Virágbiznisz a válság idején

A koronavírus okozta krízis első körben azokat a vállalkozásokat érintette rosszul, ahol egyrészt szükség van a személyes kontaktra, másrészt nincs olyan digitális jelenlétük – például webáruházuk vagy social media csatornáik –, ahonnan a célközönségük könnyedén, csupán néhány kattintás segítségével be tudná szerezni a termékeket. Ezzel a nehéz helyzettel találta szembe magát a virágboltok többsége is, amelyeknek a nagy része csak fizikai bolttal rendelkezik.

Bár május elején a kijárási korlátozások némileg lazulni fognak, a koronavírus miatti pánik rávilágított arra, hogy milyen sérülékenyek azok a cégek, amelyek nincsenek jelen az online térben is.

Éppen ezért nagy kérdés, hogy az újraindítást követően hányan lesznek azok, akik túlélik a vírus nyomában érkező gazdasági válságot, ugyanakkor azt is érdemes lesz megfigyelni, hogy a talpon maradók mit fognak leszűrni tanulságként és milyen irányban folytatják a működésüket. Vajon ezután még több helyről rendelhetünk például online virágot?

Mert online virágboltok már a válság előtt is voltak

Ha jobban szétnézünk az online virágküldés frontján azt láthatjuk, hogy egyre több virágbolt alakítja ki a saját házhozszállítási struktúráját. Ez főként az utóbbi 8-10 év gyakorlatában érhető tetten, bár természetesen ezen a téren is vannak olyanok, akik már igazi veteránnak számítanak.

Példának okáért itt van rögtön a Virágposta, akik fizikai boltjukat – igaz, az nem szokványos virágbolt, hanem inkább virágdekorációkra specializálódott – 1992-ben nyitották meg, míg az online értékesítésbe már 2000-ben belevágtak. Annak fényében különösen szép ez a teljesítmény, hogy a digitalizációs lehetőségek a 2000-es évek elején még korántsem voltak annyira elérhetők mindenkinek Magyarországon és a közösségi oldalak – amelyeken keresztül a márkájukat építhetik – térhódítása is csak később kezdődött.

Ennek ellenére mára mintegy 20 év tapasztalatával a hátuk mögött szállítják le a kért megrendeléseket, legyen szó akár egy anyák napi virágcsokorról vagy valamilyen nagyszabású rendezvény virágdekorációjáról, esetleg az irodák növényi dekorációjáról. Ráadásul mára odáig jutottak, hogy már egész országot behálózó, mondhatni franchise rendszert építettek fel a szolgáltatásukra, így néhány órán belül az ország minden pontjára megérkezhet ajándékba szánt virágcsokor.

Viszonylag régi motorosnak számít a szakmában még a Virágwebáruház is, akik az 1989-ben indult virágboltjuk tapasztalatait 2011-ben ültették át az online térbe. De megemlíthetjük még kifejezetten a mai modern, divatos trendekre specializálódott virágboltokat és virágkötő művészeket is, mint például a virágboxairól és a virágmacijairól híressé vált The Million Roses, valamint a különleges, egyedi csokraival hódító Attila Németh Florist.

A paletta tehát széles és sokrétű, de a pálya nehezített

Az első nehezítő tényező már a lokációban rejlik. Az országos hálózatokat leszámítva ugyanis éles különbségek tapasztalhatók a fővárosi és a vidéki virágboltok online házhozszállítása között is. Egyelőre még mindig úgy fest a helyzet, hogy a budapesti régió és környéke jár az élen a virágküldő szolgálatok tekintetében, hiszen itt koncentrálódik akkora kereslet, ami el is tudja tartani a vállalkozásokat.

Ahogy például az egyik vidéki kisváros virágbolt-tulajdonosa mondta: „Számunkra nem volt egyértelmű döntés az online rendelés és a házhozszállítás kialakítása. Nemcsak a kapacitás-kérdés miatt, mert több rendelést természetesen elbírnánk, hanem inkább a házhozszállítással járó pluszfeladatok és erőforrásigények voltak riasztók.

Például nagy kérdés volt, hogy indítsunk-e webshopot? Mekkora területet fedjünk le a szolgáltatással? Ehhez milyen futár-, illetve benzinköltség társul? Egyáltalán a kiszállítást magunk végezzük és vegyünk fel rá egy plusz embert, vagy inkább futárszolgálatot bízzunk meg vele? Áthárítsuk ennek költségét a rendelőre vagy ne? Végül úgy döntöttünk, hogy fejlesztjük a honlapunkat, kiegészítjük egy webshoppal és bankkártyás fizetési lehetőséggel.

Területileg pedig egyelőre kis léptékben gondolkodunk, csak a saját városunkra koncentrálunk, a környező községekre és falvakra nem. Ami pedig a házhozszállítás költségeit illeti, egy bizonyos minimum rendelés fölött ingyenessé tettük a kiszállítást, amit házon belül végzünk el, a hét bizonyos napjain, ezzel spórolva kicsit a költségeken. Egyébként az is nyilvánvalóvá vált, hogyha elindítjuk a házhozszállítást, akkor a korábbiaknál nagyobb hangsúlyt kell fektetnünk a Facebookra és az Instagramra is, hogy azok is megtaláljanak minket, akik eddig elkerülték a honlapunkat.”

Kihívások és feladatok, amikkel a virágboltok szembesültek – nemcsak az online térben

Ha most kedvet kaptál ahhoz, hogy a jövőben te is házhozszállítással bővítsd már meglévő vagy akár a leendő virágboltod szolgáltatását, akkor vannak olyan nem elhanyagolható szempontok, amiket üzleti és marketingszempontból is mérlegelned kell.

Elsőnek rögtön ott a kérdés: a házhozszállítás mellett megtartsd a virágboltot is? Ugyanis nem egy példa van arra a megoldásra is, hogy konkrét üzlettel az adott virágküldő szolgálat nem rendelkezik és raktárkészletet sem tart fent.  Ilyen például a Mestervirág is, akik virágkészletet nem tartanak, hanem az előző nap beérkezett rendelések alapján szerzik be a csokorhoz szükséges alapanyagokat.

Természetesen abban az esetben, ha nem újonnan induló vállalkozásról van szó és már van egy bejáratott virágüzleted, stabil forgalommal, akkor szinte biztosra vehető, hogy nem ez lesz a testhezálló megoldás. Viszont már ebből az eszmefuttatásból is látszik, hogy mennyi mindenre oda kell figyelned.

Az online térben is kellően beharangozott házhozszállítás kapcsán ugyanis számíthatsz arra, hogy megnövekszik a kereslet a csokraid iránt, így nagyobb hangsúlyt kell fektetned az alapanyagbeszerzésekre, a raktározási kérdésekre és persze a fuvarozásra is. Át kell gondolnod továbbá azt is, hogy a házhozszállítást folyamatosan biztosítod a vevőidnek, vagy csak a hét egyes napjaira korlátozod a kiszállítást? Amit ki is fog elvégezni? Ti a kollégáiddal, felvesztek rá egy plusz embert vagy esetleg megbíztok egy futárszolgálatot a művelettel?

Egyébként jól látható az a metódus, hogy az online virágküldést, házhozszállítást biztosító virágboltok többsége házon belül oldja meg az elkészült művek célba juttatását. Igaz, olyanra is van már példa, mint például a Virágszínvonal vagy a The Roseland Company esetében, hogy a profiljuktól alapvetően teljesen eltérő felületen, a NetPincéren keresztül is meg lehet rendelni tőlük a kinézett csokrot, amivel tovább tágították a kört.

Mindenesetre a szállítási, raktározási és beszerzési kérdéseken kívül a választék kialakításával kapcsolatban is vannak kérdések: el kell döntened azt is, hogy csak előre összeállított csokrokat fogsz árulni – például 15 szálas rózsacsokrot különböző színvariációkban és hasonló tematikájú kompozíciókat – vagy arra is lehetőséget adsz a vevőidnek, hogy egyedi kompozíciókat állíttathassanak össze egy meghatározott összegben?

Ami az online térbe lépést illeti…

Ha ráfizetés nélkül szeretnéd megúszni az online virágküldést és a házhozszállítást, akkor az internettől és a különféle digitalizációs lehetőségeket tekintve is szükséged lesz néhány dologra. Ki kell alakítanod egy profi weboldalt, ami egyértelműen a vevőid tudtára adja a házhozszállítás menetét, tájékoztatja őket a választékodról.

Jelentősen megkönnyíti a dolgodat a honlapodba integrált webshopod, ahol tényleg csupán néhány kattintásra van szükség ahhoz, hogy a célközönséged megrendelhesse a vágyva vágyott csokrot, amit viszont bankkártyás fizetéssel tehetsz még zökkenőmentesebbé.

Ha induláskor, különböző alkalmakkor vagy egy hirdetési kampány során még nagyobb figyelmet szeretnél irányítani a virágboltodra, akkor nem árt egy landing oldal sem, amire a Google Ads és Facebook, Instagram hirdetéseket irányítod. (Persze erre akár a webshopodat is használhatod.)

Ugyanakkor a házhozszállítás felfuttatásához szükséged van arra is, hogy belépj a közösségi térbe: vagyis felépíts egy olyan Facebook és Instagram – esetleg Pinterest – profilt, amit a marketingkommunikációd és az értékesítési csatornád részévé tehetsz.

Ha szétnézel te is egy kicsit az online virágküldő szolgáltatások között, azt láthatod, hogy nem mindegyik használja ki a közösségi oldalakban rejlő márkaépítési és vevőszerzési lehetőségeket, pusztán a weboldalukra és a törzsvevői gárdára, valamint az ajánlásokra hagyatkoznak.

Erre viszont hosszú távú stratégiát nem lehet építeni, hiszen ma már a sikerhez vezető úthoz a rendszeres online kommunikáció is hozzátartozik. A legjobb példát erre egyébként pont az élet hozta: a koronavírus home office-szal töltött heteiben azok a vállalkozások maradtak talpon, akik az online térben, a digitalizált világban is megvetették a lábukat.

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 1

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.