Hello Biznisz | Pályamódosítás nőként és egyedül, majd’ 40 év karrier után?  

Pályamódosítás nőként és egyedül, majd’ 40 év karrier után?  

Névtelen Terv 2024 06 27t100219.733

A divat mindig is közel állt Szabó Andreához, de az eszébe sem jutott, hogy egyszer valaha saját ruhaüzlete lesz… Pedig a jelek már megvoltak korábban is, mert „már gyerekkoromban is mindig valami mást, kicsit különlegesebbet szerettem volna hordani, mint ami a megszokott volt, ami azért abban az időben (a 70-es években) nem volt olyan egyértelmű, mint a mai óriási kínálat özönben..” – idézi fel Andrea. Neki sem tudatosult annyira, pedig ahogy utólag visszaemlékezett beszélgetésünk során a karrierjét meghatározó egyes lépésekre vagy nagy döntésekre, összeállt a kép, hogy „ez mindig is egy mellékvágánya volt az életemnek”.

Vállalkozó szellem a 90-es években

Divat ide, divat oda, vállalkozói szellem nélkül nem megy: szerencsésnek érzi magát, mert vélhetően örökölte Apukája vállalkozói vénáját, aki az elsők között nyitott saját cipőkellék üzletet még a szocializmusban Budapesten. „Mindig is úgy tekintettem az előttem álló feladatokra vagy kihívásokra, hogy meg tudom csinálni. Még akkor is, amikor nem éreztem 100%-osan biztosnak magamat az adott területen, de tudtam, hogy képes vagyok rá, sikerülni fog” – mondja Andrea, aki tudatosan készült az akkor még Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetem külgazdasági szakára, hogy külkereskedőként sokat utazzon. Ennek érdekében már a diploma megszerzése előtt külkereskedelmi cégeknél dolgozott. Nagy lépés volt, amikor elvállalt egy olyan munkát, amit részben Bécsben kellett ellátni. „Nagyon izgalmas volt, szerettem a pörgést, amit el lehet képzelni, hogy milyen lehetett a rendszerváltás előtti időszakban egy magyar cég bécsi külképviseleténél. És mondanom sem kell, Bécsbe érkezve bizony a divat és a ruhák is megragadták a figyelmemet.

A bécsi munka után átnyergelt az oktatásra: az ország egyik képzési bázisának számító Kereskedelmi és Idegenforgalmi Továbbképző Intézetben a teljes külkereskedelmi képzés oktatási tematikáját és tananyagát Andrea rakta össze. Persze ez más volt a külkeres munka után és nem is volt annyira izgalmas egész nap az íróasztalnál ülni, ám a haszon meglett belőle – az első saját vállalkozás ötlete formájában: Andrea az elsők között indított menedzserasszisztensi képzést Magyarországon, ami a 90-es években igazi kuriózumnak számított – sikeres is lett. E menedzserasszisztensi képzés egyik témája volt a kommunikáció és a PR. A téma külső előadója, Dr. Szeles Péter kereste meg Andreát, hogy váltson a PR szakmára, ami akkor még teljesen új volt Magyarországon. Belevágott és 20 évig maradt pr tanácsadó

Mind a képzésszervezésnek, mind pedig a kommunikációs szakmának megvolt a saját öltözködési etikettje. Valljuk be, hogy az üzleti élet általában a konzervatív megjelenést részesíti előnyben. Ez azonban soha nem volt az én világom, de megteremtettem azt az átmenetet, amely egyszerre volt business like, de mégsem konzervatív. Ennek pedig meglett az utóélete is, hamar kialakult, hogy az ügyfelek közül egyre többen kerestek meg, hogy segítsek nekik a vásárlásaikban, egy másfajta stílus kialakításában. Mindezt a legnagyobb természetességgel tettem, mintha mindig is az életem része lett volna.” – meséli a karrierjében a divat egyre nagyobb térnyerésének folyamatát Andrea. A PR-ben eltöltött 2 évtized során egyre hangsúlyosabban került a divat kérdése a mindennapokba és ehhez kapcsolódóan a gondolat is egyre inkább kezdett kirajzolódni, hogy valahogyan a divat és a ruhák közelébe kellene kerülni. Ez azért is ösztönözte, mert változott a média és a kommunikációs szakma is, amely már elvesztette számára azt az izgalmat, amit anno nyújtott neki.

Egy új világ: fizikai bolt és kereskedelem (megint)

Azt figyeltem meg, hogy nálam általában működik a bevonzás szabálya, az önbeteljesítő jóslatok: így volt ez a butikkal is. A lányom szeretett egy Király utcai boltot, követte a Facebook oldalát is. Egyik nap felhívott, hogy Anya, képzeld eladó az üzlet! Pont Neked való. Nem sokat gondolkodtunk rajta, 2 hét alatt belevágtunk.

Az akkori tulajdonossal történő rövid egyeztetést követően Andrea a lányával közösen kibérelte az Emily Kincsesboltja nevű üzletet és ezzel elindult a saját butik 2015-ben. „Soha nem volt fizikai boltom előtte, és a ruhák kereskedelmével sem foglalkoztam, de annyira érdekelt és annyira örültem az egésznek, hogy nem engedtem, hogy hátráltasson bármilyen hiányosságom ezen a téren”.

Ezzel együtt egy új világ volt ez Andrea számára, mert ahogy mondta, semmit nem tudott a ruhakereskedelem szabályairól, az árazásról, egy bolttal járó adminisztrációról, nem beszélve arról, hogy hirtelen meg kellett oldani, hogy az eddigi életébe beleférjen egy napi 8 órás bolti eladás, jelenlét. A kereskedelem gyakorlati része persze nem volt új…

Át kellett alakítani a stratégiát is, mert gyorsan felismerték, hogy a budapesti belső kerületek tele vannak butikokkal, vintage store-okkal, de ők valami olyat szerettek volna, ami tükrözi a saját stílusukat is. Ösztönösen nyúltak a vállalkozás fejlesztéséhez: megkezdték az üzlet arculatának és kínálatának átalakítását.

Stratégiájuk fontos alappillére volt, hogy olyan brandeket hozzanak, be, amely minőséget képvisel, mind anyagában, mind pedig a formákban valami egyedit tud adni. Kialakítottak egy szűk, inkább prémium márka portfoliót, amelyekből csak limitált szériás darabokat gyártanak. A stílushoz igazították a bolt belső kialakítását is.

Termék eladás: a nagy félreértés

Korábban is, de mostanában gyakran találkozom a hétköznapokban azzal a kereskedői gyakorlattal, hogy a terméket akarják eladni. Azt gondolom, hogy ez egy alapvetően hibás értelmezés. Mert nem a ruhát kell eladni, hanem egy szolgáltatást, egy érzést, a vásárlóval kell törődni. Hiába beszélünk ruházatról vagy ruha üzletről, de említhetnék más iparagát is, ha emberekkel foglalkozol, akkor úgy kell megtalálnod a szót velük, hogy szeressenek a boltba járni. Hogy ne csak egy vásárló legyen, hanem egy visszatérő vendég. Nyilván az a vége, hogy megveszik vagy sem az adott árut, de én elsősorban nem ruhát adok el, hanem egy érzést közvetítek. Azt a hangulatot szeretik, ami ott van, és azt a pluszt, amit hozzá kapnak. Ebből adódóan általában nem is azt veszik meg, amit ők levennének a vállfáról, hanem megmutatom, hogy milyen lehetőségeik vannak. Én azt gondolom, hogy ez több, mint egy szimpla eladás.” – vallja üzleti filozófiájáról Andrea.

A vevőszerzés egy ilyen pici boltnál és speciális, szűk piac esetében elsősorban szájhagyomány és ajánlások útján történik. Sikerült kialakítani egy törzsvásárlói kört, de a hazai színház- és filmes világismert színészei is rendszeresen betérnek az üzletbe. De külföldi vevői is vannak, akik, ha Magyarországon járnak, biztosan Andreánál vásárolnak ruhát vagy kiegészítőt. Az eladást támogatja aktív online marketing is, elsősorban közösségi média felületeket használnak. Itt a folyamatba már beépítettek különböző mesterséges intelligencia (MI) alkalmazásokat is. Andrea szerint nagyon jó MI-megoldások vannak arra, hogy egy koncepció megtervezésében vagy design kialakításában alkalmazzák, emellett az automatizáció ugyancsak jelen van a marketing folyamatokban.

Újabb tervek

Andrea tele van tervekkel: fejében van egy új bolt nyitása, a meglévő költöztetése, külföldi márkák hazai képviselete, a portfolió átalakítása. Mindezt nem érzi tehernek vagy előre menekülésnek, és hiába sok a munka, nagyon szereti – és talán ez a lelkesedés az, amit a vevők – az Ő megfogalmazásában – vendégek is éreznek. A használt ruha szegmens, még ha dinamikusan is növekszik, egyelőre nem okoz versenyhátrányt, de mindenképpen figyelik a trendeket. A tervek kapcsán osztotta meg velünk tanácsait kisvállalkozóknak:

  1. Vállalkozás indításon töröd a fejed? Bele se kezdj, ha kényszervállalkozó lennél. Találd meg a szenvedélyedet, azt, ami miatt minden nap felkelnél. Ha arra lehet vállalkozást alapítani, akkor viszont tedd meg!
  2. Trend-figyelés: mindent érdemes figyelni: energiaárakat, beszállítói árakat, bérleti díjakat, vásárlói szokásokat, fizetési- és költési szokásokat, saját költségeid változását stb.
  3. Légy Te az első, aki az új trendekre a megfelelő választ adja!
  4. Fontos a digitalizáció:
    A mesterséges intelligenciát nem lehet mellőzni, mert, aki kimarad, az lemarad, ezért építsd be a vállalkozásodba. DE figyelj az emberre (is): legyen szó munkatársról, tulajdonosról, vevőről, partnerről vagy a közüzemi cég kapcsolattartójáról, dolgozz azon, hogy jól tudj kommunikálni és bizalmat építs.
    Online legyél jelen, és ne csak fényképeket posztolj, hanem a kommenteket is nézd, reagálj!
    Jó dolog a kockásfüzet, de még jobb, ha profi szoftverekkel adminisztrálsz: számlák, bevételi tervek, kampányok automatizálása stb., minél több területet válts ki digitális megoldással
    – Fizikai boltod van? Akkor ne Te legyél a környéken az egyetlen, akinél nem lehet érintéses megoldással fizetni.
  5. Legyél tisztában a vállalkozásod minden területével: nem elég az adózási kérdésekben csak azt tudni, hogy hányadikán kell utalni az adóhivatalnak, hanem értsd a részleteket és a miérteket is.
  6. Olyanokkal dolgozz együtt, akik nagyon jók a saját szakmájukban és pontosan határozd meg a felelősségi köröket.
  7. És talán a legfontosabb: MINDIG ÖNMAGADAT ADD!

Szerző:
Szeles Gábor – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 1

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.