Konverzió: a legfontosabb mérőszámok

Shutterstock 367579028

Az e-kereskedelem világában az egyik legfontosabb kifejezés a konverzió, vagyis hogy az oldalra látogató felhasználó teljesíti-e a célt, amit szeretnénk. A konverzió növelése minden kereskedő folyamatos célja, és ehhez mindenképp szükséges az adatok minél pontosabb gyűjtése és elemzése.

A konverzió mérése és optimalizálása tehát alapvető fontosságú, viszont nem olyan egyszerű, mint ahogy elsőre gondolnánk. Sok kész webshoprendszer már eleve mutat nekünk számos mérőszámot, de ha egyéb adatokra is kíváncsiak vagyunk, elkerülhetetlen valamilyen analitikai szoftver használata, amelyben a megfelelő KPI-okat nyomon tudjuk követni.

Mit tudunk és mit akarunk mérni? Először is tisztázzunk néhány alapfogalmat, mielőtt rátérnénk a részletekre!

  • Konverzió: egy általunk meghatározott cél teljesülése a weboldalunkon, vagyis amikor egy felhasználó valamely számunkra értékes tevékenységet valósít meg. Kisebb cél esetén (egy oldal végigolvasása, feliratkozás hírlevélre stb.) beszélhetünk mikrokonverzióról, míg a fő célok (vásárlás, alkalmazás letöltése, stb.) teljesülését makrokonverziónak nevezzük. Hogy a látogatások hány százalékából lesz konverzió, azt nevezzük konverziós aránynak.
  • KPI (Key Performance Indicator – fő teljesítménymutató): egy olyan adat, amelyet a cég valamely kitűzött céljának érdekében mérünk és nyomon követünk.
  • CRO (Conversion Rate Optimization – konverziós arány optimalizálása): olyan folyamat/projekt, amelynek célja, hogy az oldal konverziós arányát javítsa,, egy jól átgondolt stratégiával felmérje a hátráltató elemeket és kijavítsa a problémákat.

Melyek a legfontosabb mérőszámaink?

Az említett alapvető analitikai adatok mellett, amelyeket sok bérelhető webáruháznál megtalálhatunk, választhatunk számos egyéb megoldást is. Kaphatunk hasznos adatokat az egyes hirdetési rendszerek (Google Ads, Facebook, hírlevélküldő szoftverek) analitikáiból, de a legelterjedtebb és legfontosabb a Google ingyenesen használható Analytics rendszere.  Ennek alapvető beállításához nem kell feltétlenül szakembert segítségét kérni, de a bonyolultabb mérésekhez már nagyobb rutin is szükséges lehet.

A Google Analytics rendszerét ki is tudjuk előzetesen próbálni a Google Merchandise Store adataira épülő demo fiókba lépve, ha előzetesen létrehozunk egy saját Analytics fiókot. A továbbiakban ezen keresztül mutatjuk be a legfontosabb mérőszámokat.

A Közönség/Áttekintés menüpontba lépve, a Munkamenetek mutatót kiválasztva a következő adatokat láthatjuk:

1

A látogatások szempontjából a legfontosabb adatok:

New/Returning Visitors: az új és visszatérő látogatók arányát mutatja. A cél nyilván az, hogy a visszatérők minél többen legyenek, de az ideális arány a termékkörtől és a célcsoporttól függően változhat.

Oldal/munkamenet: ha az egy munkament során megtekintett oldalak száma viszonylag magas, az jól mutatja, hogy a látogatót érdekli a weboldalunk, termékünk.

Munkamenet átlagos hossza: azt az átlagos időt mutatja, amennyit a látogatók egy látogatás alkalmával a webhelyünkön eltöltenek.

Visszafordulási arány: azoknak felhasználóknak az aránya, akik az oldalunkra látogatnak, és bármilyen interakció nélkül elhagyják azt. Ha ez túl magas (60% feletti), akkor valószínűleg nincs összefüggésben a tartalmunk azzal, amit hirdetünk, és/vagy nem azt találták a látogatók a landing oldalunkon, amit kerestek. A visszafordulási arányt a lassú oldalbetöltés és egyéb UX (felhasználói élmény) problémák is növelhetik.

Ezek tehát a legalapvetőbb mérőszámok, amelyeket nem csak a webshopoknál, hanem tulajdonképpen minden weboldalnál elsődlegesen számítanak. A Google Analytics – megfelelő beállítások mellett – e-kereskedelmi adatokat is tud mérni. Ha a Konverziók/Elektronikus kereskedelem menüpontba lépünk, a következő mutatókat láthatjuk:

2

Bevétel: a tranzakciókból bevételezett teljes összeg, amely beállítástól függően tartalmazhatja a szállítási költséget, az adókat, vagy egyéb járulékos költségeket is.

Tranzakciók: a megadott időszakban történt összes tranzakció száma.

Átlagos megrendelési érték: az egy vásárlásra jutó átlagos bevételt (kosárértéket) mutatja. A diagramon nyomon tudjuk követni, hogy például mennyire volt sikeres egy kampány, mennyire keltik fel a figyelmet a terméklistáink, sikeresen tudunk-e keresztértékesíteni, vagy hogy mennyire ösztönzik a vevőinket több termék vásárlására a mennyiségi kedvezmények.

E-kereskedelmi konverziós arány: a tranzakcióval végződő oldallátogatások aránya százalékos formában megadva. Az egyik legfontosabb mérőszámunk, hiszen az oldalra látogatók száma hiába magas, ha valamilyen okból mégsem vásárolnak tőlünk. Az ok sokféle lehet: egyrészt a nem megfelelően célzott marketingkampány hozhat nagy számú, de irreleváns látogatót, amely így rossz hatékonysággal működik, és sok pénzünkbe kerül. Másrészt pedig az alacsony konverziós arány jelezhet olyan hibát a vásárlási folyamat során, ami miatt a vevők nem fejezik azt be, és inkább elhagyják az oldalunkat.

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!

Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni akkor
regisztrálj a hírlevelünkre!