazzuk.

Hello Biznisz: Richárd, te hogy látod? Hogyan segíti az értékesítést, ha a vevők megismerik az eladó személyiségét?

Richárd: Az online világ hangos, minden lehetőséget meg kell ragadni, hogy magunknál tartsuk a vevő figyelmét. Digitális értékesítés esetén az élő jelenlétet mással kell pótolni. Mi elsősorban Anikó személyiségére, kézműves tárgyainak, textileinek egyediségére építünk. Ezért szeretnénk minél jobban bemutatni őt, miközben dolgozik, hiszen egyedi terméknél alapvető a personal branding (személyes márkaépítés) fontossága. Fokról fokra haladunk ebben, hiszen természetes, ha idegenkedünk önmagunk megmutatásától az online térben. Anikó is egyre nyitottabb arra, hogy megjelenjen, haladunk ebbe az irányba, ami egyre jobban generálja a visszajelzéseket és azok minőségét. Szeretnénk blogoldalt is létrehozni, mert nagyon erősíti az oldalmegjelenést valamint az oldalhelyezést SEO szempontból egyaránt. Ha az asztalterítés témájában írunk cikkeket, és az emberek pont arra keresnek rá, máris a weboldalon találják magukat. Az értékesítés első lépése, hogy a weboldalra tereljük az embereket.  Fontos tényező, hogy a kézművesek, a magyar termelők nagy közösséget alkotnak, ezért igyekszünk kihasználni az ajánlások és az együttműködések adta lehetőségeket is.

Hello Biznisz: Miért fontos a digitális követések kihasználása?

Richárd: Ha tudjuk mérni, honnan érkeznek az érdeklődőink, illetve a vevőink, látjuk azt is, hol érdemes hirdetésre költeni. Ezt a Google és Facebook adta eszköztárházzal tudjuk leginkább megfigyelni, de különböző affiliate linkeket is használunk, melyekkel nyomon követhető, milyen helyről kattintanak ránk az érdeklődők. Tudjuk követni a vásárló internetes útját. Ezt bárki meg tudja csinálni a saját honlapján, és kötelezőnek is tartom, hogy figyeljünk ezekre az adatokra, hiszen ebből ismerhetjük meg azt a közönséget, amely érdeklődik a termékünk/szolgáltatásunk iránt, így ez ad egy extra lehetőséget, hogy a kommunikációt még inkább az adott közönségre szabjuk. A trackelés (nyomonkövetést) segít a célcsoportok monitorozásában is, kik keresnek minket: az idősebbek, fiatalok, kismamák? Nincs is annál hatékonyabb online megjelenés, mint amikor a célcsoportod úgy érzi, hogy ez a valami pont neki szól amiről kommunikálsz. Gyakran érezhetjük azt, mikor megnézünk egy weboldalt, hogy „ezt a terméket/szolgáltatást nekem találták ki” ez az érzés nem véletlen, hanem tényleg az összeállított personák alapján valóban, pont te lehetsz a célcsoport és a szolgáltató célja valóban az, hogy a te igényeidet szolgálja ki.

Hogyan növeld az organikus elérésedet a Facebookon? Ha érdekel, kattints ide!

Hello Biznisz: Milyen social média tevékenységeket tartasz egyszerűnek, mégis hatásosnak?

Richárd: A játékokat nagyon szereti a mi célközönségünk a terülj terülj esetében. Egy csomag sorsolása a közösségi oldalakon sok lájkolót hoz, ami forgalmat és ismertséget generál. Most könnyű dolgunk van: mivel az emberek sokkal többet étkeznek otthon, szeretnék meghittebbé tenni a hétköznapokat is, szebbé az asztalt, ha már nem lehet étterembe járni. Ezen felül a legalapvetőbb eszköz, hogy aktivitásra bírjuk bármilyen módon a célközönséget. Kommentet vagy lájkot generálunk kérdésekkel, szavazásokkal. Bármilyen interakció, ami a közösségi medián történik, erősíti a tartalmat. Valamint itt azt is érdemesnek gondolom megemlíteni, hogy a videós tartalmak azok, amik a legjobb elérést tudják generálni az online platformokon, így mindenképp érdemes ebbe az irányba gondolkodni. A platformok is preferálják ezt, nem is kell, hogy hosszú tartalmakra gondoljunk, elég egy 20 másodperces videó az érdeklődés felkeltésére, aminek a konverziója (kiváltandó cselekvése) a kattintás a weboldalra, miután pedig valaki járt már a weboldalunkon, képesek vagyunk „online követni” őt és többször megmutatni neki különböző termékeket. Természetesen ezt is csak olyan módon, hogy ne legyen zavaró a felhasználó számára, hiszen ez gyorsan el is üldözheti a vásárlástól.

Hello Biznisz: Anikó, később is megtartod a webshopot, ha az élet visszaáll a normál kerékvágásba?

Anikó: Megtartom, bármit is hoz a jövő, sok energiám benne van. Azt szoktam mondogatni, hogy lett még egy gyerekem, akivel mindennap foglalkozni kell.  Ez inspiratív, frissen tart és új élményeket mutat. Bizalmi tábort építek, már van bevételem, és jó érzés, hogy adok az embereknek. Fontos az önazonosság, hogy ne csináljunk a vállalkozásunkban a személyiségünktől teljesen idegen dolgokat, de legyünk képesek felülírni régi hiedelmeinket és áttörni gátjainkat. Inspiráló, ha van egy nemes célunk is a vállalkozással, én például egy óvodát támogatok a maradék anyagaimmal. És élvezni kell a változást. 

Összefoglalás
  • Merjünk váltani! A fejlődés és a sikeres vállalkozás egyik titka, hogy lépésről lépésre felülírva önmagunkat képesek legyünk a változásra, együtt haladjunk a trendekkel.
  • Számos ingyenes alkalmazással (pl. Google Trends, Facebook Insights, bit.ly) végezhetünk egyedül is piackutatást, ami segít megismerni vevőinket és a weboldalunk iránt érdeklődőket.
  • A folyamatos monitorozás, az ún. tracking nélkülözhetetlen, ha optimális mederbe akarjuk terelni a marketingkommunikációnkat, ez abban is segít, hogy ne költsünk felesleges pénzt olyan hirdetésekre, melyek egyáltalán nem találnak célba és nem érintik/szólítják meg a célközönségünket.
  • A generációk közt együttműködésre van szükség: a fiatalok az idősebbek higgadtságából, az idősebbek a fiatalok lendületességéből és bátorságából profitálhatnak.
  • A pandémia okozta változásokból a jót is megtarthatjuk. A bezártság miatti erőfeszítéseinket a nyitáskor is felhasználhatjuk majd profitunk növelésére, továbbfejleszthetjük és építhetjük amit a bezártság alatti időkben kezdtünk építeni ezzel egy teljesen új szintre lépve vállalkozásunkkal.
  • Jó, ha a bevétel mellett nemes célt is találunk vállalkozásunknak: nézzünk körül, hogyan tudnánk támogatni a környezetünkben élőket, a célközönségünket és ezt is próbáljuk beépíteni kommunikációnkba, vállalkozásunkba.
  • A personal branding úgyszint alappillére az online kommunikációnak, ha a social médiában szeretnénk hírnevet szerezni. Nem szabad sokat agyalni és hezitálni azzal kapcsolatosan, hogy hogyan lépünk ki az online térbe. Kezdjünk el minél hamarabb kommunikálni arról kik vagyunk és kiknek tudunk segíteni, ezzel már létrehozunk egy kommunikációt potenciális vásárlóink között és utána, mint egy sarkcsillag az ezáltal megtanult és megfigyelt információink segítségével tudjuk fejleszteni kommunikációnkat. Lépésről lépésre megtanulhatjuk megmutatni magunkat és munkásságunkat a világnak, így szerezve bizalmat vásárlóinktól.

Ha szeretnél jobban elmélyülni az értékesítés témában, keresd fel Tudásbázisunkat!

Szerző:
Sin Bettina – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 2

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.