Tanácsokkal az üzlet is könnyebben megy

Olvasási idő 6 perc
Andris Web (002)

A kisebb magyar vállalkozások körében még nem természetes, hogy külső tanácsadókat vegyenek igénybe. Pedig, ha valamit nem tudunk, azt nem szégyen megkérdezni – mondja Koncz András, a Neosys ügyvezetője és társtulajdonosa. Cégének köszönhetően a Hello Biznisz Klub öt vállalkozása ingyenes szervezetfejlesztési tanácsadáshoz juthat.

Saját értékelésetek szerint mi különbözteti meg a Neosyst a többi, hasonló területen működő cégtől?

Egyrészt, még 1996-ban alapította Sárvári György, amikor a szervezetfejlesztés, vezetőképzés, coaching még gyerekcipőben járt Magyarországon. Akkor és azóta is magyar cég vagyunk, és most itt nem a tulajdonosi körre vagy valami nemzeti elkötelezettségre gondolok. A legtöbb tanácsadó cég valamilyen nemzetközi know-how alapján működik, vagyis némi egyszerűsítéssel, másolja a nyugati trendeket. Ez nem feltétlenül rossz, de egy másik műfaj. Mi viszont az évek során magunk alakítottuk ki és fejlesztettük a szakmai módszertanunkat. Természetesen rengeteget tanultunk, de nem mások megoldásait hoztuk be Magyarországra, hanem lépésről lépésre fejlesztettük a saját szakmai hitvallásunkat. Másrészt abban is egyediek vagyunk, hogy nagyon közeli és személyes kapcsolatot alakítunk ki az ügyfeleinkkel. Az együttműködésünk az ügyfelekkel nem pusztán üzlet vagy szakmai, hanem mély emberi együttműködést, esetenként baráti kapcsolatot alakítunk ki, és erre épül rá a szakmai tartalom. A dolgozói létszámot vagy az árbevételt tekintve közepesnek számítunk a magyar piacon, de szakmai szempontból Magyarország egyik meghatározó szervezetfejlesztő és coaching cége vagyunk.

Sokféle szolgáltatást kínáltok, ezek közül melyiket tartjátok alaptevékenységnek?

Alapvetően szervezetfejlesztő cég vagyunk, vagyis konkrét szervezeti, üzleti problémákra választ adó hosszú, komplex szervezetfejlesztési, kultúraváltási, változásmenedzsment programokat viszünk végig. Ezeknek voltaképpen egy eleme a coaching és a többi szolgáltatásunk. Emiatt elképesztő szabadsággal tudjuk azt csinálni, amit szeretnénk és amiben hiszünk. Senki nem mondja meg, mit csinálhatunk és mit nem csinálhatunk. Ha látunk valami izgalmas új szakmai módszertant, azt szabadon kipróbálhatjuk. A mindfulness-szel is azért kezdtünk el céges szinten foglalkozni, mert a magánéletben is rendkívül foglalkoztatott. Kialakítottunk erre egy programot, ami azóta is nagyon sikeresen működik.

Mitől lesz hiteles egy tanácsadó, honnan tudja megállapítani egy leendő ügyfél, hogy hozzáértő szakértőkkel készül leszerződni?

Három dolgot említenék. Először is, lehet ellenőrizni a tényeket. Mióta foglalkozik ezzel a cég, milyen referenciákkal rendelkezik. Ezek az infók a honlapokról is összeszedhetők, de a magyar piac elég kicsi ahhoz, hogy szájhagyomány útján is lehessen tájékozódni. Másodszor, nagyon sokat elárul, hogy a tanácsadó mennyire komplexen, ha úgy tetszik, intelligensen beszél a szakmájáról. Aki igazán ért hozzá, az nagyon egyszerűen is el tudja magyarázni a lényegét, de komplexen is meg tudja világítani, mit csinál. A harmadik szempont abszolút szubjektív, de talán ez a legfontosabb: a tanácsadó, mint ember, hiteles-e az ügyfél számára. Egy szervezetfejlesztő tanácsadó vagy pláne egy coach a személyiségével dolgozik. A szakmai elemek is fontosak, de hogy mit tudunk ezzel a szakmával kezdeni, azt valójában az határozza meg, hogy milyen emberek vagyunk. Kell, hogy a személyiségem azt sugározza, hogy megbízhatsz bennem, számíthatsz rám, őszinte vagyok veled, titokban tartom a bizalmas üzleti információidat. Ezt nem elég elmondani – az ügyfélben kell kialakulnia a szubjektív benyomásnak.

A referenciáitok között szinte csak nagyvállalatokat találni. A kisebb vállalkozások nem keresik a tanácsadók segítségét?

Akármilyen furcsán hangzik, az is egyfajta vezetői kompetencia, hogy tanácsadó segítségét veszem igénybe az üzletem fejlesztéséhez. Be kell engedni egy külsőst a cégbe, aki aztán kellemetlen dolgokat mond. Ehhez fel kell ismerni, hogy nem értek mindenhez. Márpedig a magyar kkv-k egy jó részét még mindig az alapító-tulajdonosok vezetik, akik meg vannak arról győződve, hogy náluk jobban ahhoz az üzlethez senki nem ért.

Ez csak az elmúlt években kezdett el lassan változni. Egyre több vállalkozás döbben rá, hogy olyan szintre jutott el, ahonnan saját erőből már nem tud tovább lépni. Vannak már olyan kkv-s ügyfeleink, akikkel úgy lehet együttműködni, mint a legprofibb nagyvállalattal. Maximális nyitottsággal, bizalommal és nagyon tudatosan veszik igénybe a szervezetfejlesztői támogatást.

Honnan veheti észre a vezető vagy tulajdonos, hogy tanácsadóra lenne szüksége?

Egyrészt, itt is árulkodnak a tények. Megakad az eddigi növekedés, visszaesik az üzlet – ez mindenképpen erős jel, de pont ilyenkor szokták  mondani a cégvezetők, hogy volt már ilyen, és majd megoldjuk. Másrészt, értékes visszajelzéseket lehet kapni az elkötelezett kollégáktól is, csak éppen meg kell őket hallgatni. A munkatársak, no és az ügyfelek mindig jól látják, ha változásra van szükség.

Milyen hasznot hozhat a szervezetfejlesztés egy kisebb méretű vállalkozásnak?

Egyrészt hozhat be olyan szakértelmet, amellyel az adott cég egyszerűen nem rendelkezik. Például a kontrolling, vagyis hogyan lehet jól felmérni a cég működési folyamatait, és kinyerni a döntéshozatalhoz szükséges adatokat.

Másrészt, képes mozgósítani a szervezetben meglévő tudást. A cégnél dolgozó emberek mindenki másnál jobban tudják, hogyan lehet a legtöbbet kihozni a szervezetből, az üzletből. A szervezetfejlesztés egyik legnagyobb hozzáadott értéke, hogy ezt a belső tudást mozgósítja, olyan együtt gondolkodásra sarkallja a munkatársakat és vezetőket, hogy ők maguk is sokkal innovatívabban kezdenek el gondolkodni. Csak egy apró lökésre van szükség, hogy a belső erőt, amibe a tudás mellett a motivációt is beleértem, felerősítsük.

A harmadik, hogy segítünk sokkal tudatosabban átlátni üzleti, szervezeti helyzeteket. A napi taposómalomban óhatatlanul kialakul egyfajta vakfolt a vezetőnél: fel sem merül benne hogy ezt vagy azt lehetne másképp is csinálni. A jó tanácsadó felteszi ezeket a fel nem tett kérdéseket. Biztos, hogy ez a legjobb módja az üzleti eredmény elérésének? Biztos, hogy ennyi erőforrásra van szükség? Jó a cél, ami felé törekszel? Gondolkodásra késztetjük a cégvezetőt, rávesszük, hogy kérdőjelezze meg a napi működését.

Neked mi adja a legnagyobb elégedettséget ebben a munkában?

Óriási potenciál van a magyar vállalkozásokban, csak még nem természetes számukra, hogy a hiányzó kompetenciákat kívülről vásárolják meg. Nekem valahol személyes szívügyem, hogy ezeket a lehetőségeket feltárjuk és hasznosítsuk. Szeretek kis magyar cégekkel dolgozni, mert rugalmasak, gyorsan tudnak dönteni. Drukkolok nekik, hogy kihozzák magukból a bennük rejlő tehetséget, motivációt. Számomra az a legnagyobb eredmény, ha ez sikerül.

Hamarosan indul a Telekom Hello Biznisszel közös pályázatotok, ahol pro bono tanácsadást ajánlottatok fel öt cégnek. Miért fontos ez nektek?

Sikeres cég vagyunk, így szerencsére belefér, hogy segítsünk olyan cégeknek, amelyek nem engedhetik meg maguknak a szervezetfejlesztési tanácsadást, még ha szükségük is lenne rá. Olyan cégekkel szeretnénk dolgozni, amelyekből egy kis tudatossággal sokkal többet ki lehet hozni, viszont maguktól nem jutnának el ilyen szolgáltatáshoz. Mi már az előzetes szűrőn átesett tíz céggel fogunk találkozni, és utána személyes interjúk után teszünk javaslatot arra az ötre, amelyekkel a leginkább érdemes lenne dolgozni.

Ők fél éven keresztül egy szervezetfejlesztési konzultációs csomagot kapnak, nettó húsz óra tanácsadással. Mi ezt a tíz órát a cég vezetőjével együtt gondolkodva szeretnénk felhasználni. Lehet, hogy egy része coaching lesz, de az is elképzelhető, hogy konkrét tudás behozására lesz szükség – ez előre még nem lehet tudni. Az viszont biztos, hogy a kiválasztott cégek vezetőit abszolút teljes értékű megbízónak tekintjük, akivel együttműködve alakítjuk ki a rájuk szabott szervezetfejlesztési folyamatot.

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!

Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni akkor
regisztrálj a hírlevelünkre!