Hello Biznisz | „Egyik reggel úgy ébredtem, hogy szörpöt akarok főzni!” – A Designer Szörp by Gyulai Évi története

„Egyik reggel úgy ébredtem, hogy szörpöt akarok főzni!” – A Designer Szörp by Gyulai Évi története

Olvasási idő 6 perc
Névtelen Terv 2024 08 16t145559.202

Gyulai Évi úgy talált rá egy piaci résre, hogy valójában nem is kereste azt. Ösztönből kezdte el vállalkozását, ahogyan a szörpök elkészítésekor is a belső hang vezeti a kezét, hogy a legdöbbenetesebb ízkombinációkból szülessenek igazi remekművek. Évit az édesapja kertjében növő bazsalikomok ihlették meg először. Hosszasan nézegette, szagolgatta, ízlelgette őket. Óriáslevelű, ánizs, citrom és fahéj illatú, lila bazsalikom… Lenyűgözte ez a sokszínűség, hogy mindegyik mennyire más karakter. Aztán eljött az a bizonyos hajnal.

A tökéletes üveg nyomában

Egyik hajnalban a semmiből azzal a gondolattal ébredt, hogy neki bizony bazsalikom szörpöt kell főznie. Sosem tett ilyet korábban, és valójában nem is igazán tudta, hogyan is kellene elkezdeni, de azt biztosan érezte, hogy nagyon karakteres és nagyon zöld szörpre vágyik.

„Zsigeri megérzés volt, nem gondolkodtam rajta mit kellene csinálnom, korábban más szakmám volt – kezdi a történetet Gyulai Évi. „Aztán pár héttel később már pontosan tudtam, ez az utam, nem lehetett másképp. Ha akartam volna, sem tudtam volna kikerülni, elkezdtek ömleni rám a felkérések. Rabul ejtettek az ízek, minden olyat szerettem volna csinálni, amit mások korábban nem. Meg akartam mutatni, hogy egy szörp, ha komplexen van megfőzve, igenis izgalmas.”

Évinek nem kellett versenyeznie; mivel szörpdesignerként kezdett el dolgozni, így gyakorlatilag egyedül volt – és van ma is – a piacon, így akármennyi szörp kapható, az őt nem érinti.

„Sőt, több olyan étteremben voltam tárgyalni, ahol már volt szörpbeszállító, és én nem is akartam azok helyét átvenni. Én azért voltam ott, hogy megalkossam a ház szörpjét, ami csak az övék. Kezdetben igyekeztem nem túl gyakran használt alapanyagokkal dolgozni, majd főleg gyümölcs, virág és fűszer kombinációkban gondolkodtam.”

A Designer Szörp by Gyulai Évi® három fő ízzel indult, egy Csillagánizsos Birsalmával, egy Vadszilva Zöld Kardamom szörppel, és egy Szecsuani borsos Feketeribizlivel. Eközben tervezett saját szörpöt a Brancs közösségi piactérnek is, mely egy Csipkebogyó Zöld Citrom szörp volt. Ezt egy nagyon inspiráló közös reggel ihlette, amit Évi és a Brancs alapítója együtt töltött.

Mivel szörpöket többnyire egyedi igényekre tervez, és a saját szörpök kizárólag csak annak tulajdonosáé lehetnek, így több mint száz kombinációt kellett eddig kitalálnia. 2021-ben nyitották meg a Gömöri Termékboltot, mely az első „otthona” volt a szörpöknek. Közben pedig sorra jöttek az éttermi munkák.

„2023 jelentős év volt, az év februárban indult a Brancson, Magyarország első közösségi finanszírozási platformján a kampányom, mely áprilisban sikeresen zárult, és szintén áprilisban nyitottuk meg Kazincbarcikán a GinGin Kávézó és Koktélbárt, ahol főszerepet kaptak a szörpök, és már a saját szörpök ihlette signature koktélok is. Minden italunkat magunk tervezzük, magunk főzzük, és szezonálisan cseréljük azokat. Gyakorlatilag a Brancs indulásával született meg a Designer Szörp by Gyulai Évi®, így a jelenlegi grafika, arculat is. Egyetlen dolog volt nehéz, egy jó üveget találni, ami nem szokványos, jól zár a kupak, lehet rendesen hőkezelni. Lehet, hogy hihetetlen, de nekem ez évekbe tellett, amíg meg nem ismertem Szép István grafikust, aki megálmodta üvegestül, mindenestül az arculatot.”

Az emlékek íze

Bár a szörptervezés óriási piaci rés volt, de Évi mindenképpen hangsúlyozná, hogy ezt csak utólag ismerte fel, ez egyáltalán nem volt a részéről tudatos.

„Engem az motivált, hogyan tudok egy olyan italt megalkotni, ami képes magában hordozni az adott hely lelkületét, mely színében illik az ottani dizájnhoz, mely tud igazodni az ottani séf stílusához. Például a Budavári Palotában található Főőrség Étterem saját szörpjét azzal a céllal alkottam meg, hogy vissza tudjam hozni a séf gyerekkori emlékeit, amikor a nagypapájával csipkebogyót gyűjtöttek. Egy gyömbéres csipkebogyó szörpöt kellett főznöm, ami nemcsak egy csipkeszörp volt, hanem egy olyan csipkeszörp, ami olyan, mint a séf gyerekkorában, ez által képes nosztalgiát kelteni, érzéseket kiváltani, emlékeket előhozni.”

Évi őstermelőként főzi a szörpöket, az alapanyagok pedig háromhektáros családi kertjükből és a közeli erdőből származnak. Ezek a növények, gyümölcsök és termések azonban nemcsak az ízekért, hanem az italok látványvilágáért is felelnek.

„Mivel többnyire a természetben gyűjtött hozzávalókból dolgozom, így általában a dekorhoz szükséges alapanyagokat is ott gyűjtöm össze. Amikor kint vagyok a természetben, igyekszem az agyammal lefényképezni az ottani képeket, majd rekonstruálni azokat újra a poharakban. Szeretek olyan alapanyagokat használni, melyek a természetben, vagy a kertben is jól érzik magukat együtt.”

A szörpdizájnerként mindig arra törekszik, hogy a szörpjei úgy működjenek, mint egy elegáns koktélok, amelyek akár a legnívósabb étteremben is megállják a helyüket. De tervezett már szörpöt galéria tulajdonosnak, ahol a színek a kiállított művek árnyalataihoz igazodtak, sőt, divatbemutatóra is.

„Bevallom, volt már olyan munkám, ahol az ízek az én ízlésemnek nem voltak finomak, de a megrendelő elvárásait tökéletesen eltaláltam.”

Image 6487327 1
Tudatosan nincsenek viszonteladók

Nagy fordulópont volt, amikor tavaly nyáron az Ehető Erdő és az Erdő Finom című könyvek szerzője felkérte, hogy az általa tartott ehető erdő vacsora italsorát Évi tervezze meg, melyet a lillafüredi Hotel Palotában rendeztek meg. „Itt már koktélokban gondolkodtam, és úgy éreztem, ez az a téma, ami nekem igazán fekszik, hiszen erdei italokat kellett alkotnom, ráadásul olyanokat, melyek passzolnak az adott fogásokhoz. Olyan alapanyagokat és kombinációkat használtam, amik talán még nem is léteztek a piacon. Majd ebben az évben is lehetőséget kaptam, hogy részt vegyek ezen a vacsorán, melyre jelenleg egy vörös here aperitiffel egy faeper bóléval és egy Amarettós barkócaberkenye koktéllal készülök kicsi bodzavirág habbal. Szintén óriási lépés volt, amikor tavaly nyáron vásároltunk egy lágyfagyigépet, és a GinGinben elkezdtünk a szörpökből fagyikat is készíteni.”

Évi mindig is úgy érezte, hogy a sors vezeti ezen az úton, a fejlődését mindig is amolyan „rátalált” kapcsolatok és az azokból sokszor felfoghatatlan módon kikerekedett szinergiák vitték előre. „Amikor lehetőséget kaptam a Brancson egy saját kampányra, akkor nem volt más választásom, csak az, hogy előálljak egy egyedülálló dizájnnal, ami akkor is képes a szörpjeimet eladni, amikor én nem vagyok jelen, vagy nem lehet őket megkóstolni. Az online térben, a távolból kellett eléggé megnyerőnek lenniük ahhoz, hogy idegen emberek is meg akarják rendelni őket. Habár a Brancs kampány alatt elkészült egy saját webshop is, végül úgy döntöttem, nem fogom azt használni, hanem a Brancs marad a kizárólagos online értékesítési partnerem. Mögöttük egy nagyon profi csapat áll, hatalmas kapcsolati tőkével. A sikeres kampányért természetesen magamnak is keményen meg kellett dolgoznom, de mindeközben egy támogató csapat állt mögöttem, ahol közösen munkálkodtunk. A Brancsnak köszönhetően személyesen is lehetőséget kaptam, hogy a Graphisoft Parkban pitch-elhessem a termékemet, melyen Magyarország vezető befektetői is részt vettek.”

Évi tudatosan nem épített viszonteladói hálózatot, ezért a szörpök csak a saját boltjukban, a koktélbárjukban és a fagyizójukban kaphatóak. Egyszerűen azt szeretnék, hogy azok az emberek, akik kíváncsiak rá, oda jöjjenek el. Az online térben pedig kizárólag a Brancs sikerpiacán tudják megrendelni őket. Tervekből pedig bőven akad.

„Szeretnénk a jelenlegi szörpgyártási körülményeken javítani, egy ahhoz megfelelően kialakított „nyári konyhát” létrehozni, ezáltal úgy növelni a gyártási volument, hogy a termék jellege és egyedisége megmaradhasson.”

Ezekkel a nem nagy befektetést igénylő módszerekkel fejlesztette Évi a vállalkozását
  • Nekem fordulópont a Brancson való megjelenés, ahol gyakorlatilag a kezdő vállalkozók előre megszavazott bizalmat kapnak a vásárlóktól, és ezáltal tőkéhez juthatnak, ha sikerült a kampány.
  • Éveken keresztül részt vettem a Bárdos Barbara tulajdonában lévő BCC üzleti reggeliken, ahol tag voltam. Számomra rengeteg lehetőséget hozott, az éves tagdíj hamar megtérült, érdemes volt befizetni.
  • Mindig is kölcsönösségre, és a win-win helyzetekre törekedtem, mely sok esetben előre vitt.
  • Nagy hangsúlyt fektettem az személyes kapcsolatokra, inkább az offline marketinget részesítettem előnyben, rendezvényeken, üzleti reggeliken építettem a kapcsolatokat.
  • A legfontosabb az én esetemben az adaptációs készség volt, és az az érzékenység, ami segít megérteni a megrendelő igényeit, „belehelyezkedni” az ő fejébe, és olyat létrehozni, ami az ő számára tökéletes.

Szerző:
Ványik Dóra – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 0 / 5. Összes értékelés: 0

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Címkék

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.