Nem változtatunk, amíg nem fáj eléggé!

Névtelen Terv (16)

A változtatásra való áhítozás csupán egy gondolat, amelyben megfogalmazzuk, mi mindent kellene másképp csinálnunk ahhoz, hogy boldogabb, kiegyensúlyozottabb életet élhessünk, vagy sikeresebb vállalkozást működtessünk. Egy vállalkozás vagy márka felépítésének, sikeressé tételének és folyamatos fejlődésének titka elsősorban a jövőkép, de az azonnali cselekvés képessége és a problémamegoldás tökélyre fejlesztése is elengedhetetlen kellékei a hosszú távú sikernek. Ezen alapelvek mentén épít sikeres céget, márkát és életet Egerszegi Krisztián, a MiniCRM tulajdonosa.

A változtatás képességéhez komoly felismeréseken keresztül vezet az út, és a legtöbb ember csak a saját kárán tanul: az utolsó pillanatban szánja el magát a változtatásra, akkor, amikor a helyzet már tarthatatlanná válik.

Egerszegi Krisztián, a feketeöves cég- és márkaépítő szakmai életpályájának egyik első indikátora az a gyermekkorában kirajzolódott jövőkép, amelynek meghatározó eleme volt, hogy soha ne rúghassák ki a munkahelyéről, ahogy épp akkor az édesanyjával megtörtént. A negatív élményből született jövőkép igazi sikertörténetet indított, amelynek húsba égett gyermeki megfogalmazású jelmondata életvitellé érett: „Góré csávó leszek!”. De nézzük, hogyan lettek az elképzelésekből célok, és hogyan vezetett az út a cégépítéstől a könyvírásig.

Újként a nagyok között

Hogyan lehet sikert elérni újként, új területen, nagy cégek között, kapcsolatrendszer nélkül? Egerszegi Krisztián szerint a jövőkép kialakítása mellett ügyesnek, okosnak és motiváltnak kell lenni, és ami a legfontosabb, meg kell tudni mutatni magunkat. Nem elég, hogy szakmailag erős egy cég, azt láttatni is kell a piacon, építeni kell a márkát. „Amiben igazán hiszek, az a hiteles szakmai PR. Ha megmutatod és fölrakod magad a szakmai térképre, akkor van esélyed, hogy komolyan vegyenek. Ezért kell a PR, ezért kell, hogy a nagyrendezvényeket beazonosítsd, és ott tarts előadást, és készüljenek cikkek, ahol rád hivatkoznak.”

A fejlődés elengedhetetlen része a körültekintő ügyfélkezelés és a cég működésével kapcsolatos összes információ pontos, strukturált nyilvántartása is. Krisztián offline megoldással, excel táblákban vezette saját cége, az IT security megoldásokat nyújtó CDSYS tárgyalásait, projektjeit, teljesített és várható eredményeit. „Eljött az a pillanat, amit senkinek nem kívánok – de igazából mindenkinek! – az évvégi hajrában 25 millió forint tiszta nyereség tűnt el a cég gondosan vezetett excel tábláiból. Persze a pénz nem veszett el, csak a táblákban nem volt látható. 10 verziót kellett visszamennem, mire meglett a hiba és utána újra megcsinálni minden módosítást, mire helyreállt a rend, de ennek az volt az ára, hogy 48 óráig nem aludtam. A magyar ember olyan, hogy csak abból tanul, ami nagyon fáj. És ez bizony rettentően fájt!”

Szállj ki a mókuskerékből!

Az azonnali megoldást és az új időszámítást az online cégépítő rendszer, a MiniCRM hozta el, amely a cégvezető válláról egy pillanat alatt levette az addig természetesnek tűnő, napi súlyos időterhet. „Létrejött két új üzletág és megháromszoroztuk az árbevételt, mert volt időm céget építeni a cég rabszolgájaként dolgozás helyett. Ezzel megváltozott az életem, és megváltozott a világ. Nyitott szemmel jártam, elkezdtem üzleti ebédekre járni, új emberekkel kávézni, és jöttek a lehetőségek, ezt követően jöttek a CDSYS komoly sikerei. A MiniCRM annyira jó megoldás volt, hogy azt gondoltam, ilyen mindenkinek kell! Be is szálltam a cégbe, mert pont akkor volt egy lehetőség. Mondhatnám, hogy szerencsém volt, de én nem hiszek a szerencsében.”

Szerintem nincs szerencse, hanem lehetőségek vannak

A MiniCRM-be való beszállást követően Krisztián még két évig a CDSYS-szel is foglalkozott, mire megfogalmazódott benne, hogy az új cégbe szeretné rakni az időt és energiát. Hamar meglett az utódja – ez sem szerencse, hanem egy jó lehetőség volt – és a cég vezetését pár nap alatt átadta. Racionális döntést hozott: nem ragaszkodott ahhoz, amit már nem tudott tovább vinni, hanem abba tette az energiát, amiben újabb lehetőségeket látott. „Rá kell arra jönnöd, hogy a cégépítés az egy másik szakma. És amíg ezt nem ismered fel, addig erőlködni fogsz. A cégépítő előbb-utóbb a saját egójába fog belefulladni, mert az nem engedi, hogy tovább lépjen, és ő lesz a saját cége növekedésének a korlátja. Ez előbb-utóbb mindenkinél eljön, ez nem kérdés, csak az a kérdés, hogy mikor.

2014-ben a MiniCRM megnyerte a Deutsche Telekom legjobb üzleti alkalmazások versenyét Magyarországon és nemzetközi szinten is. A sikernek komoly sajtóvisszhangja és PR vonulata volt, és jó visszaigazolás volt, hogy jó úton járunk. Emellett a Deloitte Fast 500 és Financial Times 1000 sikerlistákra is felkerültünk, a rengeteg magyar díjat már nem is számoljuk.”

Próbálunk sokrétűen beülni az emberek fejébe

Egerszegi Krisztiánnak nincs „B” terve. Csak „A” terve van, az pedig a MiniCRM. 2016-ban tartotta az első workshopját, amikor már csak az új cégre fókuszált. Kiállt, és prezentáció nélkül 3 órás előadást improvizált. „2017-ben hoztam, ami a CDSYS-nél bejött: kirakom és megmutatom magam. Akkor indult a Vállalkozz digitálisan! program, ahol IT-s megoldásokat promóztak. Elsőként regisztráltunk. Akkor elhatároztam, hogy megmutatjuk magunkat a világnak, és abban az évben 100 előadást tartottam országszerte, és mellette lehúztam két műszakot más pozícióban. Akkor több, mint tízezer embernek elmondtam Magyarországon, hogy mi az a CRM. Ez egy fontos szintlépés volt. Azonnali üzleti eredményt nem hozott, de folyamatosan, fokozatosan, organikusan, tőkebevonás nélkül építettük a MiniCRM-et. Sokat tanulunk, inspirálódunk külföldről. Ha valamit jól csinálunk, azt el kell mondani. Olyan dolgot adok neked, amit ha megfogadsz, akkor viszonylag gyorsan látni fogod ennek az eredményét. Amikor ott voltam a frontvonalban, ezt át tudtam adni nemcsak ügyfeleknek, hanem a kollégáknak is.”

A cégépítő szerint a jövőkép az egyik fő különbség az átlagos KKV és a sikeres KKV között. 2012 végén, amikor beszállt a MiniCRM-be, volt egy olyan jövőképe, hogy 10 év múlva már nem akar operatív szinten elsőszámú vezetőként működni, hanem át akarja adni a teljes cégvezetést, banki és cégaláírási joggal. Ennek teljesüléséhez a cégvezető alatt működő, cégszintű menedzsmentréteg kiépítése szükséges, amely költséges, de a ráfordításokat hosszú távon sokszorosan visszahozza. A MiniCRM organikus növekedése folyamatos volt ugyan, de az előirányzott 50%-os emelkedést nem mindig sikerült elérni. Ez visszacsatolás volt, hogy nem minden működik tökéletesen. „A cégstruktúrát már úgy építettük, hogy az nélkülem is működjön, és 2021-ben jött el egy olyan pillanat, amikor azt mondtam: elegem van mindenből! Kellett valami, ami kimozdít ebből a letargikus állapotból.”

Azt csinálom, amit szeretek, nem azt, amit kell

Félév kényszerszabadság következett, de a cégnél minden működött tovább az elsőszámú vezető nélkül is, a cégstruktúra-építés tehát bevált. A MiniCRM marketingstratégiájának része volt egy podcast-stratégia, amelyet még nem valósítottak meg. Így, amolyan figyelemelterelő pótcselekvésként indult diadalmenetére a műfajban újdonságként berobbanó Cégépítők podcast, amelynek az első hónap után, 2021. októberében 1.100 hallgatója volt, 2023 februárjában már 19.000, mára pedig stabilan 20.000 fölött van a havi hallgatottság. A rangos szakmai elismerés sem váratott sokat magára: a Cégépítők 2023 nyarán elnyerte a Bridge Budapest Legjobb Üzleti Podcast díját.

Egerszegi Krisztián nem reklámokból élő podcast gyártó, hanem cégépítő. A MiniCRM-et építi, és ebből finanszírozza a podcastot. Nem eladni akar, hanem olyan szakmai tartalmat előállítani magas minőségben, ami máshol nem elérhető.

„A MiniCRM-mel eljutottunk arra a szintre, hogy már nagyon sokan tudják, mi az a CRM. Ez azért fontos, mert nagy az ismertségünk. Nem piacvezetők vagyunk, hanem inkább azt mondom, hogy piaci dominanciánk van a KKV területen. A MiniCRM nem egy klasszikus CRM, annál jóval több, egy cégépítő szoftver. Ahogy a MiniCRM mint cég fejlődött, úgy fejlődött a szoftver is. És már benne van egy csomó olyan funkció, aminek semmi köze a CRM-hez. Projekt menedzsment, rendezvényszervezés, HR, BI riporting, amiket mind egyben kellene látni. A MiniCRM márkanév nem valami kicsit jelent, hanem hogy egyszerűen kezelhető, nem kell bajlódni a nagyvállalati megoldással, és kevés ráfordítással használható lesz. De sokan félnek az újtól, nem érdekli őket, nem hisznek benne. Ebből kellett kitörnünk. És akkor jött a Cégépítők, ami ernyőmárkaként épül, mert a cégépítés mindenkit érdekel. Megtanultam, hogy ne én mondjam el, hanem csak kérdezzek, és mások mondják el, miért fontos a rendszer, a folyamat, a struktúra. Eljutottunk arra a szintre, amikor önzetlenül tudok visszaadni az én profitábilis gondolkodásmódommal. Evangelizálok, edukálok, utat mutatok, hitet adok, hogy ezt meg lehet csinálni, és konkrét eszközt adok, amivel ezt meg lehet csinálni.”

A kézzel fogható Jövőkép

Idén jelent meg Egerszegi Krisztián Jövőkép című könyve, amely három hétig első volt, és jelenleg is előkelő helyen szerepel a Libri sikerlistáján. „Vannak, akik egy kétórás podcast helyett inkább az olvasást választják, és a MiniCRM-nek nem volt kézzel fogható terméke. A cél az volt, hogy legyen egy üzleti edukatív tartalom könyves formában is, ami olvasmányos és élvezhető, de van PR, brand, és még sok egyéb értéke. A Cégépítők podcastban olyan emberek vannak, akikkel könnyen lehet azonosulni, nem elérhetetlenek. A könyvnek is az a kulcsa, hogy egy magyar alkalmazottként dolgozó ember épít föl egy napelemes céget. A saját sztoriját mutatjuk be: hogy lesz 2 emberből 5 majd 15 aztán megint 5 a cégben, ezernyi kihívás és probléma, közben a cégével, mint gyerekével, vagy a saját igazi gyerekével foglalkozzon. Nem meglepő, hogy összeomlik, szétesik a magánélete is… Akárcsak a való életben. Egy magyar vállalkozó könnyen tud azonosulni a könyvvel, mert olyan, mintha róla szólna. Sokkal jobb így olvasni, és átélni, hasznosítani azt, ami benne van.

Ha nem lett volna egy olyan jövőképem 2012-ben – amikor a MiniCRM-hez csatlakoztam – hogy mit szeretnénk ebből majd kihozni, akkor biztos, hogy nem itt tartanánk. És ha már akkor lett volna Cégépítők podcast, amit abból tanultam, azzal a tudással 5 év alatt megcsináltuk volna azt, amit 10 év alatt csináltunk meg. Az idei évre nekem az a jövőképem, hogy tulajdonosként jól működjek, aki operatívan nem szól bele a napi üzletmenetbe – amivel pillanatok alatt le lehetne rombolni a felépített menedzsmentet –, miközben egy alkalmazott is vagyok, aki előadást tart, meg podcastot vesz föl. Ha belegondolunk, ahogy haladunk előre és változik a jövőképünk, ez emberileg is egy folyamatos megújulás, ami szerintem nagyszerű dolog.”

Mit ajánl Egerszegi Krisztián a kezdő, toporgó vagy mókuskereket hajtó vállalkozóknak a sikeres cégépítéshez?
  • Ne várjál! Most! Mi az ideális pillanat egy diófa ültetéséhez? 15 évvel ezelőtt. És ha nem csináltad meg, akkor melyik a második legjobb pillanat? Most! Holnap már késő lesz.
  • Legyen egy Jövőképed! Segít a Cégépítők, a könyv, az előadások.
  • Ha megoldandó helyzet van, azt oldd meg!
    Fejleszd az adaptációs és a problémamegoldó képességed. Ne sírjál, ne várjál! Alkalmazkodj a helyzethez, és oldd meg! Ha valamit jobban csinálsz, akkor kitörsz a tömegből.
Nincs megállás!

„Ha megállsz, az azt jelenti, hogy nincs jövőképed. Lehet, hogy elérted a jövőképed, de akkor kell, hogy jöjjön egy új, mert ha nincs jövőképed, akkor meghalsz előbb-utóbb. A Jövőkép nem álmok kergetése. A tulajdonostársam mondta a múltkor, hogy az álmodból felébredsz, és amit álmodtál, vagy megvalósul, vagy nem. De ha ezt a jövőképedbe belefoglalod, akkor nem álmodozni fogsz, hanem megvalósítani, és így sokkal könnyebb konkrét célokat megfogalmazni. Ezért mondom, hogy ne várjál! Legyen Jövőképed, és érd el!”

Szerző:
Fuchs Adrienn – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 3

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.