„Az első tesztbábú én voltam. Az első vágásokat, szúrásokat saját magamon végeztem el, így bizonyosodtam meg arról, hogy ezzel a védőruhával hitelesen odaállhatok az emberek elé, és azt mondhatom: biztonságban vagytok!” – emlékszik vissza az indulásra Horváth Dániel, a Thorlend márka kitalálója és létrehozója. A 31 éves fiatalember egy traumatikus élmény, egy támadás után küldetésének érezte, hogy olyan védőruhát alkosson meg, amely hétköznapi használatra, divatos megjelenésre is alkalmas. Az RTL Klubon futó Cápák között című üzleti showműsor 3. évadában 15 millió forintos befektetést nyerő vállalkozás megálmodója az indulásról, tapasztalatairól, és jövőbeni merész terveiről is beszélt interjúnkban.
Nálad egészen egyértelmű, hogy a vállalkozói véna a családodból jön. Mivel bontogattad a szárnyaidat először?
Édesanyám egész életében vállalkozó volt. Mindössze három hónapig dolgozott alkalmazottként, így nekem ez a szemlélet teljesen természetes volt. 18 évesen, az egyetem mellett elkezdtem az akkor pénzügyi területen működő családi cégben dolgozni. Amit én magam indítottam el, az a rendezvényszervezés volt, illetve egy évig egy vendéglátóegység üzemeltetésével is próbálkoztam. Ez utóbbi tanulópénznek jó volt, de kevésbé volt sikeres, a rendezvényszervezés viszont jól ment. 27 évesen jutottam el oda, hogy meggyőzzem édesanyámat: a ruhagyártásban látok rációt. Olyan piaci kiskapukat találtam, amelyeket úgy gondoltam, hogy ki tudnánk használni. Azóta teljes értékű ügyvezetőként dolgozok a 2017-ben megalapított családi varrodánkban.
Fontos volt neked, hogy tényleg a saját bőrödön tapasztald meg a vállalkozói lét velejáróit?
Igen, mindenképpen szerettem volna kipróbálni magam. A rendezvényszervezésben és a vendéglátó vállalkozásban nem édesanyám volt a háttérben, nem általa nyíltak meg ajtók, nem ő segítette az előrelépésemet, szerettem volna magamtól is kisebb-nagyobb eredményeket elérni.
Bevállalós vagy? A Cápák között nagyon határozott voltál. Sok mindenben kiálltál a véleményed mellett, a műsor végén pedig próbáltál alkudni abból a részesedésből, amihez Tomán Szabina ragaszkodott a befektetéséért cserébe, azaz kockáztattál…
Igen, az vagyok. Muszáj egyfajta kockázatvállalás, de talán még fontosabb, hogy nagyon erős hit, kitartás kell egy sikeres vállalkozáshoz. Teljesen egyetértek a Virgin Group megálmodója és tulajdonosa, Richard Branson azon inspirációs gondolatával, hogy az embernek addig kell mennie, amíg egy ajtó ki nem nyílik. Hiszem azt, hogyha valamit elég erősen akarunk, és kitartunk, akkor az ajtó mögött ott van a siker, ott van az, amit elterveztünk.
Szintén említetted a műsorban a minőséget és a pontosságot. Ez is ugyanennyire sokat nyom a latba nálad?
Büszke vagyok arra, hogy a varrodánk 99 százalékban tökéletes minőségben gyárt. Négy év alatt mindössze három-négy alkalommal küldtek vissza hozzánk hibás terméket. A munkatársak közül mindenki a sajátjának érzi az itt készülő ruhákat, legyen az egy nagy világmárkának a terméke, vagy akár a saját termékünk. Ezáltal egy kicsit nagyobb felelősség is van a vállukon, hiszen a saját munkájukat is ellenőrzik. Tőlünk a részfeladatok sem tudnak úgy kimenni, hogy azok hibásak, mert a kollégáim önmagukat is ellenőrzik.
A Thorlendet is ugyanezzel a csapattal valósítod meg?
Igen, nekünk ebből a szempontból nagy szerencse, hogy a gépek egy része és a szakmai munkaerő rendelkezésre áll. A családtagjaimmal alkottuk meg a márkát. Édesanyám, illetve tervező unokatestvérem alakították ki a dizájn kezdeti irányelveit, elemeit, én pedig magára a biztonságra törekedtem. Az anyagokat én választottam ki, én teszteltem, szúrtam, vágtam. Egy teljes csapat állt a márka létrehozása mögött, és körülbelül 8-9 hónapig tartott a tesztelési fázis, amíg eljutottunk oda, hogy a legtökéletesebb anyagot megtaláltuk.
A világhálón keresgélve nem találtam olyan dizájn ruhákat, amelyek biztonságot garantálnak szúrás, vagy vágás ellen. Javarészt munkaruhák kaphatók. Ebben láttad meg a piaci rést?
Miután 2019-ben túléltem egy támadást és kórházba kerültem, a legfontosabb elvem és gondolatom az volt: senkitől nem várható el, hogy úgy menjen el otthonról egy rendezvényre, egy koncertre, egy megbeszélésre, vagy akár egy esti sétára, hogy vastag védőruhákat húzzon magára, vagy munkaruhát. A küldetésem az emberek védelme volt, ugyanakkor tudtam, hogy olyan ruhát kell megalkotnom, amelyben el lehet menni bármilyen programra, amelybe nem izzad bele az ember a speciális anyag ellenére sem. A szokványos, 3-4 centi vastagságú, protektoros védőruhákról messziről látszik különbözőségük, ráadásul kényelmetlenek, nem egész napos viseletre valók.
Tényleg hiszel abban, hogy kizárólag félelemből több ezren vásárolnak ilyen ruhákat tőletek?
Teljes mértékben hiszek ebben! Azért is, mert a világ olyan irányba tart, hogy az embernek valamilyen szinten gondoskodnia kell a biztonságáról. A műsorban Moldován András és Balogh Levente azt mondta, hogy szerintük jó a közbiztonság, nincs erre szükség, legalábbis ekkora mértékben. Viszont a többiek azért láttak benne rációt. A márka indulása előtt négy nagyvárosban készítettünk saját felmérést arról, milyen közbiztonság-érzése van az embereknek. Belvárosi részekre mentünk, ahol azt gondolnánk, nagyobb biztonságban vagyunk. Összesen kétszáz embert kérdeztünk meg. A többség arról számolt be, hogy este, sötétedés után már rossz érzésekkel jön-megy az utcán, a köztereken. Minden második megkérdezettnek volt legalább egy olyan ember az ismeretségi körében, akit kisebb-nagyobb támadás ért az elmúlt egy-két évben.
A közterületeken való biztonságra törekedtek, ugyanakkor a digitális térben növekedtek. Mi mindenre használjátok az online eszközöket?
Egyrészt sok felmérést tudunk készíteni, ami nagyon fontos a termékfejlesztésben. A méretek meghatározásánál például gyakran használunk kérdéseket, kérdezz-feleleket, vagy akár szavazást is. Ezek segítségével a lehető legkomplexebb méreteket is le tudjuk gyártani. De a digitális térből érkező visszajelzésekből, igényekből sokszor új ötletek is születnek. Rengeteg megkeresés érkezett például gyerekruha iránt, amely az esések okozta komolyabb sérülések ellen védhet. Elindulunk ebbe az irányba is, már tesztdarabokat készítünk. Motoros dzsekink már most is van, viszont számtalan olyan fejlesztés, ötlet van a fejemben, kicsit ilyen „Steve Jobs-osan” haladva, amellyel próbálunk előrébb járni egy-két lépéssel. Szeretnék például pár év múlva a közlekedésbiztonságban, a vízi biztonságban is eredményeket elérni. Ezek még csak gondolat, egy-két rajz formájában léteznek, de folyamatosan szeretném fejleszteni a termékpalettát. Azt ugyanakkor nem szeretném, hogy a sok új fejlesztésben elvesszünk.
A vállalkozással elnyertétek a Telekom Digitálisan Tettrekész Díját. Mit gondolsz, mivel érdemeltétek ki az elismerést?
Egyrészt magában a digitális térben végzett munkánkkal. Szerintem az is beletartozott az elismerésbe, hogy próbálunk innovatívak lenni. Jelenleg fejlesztés alatt van egy olyan applikációnk, amelyet a ruhához tervezünk. Az általam átélt támadásból tudom, nincs idő arra, hogy a telefonodat elővedd, és segítséget kérj. Ezért elkezdtünk fejleszteni egy külsős fejlesztő céggel egy olyan alkalmazást, amely a telefon elővétele nélkül az előre megadott három telefonszámra segítségkérő üzenetet küld pontos helymeghatározással.
Hogyan lehet jelezni a telefon elővétele nélkül?
A ruhában lesz egy jelzőgomb, amely Bluetooth-on keresztül kommunikál a telefonnal, az applikáció pedig a telefonról küldi a jelet. Ha minden jól megy, akkor ezzel őszre elkészülünk.
Hogyan tudsz forrást gyűjteni az induláshoz? Gondolkozol „Crowdfundingban”, közösségi finanszírozásban?
Az alapforrásom teljesen önerőből valósult meg. Az anyagok beszerzését, a ruhák fejlesztését, illetve magának az applikációnak a fejlesztését is saját erőből valósítottuk meg. Ebben az évben gondolkoztunk el azon, hogy szeretnénk egy közösségi finanszírozási kampányt. A termékünk megállná a helyét egy közösségi kampányban, amely ráadásul kiváló platform az ügyfelekkel való szoros kapcsolatra. Ami ebben egy kicsit nehézkesebb, az az, hogy mindenképpen a két nagy közül választanánk, az ID Finance és a Kickstarter között. Mindenképpen meg akarom keresni ezt a két platformot.
Továbbra is tartod azt, amihez a műsorban ragaszkodtál, hogy a Tomán Szabinától kapott 15 millió forintos összeget speciális varrógépre költöd? Az egyik Cápa, Lakatos István szerint előbb inkább bizonyos számú vevőre lenne szükséged, te viszont ragaszkodtál ahhoz, hogy előbb a gép…
Ha sikerülnek a kampányok, ha berobbanunk a digitális térben, akkor nem fordulhat elő olyan helyzet, hogy azt mondjuk a vásárlóknak: „bocs, most egy vagy két hónap a várakozási idő”. Hiszem azt, hogy pár hónapon belül eljutunk arra a szintre, amit a jelenlegi kapacitással már nem tudunk kiszolgálni. Ezért fordítanám meg a vevő-gép folyamatot. Ebből a speciális termékből – a nehézsége, a bonyolultsága miatt – jelenleg havi szinten 100-120 darabot tudunk elkészíteni. Ezzel a lakossági értékesítéseket ki tudjuk szolgálni. Viszont hiszek az ajánlások erejében is. Minél többen hordják a Thorlend márkát, annál több emberhez jut majd el szóban is a termék híre.
A műsorban Balogh Levente hozta fel lehetséges megoldásként azt, hogy kiválóak lennének ezek a ruhák a rendvédelmi szerveknek. Ha ebből bármi bejön, az nagyszámú megrendelést jelenthet nektek.
Távlati tervben természetesen elgondolkodtatott, hogy akár hazai, akár nemzetközi szinten bizonyos rendvédelmi szerveknek gyártsunk, de erről egyelőre még csak álmodok. Az viszont már valóságos, hogy biztonsági cégekkel folytatunk tárgyalásokat. Több helyről is várom a visszajelzéseket. Ezektől a cégektől 4-500 darabos megrendelések is jöhetnek.
Az a 15 millió forint, amivel Tomán Szabina beszáll a vállalkozásotokba 30 százalékban immár résztulajdonosként, elég a szükséges gépek megvásárlására?
Igen, teljes mértékben! Olyan automata varrógépet veszünk, amely négy ember munkáját váltja ki. Egy ilyen gép nem csak napi nyolc órában, de mondjuk napi 2×8 órában is tud dolgozni, minimális emberi munkaerő mellett.
Hová szeretnél eljutni a vállalkozásoddal öt-hat év múlva?
Azt szeretném látni öt-hat év múlva, hogy a védelmi és a sportruházat hazai piacán meghatározó, vezető szerepet töltünk be, és már több külföldi országban is kaphatók a termékeink, a nemzetközi piacon is építjük a márkát.
Szerző:
Melczer Zsolt – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség
Ha szeretnél elmélyülni a befektetés témájában, keresd fel Tudásbázisunkat!
Nézd meg Dani bemutatkozó kisfilmjét!
Mondd el véleményedet a cikkrőlMondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!
Átlag értékelés 4 / 5. Összes értékelés: 1
Legyél te az első, aki értékeli a cikket!