Podcast marketing: élet a Facebookon és a hirdetéseken túl

Olvasási idő 7 perc

Ha kiaknáztad – vagy meguntad – a közösségi média marketing lehetőségeit, egy új eszközt ajánlunk most neked, amellyel igazán mesterit alkothatsz. Szeretnél még viszonylag kis reklámzajban maradandót és izgalmasat alkotni, aminek bizonyítottan üzleti haszna is van? Akkor a podcastet neked találták ki!

Mi az a podcast?

A podcast röviden előre rögzített, majd az interneten közzétett hanganyag. Tulajdonképpen olyan, mint egy rádióadás, de mivel nem valós idejű, így egy podcastmegosztó platform segítségével bárhol bármikor hallgathatod, pl a napi futásod, vezetés vagy takarítás közben. Előnye, hogy a videóval szemben egyszerűbb és olcsóbb az előállítása, ugyanakkor tartalommarketing szempontból ugyanannyira hatékony tud lenni. Alkalmas márkaépítésre, edukációra, szakértői státusz elmélyítésére, új vásárlók bevonzására vagy akár márkahűség kialakítására is.

Kep1
Célkitűzés

A podcast nem azonnali és direkt értékesítésre való eszköz, habár tagadhatatlanul lehet ilyen hatása is. Sokkal inkább a hosszútávú edukációban, bizalomépítésben és branderősítésben van az ereje. Fontos, hogy már az elején tisztában legyél a lehetőségeiddel. Ez nem sprint, hanem bizony maraton, ahol a türelem elengedhetetlen. Csak akkor vágj bele, ha van több hónapnyi erőforrásod (ötlet, téma, idő, pénz), amivel gazdálkodhatsz, hiszen 1 hónap után még szinte biztos hogy nem lesz (vagy nagyon kevés) kimutatható eredményed. Gondold át, hogy milyen megtérülést, eredményt, célok megvalósulását várod a podcasttől:

  • szeretnéd, ha többen ismernék a neved, a céged nevét?
  • szeretnél több látogatót az oldalaidra?
  • szeretnéd a szakmában megerősíteni a szakértői státuszodat?
  • szeretnéd elmélyíteni a bizalmat a meglévő és leendő vásárlóiddal?
  • szeretnél új emberekhez eljutni?
  • csökkentenéd a függőségedet a Facebook és Google hirdetésekről?
  • szeretnéd új ügyfeleket, vásárlókat szeretni?
Célcsoport

Ha rögzítetted a céljaidat, határozd meg a célcsoportot. Nagyjából ugyanott keress, mint amikor az online marketinged célcsoportját állítottad fel, de ha lehet, szűkíts még tovább. Ha a márkahűségen akarsz javítani, akkor a már meglévő vásárlóid a célcsoportod, ha új vásárlókra pályázol, akkor azok, akik még nem ismernek téged. A magyar piacon a podcastek leggyakoribb hallgatói a fiatalabb, magasabb iskolai végzettségű, nyitottabb és digitálisan érett emberek. Jelenleg itthon az internetezők 12 százaléka hetente és rendszeresen, azaz közel 800 ezer ember hallgat valamilyen podcastet (IAB). A hangsúly a rendszerességen van: nem csak egyszer jutsz el a számodra fontos emberekhez, hanem hétről hétre, hónapról hónapra újra.

A témád nagyrészt kijelöli a célcsoportot is, hiszen ha a női ékszerekről készítesz tartalmat, akkor a nők, ha pedig az autók szervizeléséről, akkor főleg férfiak lesznek a hallgatóid, de ennél azért igyekezz mélyebbre menni: ki az, aki számára érdekes lesz a tartalmad?

  • nő/férfi?
  • hány éves?
  • hol él: főváros, vidéki nagyváros, vidéki kisváros, külföld, stb?
  • mi a hobbija?
  • mi a kihívása a szakmai életben? és a magánéletben?
  • te miben tudsz neki segíteni, hogyan ad választ a podcasted az ő egyik problémájára?
Kep2
Téma

Ahogy fentebb áll, a célcsoport és a téma nagyon szorosan kijelöli egymást. A fő csapásirány kijelölésénél igyekezz a problématudatra fókuszálni. Mi az, amiben te relevánsat, érdekeset, hasznosat, szórakoztatót tudsz mondani? Vigyázz, itt nem reklámozhtasz, az, hogy direktben a termékedről, szolgáltatásodról beszélsz, senkit sem fog érdekelni, arra ott vannak a hirdetések. A központban a hallgatód áll: hogyan tudsz segíteni az ő egyik problémáján? (Úgy, hogy az közben szolgálja a te üzleti céljaidat is?)  Ha menyasszonyi ruha kölcsönződ van, akkor segíts a menyasszonyoknak olyan témákkal, amik megkönnyítik a ruhaválasztást, vagy segítenek néhány nagyobb baki elkerülésében. Beszélj azokról a témákról, amikről amúgy is beszélgetsz a leendő menyasszonyokkal, miközben nálad próbálnak. Ha autójavító műhelyed van, készíts adást a leggyakrabban felmerülő problémákról, vagy arról, hogy hogyan kell szakemebert választani, aki nem kókler és nem ver át. Ha kertészeted van, mesélj a kertépítésről, és olyan praktikákról, amik megkönnyítik a kerti munkákat, és így tovább. A téma az utcán hever, csak fel kell emelni.

A lényeg, hogy ne magadról, a temékediről és a szolgáltatásaidról beszélj, hanem a célcsoportodnak akarj segíteni, tanítani valamit, szórakoztatni, vagy könnyíteni az életén. Vagy egyszerre akár mindet:)

Formátum, gyakoriság

Ha megvan a témád, határozd meg, hogy milyen gyakran fogsz új adást publikálni. Ez több tényezőtől is függ, például, hogy milyen gyakran tudsz újat, relevánsat, érdekeset mondani. Ahogy fentebb is láthattad, rengeteg jó konkrét adásötletet össze lehet gyűjteni, így nem ez lesz a szűk keresztmetszet. Fontos, hogy próbálj meg olyan gyakran jelentkezni, amit a célcsoportod vár tőled. Hogy ez mennyi? Teszteld ki, kérdezd meg. Nagyon mély és bonyolult szakmai témákban, hosszan kifejtett beszélgetésekkel elegendő lehet 2-3 hetente jelentkeznek, de apró, rövid, szórakoztató adásokat készíthetsz akár naponta is, mindkettőre van bőven példa. És itt elérkeztünk a harmadik szemponthoz is, ami feltehetően a szűk keresztmetszet lesz nálad is: mennyi a te (vagy a csapatod) kapacitása. Igyekezz úgy meghatározni a gyakoriságot, hogy ha törik, ha szakad, a kitűzött időpontban akkor is jelentkezni tudj az adással. Ha ez havi 2 adás, akkor annyi, ha heti egy, akkor annyi. De tartsd magad a rendszerességhez.

A rendszerességen túl gondold át, hogy mi a legmegfelelőbb formátum arra, hogy átadd a mondanivalódat: egyszemélyben beszélsz te? Jól működhet, ha hiteles és érdekes vagy (nem csak te, hanem a hangszíned is), és jól, tisztán, érthetően tudsz beszélni. De beszélgethettek ketten, hárman is rendszeresen, például egy kollégáddal, vagy szakmailag releváns műsorvezető társsal, de akár hívhatsz más-más vendéget minden adáshoz. Itt is az a fő kérdés, hogy hogyan tudod a leghitelesebben, szórakoztatóbban átadni a mondanivalódat, hogy a célcsoportodnak mire van leginkább igénye (ha például olyanokhoz szólsz, akik már évek óta többtucat podcastet követnek, akkor érdemes újdonsággal előrukkolnod, ha viszont a célcsoportod inkább a klasszikus formát részesíti előnyben, maradj annál), és persze itt is a leglényegesebb: mire van kapacitásod és erőforrásod. Ne vállald túl magad, kezdd azzal, amit biztosan teljesíteni tudsz, és ha az már jól megy, kísérletezhetsz új verziókkal is. Nincs kőbe vésve, hogy évekig azt kell csinálnod, amit elkezdtél: tesztelj, próbálgasd a szárnyaidat, és nézd meg, hogy melyik stílus, műfaj, forma áll hozzád a legközelebb. Rengeteg jó példát találsz a neten ehhez.

Kep3
Technikai kritériumok

Szerintem sokkal fontosabb, hogy jó témát válassz, és érdekeset mondj, mint a technikai részletek, mert ha igazán jó a tartalmad, még gyengébb minőségben is meg fognak hallgatni. Viszont ez nem ment fel az alól, hogy odafigyelj a minőségre, és törekedj a profizmusra.

Egyrészt lényeges, hogy a megszólalók tisztán, érthetően, jó tempóban és intonációval beszéljenek. Másrészt fontos, hogy jó minőségű mikrofont, zaj és visszhangmentes környezetet használj. Egy alap szintű, de már jó minőségű felvételre alkalmas mikrofont pár ezer forintért beszerezhetsz, de ha komolyan veszed a munkád, érdemes lehet akár egy erre kialakított stúdióba menned, így nem kell egyszeri nagy beruházásra költened, mégis profi minőségben tudsz dolgozni. Egy-egy podcast súdió bérlést pár ezer forintból megúszol, és egyszerre akár több adást is fel tudsz venni. Sőt, lehetőséged van akár a teljes podcast gyártást kiszervezni, mint ahogy például az online marketing feladatokat is -erre szakosodott ügynökségeknek vagy szakembereknek.

Hogyan fognak megtalálni?

Mint ahogy a blogcikkek vagy videók kapcsán, a podcast esetében is majdnem ugyanolyan lényeges kérdés (sőt!) az elkészült anyagokon kívül az is, hogy az hogyan fog eljutni a célcsoporthoz: milyen platformon és milyen útvonalon fogják azt megtalálni a hallgatók.

Van 3 kihagyhatatlan podcast lejátszó platform, amin mindenképp publikálnod kell: Spotify, Apple Podcasts és Google Podcasts, ezek azok, amiken a legtöbb lejátszást elérheted. (Ezen túl, ha van kapacitásod, érdemes lehet a többi, kisebb platformon is jelen lenned.)

Ahogy minden marketing eszköz esetén, itt is hangsúlyozom, hogy kiemelt szerepe van a cross chanel marketingnek, vagyis annak, hogy a tartalmaid lehetőleg az összes csatornádra, felületedre felkerüljenek. Ha van Facebook és Instagram oldalad, akkor készíts minden adásról 3-4 posztot (beharangozó poszt, hogy hamarosan új adás jön, majd adásonként kedvcsináló posztok, részletek a beszélgetésekből, stb), a posztokról készíts sztorikat. Küldd ki a levelező listádra az új adást (szintén akár egy beharangozó levélben, hogy mikor érkezik az új adás, és másikban, ahol már a konkrét linket küldöd). Készíts a podcast tartalmából egy írásos kivonatot a blogodra, egy audiogrammal YouTube videót, rövid TikTok videókat, ezeket hirdesd is meg pár ezer forinttal, a weboldaladra, ha van hírek menüpont, linkeld be a podcastet. A lényeg, hogy számolj be minden lehetséges felületen arról, hogy új adás ment ki, mert így tudod folyamatosan elérni a hallgatóidat és újakat bevonzani. Ez kritikus pontja a podcastnek, hiszen hiába csinálsz izgalmas, értékes, professzionális tartalmat, ha az senkihez sem jut el.

Podcastet készíteni nem egyszerű, de nem is megugorhatatlan feladat. Az viszont elmondható, hogy a belefektetett energia- ha okosan csinálod- biztosan megtérül, és ezzel olyan eszközt állítasz a marketinged csatarendjébe, amit a konkurenseidnek nagyon nehéz lesz legyőznie. Ha részletesebben is érdekel a téma, és meg több gyakorlati tudnivalóra vagy kíváncsi, ebből a cikkből még sok tanulságot leszűrhetsz.

Szerző:
Matykó Noémi, a Chiro Marketing és a Telekom Hello Biznisz online marketing szakértője

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 0 / 5. Összes értékelés: 0

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Címkék

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.