A kártyajáték, amihez nem kell szerencse – hogyan lesz az ötletből vállalkozás?

Névtelen Terv (67)

A több lábon állás nem csupán biztosabbá teszi a megélhetést, hanem ezzel együtt – akár egymástól teljesen eltérő területeken – folyamatos gondolkodásra, ötletelésre is csábítja a vállalkozókat. A fejlődés igénye a legpozitívabb értelemben jár kéz a kézben a nyughatatlansággal, és ez az útkeresés sokszor egészen váratlan, új lehetőségeket hoz az üzletben. A lehetőségek kiaknázása pedig sok esetben minimális anyagi ráfordítással megoldható.

Jó példa erre Balog Gábor, aki 2017-ig a bankszektort erősítette, legutoljára a BNP Paribas kommunikációs és marketing menedzsereként. „Nem akartam többet a multiban dolgozni, így párhuzamosan a marketing menedzseri állásommal elindítottam azt, hogy hová fogok kilépni, amikor lejár a szerződésem. Sok mindent kipróbáltam, például elég komolyan foglalkoztam sörkóstolással és sörfőzéssel, de emellett volt más is. Három szekeret toltam: a bank marketinges szekerét, a sörfőzős, sörkóstolós szekeret és toltam a KKV-knak szóló digitális marketing tréninget. A Google Ground-on oktattam, így talált meg a Google tendere, amelyre olyan szakembereket hívtak meg, akik digitális marketing-oktatással foglalkoztak. Megnyertem a tendert, de már vállalkozóként kerültem be a programba.”

A Google Magyarország a társadalmi szerepvállalás jegyében indította el 2017-ben a Digital Workshop programot a hazai kis- és középvállalkozások digitális felzárkóztatásának támogatására. „Az induláskor Digital Workshopnak hívták, utána lett Grow with Google program. Amikor regionális oktatásszervezőként elkezdtem foglalkozni a Google programokkal, akkor a „sört letettem”, mert ez a feladat teljes embert kívánt. 2022. év végéig folyamatosan dolgoztunk, de 2023-ra nem maradt marketing keret a folytatásra, így ez a tevékenység megszűnt. Az utolsó néhány évben, amikor benne voltunk a Startup-ok oktatásában, nekem is volt egy próbálkozásom, de zsákutcába futottunk vele. Persze egyéb ötletek is voltak, így indult el akkoriban egy digitális kártyajáték tervezése.”

Legyen kártya!

Az OfficeNix fejlesztő és stratégiai kártyajáték mai felépítése és küldetése jócskán eltér a kezdetekben tervezett megoldástól. Eleinte egy digitális kártyajátékot szerettek volna elindítani, amelyhez keresték a témákat. Összefűzték a narratívákat: legyen benne NFT, blokkláncon fusson. Olyasmi kártyajátékban gondolkodtak, mint a Hearthstone, és mindezt zenei környezettel képzelték el. Aztán a tervezés során kikopott mögüle a blokklánc és NFT, és lassan átterelődött a játéktér a multik világába. „2023-ban már minden figyelmem csak erre irányult. Kérdés volt, hogy mobil játék legyen vagy inkább böngésző alapú. Mindkettőre volt fejlesztőnk, de mindkettő elég drága lett volna ahhoz, hogy csak úgy beleugorjunk, és lefejlesszünk egy kártyajátékot anélkül, hogy teszteltük volna, visszaigazolták volna a piacról, hogy erre szükség van. Eleve úgy találtuk ki és úgy teszteltük, hogy fénymásoló papírra kinyomtattuk a neveket meg az értékeket, és azzal játszottuk le, hogy egyáltalán működik-e a kártyajáték. A Brancs közösségi piacteret használtuk, ahol felületet biztosítanak a vevők – és általuk egy biztos alaptőke – toborzására, így a megvalósításra váró ötletek és a fogyasztói igények egymásra találhatnak. Arra gondoltunk, úgy tesztelhetjük a kártyát, ha elindítunk a Brancs oldalán egy közösségi finanszírozást, és meglátjuk, hogy tényleg vevő-e erre a játékra a célcsoportunk. A célcsoportunk a kiégett multis, aki éppen lila köddel jön ki a megbeszélésről, mert már megint lehúzták a marketing büdzséjét, elvették az emberét, nem kapott IT kapacitást, és még sorolhatnám.

Teszt, mérés, javítás – avagy a vargabetű

Bemutattuk a kártyajátékot fizikailag. Megkaphatják a Brancsban vásárló vevők, és tudnak akár 15 percet stresszmentesen játszani egy nehéz munkanap után, levezetésként. Az volt a célközönségünk visszajelzése, hogy se idejük, se partnerük nincs, és egyébként nem is akarnak 15 percet kártyázásra eltolni. Abszolút sikertelen lett a Brancs kampány, viszont sok olyan visszajelzés jött, hogy amire adtuk a kártyát, arra nem használták, de tréningre, aktivizálásra, csoport-kibeszélésre, szerepjátékokra igen. Tehát teljesen más dolgokra, mint amire szántuk, jellemzően humán felhasználásban, konfliktus feloldására. Trénerek, HR-esek, agilis coachok igazolták vissza, hogy erre a kártya kiválóan működik.”

A célcsoport visszajelzéseire reagálva módosítottak a kártya mondanivalóján, keretrendszerén és szabályrendszerén. Azokat a szituációkat tették gyakorlatiassá, amelyek elméletben nagyon sokszor elhangzanak a multik képzésein. „A multiknál alkalmazott képzések drágák, nincs utánkövetés, és nem is értik akik részt vesznek rajta, hogy az elhangzottakat hogyan kellene használni a mindennapokban. Mi itt látjuk a kártyának a helyét, hogy ezeket az elméleti tudásokat nagyon jól be lehet gyakorolni vele. Akár szerepjátékként, akár együttműködő játékként, akár coachingban is lehet beszélgetni róla. Keretrendszert ad ahhoz, hogy különböző problémákat, konfliktusokat fel lehessen oldani vele. Azért is tudunk közelebb kerülni az új irányhoz, a humán feldolgozáshoz, mert a partnerem, Marjai Viktor személyiségtipológiában tanácsadó, DISC tréner. Adja magát, hogy a kártyák szélén ott vannak a DISC színek is.”

Költséghatékony megoldások, kis utánajárással

„A teszt, mérés, javítás az én online szentháromságom, minden induláskor erre kell támaszkodni. Ha nem teszteltük volna, akkor az ötletre elköltöttünk volna sok tízmillió forintot, miközben azoknak, akiknek szántuk, nem lett volna megoldás. Tesztelni kell, és ehhez képest javítani és változtatni. Fontos, hogy a vállalkozás rugalmasan tudjon reagálni. Elfogadónak kell lenni, elgondolkodni a reakciókon vagy akár a kritikákon. Nem szabad megsértődni a kritikára, mert előfordul, hogy van benne olyan igazság, ami megmentheti a projektet.

Mi úgy vágtunk bele a tesztelésbe, hogy egy nagyon egyszerű weboldalt és egy levelezési fiókot hoztunk létre a MailerLite nevű szoftverből. Minimális pénzből létre lehetett hozni az oldal digitális kommunikációját, a hírlevél- és levelező rendszerét. Fontos kiemelni, hogy ezeket a teszteléseket meg lehet oldani nagyon minimális pénzből, kis utánajárással, kis tanulással. Ez nagyon jól méri azt, hogy hány látogatónk volt, melyik kampányra jöttek, melyik szezonban, hány érdeklődőt tudtunk belőle szerezni. Ezek nagyon fontos mérőpontjai annak, hogy a teszt hogyan sikerül.

Akkor hoztuk létre ezt a weboldalt, amikor a Brancs kampányt elindítottuk. Akkor úgy gondoltuk, az, hogy kiteszünk egy weboldalt, kommunikálunk róla Linkedinen –mindkettőnknek elég széles kapcsolati hálója van –, kitesszük a saját Facebook oldalunkra, megcsináljuk a céges Facebookot, hatékony lesz. Nagy tanulság volt, hogy ez így nem működik. Ha egy terméket be akarunk vezetni, akkor kell, hogy legyen egy közönség, egy közösség, akik ebben az irányban érdeklődnek, és akiknek ezt el tudjuk mondani. A mi közösségünket nem érdekelte ez a téma. Kínkeserves volt mindig új témát bedobni, fenntartani a figyelmet és rávenni őket a vásárlásra, és ez nem is ment. Ha nincs felépített közösségünk, akkor ezek a kampányok egész egyszerűen nem működnek. Pénzt nem akartunk költeni fizetett hirdetésre, mert annyira még nem voltunk biztosak a történetünkben. És amint ez kiderült, kidobott pénz lett volna. Ezt sikerült áthidalni a Brancs segítségével, hiszen tökéletesen jó volt arra, hogy kommunikáljunk róla, legyen apropónk, legyen tartalmunk amit megoszthatunk, és az egy olyan platform, ami a pénzgyűjtésben tud segíteni.

Bár marketinges vagyok, amikor a kártyára a grafikát szerettük volna előállítani, egyszerűen nem találtam rá grafikust. Egy félév alatt nem sikerült összehozni egy bemutatkozó figurát sem. Erre azt mondtam, eljött a mesterséges intelligencia ideje! Megtanultam a Midjourney-nek promptot írni, és a kártyáknak a képeit ott generáltam két hét alatt. Ez egy olyan eszköz, amelytől nem kell félni a vállalkozóknak. Egy kicsit meg kell tanulni, körbejárni, és aztán a saját hasznukra fordítani.

Most a fő kommunikációs platformunk a Linkedin, és ez a jövőben is a meghatározó csatornánk lesz. Nem gondolom, hogy rá kéne erősítenünk a TikTok-ra, Instagramra és a Facebookra, de majd ha a mérések igazolják, akkor ezeket el kell helyezni a kommunikációs palettán. Személyesen HR fesztiválokon, különböző coachingos összejöveteleken képzelem el a kommunikációnkat. Majdnem biztos vagyok benne, hogy három eszközzel már eljuthatunk oda, hogy nem kell ismeretlenként kopogtatnunk egy trénernél vagy a HR osztályon, ezek pedig a kiemelt HR rendezvények, a Linkedin jelenlétünk és egy díj, amit besöpörhetnénk. Kommunikációs csatornaként szeretnénk használni a bemutató jellegű workshopokat is, ahol megmutatjuk, hogy mi mindenre jó a kártya. De akár oktatási intézményekben, állami vagy felnőttképzési intézetekben is beépíthető lenne a tananyagba a módszertan.”

Mernek nagyot álmodni

Az üzleti modell szerint maga a kártya csak az első pillér, amelyet három szabályrendszerrel átadnak a vevőnek. A tervek szerint azonban további két pillérrel bővül a teljes szolgáltatáscsomag a közeljövőben. Aki a módszertant facilitátorként vagy trénerként szeretné a mindennapjaiba és a tréningjeibe beépíteni, az egy éves előfizetéssel olyan interaktív platformhoz kaphat hozzáférést, amely egyben szakmai közösségi térként is funkcionál. Ezen a platformon megjelennek a visszajelzések, valamint az új játékok és a Use Case-ek (felhasználói esetek) is hozzáférhetők lesznek. A harmadik láb pedig az OfficeNix coach képzés mindazoknak, akik teljes mértékben át akarják látni begyakorolva, különböző témákhoz felhasználva a kártyát. „Az OfficeNix módszertanával kezelhető a konfliktus saját magunkkal, mással (csapattal, kollégával vagy akár rokonnal) és az idővel. E hármas feloldására alkalmas a játék. A képzést szeretnénk helyben, személyesen végezni, hiszen maga a kártyajáték is fizikailag ott van mindenki előtt. Ha valaki OfficeNix coach akar lenni, és meg szeretné ismerni az összes tudnivalóját ennek a kártyának ami gyakorlatilag már egy módszertan, akkor végig kell ülnie az összes játékot és a hozzá tartozó magyarázatot. Az interaktív platformot és a képzés lábat januárban szeretnénk elindítani.

Most látjuk, hogy jó az irány, ezt szeretnénk kidolgozni. Megvan az a mikrokozmosza, amivel lehet építeni ebben is egy üzletágat. Hogyha bejön az, amire mi számítunk, akkor ezt át lehet helyezni más országokba, és egy módszertanként lehet hivatkozni rá bárhol a világban, hiszen majdnem mindenhol megvannak ugyanezek a problémák, konfliktusok, amelyeket fel lehet oldani, és játékosan begyakorolni a megoldásokat hozzá. Én abszolút nagyra vágyóként azt mondanám, hogy ez 5 év múlva biztosan egy nemzetközi cég lesz, akár franchise partnerekkel, akár irodákkal vagy partnerekkel különböző országokban. Szerintem egy komoly tényező lesz majd a HR szakmában. Valaki azt mondta, hogy akkor most jól érti, ez kéne hogy legyen az új labda meg a kötél? Mert annyi mindenre, annyi helyzetben lehet használni, hogy tényleg akár helyettesíthetné azt, hogy minden trénernél van egy labda meg egy kötél, amikor bedob valami játékot. Ezzel a kártyajátékkal ugyanígy lehet csinálni bármit.”

Szerző:
Fuchs Adrienn – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 3

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.