Így használd jól a Facebook Live-ot – egy nyelviskola bevált tapasztalatai

A hatékony Facebook Live videózásról az online nyelvoktatásra szakosodott Don’t Panic Nyelviskola osztott meg tanácsokat, akik annak idején az elsők között kezdtek el élőzni a közösségi oldalon hazánkban. 

A Don’t Panic Nyelviskolának nagy rutinja van az online kommunikációban, hiszen online nyelvórákat már 2015 óta tartanak, az első offline sulit is csak három évvel később nyitották. Hermer László cége sikeresen ötvözte a külföldön szerzett angol tanári tapasztalatokat a nemzetközi nyelviskolák online kurzusainál látott marketingfogásokkal, és ezzel a kombóval törtek be sikeresen az amúgy zsúfolt hazai nyelviskola piacra. Eddig több mint 5000 ezer diákjuk volt, és kurzusaikat a világ 42 országából rendelték már meg, a Facebookon a követőiknek száma pedig meghaladja az 55 ezret.

Az online nyelvórák helyszíne a kezdetekkor nemcsak a Skype és a Hangouts volt, hanem ahogy a Facebook Magyarországon is elindította a Facebook Live szolgáltatását, ott is megosztottak tartalmakat. A konyhai székre tettünk egy vágódeszkát, arra celluxoztuk rá az iPadet, hogy megfelelő legyen a képkivágás” – meséli nevetve az első, egyórás videójukról Varga Brigitta, a Don’t Panic marketingvezetője. A fáradozás megérte, mert rögtön nagyon jó nézettséget értek el. Az évek során technikailag sokat fejlődtek, bár Brigi szerint egy középkategóriás mobiltelefonnál és megfelelő világításnál (1, de inkább 2 soft boxra mindenképp érdemes beruházni) több technikai kellék nem is szükséges. „Az a tapasztalatunk, hogy sokkal inkább a jó kommunikáción múlik a live sikere, mint a stáb méretén vagy a gyönyörű díszleten” – véli.

Lévai Richárd, közösségi média szakértő, a Liftup Kft. ügyvezetője csatlakozik Brigihez, miszerint nem a tökéletes technikára kell fókuszálni. „De persze, ha a videó képe remeg, rossz a hang, lehet akármilyen jó a tartalmunk, nehezebben fogják végignézni a live-ot”. Fontos még ellenőrizni a hátteret is szerinte, „ne lépjenek be munkatársak a képbe, ne legyenek elől olyan tárgyak, amelyek zavarhatják, kínossá tehetik felvételt.

Interakció, interakció és sose árulj zsákbamacskát

„Ha nincs interakció, akkor nem sokat ért a live. Helyette e-mailt is írhattunk volna” – mondja Brigi, aki itt az angol tanítási módszerekre is vissza tud csatolni. „Lehet, hogy egy évtizede a frontális oktatás, – mikor a tanár előad, a diák jegyzetel – még működött, de ma már erre a módszerre nem reagálnak jól az emberek. Ha nincs érzelmi elkötelezettség, nincs bevonódás, akkor hatás sincs. Ugyanígy nem érdemes konverziót várnunk, ha a live-unkban csak beszélünk, beszélünk, majd szimplán bemondjuk, hogy „lesz egy szuper akciónk május 5-10-ig”. 

„Az interakciók mennyisége azért kulcsa a live népszerűségének, mert ha az élő adás alatt megindul az interakció, akkor a Facebook algoritmusa egyre több embernek mutatja meg a videót, akkor is, ha már befejeződött” – hangsúlyozza Ricsi. A kommenteket és a megosztásokat díjazza elsősorban a platform, de emojizással, szavazással is már előrébb vagyunk, mint ha nem történne semmi. „Minél műsorszerűbbek vagyunk, annál jobb: adjunk értéket és élményt az embereknek, mert az nyitottabbá teszi őket, és akkor szívesebben kérdeznek, reagálnak a live-ra” – teszi hozzá.

Hogyan lépjünk kapcsolatba a közönségünkkel a live során? 

1. Emoji: gyors, jópofa, egyszerű. Brigi előadóként is kifejezetten szereti az emojikat, mert használatára könnyű rávenni a nézőket, ő pedig hamar választ kap a kérdésére, megismeri az emberek véleményét.  Például: „„Ha egyetértesz azzal, amit mondtam, nyomj egy szív emojit.”

2. Komment: hatékony, segítheti az adásmenetet is. Jó, mert bármikor a nézők is feltehetnek kérdést, mi meg utólag is tudunk rá reagálni. „Figyelj arra, hogy a kommenteket a telefon nem időrendben mutatja, érdemes párhuzamosan egy laptopon is figyelni, hogy ki mire kíváncsi” – egészíti ki a tippet Brigi.

3. Krízis: a problémára mindenképp reagálj és jó, ha van bekészítve erre az esetre egy sablonszöveg. Például: „Valamilyen technikai baki van, dolgozom rajta, mindjárt jövök”. Itt is megéri megkérdezni a nézőket. „Öt év live-olás után sem alszik az ördög, engem nagyon megnyugtat, ha videó elején reagálnak rám a nézők (emojival, kommentben), hogy látnak, hallanak” – meséli Brigi. Szerinte visszajelzést kérni, azért is nagyon jó dolog, mert ilyenkor a néző érzi, hogy ember-ember kommunikáció zajlik, nem csak egy géppel vagyunk kapcsolatban”.

4. Őszinteség: építsd fel transzparensen a tartalmat. Például: Ha egy kedvezmény megszerzéséhez a videó végén adunk csak információt, akkor azt jelezzük a live elején. „Az emberek nagyra értékelik az őszinteséget, ezért mi mindig korrekten beszélünk a termékekről. Másrészt nekünk is érdekünk, hogy jó ügyfeleink legyenek, olyan vegye meg az adott terméket, akinek való, és akkor biztosan elégedett lesz velünk” – magyarázza Brigi.

5. Tartalom és sales: egyszerre két célcsoportot is meg tudsz vele szólítani. „Az egyik jól sikerült kampányunkban 7 napig lehetett ingyenesen kipróbálni egy 60 ezer forintos termékünket. A részletekről egy live videóban beszéltem, a videó javarészt viszont egy tippekkel teli élménybeszámoló volt arról, hogy mivel töltöttem angol tanárként az első napjaimat a tavaszi karanténban. Nem árultam zsákbamacskát, a felvezetőben elmondtam, hogy mik lesznek a témák. A két elem (minőségi tartalom, sales) nagyon jól megfértek egymás mellett, már az első két percben futottak be regisztrációk. Példa az ilyen üzenetfelépítésre: „Hányan vagytok, akiket csak az akció érdekel? – emoji szavazás – most 2 percben elmondom, miről lesz szó. Ha mindent tudni akarsz, maradj a videó végéig”.

Maximum 15 perces Live-ot vagyunk hajlandóak megnézni

Az egyórás live-oknak a Don’t Panicnél és vége lett pár éve, ahogy az emberek koncentrációs képessége látványosan csökkent, a Facebook algoritmusa sem támogatta tovább az ilyen hosszúságú megjelenéseket. „Mi is azt látjuk, hogy 15 percnél tovább nem tudjuk fenntartani az érdeklődést” – mondja Brigi. Az időzítésnél szerinte sok mindenre kell gondolni (ünnepnapok, hosszú hétvégék), illetve ismerni kell a követőink telefonozási szokásait is. Brigiék a kedd, szerda, csütörtök este 8 óra vagy későbbi időpontot preferálják, de volt már videójuk kora reggel is, azzal a reggeli kávéjukat szürcsölőket vagy a munkába tömegközlekedéssel igyekvőket szólították meg. Számolni kell azzal is, hogy a Facebookon egy idősebb korosztály van inkább jelen. Lévai Richárd azt látja, hogy egy egyórás live is nagyon pozitív eredményt tud hozni, ha a közönségünknek valami exkluzív tartalmat tudunk adni. „Ha például a nekünk fontos témákról egy celebbel beszélgetünk, akkor azt nyilván hosszabb ideig elnézik az emberek. Ráadásul mivel egy celebtől keveseknek van lehetősége kérdezni, várhatóan több komment, reakció is fog érkezni a videó alá, így még többeket érhetünk el” – mondja.

Hogyan készülj fel a videóra?

Brigi az első videók alkalmával nagyon izgult, „félelmetes volt belegondolni, hogy több ezren néznek élőben” – emlékszik vissza. Mostanra már akkora rutinja lett, hogy a rövidebb anyagoknál addig tart a felkészülés, amíg megnyomja a gombot. 

  • A marketingvezető szerint a kezdő live-ozók számára a legnagyobb akadályt, mindig önmaguk és saját bizonytalanságuk jelenti. A magabiztosságot alapos felkészüléssel lehet elérni az elején, ő is egy-egy adásra 2-3 órát is készült. 
  • A másik praktikus tanácsa a kezdőknek a scriptírás (forgatókönyv), viszont ebben az esetben figyelni kell arra, hogy semmiképp ne olvassuk a szöveget a papírról, mert az azonnal meggyilkolja az előadó tehetségét. 
  • Fontos még, hogy egy videóban maximum 2-3 témáról legyen szó és ezeknek a fő lényegét, a témák sorrendjét tanuljuk meg kívülről. A bevezetőre érdemes külön hangsúlyt fektetni. „Jó tudatosítani, ha élőben beszélsz egy kamerába, akkor a te személyiséged fogja a nézőt 3 másodperc után is ott tartani” – meséli Brigi.
  • Nem kell mindenkinek showmannek lennie: vannak olyan személyiségű emberek, akiknek nem jön természetesen a szereplés „Ne feledd, a saját személyiségedet nem tudod figyelmen kívül hagyni” – mondja Brigi. Ha valaki visszahúzódóbb és csendesebb az nehezebben fogja megtalálni azt a stílust, ami őt nézhetővé teszi. Ha még nincs rutinunk, szimpatikussá tehet minket, ha ezt a nehézségüket is felvállalják. Például: „Kiléptem a komfortzónámból, ezért lehet, hogy össze fog gabalyodni a nyelvem, de mindenképp szerettem volna ebben a formában is kapcsolódni hozzátok, beszélgetni veletek”.
Mennyire érdemes beharangozni a Facebook Live adást?

„Maximálisan” – mondja Brigi. „Ha egy kampányról van szó, akkor biztosan minimum 5 e-mailt küldök, egy héttel, egy nappal, aznap, egyórával előtte stb. Esetleg meghirdetem Facebookon és Instagramon is” – teszi hozzá. Lévai Richárd szerint is nem lehet túl sokszor előkommunikálni a live-ot: „Általános tévedés, hogy ha egy héten keresztül minden nap felrakok egy posztot a közelgő live-ról, akkor azt unni fogják az emberek. Nem fogják, mert a követőink nem fognak mindegyik poszttal találkozni. Persze fontos, hogy ne szó szerint ugyanazt a bejegyzést rakjuk ki többször. Legyen az előkészítés is változatos.”. A beharangozás nemcsak azért fontos, hogy nekünk több nézőnk legyen, hanem a nézők is szeretnek sokan lenni. Olyan, mintha közösen vennének részt egy színházi előadáson, ami csak nekik szól és még kérdezhetnek is. Másfelől, ha nincsenek elegen, az nekünk előadóknak is borzalmas érzés, teljesen el tudja vinni a fókuszt, és nehéz lesz végig lelkesnek maradni” – mondja zárásképpen. Ha rendszeresen tudjuk csinálni az jó.

Ha Te is szeretnéd a legtöbbet kihozni élő videós tartalmaidból, mint a Don’t Panic Nyelviskola, akkor keresd fel D tervünket, melyben végigvezetünk az ehhez szükséges lépéseken.

Szerző:
Kandó Eszter – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 0 / 5. Összes értékelés: 0

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.