Ha az életmentő B-terv jól sül el, avagy hogyan lesz valaki rendezvényfotósból 3D virtuális túrák pionírja

Olvasási idő 7 perc

Lengyel Balázs amikor pár évvel ezelőtt, hosszas tervezgetés után beruházott egy 3D kamerába, nem gondolta volna, hogy majd egy válság fogja igazán beindítani az üzletét. De nem csak a szerencsén, – hogy jó helyen van, jó időben egy jó szolgáltatással – múlik a sikere. Az eredeti foglalkozását tekintve rendezvény- és esküvőfotós igazi pionír, ez a szellemisége családi öröksége, és ami a jelen helyzetben életmentő volt. 

Lengyel Balázs 3D-s története 2015-ben kezdődött, amikor feleségével a külföldre költözést latolgatták. Első körben Svédország tűnt minden szempontból ideális célpontnak, és Balázs ki is ment pár napra Stockholmba felderíteni a terepet, köztük konkrét állásajánlatokat is megnézett. A bevándorlásról hamar kiderült, hogy csak sok évi bürokratikus útvesztő után tudnának megtelepedni, mivel az akkori európai migrációs válságban a svéd kapuk a legális munkavállalók előtt is lényegében bezárultak. Egy izgalmasnak tűnő állásinterjúról pedig azért maradt le Balázs, mert már épp a reptérre tartott, amikor csörgött a telefonja, hogy kíváncsiak rá. Lehetett volna felesleges kanyarnak elkönyvelni a svéd túrát, de Balázs mégsem így tett, hanem talált benne egy gyöngyszemet: az elmaradt interjú egy ingatlanfotózással foglalkozó ügynökségnél lett volna, amihez Balázs előzetesen alaposan utánanézett a szolgáltatásnak. A 3D fotózással itt találkozott először, és hazaérve már azon agyalt, hogy ő maga miként tudná a magyar piacon meghonosítani a technológiát. Igazi pionír gondolkodás ez. Bár az ötlet megszületése után Balázs még bő egy évig csak papíron tervezgette az új üzleti tevékenységet, most már látszik, hogy ez a felkészülési időszak is megtérült.

A rendezvény-és esküvőfotózás nagy hátulütője, hogy szezonális (a rendezvények 90 százaléka áprilistól októberig zajlik), és főleg a hétvégéket terheli, azaz semmiképpen sem tervezhető egész évre, valamint nem családbarát. Ráadásul a munka javát nem is jelenlét, hanem – és ezt kevesen tudják – az utómunka teszi ki. „Régóta kerestem olyan ágazatát a fotózásnak, ahol kevesebb az utómunka és nem a hétvégékre esik. A 3D fotózás pont egy ilyen megbízható, jól kalkulálható, kiegészítő foglalkozásnak tűnt a szememben” – meséli Balázs. Hiába szeretett viszont azonnal bele a technikába, a beruházás mértéke visszatartotta a fejest ugrástól. „A választott, az USA-ban az egyik legelterjedtebb 3D kamera egyszeri ára 1,5-2 millió forint, emellett az egyre növekvő tárhely költséggel is számolni kell – akkor is, ha van megrendelés, akkor is, ha nincs.” – mondja Balázs. 

Miről szól a 3D technika? Miben ad egyértelműen új élményt a nézőknek?

Balázs egy amerikai rendszert használ, egy speciálisan 3D fotózásra létrehozott kamerát és a mögé pakolt szoftvert és applikációkat. A technikának köszönhetően úgy lehet az ingatlanokat virtuálisan körbejárni, mintha valóban benne lennénk. Szemben a gömbpanoráma képekkel, a navigáció pofonegyszerű és mindenre kiterjedő, nem kell a szobák között ugrálni. „Az említett rendszer zárt, senki nem nyúlhat bele, nincs olyan, hogy a lakás lefotózása után a falakat átrendezem, leszedek repedéseket a mennyezetről, eltüntetem a kilátást” – sorolja a 3D ingatlanfotózás előnyeit Balázs. Az amerikai szolgáltatás része, és ezért is előfizetéses modellben működnek, hogy a 3D túra bármikor, bármilyen készüléken ugyanolyan minőségben fog futni, nincs akadozás vagy pixeles kép. „Ami az élő valóságban van, ugyanaz látszik a 3D virtuális sétákon is. Egy 60m2-es lakást 40-45 darab, 360 fokos panoráma képből rakok össze, amit utána egy speciális szoftverrel egybegyúrunk. Amellett, hogy a lakásban sétálni lehet, az egész ingatlant körbe tudom forgatni, van benne alaprajzi nézet, mérőeszköz és információs pontokat is el lehet benne helyezni. Mindezt egy-egy gombnyomásra. A torzítása a felvételnek minimális, ezért könnyedén be lehet rendezni úgy egy lakást a bútorainkkal, hogy még ott sem voltunk.” – magyarázza Balázs. 

Kulcsszókutatás a végtelenbe

A 3D fotózás még ma sem terjedt el igazán Magyarországon, de három éve, amikor Balázs elindította a 3dingatlan.com oldalát még közismert magyar kifejezések sem voltak a technikára. „Ott kezdődtek az első problémák, hogy megcsináltuk a weboldalt, és hiába végeztünk kulcsszókutatást a SEO-hoz, nem jött ki érdemben semmi. Tulajdonképpen úgy írtunk egy-másfél évig szövegeket a honlapra, hogy vaktában lövöldöztünk. Arra, hogy „3D virtuális séta”, az emberek nem kerestek, nekünk kellett a köztudatba emelni.” – meséli Balázs. Ez valóban sikerült is nekik, mert ma a legnagyobb ingatlanhirdetési oldal is a 3D virtuális séta kifejezést használja.

Vállalkozásának csak az egyik nagy célcsoportját alkotják az ingatlankiadások- és eladások. A másik nagy szegmens mindenki más, a kkv-któl a multicégekig, akik saját irodájukat, üzletüket, showroom-jukat, konferenciatermüket szeretnék bemutatni az online térben. „Online vásárláshoz például zseniálisan jó találmány, olyan mintha élőben az üzletben lennénk.” Szálláshelyek, vendéglátóegységek előszeretettel alkalmazzák a 3D virtuális sétákat, de 3D-vel mutattak már be sörfőzdét, gyáregységet is. „Nem csak az eladás lehet a cél, rengetegen büszkék arra, hogyan készítik a termékeiket” – tapasztalja rendre Balázs.

Az ingatlaneladáshoz saját sikerpéldát is mond. Felesége lakását is 3D virtuális sétával hirdették meg, ami még aznap el is kelt. Akadt olyan érdeklődő, akinek elrendezésében nem felelt meg a lakás, de megköszönte, hogy a virtuális lakásnézésnek köszönhetően nem kellett feleslegesen időpontot egyeztetnie és utaznia a lakás megtekintéséhez. Balázs a visszajelzésekből azt látja, hogy a 3D virtuális túrával hirdetett lakásokat csak a valóban potenciális vásárlók nézik meg élőben is (ezt a lépést semmi esetben sem szabad kihagyni), az ingatlanturisták jól kiszűrhetők. Idén tavasszal viszont nemcsak az ingatlanturisták maradtak otthon, hanem mindenki más is korlátozva volt a szabad mozgásban, elhozva ezzel minden ingatlanos rémálmát. A 3D technikának köszönhetően az ingatlanosok és tulajdonosok nem maradtak le az érdeklődőkről, de Balázs is azonnal kapcsolt, és elkezdett erre a vállalkozására 100 százalékosan fókuszálni: frissítette a weboldalt, aktívabban hirdetett. „A Covid sajnos sokak lába alól kihúzta a talajt, a 3D üzletnek viszont adott egy nagy löketet, és ez a fellendülés azóta is tart” – meséli Balázs. A szolgáltatás legnagyobb előnye, hogy az online tér folyamatos és biztonságos elérhetőséget biztosít még egy világjárvány idején is.

Életmentő B-terv

Hamar be is bizonyosodott, hogy a második láb, a B-terv építgetése – a kameramegvételtől a lelkiismeretesen SEO-zott honlapig – nem volt kidobott idő és pénz, mert Balázs esküvőit sorra lemondták és rendezvényes megbízásai is törlődtek 2020-ra. „Nagyon kétséges volt még tavasszal, hogy hogyan vészeljük át az idei évet”. A 3D fotós megbízások viszont elkezdtek beindulni; Balázs sosem gondolta volna, hogy egy járvány szükséges ahhoz, hogy az emberek észrevegyék és felfigyeljenek a 3D virtuális séták létjogosultságára.

Balázs nem az első pionír a családjában, a vállalkozó szellemiséget otthonról hozta. Édesapja is fotós, Szabolcs-Szatmár és Hajdú-Bihar megyében voltak stúdiói. „Ahová költöztünk, ott édesapám mindig nagyon hamar elérte, hogy ő lett „a fotós”. Először csak egy kis műterme volt, majd egyre nagyobb. Nagyot szólt, amikor saját fotóelőhívója lett a 80-as években, majd a gyors printereket is a városban ő vette meg először. Mindig tudta, milyen irányba kell fejleszteni” – meséli édesapjáról Balázs, aki már fiatal kora óta jól ötvözte a családi szellemiséget kreativitásával és pozitív, újító szemléletével. Következő terve, hogy a 3dingatlan.com-ot országos hálózattá fejlessze.

Balázs tippjei az újdonságra nyitott vállalkozásoknak:
  1. Vedd észre a lehetőséget! Ha eléd úszik egy mentőcsónak, szállj be.
  2. Készíts alapos üzleti tervet! Simán lehet, hogy évek (és szerencse) kell, hogy a valós számok elérjék a tervet, de egyszer ez sikerül, sosem térsz le a jó útról.
  3. Mindig legyen B, C terved a szolgálatás portfóliód kiegészítésére, bővítésére.
  4. Ha úttörő vagy, légy kétszer olyan jó, mint a képzelt vetélytársad, mert enélkül a valódiak hamar utolérnek, majd beelőznek.
  5. Szánj időt, pénzt az online jelenlétre, mert az sosem kidobott pénz.

Szerző:
Kandó Eszter – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 5

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.