Válaszd ki, hogy milyen területen szeretnél fejlődni!

Miért éri meg a hazai vállalkozásoknak külföldön terjeszkedni?

Amennyiben a hazai piaci versenyben egy vállalkozás képes volt helytállni, fejlődni, miért ne tenné meg ugyanezt külföldön? Mi gördíthet ezen törekvés útjába akadályt? A földrajzi tényező ugyanis ma már biztosan nem lehet gátló oka annak, hogy egy progresszióra fókuszáló cég megkezdhesse külhoni szárnybontogatását.

2023. december 1.7 perc olvasási idő

Amiért érdemes célba venni az új piacokat – 21. századi e-business térhódítók

Mi a helyzet Európában, közelebbről pedig a magyar vállalatok külföldi terjeszkedésének ügyével? Főként a kis- és középvállalkozók exportképességeiből, ennek mutatóiból indulunk ki, és keresünk válaszokat azokra a kérdésekre, hogy:

  • melyek azok a szempontok, melyek alapján a hazai vállalkozóknak is érdemes tervbe venniük a külföldi piacokra terjeszkedés opcióját?
  • milyen lépések kellenek a felkészülés érdekében?

Többek között ezekről a kérdésekről faggattuk Füssi Gábort az Everigo International Group alapítóját. Meglátásuk szerint ugyanis: bár egyre több magyarországi cég ismeri fel és el az exportban rejlő kiaknázandó lehetőségek tárházát, mégis e képesség hagy maga után kívánni- és fejlődnivalót. Az Everigo csapat küldetésként tekint a hazai webáruházak határon túlra segítésére. Ennek a lehetőségnek pedig – szilárd meggyőződésük szerint – legkevésbé sem feltétele a nagyvállalkozói lét. Viszont kiemelten fontos, hogy a kisebb méretű vállalkozások ugyanúgy felismerjék a nemzetközi sanszot, mint a nagyobb szereplők.

A hazai cégek külföldi terjeszkedésének legjellegzetesebb gátló tényezői

Füssi Gábor szerint a nem-lépések, visszakozások hátterében gyakran mérsékelt vagy téves információk, avítt hiedelmek lapulnak. Ugyanakkor nem hagyható ki az akadály-pakliból az sem, hogy Magyarországon jelenleg szinte nincsenek olyan cégek, melyek teljeskörűen arra törekednek, hogy a külföldi piacokra is bevezessék a vállalkozókat. Az alapító elmondása szerint mindez azonban nem egy átléphetetlen, ledönthetetlen kordon. Ugyanis például Szlovákiában és Csehországban már több ilyen jellegű vállalkozás is a terjeszkedni kívánó cégek rendelkezésére áll.

További féken tartó okként az is megemlíthető, hogy bár a vállalkozások tudnak erről a lehetőségről, és szívesen meg is próbálnák magukat ebben, ugyanakkor nem találnak olyan – a hazai kereskedők exportfolyamataiban jártas – üzleti partnert, aki már a rajtnál megfelelő hozzáértéssel kalauzolná őket. Sajnos még mindig elmondható, hogy sokan nincsenek tisztában azzal, hogy online berkekben valóban leomlanak a fizikai-földrajzi határok, melynek köszönhetően ugyanúgy sikereket érhetnek el a külföldi országokban, mint itthon.

A gátlótényezők sorát tovább duzzasztja, hogy az esetlegesen idegen országokbeli terjeszkedést fontolgató vállalkozások attól tartanak: szükség lesz egy állandó kollégára az ottani adminisztrációs és ügyfélszolgálati feladatok ellátása érdekében.

A legcélravezetőbb védekezés a vállalati terjeszkedés

A legnagyobb ösztönzés jelen állás szerint egy felhívásjellegű „előrejelzés” lehet, mely a külföldi konkurens cégek hazai terepre való látványos térhódításában mutatkozhat meg leginkább. Mindez ma túlzás nélkül elkerülhetetlennek mondható, mellyel akár már egy szűk – fél évtizedes – időintervallumon belül farkasszemet kell nézniük a kis- és középvállalkozóknak.

A legjobb védekezés ez esetben a külföldi terjeszkedés megkezdése. Amennyiben a piacbírás, a versenytartás és a fennmaradás a cél a piacszűkülés és piaci pozícióvesztés miatti róló-lehúzás és az üzleti lefulladás ellenében, úgy az exportban gondolkodás már korántsem sorolható a talán, a feltehetően és az esetleg morfondír-trió körébe. Ez ugyanis már egy üzleti szempontból létfontosságúvá acélosodott kérdés. 

Ma már kiscégként is lehet nemzetközi szintet dobbantani

Annak alátámasztására, hogy valóban nem a cégméret a lényeg, vázolunk egy történetet. A Smartwatcherz cég mögött álló Horváth Bálint és Kata, a legutóbbi világjárvány megpróbáltatásai közepette munkáját vesztett házaspár rögtön az online kereskedelemben látta meg a kivezető utat. Átképezték magukat, majd megnyitották az Apple-óraszíjakkal és óra-kiegészítőkkel foglalkozó webáruházukat. Főbb céljaik között már a kezdeteknél ott lebegett a földrajzi határokra fittyet hányó külföldi e-kereskedelmi terjeszkedés. És az ezzel egybefonódó ügyfél- és bevételnövelés reménykeltő és kitartásösztönző mibenléte egyaránt.

A bátor lépések, az elszántság és a céltudatosság mellett azonban szükségük volt még valamire.  A meglelt együttműködő partnercég segítségével kidolgoztak egy életképes stratégiát a webáruház számára, melynek keretében a cseh és román piacot célozták meg. A folyamat részeként duplikálták a hazai webáruházukat, lefordították a tartalmakat, mégpedig olyanképpen, hogy a leendő külföldi vásárlók ne érezzék idegennek a szöveget, hanem egynek a környezetükben fellelhető áruházak közül. Továbbá a fizetések és számlák terén a helyi vásárlói módszerekre összpontosítottak. 

Az online terep előkészítését már követhették a marketingkampányok, melyekben bevetették az online szféra fenegyerekeit a Facebooktól a hírleveleken át a Google Ads kampányokig. Negyedév elteltével – látván a román piacon növekvő forgalmat és az elért igencsak beszédes eredményeket – a cseh e-kereskedelmi szférában is el kezdték az előző passzusokból álló berendezkedésüket, digitális térhódításukat. E két országban történt megrendeléseknek köszönhetően egy év leforgása alatt sikerült megduplázni a vállalkozásuk bevételét.

A külföldi terjeszkedés során tehát egyetlen kis- vagy középvállalkozónak sem kell egyedül lennie. Erre valók az elszánt és hozzáértő exportfolyamatokban megpróbált teljeskörű szolgáltatást nyújtó partnerek. Akiket méltán nevezhetünk a (külhoni) e-kereskedelem navigátorainak. Ha azonban egy bármilyen méretű és típusú hazai vállalkozó a határokat átívelő digitális szférában szeretne gyökeret verni… Ha külföldi terjeszkedése révén tervezi szilárd alapokra helyezni a vállalkozását, akkor elkerülhetetlen, hogy figyelembe, egyúttal igénybe vegye az olyan online megoldásokat, melyekkel leküzdhetők a fizikai akadályok.

Amiért érdemes a külföldi orientációt (közel)jövőbeli célnak tekinteni

Az élenjáró mozgatórugók között ez esetben a bevételnövelő törekvések szerepelnek. Ugyanakkor nagy befolyást gyakorolhat a vállalkozói döntésre az is, hogy:

  • zsugorodik a piaci részesedés,
  • visszaesést tapasztalnak a hazai megrendelések terén,
  • a marketinggel járó költségek viszont megnövekednek,
  • illetve abban az esetben, ha növelni szeretnék a bevételt

A kutatások eredményeiből kiderült, hogy például a lengyel piacon az éves szinten termelt e-kereskedelmi profit 7000 milliárd forintnak felel meg. Ám a cseh piac a maga 3900, a román a 2900 és a szlovák a 604 milliárd forint digitális kereskedelmi bevételével ugyancsak meggyőző lehet a termékeikkel külföldet is meghódítani szándékozó hazai cégek szemében.

A piackutatásoknak köszönhetően arra is fény derült, hogy milyen vásárlói szokások és igények dominálnak leginkább az előbb említett piacokon. Amire ezek a potenciális vevők igényt tartanak:

  • jó minőségű termékek hozzáférhető áron való beszerezhetősége (cseh),
  • telefonon is egyszerűen leadható rendelések (román),
  • pénztárcabarát, megbízható, gyors és biztonságos megoldások (lengyel),
  • környezettudatos szempontok, és minőségi termékek iránti magas szükséglet (szlovák),
  • 0-24 órában való hozzáférés nyújtása,
  • komfortos és kockázatmentes fizetési és szállítási elvárások,
  • fennakadások, bonyodalmak nélküli termék-visszaküldési lehetőség garantálása

Mindenképp megéri

Azáltal, hogy a cégek határokat lépnek át, egyúttal a korábbi – legtöbb esetben visszahúzó erővel bíró és mind a mai napig elterjedt – nézeteken is túlléphetnek.

A terjeszkedés a többlettermelésen túl magában hordozza a tényleges piaci jelenlét fennmaradásának lehetőségét is. Továbbá a célközönségük elérését is kiterjeszthetik, új piaci területeket hódíthatnak meg. Amennyiben ugyanis egy vállalat belföldön prosperálást tudott felmutatni, nagy az esélye annak, hogy mindez nemzetközi szinten is működőképes lesz.

szerző:Győrffy-Biró Melinda