Az IKEA és a Lego már régóta használja azt a megoldást, hogy a termékeit egy okostelefon segítségével bárki az asztalára, vagy éppen a nappalija közepébe varázsolhatja.
Ehhez egy egyszerű okostelefon alkalmazás segítségével virtuális termékeket jelenítenek meg a telefonunk képernyőjén a kameraképet használva. Így láthatod például azt, ahogy egy Lego tűzoltóautó megépül az asztalodon vagy azt, hogyan mutatna egy új kanapé a szobád sarkában. Ilyenkor a valóságot kiegészítik a cégek virtuális elemekkel annak érdekében, hogy a potenciális vevők jobban megértsék a terméket, és persze azért is, hogy erősebb kötődés alakuljon ki a márkával.
Sokan megtapasztalták már az ilyen kiterjesztett valóság megoldások előnyeit, de eszükbe nem jut, hogy ilyeneket készítsenek, hiszen úgy gondolják, hogy ezek csak az Ikea vagy a Lego marketing büdzséjébe férnek bele.
Pedig ha tudnák, hogy egyszerű kiterjesztett valóság megoldásokat akár pár óra munkával, különösebben mély technikai tudás nélkül is össze lehet rakni!
Ráadásul nem kell semmilyen bonyolult és drága platformot fejleszteni, hiszen szó szerint milliárdok telefonján vannak ott a szükséges technikai megoldások!
Pedig így van.
A Facebook, az Instagram és a TikTok nem csak közösségi platformok, de a beépített kameráik alkalmasak arra, hogy kiterjesztett valóság effekteket (AR: Augmented Reality) is megjelenítsünk velük.
Sőt, ingyenes fejlesztői platformot is biztosítanak ahhoz, hogy ezeket bárki használni tudja.
Vagyis: akár a legkisebb vállalkozás is megengedheti magának azt, hogy kiterjesztett valóság effektek (AR) segítségével növelje a márkája ismertségét, vagy támogassa az értékesítését.
Ok, de hogyan?
Nyilván a megoldások száma végtelen, de összegyűjtöttem öt egyszerű esetet, amin érdemes elgondolkodnod.
1. Márkaépítés, elérés növelés akár nyereményjátékkal
A kiterjesztett valóság effekteket, ha elég ötletesek, szívesen használják az emberek.
Szinte mindenki rakott már magára nyuszifület, vagy Ironman fejet.
Használd ki ezt!
Készíts olyan kiterjesztett valóság effektet, amelyiket a felhasználók szívesen raknak magukra. Például egy logózott virtuális sapkát, arcfestést, stb.
Példa logózott védősisakra:
https://www.instagram.com/ar/756331588894456/
Példa egyszerű arcfestésre:
https://www.instagram.com/ar/328160404718437/
Példa logózott arcfestésre:
https://www.instagram.com/ar/438581784576098/
De készíthetsz olyan egyszerű effektet is, amelyikben véletlenszerűen ajánlja fel az embereknek a termékeidet.
Ha az effektedet a felhasználók kipróbálják és megosztják, terjedhet az oldalad neve, növekedhet a márkaismertséged.
Mindezt felpörgetheted egy jó kis nyereményjátékkal is! Például kommenteljék be azt egy Facebook posztban, ha nyerni szeretnének, milyen véletlenszerű terméket vagy üzenetet sorsolt nekik az effekt. Vagy egyszerűen rakjanak fel magukról egy olyan szelfit amelyikben az effekted egy arcfestést készített.
2. Élmény megosztás exkluzívan
Sok étterem és szálloda használ szelfi pontokat azért, hogy megmutassa, honnan érdemes fotózni. Ezek jók, hiszen emlékeztetik az embereket, hogy innen készítsenek magukról olyan fotót, amit megosztanak a közösségi médiában. A profibbak a szelfi pontokra hashtageket is írnak, de ha igazán izgalmas dolgot szeretnél, kiraksz egy QR kódot, amit beolvasva bejön egy exkluzív, virtuális keret, a szállodád, az éttermed, vagy akár a rendezvényed arculatával és nevével.
Aki így osztja meg a szelfijét, még tovább tudja vinni a márkádat.
Példa virtuális keretre:
https://www.instagram.com/ar/649967759520376/
3. Termék prezentáció távolról
Milyen jó lenne otthonról kipróbálni, hogyan áll egy szemüveg, egy kalap, vagy éppen azt, hogyan mutatna egy festmény vagy egy díszpárna a szobában!
Ezt is megteheted, hiszen a kiterjesztett valóság effektek segítségével arcokat vagy akár térbeli felületeket is fel lehet ismertetni.
Így például egy webáruházba is rakhatsz olyan linket a termékeid mellé, amelyiket megnyitva a terméked megjelenik a célcsoportod előtt. Legalábbis a telefon képernyőjén, de a funkciónak megfelelő kontextusban: egy szemüveg az arcon, egy rúzs az ajkakon, egy asztal pedig a földön, körbejárható módon.
Persze ez nem csak B2C területen érdekes. Akár italautomatát, vagy konténert is térbe lehet helyezni, így mutatva meg az ügyfeleknek, mire számíthatnak később.
Példa egyszerű termékbemutatóra (teszt):
https://www.facebook.com/fbcameraeffects/tryit/1194780157365605/
4. Edukáció
A kiterjesztett valóság effektek alkalmasak arra is, hogy működés közben mutassunk meg dolgokat, esetleg további információt magyarázzunk el. Múzeumok készíthetnek olyan effektet, ahol egy szobor, vagy egy festmény részleteire bökve a telefon képernyőjén megjelenik többletinformáció. Tankönyveknél megoldható például, hogy a papírlapon található vulkán kiemelkedjen a síkból, és elkezdjen lávát köpködni. Így sokkal élvezetesebben lehet tanítani.
Ha a cégednek nehéz elmagyarázni információkat, meg tudod mutatni őket akár ilyen módon is.
Példa termék funkciók interaktív bemutatására:
https://www.instagram.com/ar/586387186393325/
5. Offline reklámanyagok kiegészítése
Egy újsághirdetés vagy egy rollup, de még egy névjegykártyą is elég költséges lehet. Miért nem raksz rájuk olyan elemeket, amitől izgalmasabb, érdekesebb, hatásosabbak lesznek?
Például egy névjegykártyára egy QR kódot, amit beolvasva a kártya fölött megjelenik a fotód.
Vagy egy újsághirdetésre rakott QR kódot beolvasva a hirdetés megelevenedik, megjelenik rajta egy videó, a hirdetéselemek interaktívak lesznek, a síkból kiemelkedik egy ház… a lehetőség szinte határtalan.
A bemutatott öt lehetőség szinte mindegyike olyan, amivel támogathatod a marketinged vagy akár az értékesítésed. Ráadásul nagyon sok olyan megoldás van, ami 1-2 munkával is elkészíthető, és amihez nem kell önálló platform, hiszen a TikTok, az Instagram, vagy a Facebook megoldásait használhatod arra, hogy a vevőid kezében levő telefonnal kiegészítsd a valóságot.
Nyűgözd le a célcsoportod, alakíts ki erősebb hűséget, támogasd meg az értékesítésed! A kiterjesztett valóság megoldások ebben tudnak segíteni akár a legkisebbeknek is.
Használd ki Te is ezt az egyszerű cégedet, legyen izgalmas, piacvezető a marketinged!
Lévai Richárd
Közösségi marketing specialista
A Liftup Akadémia alapítója
Mondd el véleményedet a cikkrőlMondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!
Átlag értékelés 0 / 5. Összes értékelés: 0
Legyél te az első, aki értékeli a cikket!