„Ne éld le úgy az életed, hogy nem azt csinálod, amit szeretnél” Meg lehet-e valósítani a vállalkozásálmod tőke és befektető nélkül?

Olvasási idő 5 perc

Víg Zsuzsi két évvel ezelőtt, ősszel nyitotta meg a varróműhelyét, ahol kezdő és középhaladó varrókat avat be a varrás és varrógép használatának fortélyaiba. A Stitch Budapest mögött komoly szakmai munka áll, de az egyszerre szerelem- és kényszerprojekt elé az indulása óta már számos akadály gördült. Mi kell ahhoz, hogy kezdő vállalkozóként túléld a kritikus első egy-két évet, ha csak és kizárólag magadra számíthatsz?  Bemutatjuk a Stitch Budapestet.

A varróműhely alapítójának, Víg Zsuzsinak az életében a szabás-varrás, a divat gyerekkora óta központi helyet foglal el. Édesanyja divattervező volt, Zsuzsi egész ruhatárát ő varrta, gyerekként már ő is magabiztosan varrt, míg az anyukája munkahelyén, a Magyar Divat Intézetben beleshetett a magyar szocialista ruhaipar működésébe is. Innen már egyenes út vezetett számára Könnyűipari Műszaki Főiskolára, de mire – pár évvel a rendszerváltozás után – végzett, a hazai ruhaipar perspektíva nélkül maradt. Zsuzsi ezután Amerikába ment, ahol a Fashion Institute of Technology marketingszakára járt, hogy megtanulja a divat üzleti oldalát is, és végül csak 15 évvel később költözött haza. A magyar divatipar ekkortájt éledt fel újra, Zsuzsi is több neves divattervezővel dolgozott együtt marketing tanácsadóként, de a varróműhely gondolata csak később fogant meg benne. 

Img 1972

„Amikor megszületett a kislányom, akkor még évekig tanácsadóként dolgoztam, majd a KREA Design Iskola divat szakfelelőse lettem. Mikor viszont iskolás lett, akkor nem sikerült olyan munkahelyet találnom, ahonnan oda tudok érni négyre az iskolába, hogy tudjak vele tanulni esténként. Ekkor kezdtem otthon varrni is, és hirtelen belecsöppentem egy hatalmas nemzetközi online varróközösségbe. Kiderült, hogy az utóbbi évtizedben nagyon sokan kezdtek el a nulláról varrni tanulni, gyerekruhákat, konfekciómérettől eltérő darabokat, és tudtam, hogy ez a trend előbb-utóbb Magyarországra is el fog érni” – meséli Zsuzsi. Nem sokkal később elhívták egy közösségi varróműhelybe tanfolyamvezetőnek, amely egyértelművé tette számára, hogy itthon is egyre keresettebbek az ilyen képzések. A saját varrodájának a műhelyét közel két évig kereste. A világos, nagy kirakatablakos, 8. kerületi Somogyi Béla utcai kis üzlethelyiségbe már korábban beleszeretett, és amikor meglátta, hogy újra kiadó, azonnal lecsapott rá. „Különösebb előkészítés nélkül, fejest ugrottam a vállalkozásindításba” – emlékszik vissza Zsuzsi. Tőkéje nem sok volt, hozzányúlt a szerény megtakarításaihoz, illetve a bátyja segítette ki. „Te ne éld le úgy az életed, hogy nem azt csinálod, amit szeretnél” – mondta neki a hangszer-restaurátor testvére, aki látta, hogy Zsuzsi milyen lelkesedéssel és sikerrel vitte a tanfolyamot a közösségi varróműhelyben. 

Img 0861

Zsuzsi azért is hisz a varrásban, mert szerinte a kézimunka ösztönös szükségletünk, csak éppen többségünk elszokott ettől a foglalkozástól: újra meg kell tanulnunk lelassulni, elmélyedni az ilyen típusú elfoglaltságokban. A célcsoportját is azok alkotják, akik ezt már felismerték. Például a családanyák, akiknek a varrás szabadidős tevékenység, de volt olyan kurzusa is, amelyre egy csoport barátnő közösen jelentkezett, mert üdítőbb programnak találták a közös varrást, mint elmenni egy kocsmába sörözni. A Stitch Budapesthez gyakran olyanok is bekopognak, akik vettek varrógépet, de egyedül nem boldogultak a használatával. „Többen egy üzletlánc ajánlata miatt ruháztak be lock varrógépre (ezzel a típusú géppel az anyagszéleket lehet jól eldolgozni  – a szerk.), de aztán rájöttek, hogy egyedül nehéz megtanulni a használatát, ezért létrehoztam számukra egy workshopot” – meséli Zsuzsi, hozzátéve, hogy erre a foglalkozásra már Mosonmagyaróvárról és Sárospatakról is felutaztak.

Img 5161
Min lehet spórolni és hogyan tudsz organikusan növekedni, ha nem nagy tőkével vágsz bele egy vállalkozásba? Zsuzsi tanácsai
  • szervezd meg magadnak a PR-t, excelben gyűjtsd, hogy hova, milyen megjelenések lehetnének érdekesek
  • kár induláskor elkölteni 1-2 millió forintot grafikára, fotóra, szövegírásra, stylistra, (főleg ha ez az összeg nem áll rendelkezésre) mert sokkal hitelesebb a márkád, ha mindezeket te csinálod
  • ha már beindult az üzlet, keress új célcsoportokat, lehetőleg olyanokat, amelyeket a konkurencia nem fed le (gondolj a nyelvi, korosztályi opciókra is)
  • sose sajnáld az időt az ügyfélszolgálatra, válaszolj minden megkeresésre és kritikára
  • a hűséges vásárlóidat jutalmazd meg, és nézd meg, mire lehet még szükségük (Zsuzsinál a tanfolyamrésztvevők 60 százaléka visszatérő)
  • légy rugalmas, azt mindig meghálálják az ügyfelek 
  • fotózz és kommunikálj mindent 

A célcsoport szerves részét képezik a környezettudatos fiatalok is, akik azért tanulnának meg varrni, ruháikat megjavítani, hogy többet ne kelljen olcsó fast fashion termékeket vásárolniuk. Az idősebb generáció tagjait pedig azért vonzzák a képzések, mert szeretnének bonyolultabb szakmai fortélyokat is elsajátítani. „Az összes, eddig felsorolt halmazban találunk olyat, aki azért jön a Stitchbe, mert bár tud varrni, de megváltozott a testalkata, és szeretne saját egyéni szabásmintát készíteni a varráshoz. Zsuzsinak egyébként a varróműhely mellett a másik nagy álma, a digitális szabásminták készítése – az általa szerkesztett szabásminták a világ minden pontjáról letölthetővé válnának, illetve kérésre papíron postázná is azokat. Egyelőre ez a projekt még csírájában van, de a webshop elindítása után, erre venné az irányt.

Img 9721

Jelenleg a magyar mellett angol nyelven tartott tanfolyamokon kívül (angolul Budapesten csak ő tart varrókurzust), Zsuzsi még egy csúcskategóriájú varrógép márka (Juki) viszonteladója. A vállalkozását a közeljövőben még két irányba fejlesztené, egyrészt webshopot csinálna, ahol a varrógépek és a szabásminták mellett alapcsomagokat, egyéb kellékeket is meg lehetne vásárolni, illetve követői közül érezhetően egyre többen szeretnének a Stitchhez online is csatlakozni. „Magyarul kevés varrással kapcsolatos tartalom érhető el, és az én tanfolyamaim iránt egyre több, külföldön élő magyar is érdeklődik. Stockholmból, Berlinből, Londonból kapok ilyen megkereséseket” – mondja Zsuzsi. Mindkét fejlesztési iránynak van tőkeigénye, ezért önerőből ezeket nagyon nehéz létrehozni.

Vpqn9498

Az online tartalomfejlesztésre már csak azért is szüksége van, mert a járványt meghatározó otthoni üzemmód az ő üzletét is nagyon megviselte: „elmaradtak a tanfolyamok, aztán júniusban, amikor újra megindulhattak volna, azokat az órákat kellett megtartanom, amik a korlátozások miatt elmaradtak”. Viszont ekkor megnyílt egy újabb célcsoport is, a diákok. „A junior tanfolyamokra azok a gyerekek jöttek, akik már kinőttek a tábor korosztályból, de otthon egyedül unatkoztak”. Az egyhetes kurzuson tolltartót, tornazsákot, rövidnadrágot és ujjatlan felsőt varrtak a kamaszok. „Szinte kivétel nélkül úgy mentek el, hogy betervezték, hogy mit akarnak legközelebb varrni, és nagyon komolyan gondolták” – meséli büszkén Zsuzsi. Külön jó hír volt számára, hogy utána beiratkoztak az anyukák is. „Nagyon látványos volt nekik, hogy egy hét alatt mennyit tanultak a gyerekek”. 

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.