Újrakezdésből jeles! – interjú egy vállalkozó házaspárral, akik számára rutinos terep a válság.

Egressy-Horváth Anita és Egressy Gábor a közös, turizmusra épülő vállalkozásukat a 2008-as gazdasági válság előtti utolsó pillanatban kezdték, így már az induláskor mélyvízben találták magukat. A cég a krízis ellenére sikeresen működött, egészen a következő nagy válságig, 2020-ig, amikor a covid végül sakk-mattot adott, sok hasonló turisztikai céghez hasonlóan. Újra kellett szervezniük az egész életüket, létrehoztak két külön vállalkozást, és nem mellékesen hatalmas tapasztalatot szereztek válságkezelésből.  

Mi történt 2020-ban a turizmusra épülő vállalkozásotokkal? 

Egressy Gábor: Szó szerint egy nap alatt falnak ment. Az egész szezonra be volt foglalva az összes szálláshelyünk, minden hétvégénk közel teltházas volt. A 2020 március 20-i hétvégétől viszont egyetlen vendégünk sem jött meg többet. 

Hogyan éltétek meg ezt a krízist? 

Egressy Gábor: Nem kívánom senkinek, nagyon megterhelő volt lelkileg. A sokk és a felismerés után, hogy itt évekig nem lesz turista, döntenünk kellett hogyan tovább. Várunk a bizonytalanra vagy új életet kezdünk? Ráadásul ekkor született meg a harmadik kisfiunk, aki csak pár hónapos volt.  

Egressy-Horváth Anita: Elgondolkoztunk azon is, hogy Gábor állást keres. Nagyon bizonytalan volt minden, érzelmileg elég labilis időszak volt: pár hónapja lettünk nagycsaládosok, összeomlott a cégünk, karantén volt, és az elsős gyermekünkkel itthon kellett tanulnunk.  

Egressy Gábor: Felajánlottak nekem egy állást egy ingatlanfejlesztő cégnél. Választanunk kellett a vállalkozói életforma és az alkalmazotti lét között. Nagyon nehéz döntés volt. 

Visszaugorva egy kicsit a kezdetekhez, az utazási irodátokkal szintén válságban indultatok 2008-ban. Hogyan történt mindez?  

Egressy-Horváth Anita: Épp adódott egy lehetőség, hogy egy bejáratott, 23 éve működő beutaztató utazási irodát családi segítséggel megvegyünk. 1 évre előre lefoglalt és leelőlegezett francia csoportjaink voltak, nagyon biztató volt a kezdet. Elkezdtek viszont jönni a hírek egy idő után, hogy Amerikában gond van, de fogalmunk sem volt, hogy ez mit fog jelenteni számunkra. A turizmus az az üzletág, ami a leghamarabb reagál a válságra, így gyakorlatilag, ahogy begyűrűzött hozzánk a krízis, 2 hét alatt az összes befoglalt utat lemondták. A frissen vásárolt, jó üzleti lehetőséggel kecsegtető utazási irodánk egy a működési költséget épphogy fedező vállalkozás lett. Ekkor robbant be az Airbnb is és egyre ismertebbek lettek a szálláskereső oldalak, így egyre kisebb lett az igény az utazási irodákra. Azért tudtunk mégis életben maradni, mert speciális utakat szerveztünk: francia mezőgazdászokat utaztattunk Magyarországra és az általunk szervezett szakmai programokon vettek részt. Ezen kívül felismertük mi is az Airbnb-ben rejlő lehetőségeket és Magyarországon szinte elsőként kezdtünk el Airbnb-zni.  

Milyen akadályokba ütköztetek és mi az, ami segített túllendülni ezeken? 

Egressy Gábor: Ebben az időszakban sokkal nehezebb lett az ügyfélszerzés és azzal is szembe kellett néznünk, hogy egyre nagyobb teret nyertek az online működő nemzetközi utazásszervezők, akik jóval alacsonyabb költséggel működtek és olyan áraik voltak, amivel egyre nehezebb volt versenyezni. Ami segített, hogy egy barátunk nem tudta tovább fenntartani utazási irodáját és beolvadt hozzánk. A közös együttműködésnek és az Airbnb fellendülésének köszönhetően túléltünk. Mindig egy lépéssel előrébb jártunk és ez jó stratégiának bizonyult.    

Milyen stratégiát alkalmaztatok? 

Egressy-Horváth Anita: Az eredeti tevékenység, azaz a beutaztatás idővel teljesen leállt, maradt a külföldi céges csoportok szervezése és az egyre erősödő Airbnb-zés. Egyre több lakást béreltünk ki, amit aztán feltettünk a szállásfoglaló oldalra.  

Egy idő után azonban már „mindenki” fent volt az Airbnb-n, amit mi is megéreztünk, mert óriási verseny alakult ki. És ekkor már tudtuk, hogy stratégiát kell váltani. Ekkor kezdtünk el együttműködő partnereket keresni és csoportokat is fogadni, függetlenedni az Airbnb-től. Ez egy jól jövedelmező szegmens volt, de rendkívül nehéz is. Mindig igyekeztünk új utakat keresni, ezért 2018-ban, 4 évvel ezelőtt elkezdtünk belvárosi helyiségeket is felvásárolni, átalakítani és mini garzonként eladni. Az akkori ingatlanár robbanás ezt a modellt lehetővé tette, és így a turizmus szezonalitásától is el tudtunk rugaszkodni. 

Hogyan jött 2020-ban – a csőd után -, a két új vállalkozásotok, a Logify és a Picnic Lovers ötlete?  

Egressy-Horváth Anita: Nagyon frusztrált, hogy nincs bevételünk és gondoltam megvalósítom egy régi ötletemet, meg vágytam is valami nőies, kreatív munkára. Így született meg a Picnic Lovers 2020 júniusában. Nagyon pozitív visszajelzéseket kaptam már az elején, ami óriási lelki erőt adott nekem. Nagyon jó érzés volt szépet alkotni és azzal örömet szerezni másoknak. Nem vettem az elején komolyan, aztán rájöttem, hogy van benne potenciál. Szinte nulla reklámmal jöttek a megrendelések és egyre komolyabbak. Most ott tartok, hogy idén már fel tudtam venni egy diáklányt, aki a kisebb piknikeket megcsinálta helyettem, én pedig a márkaépítésre és a céges rendezvényekre tudok koncentrálni. 

Egressy Gábor: Ebben a helyzetben egy dolgot biztosan tudtunk, olyan irányt kell keresnünk, amit nem érint a válság érzékenyen, hanem épp ellenkezőleg. Elgondolkodtunk, mi az, amire szükség van ilyen helyzetben. Statisztikákból láttuk, hogy pár hónap alatt több ezerrel nőtt a webshopok száma a bezártság miatt. Ekkor jött az ötlet, hogy valahogyan a webshopokat kellene kiszolgálni, és egy véletlen beszélgetés egy régi gimnáziumi osztálytárssal eldöntötte számomra a kérdést. Ákos, aki az üzlettársunk lett, az egyik legfontosabb részét tudta hozzátenni az ötlethez: a szoftverfejlesztő cége kész volt a Logify lelkét, azaz az egyedi fejlesztésű szoftverünket megalkotni. Így már bátran neki mertünk vágni az új vállalkozásnak. Nem ment se könnyen, se gyorsan: hónapokig folytak az előkészületek: cégalapítás, raktárhelység keresés, infrastruktúra kialakítása, szoftverfejlesztés.  

Mi az, ami ezeken kívül segített, hogy tető alá hozzátok az új cégeket? 

Egressy Gábor: Ekkor futott egy EU által finanszírozott program, ami startup-oknak nyújtott mentorálást. Erre pont szükségünk volt, mert nagyon tanácstalanok voltunk, tele voltunk kételyekkel. Nem is szakmai segítséget adott a program, inkább mentális támogatást, hogy egyáltalán bele merjünk vágni egy teljesen új dologba.  

Mi a fő tevékenysége a Logify-nak? 

Egressy Gábor: Webshopok logisztikai kiszolgálása, azaz raktározás, termék összekészítés, csomagolás és kiszállítás.  

Ebben a szegmensben elkerülhetetlen a digitalizáció.  Hogyan működik ez nálatok? 

Egressy Gábor: Ennek a tevékenységnek az alapja a logisztikai szoftver, ezzel lehetséges csak precíz és gyors készletnyilvántartást és rendeléskiszolgálást biztosítani. E mellett az emberi hibalehetőséget is minimalizálja a szoftver.  Egyetlen felületet használnak a dolgozóink. A szoftverünk API kapcsolaton keresztül kommunikál a webshopokkal és az alvállalkozóinkkal is.  

Mennyire nehezíti a dolgotokat a 2022-ben kialakult újabb krízis? 

Egressy Gábor: A mi legnagyobb problémánk a bizonytalan gazdasági környezet. Egyértelműen kirajzolódott, hogy a szolgáltatásunkra van igény, a kezdeti nehézségek után szép felívelő pályára állt a vállalkozás, viszont az elmúlt hónapok eseményei egy kicsit mégis visszavettek a fejlődésből. Nem lehet ugyanis kiszámítani, hogy mennyire fognak elszállni az energiaárak, és a webshopok forgalma is visszaesett.  

Milyen irányba szeretnétek elmozdulni most?  

Egressy-Horváth Anita: Én szeretnék a Picnic Lovers-el céges vonalon erősíteni. Nagy létszámú, céges csapatépítő piknikre szerencsére mutatkozik igény. Vannak ötleteim, partnerekkel összefogva egy komplett programot készülök összerakni és azzal megkeresni cégeket.  

Egressy Gábor: Nekünk a Logify-al most a legfőbb feladatunk a piaci pozíciónk megerősítése és a márkaismertség növelése.  

Mi a tapasztalatotok, érdemes elindulni egyáltalán válságban?   

Egressy Gábor: Azt nem mondanám, hogy érdemes, de ha beüt egy gazdasági válság egy fiatal vállalkozás életében, akkor a legfontosabb, hogy nem szabad félni! Fontos, hogy felülvizsgáljuk az addigi stratégiát, optimalizálni kell a költségeket, és nem árt specializálódni valamire. Menni kell előre és nyitott szemmel járni! 

7 megfontolandó tipp Egressy-Horváth Anitától és Egressy Gábortól azoknak, akik szintén válságban indulnak: 
  1. Az az egyik legfontosabb kérdés, hogy kik lesznek a vevőid! Egy válságos időszakban az emberek nagyon racionálisan költenek, tehát olyan termékben, szolgáltatásban kell gondolkozni, amire tényleg szükség van. 
  2. Ha nagyon fél az ember, hogy nem jön össze, el se szabad kezdeni! 
  3. Nagyon alaposan mérlegelni kell mindent, mielőtt vállalkozásba kezd ilyenkor az ember! Nem lehet megspórolni a pénzügyi és stratégiai tervezést, mondván, hogy ez a vállalkozás egy nagyon jó ötlet, biztos jól fog menni. 
  4. Specializálódj valamire! Legyél te valamiben az első, a legjobb, a leggyorsabb! 
  5. Folyamatosan képezd magad! 
  6. Keress partnereket! Egységben az erő!  
  7. Légy türelmes! Nem jön a siker azonnal. 

Szerző:
Mekis Csilla – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 5

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.