Hozd ki a maximumot üzlethelyiségedből!

Melyik vállalkozás mondana nemet arra, ha néhány apró változtatással jelentősen növelhetné ügyfelei elégedettségét, ezzel együtt forgalmát és profitját is? A bökkenő inkább az, hogy bármennyire is érzi sok vállalkozó, hogy a változás jót hozhat, nem mer belevágni. Stein Alexandra és az általa vezetett Royal Családi Szépségszalon példáján bemutatjuk, hogy miért éri meg fejleszteni. Alexandra ismerős lehet már a Hello Biznisz legújabb videósorozatából is – marketing oldalról Wolf Gábor, a Marketing Commando alapítója látta el hasznos tanácsokkal, most is az ő szakértői megszólalásai egészítik ki a sztorit. 

Igazi családi bizniszt vezet Stein Alexandra Budapesten, a XVI. kerületben, a Royal Családi Szépségszalont. Egyrészt több családtagja is részt vesz a vállalkozásban: a fia az üzlettársa, a nővére kineziológusként, az unokaöccse személyi edzőként dolgozik itt. A dolgozók között is van egy anya-lánya és egy nagynéni-unokahúg páros. Másrészt a környező lakóparkokban élő családok találják meg itt a testi-lelki megújulásra az ideális lehetőséget. Ahogy Alexandra mondja, nem egy hagyományos profilú szépségszalon az övék: „A gyerek hajvágástól a masszázson át a gyógytornáig sok minden megtalálható a kínálatunkban, éppen azért, hogy a hozzánk járó családok kortól és nemtől függetlenül megtalálják a nekik leginkább tetsző szolgáltatást. Jelenleg 14 fő dolgozik nálunk.” 

Alexandra a szalon menedzselésével foglalkozik, eredetileg egész más területen dolgozott: végzettségét tekintve nemzetközi kapcsolatok szakértő, és sokáig az idegenforgalomban találta meg számítását. A szépségiparban egyáltalán nem volt járatos, a szalont azért indította el, mert a 2008-as gazdasági válság után szeretett volna egy olyan vállalkozást, ami stabil maradhat. Nem ment egyik napról a másikra, hogy a szépségszalon beváltsa a hozzá fűzött reményeket, de épp a koronavírus járvány előtti években már kezdett kialakulni a biztos háttér. 

„Eleinte csak befektetésként kezeltem ezt a vállalkozást, nem volt sem lehetőségem, sem időm eleget foglalkozni vele. Amikor a covid-időszak és a lezárások a turizmusra építő munkáimat teljesen ellehetetlenítették, úgy döntöttem, átcsatornázom az energiáimat a szalonhoz, és minden erőmmel erre koncentrálok. A járványhelyzet miatti kényszerű bezárások minket is megviseltek, de a stabilabb háttérnek köszönhetően fenn tudtunk maradni, és ami nagyon fontos, egyetlen csapattagunktól sem kellett megválni. Az pedig, hogy tulajdonosként kézbe vettem a szalon menedzselését, látványos fejlődést hozott” – meséli Alexandra az elmúlt időszakról. 

Nem érthetünk mindenféle szakterülethez – jól jönnek a külső szakértők, akik segítenek 

A változás abban is érzékelhető, hogy egyre több lett a vendég, tele vannak az előjegyzési naptárak. Alexandra azonban érezte, hogy nem lehet hátradőlni, ha szeretne továbbra is piacvezető lenni a környéken, akkor folyamatosan fejlesztenie kell. Ezért is örült a lehetőségnek, hogy 60 szépségszalon közül épp a Royal Családi Szépségszalon kapott lehetőséget a Telekomtól, hogy egy tanácsadó csapat segítségével némi átalakításon essen át. 

„Ha valami nem erősségem, akkor az a digitalizáció. Egy olyan generációhoz tartozom, amelyik még nem részesült digitális oktatásban. Éreztem, hogy lépést kellene tartanunk, valamit változtatnunk kell, de nem tudtam, mi a megoldás” – összegzi Alexandra, miért jött különösen jól a tanácsadó csapat munkája. 

Wolf Gábor, a Marketing Commando alapítója volt a szakértői team vezetője. Ő úgy látja, hogy Alexandra eddig elsősorban a klienseket helyezte előtérbe – ami nagyon helyes, de hosszútávon nem elegendő: „Alexandra arra fókuszált, hogy jó legyen a szolgáltatás, de arra nem, hogy ezt reklámozza. A vevőre gondolt először, saját magára nem, arra, hogy hogyan tehetné hatékonyabbá a vállalkozást. Sok magyar kkv-ra jellemző, ez a típusú alulmarketingezett szolgálatás.” 

Lehet, hogy a vállalkozásunk alulmarketingelt? Tegyünk ellene! 

Gábor óva intette Alexndráékat attól, hogy arra hagyatkozzanak, mások mit és hogyan csinálnak. Nem kell azért jelen lenni a Facebookon, mert más is ott van. „Azt kell szem előtt tartani, hogy mi a cél. Alexandra szeretné megőrizni a szalon családias jellegét, és növelni a profitot. Mivel látszott, hogy ő már így is sokat dolgozik, nem lehet pluszban olyan feladattal terhelni, hogy legyen még intenzívebb a közösségi média jelenléte, mivel az felér egy félállással. Másban kellett gondolkodnunk” – mondja a szakértő arról, hogyan láttak neki az átalakításoknak. 

„Első javaslatom az volt, hogy a szolgáltatások mellett fókuszáljanak jobban a termék értékesítésére. Nem a nyomulós sales-t alkalmazva, inkább amolyan konzultatív sales jelleggel. Tehát ha van egy gyantázó ágy, amin a vendég eltölt fél órát, vagy akár egy órát, akkor, ha az ágy mellett ízlésesen elhelyeznek néhány terméket, elősegítik, hogy beszélgetés induljon róluk, felkelthetik a vendég érdeklődését. Ez ugyanígy működhet a műkörmös asztal mellett is” – összegzi Gábor. 

Az online előjegyzési rendszer időt spórol a vállalkozásnak és hatékonyabbá teszi a működést 

Következő lépés egy formabontó változtatás: a kockás füzet lecserélése digitális megoldásra. A szolgáltató szektorban sokan ragaszkodnak még a jól bevált módszerhez, hogy kézírással rögzítik az ügyfelek, vendégek időpontjait, és nehezen engedik el ezt a berögzült szokást. Alexandra sem könnyen engedett, egyelőre nem akarta teljesen megreformálni a bejelentkezések rendszerét, továbbra is ő kezelik ezt a felületet, de immár digitálisan: „A recepción egy tableten tudjuk vezetni a foglalásokat, ehhez kaptunk egy előre kifejlesztett programot is. Be kellett látnom, hogy ez a megoldás egyszerűbbé teszi a munkánkat és sok időt megspórol nekünk. Korábban előfordult, hogy egy épp szabadnapos kolléganőt hívott direktben a vendége időpontért, neki viszont muszáj volt betelefonálnia a szalonba, hiszen nem volt előtte az előjegyzési naptár. De aztán újra vissza kellett hívnia a vendéget, hogy elsorolja az opciókat, és végül újra a szalonnal kellett egyeztetnie, hogy miben állapodtak meg. Most ez megszűnik, az online felülethez könnyen hozzáférhetünk, bárhonnan.” 

Gábor marketinges szemmel azzal egészíti ki az új foglalási rendszer előnyeit, hogy segítségével Alexandráék ösztönözhetik a már meglévő vendégeiket, hogy gyakrabban térjenek be hozzájuk: „Aki eddig 4-5 hetente járt, jöjjön 2-3 hetente. Az online rendszerből automatikus e-mail küldhető ki egy emlékeztetővel, hogy rég jártál nálunk, ideje újra időpontot egyeztetni.” 

Okos eszközök és digitális megoldások 

Alexandra az okos wifit említi következő jelentős újításként. Korábban ugyanis az irodájában nem volt stabil a wifi, pont ott nem támaszkodhatott az online kapcsolatra. Most egy jelmegosztó segítségével ugyanaz az erős hálózat elérhető az egész szalonban. Az okos wifinek köszönhetően a Telekomtól kapott TV készüléket fúrás és kábelezés nélkül tudták beüzemelni a műkörmös helyiségben, ahol a vendégek sokszor két-három órát is eltöltenek. Mostantól már lehetőségük van arra, hogy amíg szépülnek, tévét nézzenek közben.  

Ha már okos eszközök: létezik okos konnektor is. És hogy mire jó? Például a távolból irányítható, hogy bekapcsoljon vagy ki: „Rengeteg időt és fáradságot megspórol nekem, hogy nem kell külön már vasárnap este azért bejönnöm a szalonba, hogy a gyantamelegítőt elindítsam. Otthonról néhány gombnyomással irányíthatom, az okos konnektornak köszönhetően, amit a Telekom szakemberei javasoltak.” 

Az egységes megjelenés erősíti a márkát 

A Royal Családi Szépségszalon immáron új arculattal is büszkélkedhet. Ezt Gábor azért tartotta fontosnak, mert szerinte meghatározó, hogy milyen kép alakul ki a vevőkben a márkáról: „A szép márkáknál, klassz brandeknél az emberek szeretnek többet költeni. Alexandráéknál pedig az volt a jellemző, hogy mindenkit szívesen megszépítettek, csak éppen saját magukkal nem foglalkoztak eleget. Most kaptak új logót, arculatot, néhány olyan elemet, amit ha használnak, messziről felismerhetővé válik a márkájuk. Ennek része például az egyenruha is. Alexandra mesélte, hogy volt már próbálkozása az egyenruha bevezetésére, amikor a szalon nyitott, de az akkori csapat ellenállt. Én külső szakértőként könnyebben rávilágíthattam, hogy szükségük van rá, és hogy miért. A szalonba lépve nem volt számomra egyértelmű, hogy ki a vendég és ki a szakember. Készítettem róluk egy csapatfotót, és szembesítettem őket azzal, hogy így mennyire nem egy csapatba tartozónak tűnnek. Hittek nekem, lett egyenruha.” 

Kiderült az is, hogy miért jelenthet égető hiányt, ha nincs weboldala a vállalkozásnak. Gábor plasztikusan a Google keresőjében mutatta meg, hogy hiába írja be a kulcsszavakat, a kerületben elérhető szalonok közül csak a konkurenseket látja az első oldalon a találatok között. Márpedig nem lenne jó elveszíteni azokat a potenciális vendégeket, akik a Google keresőjén keresztül érkezhetnének. Gábor egy egyszerű, a szalon szolgáltatásait röviden bemutató weboldalt javasolt, ami később tovább fejleszthető – például online időpontfoglalással. A lényeg, hogy a Google megtanulja, hogy a Royal Családi Szépségszalon is lehet releváns találat. 

A változtatások felsorolását Alexandra a belső térben szemmel látható újdonságokkal zárja: „A gyereksarokba került egy tablet, mert bizony sokszor jól jön a figyelemelterelés a kis lurkóknál, ha félnek a hajvágástól. A műkörmös helyiség új bútorokkal büszkélkedhet, és a szalonnak lett egy szelfifala, ami előtt a vendégek lefotózhatják magukat a kész frizurájukkal, új körmükkel, sminkükkel. 

Gábor hozzáteszi, hogy ez azért is hasznos újítás, mert terhet vesz le Alexandráról – a vendégek posztolnak maguktól is a közösségi médiába, így Alexandrának kevesebbet kell. 

Alexandráék még csak néhány hete élvezik a megújult szalon előnyeit, az élmények még frissek, de a tapasztalatok egyértelműen pozitívak: a vendégek imádják a szalonba került tévét, a gyerekek odavannak a tabletért, a munkatársak már érzik az előnyét az online rendszernek és megszerették az egyenruhát is. 

Gábor azt állítja, a legtöbb vállalkozó azért fél a változtatástól, mert azt hiszi, hogy majd nagyon sok idejét elviszi. De ez nem feltétlenül van így, a szakemberek pont abban lehetnek a vállalkozó segítségére, hogy megkönnyítsék a dolgát. Még csak azt sem kell gondolnunk, hogy a változtatás nagy felfordulással jár, mert ütemezhető, hogy mikor mi kerül sorra. Úgy gondolhatunk rá, mint egy lakásfelújtásra, aminek a végén már azt bánjuk, hogy nem vágtunk bele már korábban, mert milyen sokkal növeli a komfortérzetünket. A változtatás egyszeri költséget jelent, de hatékonyabb működést eredményez, javítja az ügyfélélményt és nem utolsósorban növeli a profitot. 

Alexandra 3 érve, hogy miért érdemes belevágni vállalkozóként a változtatásba: 
  1. Egyértelműen javul az ügyfélélmény. 
    Sokkal magasabb színvonalú vendégélményt tudunk adni az átalakításnak köszönhetően. Ez pedig minden szolgáltatónak fontos, egy pluszt ad a szolgáltatáshoz. 
  2. Több idő önmagunkra.
    Időt spórolhatunk meg, ha az új digitális megoldásoknak köszönhetően nem kell bejönni az üzletbe, nem kell telefonálgatni – így azt az időt másra fordíthatom.  
  3. Hatékonyabb működés. 
    Nagyon sokat egyszerűsödött a foglalási rendszerünk, ezzel egyértelműen hatékonyabbak lettünk. Mindenkinek javaslom, hogy vegye fontolóra a kockásfüzet lecserélését digitális megoldásra. 
Wolf Gábor 3 tippje vállalkozóknak, hogy miért kell fejlesztésben, átalakításban gondolkodni: 
  1. Nem elég a jó termék, szolgáltatás – hírverés is kell mellé. 
    Nagyon klassz, ha azon gondolkodunk, hogy hogyan lehet jobb a termékünk, szolgáltatásunk, de azon is kell, hogy hogyan tudjuk hirdetni azt a meglévő ügyfeleink felé. 
  2. Támaszkodjunk bátran partnerekre! 
    Nem lehet mindent egyedül megoldani. Bonyolult lett a technológia, jobb mindent szakemberre bízni, különben sokkal tovább tart és sokkal többe kerül a változtatást. Ne legyenek kétségeink, merjünk bízni a szakemberekben! 
  3.  Nincs megállás, nem lehet hátradőlni! 
    Ha a legjobb akarsz lenni, akkor folyamatosan a fejlesztésen kell, hogy járjon a fejed.  

A Te üzlethelyiségedre is ráférne egy kis rácfelvarrás? Keresd fel Szandra D tervét, és lesd el a lépéseket a videóból!

Szerző:
Ganzler Orsolya – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 4.6 / 5. Összes értékelés: 9

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.