Miért válhat nélkülözhetetlenné a mobil app? Íme az online kereskedelem legfrissebb trendjei

Shutterstock 1372115132

Az idei esztendő kérdése nem az, hogy az online kereskedelem szereplői rendelkeznek-e mobilra fejlesztett weboldallal – ami elengedhetetlen ahhoz, hogy reagáljanak a mobil vásárlások (m-commerce) ugrásszerű növekedésére -, hanem, hogy egy újabb szintet meglépve, piacra dobják-e mobil applikációjukat (appshop).

Az online vásárlások a lakosság egyre nagyobb körében a mobilkészülékről indulnak, s ott is fejeződnek be. Ez aligha meglepő, hiszen az okostelefon mindig kéznél van – a felhasználó átlagosan napi 3,7 órát tölt el rajta, ami 35 százalékkal haladja meg a két évvel korábbi adatot -, a világháló bármikor bárhonnan elérhető, az inspiráció, a böngészés pedig könnyen vételi szándékká “fajulhat”. Ezt a tendenciát az online kereskedelemben mozgó vállalatok nem hagyhatják figyelmen kívül.

A mobilon történő vásárlás növekedése ráadásul megállíthatatlannak tűnik: 2020-ra világviszonylatban 2,91 billió dolláros forgalomról szólnak a prognózisok, ami több mint 25 százalékos növekedést jelent az elmúlt évhez képest. Ráadásul ha az elmúlt négy év átlagát nézzük, akkor az ugrás évi közel 34 százalékos. A jövő évi várakozások 22 százalékot meghaladó ugrást vetítenek előre, s miután a mobilhasználók jelenlegi  5,1 milliárdos számát illetően is további emelkedést valószínűsítenek, semmi sem utal arra, hogy az m-commerce (mobile commerce) piacán a közeljövőben bármilyen megtorpanás következzen be. Sőt, a várakozások szerint 2021 végére az online vásárlások közel 73 százaléka mobilokról történik majd.

Hasonló tendenciát sugallnak a magyarországi adatok is: a hazai online kiskereskedelem 2019-ben 781 milliárd forint volt, ami 17 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest, az online vásárlások átlagos kosárértéke megközelítette a 20 ezer forintot, s az utóbbi években növekszik a heti, illetve havi rendszerességgel vásárlók aránya, tehát nő a rendelések intenzitása. A fogyasztók ráadásul egyre gyakrabban mobilkészülékükön bonyolítják le mindezt: a 2017 májusi 30 százalékról 2019 áprilisára immáron 48 százalékra nőtt az arányuk. Nem kell sok idő hozzá, hogy – hasonlóan a nemzetközi fordulathoz – a mobilos vásárlás lehagyja az asztali számítógépekről és a laptopokról történő vásárlás mértékét.

Boom a mobil applikáció piacán

A mobilbarát honlap, illetve webáruház megléte azonban korántsem jelenti, hogy a vállalat kényelmesen hátradőlhet, s elégedetten szemlélheti a forgalmának többszöröződését. A vásárlói szokások folyamatosan változnak, s ez az online piacra is érvényes. Elegendő a nemzetközi tendenciákra egy pillantást vetni, amelynek tükrében a lakosság egyre nagyobb része fordul a mobil applikációk felé, s tranzakcióit azon keresztül bonyolítja le.

Az elmúlt esztendőben 5,4 milliárd vásárlói applikációt töltöttek le mobilkészülékekre, miközben a letöltött mobil applikációk száma 2019-ben meghaladta a 200 milliárdot. Havonta mintegy 30 ezer új applikációval bővül ez a kör, naponta pedig ezerrel. A száraz tényeknél maradva: az okostelefonokon töltött online idő 90 százalékában app-okat használunk. S bár a felhasználó zömmel az öt kedvenc app-ját használja, elsősorban szórakozásra, social felhasználásra, a vásárlás az ügyintézéssel együtt is fontos szeletet hasít ki a tortából (15 százalék), ráadásul az ezzel kapcsolatos app-okat egyre gyakrabban veszi igénybe. Ez pedig komoly fegyvertény, hiszen hiába “virít” átlagosan 30 applikáció az okostelefon felületén, ha annak többségét soha nem nyitják meg a letöltést követően.

Az online értékesítési csatornákkal rendelkezőknek sem szabad ezt a vásárlói preferenciát félvállról venniük, hiszen ez azt jelenti: a magánszemély szívesebben nyit meg egy alkalmazást a mobilkészülékén, minthogy ellátogasson egy adott cég honlapjára.

Mi szól az appshop mellett?

Miért költekezik szívesebben a magánszemély egy app-on keresztül? Elsősorban az egyszerűség, a gyorsaság szól az applikáció mellett, hiszen a vásárlás csupán “egyetlen kattintásra” van. Emelje fel a kezét, akinek nem megy el hirtelen a kedve a vásárlástól, amikor a személyes adatainak hosszú sorát, kezdve nevétől, lakcímétől, bankkártyaszámáig, kell bepötyögnie mobilkészülékén a szűkös sorokba. Az app-nál ezt a részt átugorhatja: a felhasználónak nem kell újra és újra beírnia adatait, hiszen azok tárolva vannak az app-ban, ami érdemben hozzájárul ahhoz, hogy nem ennél a pontnál gondolja meg magát, s szakítja félbe a vásárlását.

Ennek következtében a konverziós ráta is kedvezőbb, ami nem elhanyagolható tényező a bevétel szempontjából: a felhasználók közel négyszer több terméket tekintenek meg az app-on keresztül, mintegy kétszer annyi terméket tesznek a kosarukba, mint a mobilra fejlesztett weboldalon. Ráadásul a kosárelhagyási ráta is jóval kedvezőbb: 20 százalék a mobiloldalakra jellemző 90 százalék felettivel, nem beszélve az asztali számítógépeken történő vásárlások esetében tapasztalt 70 százalékhoz közelítő arányról.

A mobil app-ok mellett szóló érveket még tovább lehetne sorolni, így például a tapasztalatok szerint jóval hűségesebb vevők azok, akik ezen keresztül vásárolnak, kétszer nagyobb az esélye annak, hogy visszatérnek, főként, ha személyre szabott ajánlatokkal, kedvezményekkel, jutalmakkal találják szembe magukat. Nem beszélve arról, hogy a mobiltárcás fizetés, az adatok nagyobb biztonsága is az app-ok javára billenti mérleg nyelvét.

Mobile-First Indexing: a Google 2021 márciusára halasztja a bevezetést

A Google a mobilbarát megoldások felé próbálja terelni a honlapokat, ami abból a szempontból logikus, hogy a mobilinternet-forgalom évek óta túlszárnyalja a személyi számítógépeken zajló forgalmat. Ebbe a vonalba illeszkedik a mobilváltozat alapján történő keresőindexelésre, az úgynevezett Mobile-First Indexing-re (MFI) való átállás, ami azt jelentené, hogy először a honlapok mobil verzióját veszi szemügyre a Google. Ez egyébként az internetes keresőrendszerben feltüntetett oldalak 70 százalékánál nem jelentene újdonságot, hiszen már alkalmazkodott ehhez. Eredetileg 2020 szeptemberében lett volna átállás, ám ez a pandémia miatt 2021 márciusára halasztódott.

Így félév haladékot kaptak az érintettek, hogy felkészüljenek erre az átállásra. Ez többek között azt jelenti, hogy a mobilon és a desktopon található elsődleges tartalomnak meg kell egyeznie. Ez érvényes a fotókra és videókra is, illetve, hogy a mobilra és a desktopra ne eltérő URL-el töltsék fel őket.


A cikket a LogiNet Systems digitális fejlesztő ügynökség szakértői készítették.

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!

Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
regisztrálj a hírlevelünkre!