Hogyan legyen sikeres egy kisvállalkozás a közösségi médiában 2019-ben?

Kkv 011 1080x610 0402 01

A cikkünkben többek között arra keressük a választ, hogy hogyan lehet javítani a céges eredményeken a közösségi platformok segítségével, és mit érdemes máshogy csinálni.

A 6 millió magyar közösségi média felhasználó minden vállalkozás számára hívogató, hiszen nagy eséllyel közöttük vannak a potenciális vásárlók. Azonban a közösségi kommunikációban járatlanok könnyen elbizonytalanodnak, hogy induljanak el. Azok pedig, akik már régóta használják valamelyik platformot, gyakran belefáradnak a gyakori változásokba, a növekvő költségigénybe és abba, hogy egyre több időt kell szánni ezeknek a felületeknek a kezelésére.

Pedig gyakran találkozunk olyan sikersztorikkal, amikor különböző méretű cégek a közösségi marketingre támaszkodva tudják növelni az eredményeiket, gyakran teljesen megdöbbentő módon. Mit érdemes máshogy csinálni? Hogyan érhetünk el eredményeket?

Erről szól a cikk.

Melyik közösségi hálózaton érdemes egy cégnek megjelenni?

Legtöbben erre a kérdésre rögtön rávágnák, hogy Facebook, és az esetek nagy részében ezzel nem is tévednének sokat. Legalábbis Magyarországon.

Itthon ugyanis nagyjából 5,8 millió ember használja ezt a platformot, nem véletlenül beszélünk a leggyakrabban erről. Azonban, ha valaki a fiatalabbakat szeretné megszólítani, a Facebook biztos kevés lesz önmagában. Az Instagram és a YouTube ugyanis nagyon sikeresen tudja elhódítani a demográfiai skála alsó felén találhatók figyelmét.

Az Instagram egyre inkább a Facebook szerepét veszi át a személyes élmény megosztásban a 30 alattiak között (míg a Facebook marad a hírfogyasztó felület), a YouTube pedig a videós tartalomfogyasztás centruma, akár oktató videókról van szó, akár zenehallgatásról, akár szórakozásról.

Ha valaki az üzleti világ felé kacsingat, neki a LinkedIn felé érdemes nyitni, azoknak pedig, akik a turistákra céloznak, a Tripadvisor lehet érdekes felület.

A cég és az ügyfelek közötti közvetlen kapcsolattartásnál pedig egyre hatékonyabb a Messenger, ami az ügyfélszolgálattól a kalkulátorokig sok izgalmas területen tudja segíteni a vállalkozásokat.

Fontos tehát, hogy ismerjük meg a célcsoportunkat, és annak megfelelően érdemes eldönteni, melyik platformot, milyen intenzitással használjuk.

De nem csak az a fontos szempont, hogy hol vannak az ügyfelek.

Legalább ugyanilyen izgalmas, milyen kommunikáció stílus kényelmes nekünk.

 

Nem tudom, mi az az Instagram, de állítólag nekem azt kell használni…

Hiába van a célcsoportunk az Instagramon is, ha nem tudunk elég jól vizuálisan kommunikálni, nem biztos, hogy ez lesz a legjobb kezdés. Hiába tudnánk jól elérni a potenciális vevőket a YouTube-on, ha nem tudunk jó videókat készíteni, érdemes mással indítani. Hiába lenne érdemes egy Facebook csoportot készíteni, ha nincs időnk aktivizálni a tagokat, más irányba érdemes keresgélni az elején.

Először ugyanis meg kell ismer a platformokat, és amíg megtanulunk egy olyan kommunikációs formát, ami nekünk szokatlan, addig az ismerősebb megoldásokkal érdemes indulni. Persze amikor már rutint szerzünk a még szokatlan dolgokban, akkor sem lesz érdemes eldobni a régit. Sokkal hatékonyabbak leszünk, ha egyszerre több platformon tudunk eljutni a potenciális vevőinkhez.

Célok és problémák

A harmadik szempont a megfelelő közösségi média kiválasztásában az a cél, amit el szeretnénk érni, vagy az a probléma, amire megoldást keresünk. Ha valaki fiataloknak akar eladni, valószínűleg az Instagramot és a YouTube-ot kell ügyesen használnia, akár partnerek (influencerek segítségével). Ha valakinek a B2B kommunikáció a fontos, a LinkedIn mellett üzleti partnereket összefogó Facebook csoportban is érdemes gondolkodnia. Ha sok beérkező érdeklődést kell kezelni akár potenciális vevőktől, akár korábbi vásárlóktól, egy Messengeren futtatott chatbot lehet a megoldás. Ha a boltja vagy étterme közelében tartózkodó embereket szeretne elérni, akkor lokáció alapján célzott Facebook és Instagram hirdetések lehetnek hatékonyak. A megoldási lehetőségek szinte korlátlanok, érdemes a konkrét feladatokhoz megkeresni a legjobb összeállítást.

Vagyis ahhoz, hogy eldöntsük, a cégünknek melyik platform (vagy melyik platformok kombinációja) lesz a leghatékonyabb, elsősorban erre a három kérdésre kell válaszolnunk:

  • Hol van most, illetve merre felé mozog a célcsoportunk?
  • Milyen felületen és kommunikációs stílusban van tapasztalatunk?
  • Mi az a konkrét probléma, amit meg kell oldani, vagy cél, amit szeretnénk elérni?

Természetesen célokról akkor érdemes beszélni, ha azok minél konkrétabbak.

Végig kell gondolni, hogy a közösségi média jelenléttől pontosan mit várunk, és milyen megtérülésre számítunk.

Ez természetesen cégenként, célcsoportonként sőt akár kampányonként változik, de akkor tudunk jól felületet választani, kommunikálni és hirdetni, ha minél pontosabban meghatározzuk a célokat.

Például egy belvárosi cukrászda meghatározhatja, hogy több gyerekzsúrt szeretne. Például havonta 10 újat. Egy könyvelőirodának lehet az a célja például, hogy a közösségi médiából minden hónapban 500-an iratkozzanak fel a hírlevelére, hetente és 5-en hívják fel. Egy webáruháznak célja lehet, hogy mennyivel nőjön a konkrét vásárlások száma. De vannak olyan cégek, ahol a célok között szerepelhet az, hogy a célcsoport tagjai minél többen találkozzanak vele, mert például egy étterem, amelyik újonnan nyitott a városban.

De megtérülés lehet az is, ha például 30% kevesebb erőforrást szeretnénk beletenni az ügyfelek kezelésébe, és ezt várjuk a közösségi médiától.

Számos különböző célunk lehet, több módszerrel tudjuk mérni a megtérülést, a lényeg, hogy minél pontosabban határozzuk meg ezeket még az aktivitás elindítása előtt.

Ha ezekre már tudjuk a választ, el tudjuk kezdeni felépíteni a hatékony jelenlétet.

Ez szerencsére sok esetben egyszerűbb, mint gondolnánk, a legtöbb feladatot ugyanis akár már az okostelefonunkról el tudjuk végezni.

Facebook bejegyzéseket, Instagram posztokat vagy akár élő videókat is készíthetünk a mobilunk segítségével, de egyszerűen tudunk reagálni a beérkező érdeklődésekre is.

A siker kulcsa: a rendszeres kommunikáció

A felületek, az appok és a megoldások szerencsére elég egyszerűek, amin a közösségi marketing sikere nagyban múlik az sok esetben inkább a rendszeresség kérdése.

Ha ugyanis nem kommunikálunk rendszeresen, egyik közösségi platformon sem tudunk sikereket elérni.

Éppen ezért érdemes egyrészt kommunikációs tervet kialakítani, ahol pár hétre, vagy pár hónapra előre végig gondoljuk, mikor, milyen témában fogunk írni, videót vagy fényképet publikálni.

A téma az utcán hever. Csak ki kell posztolni.

A másik lába a rendszeres kommunikációnak az, hogy gyakran osztunk meg olyan tartalmakat, amik napi szinten szembejönnek velünk véletlenszerűen.

Ez lehet egy jó kérdés egy vendégtől, aki bejön az étterembe. Lehet egy tévében látott reklám hatására eszünkbe jutó gondolat. Lehet egy érdekes tárgya, ami „szembe jön” velünk az utcán. De lehet egy aktuális hír is – akár gazdasági, akár bulvár -, ami kapcsolódik cégünk tevékenységéhez.

Tulajdonképpen bármilyen téma kapcsán kommunikálhatunk, ha azt hozzá tudjuk kötni a vállalkozásunkhoz, vagy a célcsoportunk érdeklődéséhez.

Tapasztalataim szerint a legtöbb vállalkozónak ez a legnehezebb, hiszen minden nap ugyanazt csinálják, így már nem tűnik túl izgalmasnak semmi. De érdemes az ügyfelek szemével nézni a cégünkre, és belegondolni abba, hogy ismeretterjesztő tévécsatornák a világ legunalmasabb szakmáiból, vagy éppen tárgyaiból gyártanak sorozatokat. Hogyan készül a fogkefe, a csavar? Hogyan tisztítják meg a betonmixerekbe száradt betont… ezeket a tévéműsorokat milliók nézik. Biztos, hogy bármelyik cégről és bármelyik tevékenységről lehetne izgalmasan kommunikálni. Ez a legnagyobb feladat, ezt kell megtanulni, és szokásként napi szinten beilleszteni a munkánkba.

Nem ússzuk meg hirdetés nélkül. De nem is érdemes.

A kommunikáció mellett persze szükség lesz hirdetésekre is.

A hirdetésekre azonban érdemes máshogy gondolni. Egyrészről a hirdetés nem fogja feljavítani a kommunikációnkat. Ha nem elég izgalmas a téma amiről írtunk, nem elég érdekes a videó, akkor lehet, hogy több emberhez el tudjuk juttatni egy Facebook, egy Instagram vagy éppen egy YouTube hirdetéssel, de csak a pénzünket fogjuk égetni.

Vagyis fontos, hogy olyat hirdessünk, ami önmagában is jó. A pénztárcánk meg fogja hálálni nekünk.

Másrészről pedig az is fontos, hogy nem kell mindenkinek ugyanazt a hirdetést látni.

Azok, akik már vásároltak nálunk, ne találkozzanak olyan reklámmal, ami el akarja nekik adni megint ugyanazt a terméket. Akik pedig még nem ismerik a cégünket, és nem is tudják, hogy van olyan problémájuk, amit mi meg tudunk oldani, feleslegesen látják a termékakciónk promócióját. Mindenképpen érdemes a célcsoportunk különböző tagjainak eltérő üzeneteket eljuttatni, ugyanis így sokkal hatékonyabbak leszünk, a hatékonyságot pedig nagyon meg fogja érezni a marketingre szánt költségkeretünk.

Szerencsére ezt a hatékonyságot nagyon jól fogják támogatni a közösségi platformok hirdetési rendszerei, hiszen azokban az aktuális tartózkodási helytől kezdve a különböző érdeklődési területekig le tudjuk választani a célcsoportunkat, ráadásul ki tudjuk őket egészíteni olyan saját adatokkal, mint például, hogy a weboldalunk melyik aloldalán járt, melyik termékünket nézte meg, vagy éppen a termékbemutató videónkat megnézte-e a feléig. Persze ha nem akarunk pórul járni, érdemes megismerni a hirdetések szabályait, mert könnyen letiltják a hirdetésünket, súlyos esetben a hirdetési profilunkat, ha hibát követünk el, például túl erotikus, vagy éppen túl megrázó képeket használunk a reklámjainkban.

A közösségi marketing rengeteg jó lehetőséget rejt.

Az a cég, aki ügyesen választja ki a platformokat, gyakran kommunikál, és jól célzottan hirdet a célcsoportjainak, nagyon jó eredményekre számíthat, akár új vevőket szeretne szerezni, akár valamilyen konkrét problémára keres megoldást. Ehhez persze folyamatosan finomítani kell a módszereket, keresni az új megoldásokat, de megéri, mert így lehetünk mi a következő közösségi marketing sikersztori.


Vendégszerzőnk: Lévai Richárd

Közel 20 éve foglalkozik online marketinggel, a 2000-ben alapított RG Stúdió egyik tulajdonosa és marketing tanácsadója, az online marketing oktatással foglalkozó Liftup Kft. ügyvezetője. Véleményére rendszeresen kíváncsiak a szakmai portálok és magazinok mellett a kereskedelmi tévék és rádiók műsorai is. A Hogyan készíts eredményes Facebook-hirdetéseket? 2.0 és több más marketing könyv szerzője. Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!