Hello Biznisz | Startupokat megszégyenítő agilitás a bonyhádi családi cégnél

Startupokat megszégyenítő agilitás a bonyhádi családi cégnél

Névtelen Terv (93)

A HerGroup sikertörténete megmutatja, hogy fontos a digitalizáció, de még fontosabb az ember a szervezetben

A fontos az ember a szervezetben kijelentésre talán sokan csak könnyedén legyintenének, hogy „persze, így van”, ám a több mint 20 éve működő családi tulajdonban lévő HerGroupnál napról napra bizonyosodott be, hogy akár üzleti hitvallás is lehet. A nem éppen könnyű pályának számító építőiparban tudtak sikertörténetet építeni: az egy kis bérelt raktárból indult, nyílászáró gyártáshoz és beépítéshez szükséges alapanyagok-, valamint ajtó- és árnyékolástechnikai termékek nagykereskedelmével foglalkozó cég ma már 2 telephellyel rendelkezik, és számos prémium épület technológiai márkának a hazai képviseletét látja el. A többek között Belgiumból, Csehországból, Németországból, Olaszországból és Ausztriából is importáló vállalat számos, építőipari léptékkel nagy beruházásnak számító ingatlanfejlesztési projektben is részt vesz alvállalkozóként.

A cég fiatal vezetőjével, Schnierer Péterrel beszélgettünk arról, hogy a mi folyamatos megújulásuk titka.

A bérelt helyiségtől a több mint 2000 négyzetméteres raktárig

„Egyszerűsítés, hatékonyság, fejlődés” – foglalja össze a generációváltás folyamatában lévő vállalat második embere a HerGroup stratégiájának elemeit. Persze, ahogy ez lenni szokott egy családi cégnél, nem volt egyértelmű és nem is volt mindig így. „Annyira családi vállalkozás volt, hogy akkoriban négyen a húgommal, édesanyámmal és édesapámmal csináltunk mindent. Egy kis bérelt raktárunk volt, de állványrendszer például nem, ezért a földre voltak lepakolva sorban a különböző alkatrészek, és mi voltunk gyakorlatilag a raktárosok. De nyilván a kiszállítást is mi négyen családtagok oldottuk meg, az iskola és minden egyéb más mellett” – avat be az alapító fia a kezdetekbe.

Kezdetben a HerGroup fő profilja a nyílászáró gyártók, beépítők és a nyílászáró kereskedő cégek alkatrész-ellátása volt, azaz a gyártáshoz és beépítéshez szükséges mindenféle alkatrész és alapanyag beszerzése volt a fő feladatuk. „Minden olyan alapanyag, ami nem a nyílászárónak a profilja vagy az üvege. Tehát mindenfajta működtető vasalat, kilincs, párkányok, faipari felületkezelő anyagok, díszvasalatok és egyéb speciális alkatrészek” – hangzik a pontos meghatározás.

Péter 2006-ban, a cég alapításakor 15 éves volt, amivel együtt nőtt fel; ahogy mondja az összes szabadidejét és nyarát a cégben töltötte. Amikor 2015-ben „hivatalosan” is belépett a cégbe már 15 fő alkalmazott volt, és a garázs helyett egy közel 100 millió forintos beruházás keretében megvalósult raktárépülettel és kétszintes irodaházzal, bemutatóteremmel működött a cég Bonyhádon.

Üzletág indítás futószalagon

Péter belépése a céghez új lendületet adott a fejlődésnek. Az akkor már létező beltéri ajtó forgalmazása azon a koncepción alapult, hogy a meglévő partnerkört, ügyfélkört megszólítsák és minél több terméket adjanak el. Ez változott meg: kibővült a portfolió, kiegészült árnyékolástechnikai termékek nagykereskedelmével, amellyel elindult a nulláról az a növekedési pálya, ami megváltoztatta az addigi családi cég jelleget. Mint a cégvezető elmondta, természetesen használta a cég akkori meglévő infrastruktúráját, mint a pénzügy, könyvelés, raktár stb., de a folyamatos megújulás és újat mutatás belső kényszere meghozta a gyümölcsét. Egyre újabb és újabb termékek kerültek hozzájuk, méghozzá kizárólagos magyarországi forgalmazói jogosultsággal. A Péter által elindított üzletág ma már a cég teljes bevételének 40%-át adja, meghaladva az évi 1milliárd forintot.

Mindemellett 2020-ban elindult a projekt üzletáguk is: ennek keretében nem nyílászáró gyártókereskedő cégeknek értékesítik az ajtó és árnyékolástechnikai termékeket, hanem generálkivitelező és ingatlanfejlesztő cégeknek. „És itt már ebben az esetben nemcsak egy nagykereskedelmi tevékenységet folytatunk, hanem alvállalkozó partnerek segítségével gyakorlatilag szakági kivitelezők vagyunk, tehát be is építjük ezeket az ajtókat, illetve árnyékolástechnikai termékeket.” – mondja Péter.

2022-ben újabb üzletágat indítottak, amely a nyílászáró gyártó cégeknek értékesít beépítésre kész, tehát profilozott, méretre vágott hőszigetelő elemeket. Az idei évtől azonban egy teljesen új termékkel bővül a paletta, amit viszont már saját maguk gyártanak.

Nagyra nőttünk: digitalizáció, tudásmenedzsment, generációváltás

A HerGroup ma már 45 főt foglalkoztat. 2022-ben a bonyhádi székhelyüket újabb 1200 négyzetméteres raktárcsarnokkal bővítették. Két évvel ezelőtt fogalmazódott meg a cégvezetésben, hogy egyrészt a méret, másrészt a generációváltás miatt szükséges professzionális módon fejleszteni a cégszervezetet. „Elég sokat gondolkoztunk rajta, hogy hogyan ugorjuk meg, hogy ne legyen az, mint sok más családi vállalkozásban, hogy a generációk közti nézeteltérések tönkre teszik az egész céget, de még a családi kapcsolatokat is” – mondja erről Péter. Jelenleg kettős ügyvezetéssel működik a vállalat, ahol megtörtént egy középvezetői réteg kinevezése is. Péter most a saját üzletág kiépítése után egyre több más területet is fokozatosan át vesz – például a pénzügy és a kontrolling mellett a zászlóshajónak számító épületvasalat nagykereskedelmi üzletágat is.

Ekkor kapott újabb erőre a digitalizáció is cégen belül. ERP-rendszerük már a kezdetektől fogva van: 2006-ban még inkább egy DOS-os raktárkezelő rendszer volt, ami még számlázni is tudott; ebből lett a mostani komolyabb saját fejlesztésű ERP-rendszer is. Az ERP mellett a másik fontos szoftver az értékesítést támogató CRM-rendszer, aminek fejlesztése és bevezetése már Péter nevéhez köthető. Ugyancsak fontos szerepe van a vállalat működésében a raktártechnológia fejlesztésének: bevezették a vonalkódos rendszert – vonalkóddal történik a komissiózás is –, amit a kollégák PDA-val koordinálnak. A cégvezető úgy fogalmazott, hogy „nagyon nagy hangsúlyt fektetünk a folyamatos innovációra és újdonságokra. Azt látjuk, hogy ahhoz, hogy hatékonyak tudjunk maradni a piacon és fenntudjuk tartani ezt a fajta növekedési pályát, nemcsak termékportfólióban, telephely-infrastruktúrában, hanem a digitalizációban is élen kell járnunk”. Jelenleg a mesterséges intelligencia (MI) felhasználásának, bevezetésének lehetőségeit vizsgálják. Ám, mint a cégvezető elmondta, már az Outlook levelezőprogram egy modernebb platformmal történő felváltása is több hónap intenzív belső kommunikációt igényelt, ezért az MI még a jövő zenéje.

„Ne úgy jöjjön be, hogy stresszelnie kell”

Tudásmenedzsment a magyar építőipari szektorban nem szokványos, pláne nem egy családi vállalkozásnál. Péter mégis ezt emeli ki a leginkább az elért szervezetfejlesztési folyamatok és eredmények közül. A HerGroup-nál komolyan veszik azt, hogy a sikerük múlik azon, hogy a munkavállalók miként dolgoznak és hogy érzik magukat a munkahelyen. A tudásmenedzsment anyag összeállításának gondolata is ebből fakadt, hiszen, mint a cégvezető érvel, ha egy munkavállaló számára sok a tisztázatlan kérdés, akkor előbb-utóbb rossz lesz a hangulat. Márpedig Ők arra törekednek, hogy minél jobban érezzék magukat a dolgozók – emiatt az épített környezet (például a szép és felszerelt épület) mellett a menedzsment tudatosan fókuszál arra, hogy a lehető legjobb munkakörülményeket tekintsék – és adott esetben ezzel is felvegyék a versenyt a multikkal.

Megéri: kézzelfogható előnyök

A HerGroup vezetője szerint nincs ellenérv a digitális- és/vagy szoftveres megoldások használatával szemben. Elmondása alapján a döntéshozatali folyamatok, a vállalaton belüli kommunikáció gyorsasága megsokszorozódott, hatékonysága növekedett – és sokkal rugalmasabbá vált a szervezet. „Ahhoz, hogy ezt a szintű adatvezéreltséget lehetővé tegyük, minimum 3 vagy 4 olyan adminisztrátor kellene pluszba a cégbe, akik csak ezeknek az adatoknak az adminisztrálásával foglalkoznak.”

Mindez költségszinten is jelentkezett: a digitalizációs folyamatoknak köszönhetően a személyi jellegű ráfordítások körülbelül 10%-át spórolták meg. És ez csak az első kör, mert további fejlesztéseket terveznek, ahol szintén költségmegtakarítást várnak.

A HerGroup vezetője szerint kulcsfontosságú a munkatársak bevonása. Jó példaként említi, hogy számukra fontos megtapasztalás volt az, hogy amikor ketten édesapjával eldöntötték, hogy mi lesz, akkor azt sokkal nehezebb volt megvalósítani a cégben, mint amikor bevonták a kollégákat is. A kollégák bevonása, tájékoztatása, edukációja véleménye szerint kulcsfontosságú nemcsak egy IT-fejlesztés bevezetésében, de a teljes vállalat optimalizálásában – mert sok esetben a munkatársak nagyobb rálátással vannak egy-egy terület esetében, mint a vezető.

És mit tanácsol Schnierer Péter a vállalkozásoknak? A jöjjenek a HerGroup vezetőjének alapelvei:
  • Tudd, hogy mit akarsz, ne más mondja meg.
  • Ahhoz, hogy meg tudd határozni a céljaidat, a legfontosabb dolog a tájékozódás: olvass, beszélgess, hallgass, okosodj minden nap.
  • Tudásmenedzsment: az egyik leghatékonyabb és legerősebb versenytényező – még az építőiparban is. Azonnal jelentkező eredmény: drasztikusan csökken a hibázási arány.
  • Munkatársak, munkatársak, munkatársak: nagyon fontos a kollégák bevonása: egyetlen egy digitalizációs fejlődéshez szükséges szoftvert sem fog egyedül bevezetni, ha ezt nem támogatják a munkatársak.
  • A digitalizáció kell a sikerhez, sőt, de nem mindegy hogyan: meg kell értetni, hogy a digitalizáció nem helyettük van, hanem értük.
  • Ne csak, arra koncentráljunk, hogy a kollégák tudjanak dolgozni, de arra is, hogy jól érezzék magukat – hiszen az ember életének 1/3-át a munkahelyen tölti.
  • Egy cég akkor tud sikeres lenni, ha állandóan kész a megújulásra: folyamatosan újat kell tudni mutatni.
  • Három dolog, ami állandóan hajtja a HerGroup-ot: egyszerűsítés, hatékonyság, fejlődés. Ha e folyamatok részleteit sikerül megértetni a munkatársakkal és mellé állnak, akkor nincs határa a sikernek.

Szerző:
Szeles Gábor – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 1

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.