Válaszd ki, hogy milyen területen szeretnél fejlődni!

Trendelemzés: mutatjuk a vásárlók legújabb típusait, akiket mindenképpen ismerned kell!

Az elmúlt egy évben a koronavírus-járvány okozta krízis volt a változások hajtómotorja, ami nem csupán a korábbi vásárlói viselkedést változtatta meg alapjaiban, de lépéskényszerbe hozta az online kereskedelem szereplőit is. Ami egyáltalán nem baj, hiszen rövid idő alatt több olyan változás is történt, aminek fogyasztók és a kereskedők is nyertesei lehetnek. Trendelemző cikkünkben e folyamatokat néztük meg a Datalyze adatai alapján.

2021. április 21.7 perc olvasási idő
Hello Biznisz | Trendelemzés: mutatjuk a vásárlók legújabb típusait, akiket mindenképpen ismerned kell!

A koronavírus-járvány okozta változások nem állították meg a már jó ideje dinamikusan növekvő e-kereskedelmi szektort, hiszen a kereskedők rugalmas és innovatív hozzáállással alkalmazkodtak a változó körülményekhez. A fogyasztók egyik legfontosabb magatartásváltozása ismert: a korlátozások, a személyes biztonsági szempontok miatt vásárlásaik jelentős részét immár online intézik; egyre több időt töltenek a webshopokban növelve a termékpaletta szélességét és a vásárlások volumenét is.

Eközben a digitális transzformáció is rakétasebességgel lőtte ki magát jelentős változásokat hozva az ügyfélélményben. A folyamatokat a Datalyze kutatása is megerősíti: a digitális forradalom felgyorsulása az élet minden területén jellemzővé vált, nagymértékben erősítve a lehetőségeket a vásárlás, szolgáltatások és szórakozás területein. A covid-járvány ideje alatt az online vásárlások mértéke, a webáruházak forgalma Magyarországon is nőtt, s az idősebb generáció tagjai is jóval nagyobb mértékben élnek az e-kereskedelem lehetőségeivel.

Az online vásárlásra történő átállás és az e-commerce ezzel párhuzamos erősödése egyértelműen a legmarkánsabb folyamat – hívta fel a figyelmünket Sütő Anna, a Datalyze ügyvezető igazgatója. Az elmúlt évben nem csupán az online lehetőségeket már korábban is kihasználó fiatalok aktivitásában látszik növekedés, hanem „a digitálisan kevésbé érett fogyasztók is elkezdték intenzívebben használni az online platformokat.” Fontos trendek ugyanakkor nem csupán a fogyasztási szokások alakulásában látszanak, hanem a különböző típusú webshopok felfutásában és új personák megjelenésében is. Mielőtt azonban tovább megyünk, adatalapon vessünk egy pillantást az általános fogyasztói trendekre is.

A nagy totál és a fogyasztói elvárások változása

Az elmúlt egy évben átrendeződtek a költések, hiszen a napi fogyasztási cikkek erősödése mellett az utazások, a társasági élményszerzés és a nagyobb beruházási hajlandóság terén csökkenés ment végbe. A vásárlási- és a fogyasztási szokások terén pedig egyfajta értékrendváltás történt; a hosszú távú tervekkel szemben felértékelődött a jelen pillanatok megélése, az otthon- és a család témakörei, ahol egyre fontosabbá vált a minőségi idő eltöltése. Mindemellett a megnövekedett otthon töltött idő magával hozta az élelmiszerek, az elektronikai kisgépek, otthonszépítés és barkács kategóriák iránti növekvő érdeklődést is.

Szintén fontos változás az otthoni higiénia, az egészséges életmód, az önfejlesztés és az érzelmi-spirituális stabilitás iránt növekvő igény. A kereskedőknek és a márkáknak mindezek mellett az erősödő árérzékenységgel és a fogyasztók magasabb értékre, az értékállóságra, a megbízható minőségre és a felelős magatartásra vonatkozó elvárásaival is számolniuk kell. Sütő Anna is megerősítette: a tudatos vásárlás és a környezettudatosság erősödése vagy bizonyos csoportoknál az árérzékenység növekedése jelentősen növelheti a használt, újrahasznosított termékek iránti keresletet elsősorban a lakberendezési-, műszaki és ruházati cikkek piacán.

A proaktív kereskedőké a jövő

Noha első körben úgy tűnik, hogy az online kereskedők csak lekövetik a változásokat, megvan a lehetőségük azok bizonyos szintű menedzselésére is. Ahogyan Sütő Anna felhívta rá a figyelmünket, a közösségi média egyre nagyobb térnyerése és a minél inkább testre szabottabb online vásárlói élmény egyre fontosabbá teszi a perszonalizációt. Az e-kereskedők egyre sikeresebb működésének elengedhetetlen feltétele a fogyasztói célcsoport igényeinek, preferenciáinak mélyebb megismerése, rendszeres monitorozása és megkérdezése, a személyesebb, szorosabb kapcsolatépítés. „Ehhez elengedhetetlen a fogyasztók adatalapú megismerése és szegmentálása, a fogyasztói persona-építés és az ez alapján testreszabott üzenetek létrehozása és a vásárlói út kiépítése” – tette hozzá Sütő Anna.

Egyre fontosabb a specializáció, új personák jelentek meg

A Datalyze a legnagyobb forgalmú webáruházakhoz kapcsolódó közösségimédia-aktivitásokat megvizsgálva azt találta, hogy az elmúlt egy év webáruházakat érintő egyik legfontosabb változása, hogy az általában domináló, általánosabb, szélesebb termékkínálatot hirdető webáruházak mellett a speciálisabb, egy-egy termékköre fókuszáló, vagy speciális célcsoportot megszólító webshopok is képesek voltak a forgalmuk lényeges növelésére. Az is biztos, hogy miközben a kereskedők korábban sem tétlenkedtek az ügyfélélmény fejlesztése során, a covid alapvetően változtatta meg a vásárlás egy-egy aspektusát.

„A felhasználói élmény és a biztonságos vásárlás fejlesztése korábban is erősen jelen voltak, a legnagyobb kihívást az újfajta kézbesítési módok megoldásának fejlesztése jelentheti a nagyobb szereplők számára” – tudtuk meg Sütő Annától. Szerinte bizonyos boltok és átvevőpontok kiesésével a csomagautomaták kihelyezése, az érintésmentes kézbesítés megoldása elsődlegesek a gördülékeny fogyasztói érintkezési pontok megteremtéséhez. A szakember úgy látja, hogy az e-kereskedelem szereplői felhasználóbarát és biztonságos fejlesztései és a platformok bővülése olyan kínálatot és kényelmi lehetőségeket nyitottak meg, melyek az új vásárlási szokások megszokottá válásával egy tartós és stabil fogyasztói attitűdváltozást eredményeznek, amely a vírushelyzet után is velünk marad. Mindemellett a kutatócég a magyar publikus Facebook-aktivitásokat vizsgálva nem csupán a webshopok iránt leginkább fogékony célcsoportot, hanem e csoport domináns fogyasztói personáit is felfedte.

A Datalyze az alábbi domináns personákat határozta meg:

  • Otthonfókuszú Nő: középkorú, megállapodott nő, akinek érdeklődése középpontjában a háztartásvezetés, az otthonteremtés és az egészségmegőrzés áll
  • Ezermester Férfi: középkorú, megállapodott férfi, aki gyakorlatias, otthonfókuszú, műszaki szemléletű, barkács- és autós érdeklődésű
  • Műszaki Millennial: jellemzően fiatal felnőtt férfi, akit a gadgetek, az IT, a gaming és a technológiai újdonságok kiemelten érdekelnek
  • Stílusos Anyuka: fiatalos kisgyermekes anyuka, a háztartásvezetés és a gyermeknevelés mellett fontosak számára a kreatív hobbik, a divat és a szépségápolás

Növekvő és változó érdeklődési kör

A Datalyze a közösségimédia-aktivitásaik alapján a personák érdeklődésének változásait is feltérképezte. Eszerint a járvány hatására a personák a webáruházak kínálata iránti érdeklődése egyszerre növekedett és változott is az elmúlt egy esztendőben. A kutatás alapján általánosan elmondható, hogy a personák a szűkebb érdeklődési körükön kívül eső profilú webáruházak iránt is elkezdtek a járvány előtti időszakhoz képest nagyobb érdeklődést mutatni, speciális, vagy eddig számukra kevésbé fontos területeken is megnőtt a fogyasztói érdeklődésük.

Mi az, ami igazán érdekli őket?

  • Az Otthonfókuszú Nő persona a fő érdeklődési területei mellett jellemzően az elektronikai, műszaki cikkeket kínáló webáruházak iránt lett affinisebb a járvány alatt, és az otthoni testmozgáshoz, otthonszépítéshez való kellékek iránt lett fogékonyabb
  • Az Ezermester Férfi persona a műszaki profilú webáruházak iránt tovább intenzíven erősödő érdeklődése mellett a háztartással, élelmiszerrel kapcsolatos webáruházak kapcsán aktivizálódott erősebben
  • A Műszaki Millennial webáruház-érdeklődésében intenzíven megjelentek az otthoni hobbikhoz és könyvekhez kapcsolódó, vagy sport-fitnesz kellékeket árusító brandek és a háztartással, élelmiszerrel kapcsolatos webáruházak
  • A Stílusos Anyuka fogékonyabb lett az elektronikai, műszaki cikkek vásárlására és az otthoni hobbikhoz, könyvekhez kapcsolódó webáruházakra

A figyelemnek ára van

Aktivitásukat tekintve viszont az Otthonfókuszú Nő aktivizálódott legdominánsabban, a webáruházak Facebook-felületén az általa kedvelt posztok alapján a Datalyze meghatározta az őt leginkább érdeklő termékek tulajdonságait is. E persona leginkább az óriási kiszerelések, a családi és zöld csomagolású termékek iránt érdeklődik a korábbiaknál jobban. Fontosak számára az univerzális, multifunkcionális, komplex, praktikus és a kültéri használatra való eszközök is. Nagyfokú érdeklődést mutat az elsősorban a háztartáshoz kapcsolódó innovatív digitális eszközök irányba is. Figyelmét ugyanakkor nem adja „ingyen”, hiszen csak akkor érdekli igazán egy termék, ha annak kommunikációjában megjelenik a felhasználhatóság sokfélesége, a fenntarthatóság, a biztonságosság, a fejlődés, illetve a tartósság üzenete is. De éppen ilyen fontos számára az innováció, az újdonság, a tisztaság, a higiénia és jó közérzet, illetve egészség fontosságának hangsúlyozása is. Számára akkor válik teljessé a márkakommunikáció, ha a konkrét praktikus terméktulajdonságok hangsúlyozása mellett megtalálja benne a személyes történeteket, a hétköznapi pillanatokat is.

Összefoglalva:

  • aktivizálták magukat a korábban digitálisan éretlen fogyasztók
  • egyre nagyobb teret nyertek a speciális webshopok
  • az online ügyfélélmény tartóssá teszi a fogyasztói attitűdváltozásokat
  • a fogyasztói personáknál új érdeklődési területek erősödtek föl
  • az online kereskedők proaktivitása nélkülözhetetlen a sikeres működéshez

szerző:Lippai Roland