Úgy érezték, ez egy „most vagy soha”-pillanat a vállalkozásindításhoz, a pandémia sem állíthatta meg őket

Olvasási idő 7 perc

Lehet-e sikeres vállalkozást indítani akkor, amikor üzletek sora bezárni kényszerül, de legalábbis komolyan aggódik a jövője miatt? Kisházy Péter és felesége, Kisházy Krisztina a példa rá, hogy a pandémia egyik csúcspontján, 2020 novemberében alapított cégük nemhogy túlélte a járványidőszakot, de komoly fejlődésnek is indult. A mosonmagyaróvári Mr. Glass Kft. sztorijából inspirációt kaphatunk ahhoz, hogyan higgyünk a nehéz időkben is saját képességeinkben, sikerünkben.  

Krisztina és Péter 2020 novemberében húztak egy merészet, és amikor a fél ország a koronavírusjárvány alatt elrendelt lezárások miatt aggódott, ők saját vállalkozást indítottak. A Mr Glass Kft. fő profilja a szélvédőcsere, a kőfelverődések javítása, de kiegészítésképpen fényszórók polírozásával is foglalkoznak Mosonmagyaróváron található műhelyükben.  

Péter eredetileg autószerelő, azonban a szakmában sosem dolgozott, sofőrként helyezkedett el. Utolsó munkahelyén is így kezdte, majd rövid idő után már autóüvegezéssel foglalkozott, több mint 10 évig. Krisztina egész más területről érkezett a közös vállalkozásba, a szépségiparban volt korábban érdekelt kozmetikusként és műkörömépítőként, de rendelkezik gyakorlati oktatói és jogi végzettséggel is. „A vállalkozással kapcsolatos dolgok mindkettőnk számára újak voltak, bele kellett tanulnunk. Felosztjuk egymás között, ki miért felel: a férjem feladata a szélvédő beazonosítása, rendelése, a kárfelvétel és a szerelés, míg én viszem a casco-ügyintézést és a cég adminisztrációs ügyeit. Ide tartozik a számlázás, utalás, a nyomdai rendelések, de akár a marketing és a közösségi média is” – foglalja össze Krisztina.  

Miért pont a pandémia kellős közepén indították el a vállalkozásukat?  

„Ekkorra jutottam el arra az elhatározásra, hogy ez lesz az én utam. Nyakunkon volt a covid, a feleségem a második gyermekünkkel volt várandós, mégis belevágtunk. Úgy éreztük, hogy ez egy amolyan ’most vagy soha’ pillanat. Néhány nappal a döntésünk után már az ügyvédnél ültünk és találtunk is egy kiadó műhelyt” – emlékszik vissza az indulásra Péter.  

Az ügyfeleik jellemzően az autóipari kisvállalkozók közül kerülnek ki – autószerelők, autókereskedők, karosszérialakatosok, autókárpitosok, fényezők –, de dolgoznak nagyobb fuvarozó cégeknek is. Magánszemélyek is gyakran rátalálnak a Mr. Glassra, sokan a Google keresőjén keresztül jutnak el hozzájuk, ha olyan vállalkozást keresnek, ahol a kárfelvételtől a cseréig minden elintézhető.  

„A növekedésünk onnan volt először érzékelhető, hogy egyre többször előfordult, hogy egyedül nem tudtam ellátni a feladatokat egy adott napon, segítségre volt szükségem. Mostanra az a gyakorlat alakult ki, hogy heti két munkanapon alkalmi munkavállalóval dolgozom. A következő lépés majd egy állandó alkalmazott lehet” – összegzi Péter. Hozzáteszi, hogy kétéves fennállásuk alatt már autót is cseréltek. A régit egyszerűen kinőtte, csak egy nagyobb járműben férnek el az üvegek és az eszközök a helyszíni kiszállásos cserék esetén, kiváltképp, ha kamionok szélvédőjéről van szó. Bővült a műhely is: eredetileg ötven négyzetméteren indultak, de ahogy megüresedett a mellettük álló raktárhelyiség, azt is kibérelték, átalakították, és most már 150 négyzetméter áll rendelkezésükre. Külön előny, hogy az új műhelybe már magasabb járművek is beférnek, és ki tudtak alakítani egy irodahelyiséget is.  

„Tervünk volt erre az évre a bevételeink stabilizálása. Ezt sikerült is megvalósítani, a 2021-es nettó árbevételünket már 2022 novemberére sikerült megduplázni. Sokat dolgoztunk ezért, úgy a személyes kapcsolatok építésével, mint az online felületeken való folyamatos jelenléttel” – mondja Krisztina.  

Mi segített előrelépni a covid-időszak alatt?  

Az indulás nem volt egyszerű, ha már pont a világjárvány egyik hazai csúcspontjára esett az időzítése. De Krisztina és Péter bátran néztek szembe a kihívásokkal és gondolni sem akartak arra, hogy a járványhelyzet a vállalkozásuk sikerét is hátrányosan befolyásolhatja: „Pozitív beállítottságú emberek vagyunk, hittünk a közös erőnkben. Bíztam a férjem szakértelmében, mert tudtam, hogy sokan voltak már korábban is nagyon elégedettek a munkájával, úgy vélem, hogy neki pedig a kisujjában van ez a speciális szakma. Attól sem féltünk, hogy új piaci szereplőként ne találnánk meg a saját közönségünket – elég nagy az autós torta, azt gondoltuk, hogy a nagymúltú konkurensek mellett csak jut egy szelet nekünk is úgy, hogy mindenki jól lakjon” – állítja Krisztina.  

Péter kiegészíti felesége gondolatait annyival, hogy látott már rossz példákat, sokat beszélgetett ügyfelekkel, voltaképpen piackutatást végzett, ha nem is tudatosan – így tudott megfelelően reagálni a felmerülő problémákra. „Ami részünkről egy apró gesztus, az az ügyfélnek egy hatalmas pozitív élmény lehet. Már csak ezért is kezdettől fogva tudatosan építjük a saját márkánkat, bízva abban, hogy ha jól végezzük a dolgunkat, akkor az mindenképpen megtérül.” 

A járványhelyzet miatti anyagbeszerzési problémák az ő iparágukban is jelentkeztek, egy átmeneti időszakban előfordult, hogy bizonyos üvegfajta egyszerűen nem volt elérhető a piacon, vagy sokat kellett várni rá. Az ügyfelek azonban megértők és türelmesek voltak – talán ez is a jó ügyfélkezelésnek köszönhető.  

Mi jelent nagyobb kihívást a koronavírusnál? 

Ha összehasonlítják a covid-járvány időszakában tapasztaltakat a mostani helyzettel, arra jutnak, hogy jelenleg sokkal inkább érezni a bizonytalanságot, egyfajta kivárást. A pandémia alatt érzékelhető lelassultság még jól is jött a frissen indult vállalkozásnak 2020-ban, mert volt idejük apránként építgetni a céget. Így már felkészültebben várhatták a nagyobb rohamot 2022 nyarán, amikor a moratórium megszűnésével kötelezővé váltak a műszaki vizsgák.  

A vállalkozás számára eddig a legnagyobb kihívást az általuk csak „üvegháborúnak” nevezett konkurenciaharc jelentette: „A helyi szerződött partnerek letiltottak minket, így indultunk. Míg az egyik cégnél a gyári üvegek beszerzésénél is falakba ütköztünk, addig egy másik forgalmazó maga keresett meg minket, hogy vásároljunk tőlük. Előbbinél nem meghátrálva eljutottunk a vezetővel való tárgyalásig, így kedvező feltételekkel tudjuk tőlük is beszerezni a gyári szélvédőket” – meséli Péter. Intenzíven támaszkodtak kapcsolati tőkéjükre, ennek köszönhetően olyan ajtók is megnyíltak, amelyekben talán nem is reménykedtek.  

Bár a munka jellege megkívánja a személyes kapcsolattartást, Péterék igyekeznek kihasználni a digitalizáció nyújtotta lehetőségeket is. A weboldalukon van kapcsolati űrlap, amelyet kitöltve az ügyfelek már egyből árajánlatot tudnak kérni. Az a tapasztalatuk, hogy az itt kiadott ajánlatok 80%-ából megrendelés is lesz. Az operatív feladatok átlátásához igénybe veszik a Google Naptárt, kihasználva azt az előnyét, hogy mindketten rálátnak. Intenzíven jelen vannak a közösségi médiában. Egyre gyakoribb, hogy az ügyfelek először Messengeren veszik fel velük a kapcsolatot, sokszor olyanok is, akiknek csak hónapokkal később lehet esedékes a szélvédőjavítás.  

Mi ad lendületet a folytatáshoz?  

„2023-ban szeretnénk az eddig megkezdett utat folytatni, növelni a cég ismertségét, stabilizálni pozíciónkat, növelni a raktárkészletet. A jelenlegi gazdasági helyzetben azért nehéz előre tervezni. A terveink között ott szerepel az is, hogy munkatársakkal bővüljön a vállalkozás, és a tevékenységi körünket is kiterjesztenénk” – mondja a jövőről Krisztina.  

A tervek megvalósításához elengedhetetlen a folyamatos önfejlesztés. Krisztina lassan egy éve ismerkedik a marketing alapjaival egy tanulócsoportban, és az újonnan megszerzett tudást folyamatosan beépíti a cég napi működésébe. Emellett szakmai podcast beszélgetéseket hallgat rendszeresen, onnan gyűjt inspirációkat.  

Péternek egy barátja, aki sikeres vállalkozóként egyben szakmai példaképei egyike, azt mondta egyszer: „Ha valamit jól csinálsz, azt el is kell hinned magadról – akkor működni fog.” Ez a mondat megragadt benne, úgy gondolja, hogy ő is ennek az elvnek a mentén alakítja saját vállalkozói működését.  

Péter és Krisztina három legfontosabb tanácsa más vállalkozók számára:  
  1. Hidd el magadról, hogy meg tudod csinálni! 

Ahogy Péter barátja is megfogalmazta, nem elég jól végezni a dolgunkat, el is kell hinnünk magunkról, hogy jók vagyunk.  

  1. Ne kényelmesedj el!  

Ne hagyd, hogy úrrá legyen rajtad a napi rutin és megelégedj egy elért szinttel. Mindig van feljebb!  

  1. Keresd azt, amiben többet tudsz nyújtani!  

Arra érdemes fókuszálod, amiben jobb lehetsz, mint a konkurenseid, és ezt az üzenetet juttasd is el a célközönségednek! 

Szerző:
Ganzler Orsolya – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés / 5. Összes értékelés:

Címkék

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.