Hello Biznisz | Hogyan lett Afrika rajongásból vállalkozás? 

Hogyan lett Afrika rajongásból vállalkozás? 

Névtelen Terv 2024 07 10t141046.656

Egy gyermekkori vonzalom vált Ecker Szilvia számára főállássá, amikor végre eljutott Afrikába, és rajongása a kontinens iránt vállalkozássá nőtte ki magát. Az Afrikatextil azonban nemcsak munka, hanem jótékonyság is; szeretne minél többet visszaadni azoknak az embereknek, akiktől maga is sokat kapott. 

Szilvia gyermekként folyamatosan a fekete kontinensről szóló könyveket bújta és arról álmodozott, hogy egy nap maga fedezheti fel ezt a titokzatos világot. Nem meglepő, hogy később csatlakozott az Afrika Másként Alapítvány önkénteseihez. Azt azonban nem gondolta, hogy egy új hivatás az egész életét megváltoztatja.

Jótékonyság és vállalkozás

Szilvia számára nem újdonság a vállalkozói lét; működtetett korábban méretes szabóságot Bordányban. Később a Szegedi Nemzeti Színházban helyezkedett el főszabászként.

2019-ben először Szenegálba utazott az alapítvánnyal, amely a hátrányos helyzetű gyerekek oktatását támogatja. Akkor már egy ideje az interneten tartotta a kapcsolatot későbbi férjével, Dimoval, aki Elefántcsontpartról származik, de Gambiában dolgozott, Szenegál mellett, így végre találkozhattak.

„Az első utamon nemcsak Dimo, de az afrikai textilek is teljesen elvarázsoltak” – kezdi a történetet Szilvia. „Mivel eredetileg könnyűipari végzettségem van, ezért azonnal vállaltam, hogy ezekből a csodás, színes anyagokból varrok apróbb ajándéktárgyakat, és az ezekből befolyt összegből is a gyerekeket támogatjuk. A második utamon már tudatosan kerestem a textileket, hogy magamnak is varrjak belőle táskákat. Igen ám, de az anyagokat csak 6 vagy 12 yardos – nagyjából 5-10 méteres – darabokban árulják és nekem csak jóval kevesebbre volt szükségem. Első alkalommal feltettem a maradékot egy varrós csoportba az egyik közösségi oldalon és egy óra alatt minden centiméternek lett gazdája. Így 2021 májusában már azzal a céllal is utaztam, hogy minél több textilt hozzak magammal, augusztusban pedig már létre is hoztuk az Afrikatextil céget és weboldalt. A nem titkolt célunk, hogy kicsit színesebbé tegyük az emberek életét ezekkel az energiától és vidámságtól sugárzó anyagokkal és hogy minél többet adjunk vissza a kontinensnek, amelytől már annyit kaptunk.”

Img 20210628 160000
Továbbra is dolgozik az alapítványnak

Ez is az oka annak, hogy – bár Angliában és Hollandiában is megvásárolhatnák az anyagokat -, ők ragaszkodnak ahhoz, hogy Ghánából, Elefántcsontpartról, Maliból és Szenegálból importáljanak.

„Így az ottani kis manufaktúrákat támogatjuk, illetve azt tapasztaltuk, hogy sokszor az anyagok minősége is jobb, így jól járnak azok, akik közvetlenül kapják a munkájukért a fizetséget és azok is, akik vásárolnak. Emellett ugyanúgy készítek tárgyakat jótékonysági célból, így én vagyok a garancia, hogy aki a vásárlásával támogatni szeretné az afrikai gyerekeket, az biztosan célba ér. Márpedig ez tényleg létfontosságú azon a területen. Mi európai fejjel el sem tudjuk képzelni, mit jelent, ha egy diákot a pártfogásunkba veszünk; általánosságban elmondható, hogy egy családban ott nyolc-tíz gyerek van és abból csak egyet tudnak iskoláztatni, mivel az állami oktatás is fizetős. Sajnos, az sem megoldott, hogy a többi testvért a szülők oktassák; a felnőttek 80-90 százaléka analfabéta. Egyértelmű, hogy a szegénység és az elmaradottság akkor számolható fel, ha gyermekkorban, az oktatás területén adunk segítséget.”

Folyamatosan fejlődnek digitálisan

Az Afrikatextil időközben családi vállalkozás lett, hiszen Szilvia apósa szerzi be Afrikában a textileket és ő adja postára egy-másfél havonta a megrendelt árut.

„A szolgáltatásunk különlegessége, hogy a vevők választják ki, melyik anyagokból érkezzen, így valójában közvetlenül, Afrikából vásárolhatnak. Mivel külföldről hozunk árut, természetesen, ránk is hatással volt az euro drágulása, de szerencsére a férjem – többek között a szállítás tekintetében is – olyan jó kapcsolatokat épített ki, ami nagy segítséget és kicsit barátságosabb árakat jelent. Az ottani textilpiac elképzelhetetlenül gazdag: másfél-két kilométeren át egy hosszú utca, aprócska, leágazó sikátorokkal és ezek mind-mind tele anyagokkal teli standokkal.”

A jó kapcsolatok mellett azonban a szakértő csapat is fontos. Egy éven belül szeretnék bővíteni a vállalkozást, leginkbb a marketing és a sales területén jártas munkatársakkal.

„Egy éven át párhuzamosan dolgoztam a színházban és építettem az Afrikatextilt, majd eljött az a pont, amikor egyértelművé vált, hogy a kettő együtt nem megy. Két éve főállásban dolgozom a cégben, és bizony rengeteg időre és energiára van szükségem, hogy minden feladatot ellássak. Szintén két éve készült el egy bérelt felületen a webáruház, amit a férjemmel működtetünk. Mi raktározunk, csomagolunk és postázunk és jelenleg az is az én dolgom, hogy minél többekhez eljusson a hírünk. Elsőként egy privát csoportot, közösséget építettem, aminek már több, mint 3400 tagja van. Nagyon kreatív, összetartó csapat vagyunk, segítjük és támogatjuk egymást. Közös rendezvényeket is szervezünk, mint például az Afrikatextil Karácsonyi vásár. A kezdetektől jól működünk a Facebookon is, ahol ma már 1300 követőnk van. Az én megfigyelésem szerint a kézműves, kreatív világban sokkal fontosabb a személyes kapcsolattartás, nálunk a Google Ads például nem volt olyan hatásfokú.”

Szilvia tervei között szerepel, hogy még hatásosabbá tegye a cég jelenlétét az online térben.

„Egy éve a TikTok-on, a Youtube-on és az Instagram-mon is jelen vagyunk, de számos tervem van ezzel kapcsolatban. Szeretnék oktatóvideókat készíteni és mesélni az afrikai textilek gazdag motívumvilágáról. Emellett még inkább meg akarom mutatni, mi az, ami engem ennyire elvarázsolt ebben a csodálatos országban, ezért utazós videókkal is készülök a közeljövőben.”

5 tipp, amivel az Afrikatextil kevés ráfordítással is tudott fejlődni
  1. A közösségépítés nem kerül pénzbe és minden szempontból fontos.
  2. A „Mindig többet adj” elve alapján működünk.
  3. A folyamatos személyes kapcsolattartással építjük ki a bizalmat.
  4. A humoros, ugyanakkor edukatív tartalomgyártással a cég ki tud tűnni a versenytársak közül.
  5. Mindig a jobbra törekszünk, nem érjük be fél megoldásokkal.

Szerző:
Ványik Dóra – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 4

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.