Év vége felé megsokasodnak a cégvezetők teendői. Nem csak az üzletben kell még egyet hajrázni, de sok adminisztratív teendőt is ilyenkor kell elvégezni. Az alábbi listával ahhoz nyújtunk segítséget, hogy semmi ne maradjon ki.
November-december tájékán egy cégvezetőnek, tulajdonosnak számos olyan feladatra is sort kell kerítenie, amelyek az éppen futó pénzügyi év lezárásához és a következő megtervezéséhez kötődnek, vagy amelyeket szimplán csak halogatott eddig. A következő lista – amelyet Turay Diána, a Bookkeepie pénzügyi vezetőjének segítségével állítottunk össze – a legfontosabb teendőket veszi sorra. Persze rá lehet tolni ezeket a könyvelőre és a jogászra is, de mindenképpen jobban jársz, ha egy kicsit te is elmélyülsz a témában – semmi ördöngösség nincs benne.
Vidd el a számlákat, egyéb dokumentumokat a könyvelőnek!
Az online számlaadat-szolgáltatás bevezetése és idei, kétlépcsős kiterjesztése arra is jó volt, hogy az online bejelentett számlákat a könyvelő is le tudja kérni a NAV rendszeréből, és tud azokból dolgozni. Ezzel együtt is szüksége van az eredetileg kiállított számlákra, így azokat mindenképpen juttasd el neki, hogy rendben legyen az adminisztráció. Ha eddig esetleg valamilyen okból még nem adtál volna hozzáférést a könyvelőnek az online számlaadatokhoz, ezt is tedd meg, hogy a későbbiekre nézve megkönnyítsd mindkettőtök dolgát.
Nézd végig a tárgyi eszközöket és a leltárt!
Az a legjobb, ha folyamatosan és pontosan vezeted a nyilvántartást, így az adataid naprakészek. Ha nem így van, akkor itt az ideje leellenőrizni, hogy minden olyan eszközzel el tudsz-e számolni, ami a papírok szerint a cég birtokában van. Nézd meg, hogy kell-e valamit selejtezni, valamiből újat beszerezni! Ha van raktárkészlet, azt is érdemes összhangba hozni a nyilvántartással.
Ellenőrizd a házipénztárat!
Minél kisebb egy vállalkozás, annál könnyebben előfordul, hogy keveredik a céges és magánpénz. Veszel valamit céges számlára, de a magánkártyáddal fizeted ki; éppen nincs nálad kápé, és belenyúlsz a házi kasszába. Év vége felé mindenképpen ellenőrizni kell, hogy nincs-e nagy hiány vagy akár többlet, mert mindkettő NAV-ellenőrzést (és büntetést) vonhat maga után.
Tedd rendbe a pénzügyeket!
Nézd meg, hogyan állsz a számlákkal! Ha nem lenne, készíts összesítést a követeléseidből, kintlévőségeidből. Menj végig a ki nem fizetett számlákon, nézd meg, hogy melyik ügyfél, vevő ismerte el a követelést. Ami még behajthatónak minősül, azt érdemes minél előbb kifizettetni, a többit pedig le kell írni. A másik oldalról nézd meg, hogy vannak-e ki nem fizetett számláid, késedelmes kifizetéseid – illik azokat is rendezni.
Tekintsd át a kiadásokat és a bevételeket!
Ha a fentieket mind elvégzed, jó képet kapsz arról, hogyan állsz az adott évre a várható nyereséggel. Ha túl nagynak tűnik a nyereség, még érdemes lehet beiktatni némi költséget, amivel csökkenthető az adóalap. Természetesen nem a számlagyárak igénybevételére gondolunk, de ilyenkor előre lehet hozni későbbre tervezett, de amúgy is szükséges beszerzéseket, igénybe venni időszaki karbantartásokat vagy más egyszeri szolgáltatásokat.
Készíts üzleti tervet!
Ezt persze nem írja elő semmi, de aki egy kicsit is tudatosan vezeti a vállalkozását, legalább nagy vonalakban felvázolja a jövő évi terveit. Vedd számba a lehetőségeidet, a piac alakulását, a konkurencia várható lépéseit, találd ki, hogy milyen piacokat és ügyfeleket akarsz megnyerni magadnak, milyen új termékekkel, szolgáltatásokkal akarsz megjelenni a piacon, ahhoz milyen fejlesztésekre, beruházásokra lesz szükség.
Gondold végig az adózást!
Év végén menetrendszerűen változnak az adótörvények és más, az üzletet érintő jogszabályok. Szánj időt arra, hogy végigbeszéled ezeket a jogászoddal vagy a könyvelőddel. A jól megválasztott adózási forma akár milliókat is hozhat a konyhára, míg a (legális) lehetőségek ki nem használása ugyanennyivel rövidíthet meg. Idén változnak a kata és a kiva szabályai, továbbra is többféle módon lehet fizetni az iparűzési adót, fennmaradt az alanyi áfamentesség lehetősége, bővül az online számlaadat-szolgáltatási kör és a NAV-hoz bekötött online pénztárgépet használóknak biztosítaniuk kell az elektronikus fizetés lehetőségét. Ezek olyan, egymással is összefüggő kérdések, amelyek egységes kezelése, a hozzájuk kapcsolódó informatikai fejlesztések átgondolt végrehajtása nagy hatással lehet vállalkozásod versenyképességére is.
+1: Gondold végig, hogy biztosan a vállalkozásodnak leginkább megfelelő könyvelővel dolgozol-e együtt. Az év vége a könyvelő váltások „csúcsidőszaka” is, mivel az év végi váltással egyértelműen elhatárolható a régi és az új könyvelő felelőssége. Ha a vállalkozásod olyan iparágban is elkezdett tevékenykedni, amiben könyvelődnek nincs tapasztalata, esetleg olyan szolgáltatásra is szükséged lenne, amit a könyvelőd nem nyújt, vagy egyszerűen csak a megnövekedett vállalatmérettel már nehezen tud lépést tartani, érdemes lehet elgondolkozni a váltáson.
Schopp Attila – Hello Biznisz szerkesztőség
Mondd el véleményedet a cikkrőlMondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!
Átlag értékelés 4.5 / 5. Összes értékelés: 2
Legyél te az első, aki értékeli a cikket!