Mit tanulhat a sporttól az üzlet? Milyen praktikákat leshetnek el a sztársportolóktól és edzőktől a vállalatvezetők? 11 cikkből álló sorozattal járjuk körbe ezt a kérdést.
A legismertebb sportolóknak ma már közel sem elég a pályán elért siker ahhoz, hogy fenntartsák és tovább építsék népszerűségüket. Ezért viszont a digitális világban is kőkeményen meg kell küzdeniük, nap mint nap – ugyanúgy, mint a kisvállalkozónak!
A sport is üzlet, de még mekkora!
A világ legismertebb labdarúgója, Cristiano Ronaldo évek óta nem csak szeretett sportágában állít fel elképesztő rekordokat, hanem a közösségi médiában is: az Instagramon 238 millió, a Facebookon, 135 millió követővel ő a legnépszerűbb ember a világon! A Twitteren „csak” ötödik a legnépszerűbb személyiségek listáján 88 millió rajongóval. Jóval több, mint 400 milliós „digitális szurkolótábora” nem csak focitudása miatt kedveli: ezeken az oldalakon családi életének mindennapjaiba is betekintést enged, elsősorban így azonosulhatnak vele rajongói.
Van, aki az edzésmódszerét, van, aki az étkezési szokásait tartja követendőnek, sokan pedig a világszerte ismertté vált CR7 márka ruháit hordják azért, hogy úgy érezzék, valamennyire ők is részesei lehetnek Cristiano Ronaldo életének, történetének. Amíg a portugál világsztárnak csak az Instagram-posztok többet hoznak évente a konyhára, mint a Juventus csapatánál megkapott fizetése elképesztő fizetése, addig ma egyetlen ismert sportolónak sem elég az, ha elvégzi a megtervezett edzésmunkát, majd legjobb tudását adva folyamatosan versenyez.
A digitális jelenlét nem a legjobbak kiváltsága, sokkal inkább a többség „kötelező versenypályája”! Amíg a világ legismertebb sportolói profi marketingcsapatok segítségével évente több tízmillió dollárt keresnek digitális közösségi média jelenlétükkel, addig a legtöbb élsportolónak a felkészülés, a versenyzés költségeit kell fedeznie ebből a potenciális bevételből. Számukra teljesen új versenyterületen kell bizonyítaniuk megélhetésükért.
Közösségi média jelenlét nélkül nincs márkaépítés!
„Manapság, ha egy sportoló nem rendelkezik bizonyítottan nagyszámú és aktív követőtáborral, sokkal kisebb az esélye arra, hogy hirdetésekben szerepeljen, ezáltal pedig bevételi forrásra tegyen szert.” – hívja fel a figyelmet a közösségi média márkaépítő szerepére Dudás Hunor, aki a The Path sportmenedzser ügyvezető-tulajdonosaként, és a Magyar Marketing Szövetség Sportmarketing Tagozatának elnökeként segíti a sportolókat abban, hogy a számukra új „versenykörnyezetben” jobb eséllyel induljanak.
„Hiába ismerik a sportolók saját területükön a versenyzés minden csínját-bínját, a közösségi média térben olyan vetélytársakkal, „influencerekkel” kell versenyezniük, akiknek ez a fő tevékenységük, ez a fő bevételi forrásukat. A menedzsment szerepe és feladata, hogy segítse ezen a téren a sportolót, hogy létrejöjjön egy olyan összhang és összecsiszolt közös munka, amelyben a versenyző 100%-ban tud továbbra is a sportteljesítményére koncentrálni, miközben a mögötte álló csapat ellátja és segíti az ö márkaépítését, az ő képviseletét.” – véli a sportmenedzser iroda vezetője.
A hazai digitális versenyben egyelőre nehéz utolérni a zenészeket
Idehaza a háromszoros olimpiai bajnok úszó Hosszú Katinka a legnépszerűbb a Facebookon, több mint 479 ezer követővel. Őt szintén egy hölgy, a mindössze 19 éves autóversenyző, Keszthelyi Vivien követi 293 ezer rajongóval. A magyar labdarúgó válogatott csatárának, Szalai Ádámnak 195 ezer, a túrautó-világbajnok Michelisz Norbertnek 139 ezer rajongója van. Rajtuk kívül világbajnok úszónk, Kapás Boglárka, az Európa-bajnok úszó Jakabos Zsuzsanna, tornász olimpiai bajnokunk, Berki Krisztián, és Dzsudzsák Balázs mondhatja el magáról, hogy több mint 100 ezer követője van a Facebookon.
Bár sportolóinkat, különösen az olimpiákon, szinte az egész ország követi, a digitális médiában elért népszerűségük egyelőre eltörpül a legismertebb hazai zenészek, influencerek mellett. A zongoraművész és zeneszerző Havasi Balázs, a szintén zongoraművész György Ádám, a zenész-producer Kasza Tibor, valamint Mága Zoltán hegedűművész követőtábora átlépte az egymilliós határt. A hazai Instagram-toplistán a magyar labdarúgó válogatott játékosa, Dzsudzsák Balázs a ranglista 2. helyén áll több mint 950 ezer követővel. Rajta kívül a sportolók közül csak Hosszú Katinka fér be a TOP 20-ba 405 ezres követőtáborával.
A többség maga „küzd” a közösségi média jelenlét versenyében
Van, aki mögött profi marketing csapat dolgozik, a többség viszont maga kezeli oldalait. Ahhoz, hogy az adott sportoló személyiségével, egyediségével tudjanak azonosulni a rajongók, a követőkkel naponta kell interakcióiba lépniük. Ez viszont önmagában még nem elég. A különböző célcsoportok miatt rengeteg élethelyzetet kell megörökíteniük, amelyek azt tükrözik, hogy a hétköznapokban, a versenypályán kívül ők is „átlagemberek”, akik gyerekekkel, állatokkal, jótékonysággal foglalkoznak fennmaradó idejükben.
„A szurkolói azonosulás akkor működik igazán, ha több dimenziója van egy sportolónak. Egyrészt létezik, mint sikeres sportember, aki küzd és nyer, felnéznek rá az emberek, de azonosulni azonosulni viszont nem könnyű az idealizált személlyel. Ha viszont az edzései mellett a hobbijairól, a különböző érdeklődési köreiről is megoszt tartalmakat, akkor sokkal közelebb kerülhetnek hozzá követői. Az érzelmi elköteleződésnek is köszönhetően jobban figyelnek rá, nem kizárólag a sporthoz kötik.” – emeli ki a követők azonosulásának fontosságát Dudás Hunor.
A hitelességhez komplett, személyre szabott tervek kellenek
Komplett tervet, kampányt igényel az, hogy a hitelesség kialakulhasson, mind a saját kommunikációval, mind pedig azokkal a cégekkel, vagy éppen társadalmi ügyekkel, amelyek mögé odaáll a sportoló. A személyiség szintén nagyon fontos tényező.
„A közösségi médiában való megjelenést és annak használatát a sportoló személyiségéhez szabva állítjuk össze. Természetesen közöttük is van introvertált és extrovertált személyiség. Mindenkinél máshol van a küszöb, tudnunk kell, mi az, amit még komfortosan oszt meg a követőkkel, és mi az, ami már nem fér bele. Itthon jelenleg a leghatékonyabb közösségi média csatorna, mind márkaépítési mind hirdetési szempontból, az Instagram.”– véli a sportmarkenting-szakértő.
Akár a sportban: egyetlen apró hiba is romba dönthet sok-sok évnyi munkát
Egyáltalán nem mindegy viszont, milyen eseményen, milyen környezetben készülnek a közösségi médiába szánt fotók.
„A képeken minden látszódik… Volt már ebből kellemetlen helyzet korábban, például hogy egy sportoló egy teljesen mindennapos helyzetben posztolt egy sztorit Instagram-oldalán, amiben sajnos egyik szponzorának piaci vetélytársa is ott volt a háttérben egy termékkel. Ezekre nagyon fontos odafigyelni.”- figyelmeztet elővigyázatosságra a szakember.
És akkor ott vannak a hozzászólások is… Egy szerencsétlen komment akár egy pillanat alatt rossz képben tüntethet fel valakit, aki hosszú éveken át dolgozott az eredményeiért, és azért, hogy a digitális világnak megfelelően pozitív példa lehessen sokak számára.
Ezen tanácsok a hazai vállalkozóknak is ugyanúgy segíthetnek, mint a sportolóknak. Közel sem elég, ha jól értünk valamihez, ha szolgáltatásunk, termékünk kiváló minőségű. Online, digitális jelenlét nélkül nehezen tudjuk elérni, hogy ügyfeleink, vásárlóink azonosuljanak az általunk és márkánk által képviselt értékekkel.
Melczer Zsolt
A LEGENDÁS 6:3, AHOGY MÉG SOSEM LÁTTAD!
Amiről eddig csak a nagyszülők sztorijaiból hallottál, most végre te is átélheted, digitálisan felújítva és kiszínezve. A legendás mérkőzés 2020. november 25-én este a Super TV2-n!
Mondd el véleményedet a cikkrőlMondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!
Átlag értékelés 0 / 5. Összes értékelés: 0
Legyél te az első, aki értékeli a cikket!