Hogyan indított webshopot Fejős Éva 7 évvel ezelőtt, és mi vált be neki legjobban?
A népszerű írónő, a Nők Lapja egykori újságírója 2013-ban alapította meg a saját könyvkiadóját, az Erawant, egy évre rá már a saját webshopjában lehetett megvásárolni a könyveit. Fejős Éva amellett, hogy vezeti a kiadóját, nemcsak kiapadhatatlan energiával írja újabb és újabb történeteit, hanem a marketinget is ő tartja kézben. A témában folyamatosan képzi, fejleszti magát, és gyakran merít ötleteket más iparágakból is. Az interjúból megtudhatod, hogy mire érdemes odafigyelni, ha webshopot indítasz, és hogyan lehet megmenteni a vevőkört, ha egyszer véletlenül beüt a krach.
Hét évvel ezelőtt, amikor megalapítottad a könyvkiadódat, azonnal tervben volt, hogy webshopot is építesz mellé?
A kiadóm 2013-ban indult, a webshop 2014 nyarán. Gyorsan megéreztem, hogy milyen nagy ereje van egy saját kiadónak, noha az eleje nem volt könnyű, az első félév a beletanulásról szólt. Ráadásul én a saját pénzemet kockáztattam, mindenféle szponzor és befektető nélkül vágtam bele a könyvkiadásba. Az a könyvszakmában teljesen köztudott, hogy egy-egy könyv után a könyvkiadó bevételéből minimum 55 százalékot, de sokaknak még többet elvisznek a terjesztők és a kereskedők. Gyakorlatilag 40-45 százalékból gazdálkodsz, és abból ki kell fizetned – a szerzőtől, a szerkesztőn, a grafikuson át nyomdáig – mindenkit. Ráadásul van, mikor csak 90 napra számolnak el egymással a felek, én ennyi ideig nem szeretném váratni a partnereimet. Az is szempont volt, hogy viszonylag gyorsan saját lábra álljak és elindítsam a webshopot, hogy gyorsan tudjak reagálni, dönteni arról, hogy mikor és milyen kedvezmények legyenek, milyen csomagakciókat indítsak.
A webshopod hamar beindult, az elkötelezett olvasóid már stabilan ezen keresztül szerzik be a könyveidet. Mégis, van valami, amit ma már másképp csinálnál?
Igen, nagyon sok mindent. A webshop eredeti készítői rengeteg egyedi fejlesztést raktak a felületbe, amelyek a későbbi fejlesztőknek sok problémát okoztak. A most készülő webshop 2.0 már teljesen nyílt forráskódú webáruház lesz, csak template-ekből dolgozunk. A webshop elindítása egyébként nem volt zökkenőmentes: emlékszem, hónapokon át készültem rá, két könyvem megjelenését is arra időzítettem. Az indulás reggelén éppen egy kávézóban ültem, és 9-kor, amikor élesítettük az oldalt, én is láttam az analyticsben, hogy a látogatottsága iszonyú tempóban megy fel. Meg is könnyeztem. Majd eltelt 10 perc és bumm, az egész lement 0-ra. Hívtam a fejlesztőket, ők is engem, és hát igen, összeomlott rendszer, a mai napig nem tudjuk, hogy miért. Nagyon kétségbe voltam esve. Nekem az azt követő két hetem arról szólt, hogy elemeztük a munkatársaimmal, hogy ki, mit rendelt és ki fizetett, ki nem, és közben minden este 6-tól éjfélig hívogattam a vásárlókat. Több ezer emberről volt szó, volt olyan, akit a vasárnapi ebéd közben értem el: „Szia Fejős Éva vagyok, ne haragudj, hogy most hívlak…” kezdetű mondatot biztosan elmondtam több százszor. Az egész összeomlást végig kommunikáltuk, és végeredményben nagyon jól jöttünk ki belőle. Mindenkit elértünk, mindenkivel beszéltem, és mindenkinek, aki azt mondta, fizetett, visszautaltam a vételárat. A legfontosabb az volt, hogy ne legyen rossz hírünk. Hihetetlenül felemelő érzés volt, hogy ennyien mellém álltak, még az is, aki az elején a legvadabbul mondta, hogy „huh ez micsoda átverés”. Azt látom, hogy akik az elejétől fogva velem voltak, átélték velem ezt a krízist, azok ma is kitartanak mellettem.
Milyen ajánlatokkal kedveskedsz az olvasóidnak? Miben vagy más, mint egy másik könyváruház?
Mindig van nálunk valami, amiért érdemes odajönni. A legutóbbi együttműködésünk egy családi kézműves csokoládé manufaktúrával, a Demeter Chocolate-tal született meg, az egyik különleges termékük egy csomagajánlatom része. De az együttműködés fordítva is működik: a csokibolt online shopjában minden 10 ezer forint feletti vásárláskor ajándékba megküldik a legújabb, Egyszer az életben című regényemet. Szintén népszerű a 2021-es falinaptáram is, amelyet könyvborítókból készítettem, ez is csomagajánlatok részét képezi. Nem az alacsony árakkal szeretném megnyerni a versenyt a többi kereskedővel szemben, bár valószínűleg mindenképpen nálam lehet legolcsóbban megvenni a könyveimet. A lényeg sokkal inkább az, hogy nálam olyat is kapnak az olvasók, amit máshol biztosan nem, például extra novellát mellékelek a rendelt könyvhöz. Egy ilyen ajánlatot direkt nem viszek ki a könyvesboltokba, mert akkor elvész az exkluzivitás.
Az új ötletekhez honnan inspirálódsz?
Járok Nyírő Réka és Wolf Gábor Marketingfitnesz (MFP) kurzusára, ahová olyanok jelentkezését várják, akik saját kisvállalkozásukat szeretnék felfuttatni. Egyébként jellemzően teljesen más iparágakból merítem az ötleteket, ahogy Gábor is szokta mondani, „azért más iparágakból lesd el, ne a sajátodtól, mert akkor ott már egyszer lement”. Az ötletelésre egyre jobban rááll az agyam, mert rájöttem, hogy ha az írásban tudok kreatív lenni, akkor a marketingben sincs előttem akadály.
A tavaszi járványhullámot hogyan éltétek meg?
Amikor bezártak a könyvesboltok, akkor hálát adtam az égnek, hogy van saját webshopom. A webshopunk nagy előnye, hogy e-könyv áruház is vagyunk, például az olvasóim egyre gyakrabban megveszik e-könyvben és papírformátumban is az új könyvemet, mert szeretik, ha a fizikai és a virtuális könyvespolcukon egyaránt megvan nekik az új regény. Ennek oka az is, hogy nagyon szép és extra kivitelűek a nyomtatott könyveim, az olvasás után is jó újra levenni a polcról, újra megérinteni, lapozgatni. A karanténidőszak idején kitaláltam egy előfizetői csomagot: az új könyvemet az előfizetők fejezetenként megkapták profi e-könyvben, majd a megjelenéskor papírkönyvben is, egy másik új erawanos regénnyel együtt. Nagyon sikeres volt ez az akció, és mivel a könyvesboltok zárva voltak, valójában ez az előfizetéses formátum adta a likviditásunkat, és persze nagyon nagy köszönettel tartozom az olvasóimnak, akik bíztak bennem. A kapcsolattartás szempontjából a Facebook a legfontosabb platformom, és itt már március 16-ától elkezdtem felolvasni a követőimnek az egyik regényemet. Végül június közepéig összesen három könyvemet is felolvastam, és erre az aktivitásra rengeteg pozitív visszajelzést kaptam. Az olvasóimmal olyan erős kötődés alakult ki, és nemcsak én, hanem ők is megosztották, hogy hogy érzik magukat. Ebből az időszakból tehát mi egyértelműen szerencsésen jöttünk ki, még három új magyar szerző könyvét is ki tudtam adni a vásárlóimnak köszönhetően. Az új webshopban szeretném is a leghűségesebb olvasóimat megjutalmazni, bevezetjük a hűségpont rendszert, ezen kívül több funkciót is leegyszerűsítünk. A marketinges képzések ráébresztettek, hogy nem azt az olvasót kell megszereznem, akivel sok a gond, hanem az ideális olvasómat. Az én ideális olvasómnak egy olyan fiatal családanyát képzelek el, aki mindent megvesz, minden pluszt szeretne, emellett kedves és kiegyensúlyozott; a marketingaktivitásaimat is javarészt rá tervezem.
Mondd el véleményedet a cikkrőlMondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!
Átlag értékelés 4.5 / 5. Összes értékelés: 11
Legyél te az első, aki értékeli a cikket!