Csak az előremenekülés adhat mentőövet: 10 túlélési tipp a recesszióra
Új piaci területek, felturbózott marketing, háromféle üzleti terv. Röviden így foglalható össze Kovács Anita vállalkozásának stratégiája a következő hónapokra. Eléggé nagy a tét náluk is, mint sok más vállalkozó sorstársánál. Szakértőnk, Dr. Horváth Zoltán további tippeket ad arra, hogy hogyan vészeljük át a legkisebb veszteséggel ezt az időszakot. Például vessünk be rövidebb fizetési határidőket, a forint gyengülése miatt dolgozzunk inkább belföldi beszállítókkal, és mihamarabb számlázzuk ki a teljesítésünket.
Mostanság kétszeresen is nagy kihívás előtt áll a saját pékséget alapító Kovács Anita. A Hospice Alapítvány korábbi programigazgatójának az elmúlt pár év igencsak sűrűre sikerült: először kitanulta a profi kenyérsütést, utána beállt péksegédnek egy neves kézműves pékséghez, a kenyérsütést folytatta egy hobbiműhelyben, majd belevágott az Ide Süss Manufaktúra történetébe. A 2. kerületi Víziváros egyik hangulatos kis utcájában található pékséget idén tavasszal indította el, a vállalkozásban három, már felnőtt fia is aktívan részt vesz. A hely egyik különlegessége, hogy igazi szerelemprojektként született meg. Anita már péksegédként saját pékségről szőtt álmokat, így mikor leküzdve a bürokratikus akadályokat megnyitottak, csak a pozitív visszajelzésekre figyelt, örült, hogy áprilistól júniusig hétről hétre nőtt a vásárlóik száma.
A kiváló minőségű kovászos kenyerek és péksütemények készítésén túl (Budapesten a kézműves pékségek között is unikálisak azzal, hogy egyáltalán nem használnak élesztőt , még a péksütikhez sem) mindenben igyekeznek a vásárlóiknak kedvezni. Például noha nyáron már nagyon elszabadultak az alapanyagárak (a vaj ára 50%-kal nőtt!) Anitáék nem nyúltak a fogyasztói árhoz. Most már úgy látja, hogy ez nagy hiba volt a részéről. „Szociális érzékenységem nagyon befolyásolja az egész vállalkozást ” – meséli Anita, akinek legidősebb fia hívta fel a figyelmét arra, hogy sajnos a kedvezményrendszerüket is muszáj lesz a jövőben átalakítani. A tanárok, a nyugdíjasok, a manufaktúra házában lakók 10% kedvezménnyel vásárolhatnak náluk, csak mivel ők adják a vevők 30%-át, ez jelentős mínusz a bevételoldalon. „Ehelyett egy törzsvásárlói programot tervezünk bevezetni” – mondja Anita.
A szigorúbb vállalkozói létbe való átlépés lesz tehát számára az egyik nagy kihívás ősszel. A szerelemprojektet, – amelyet édesapjától megöröklött családi cégből keresett magántőkéjéből finanszírozott javarészt – mindenképp piaci alapokra szeretné helyezni. Már csak azért is, mert az Ide Süsst az egyik fiának szeretné majd teljes egészében átadni, és ahhoz, hogy a vállalkozás önállóan is megállja a helyét, muszáj lesz kilépni a rózsaszín ködből. „A nyári szabadságolások miatt jelentősen lecsökkent a forgalom, a keletkező hiányt pedig már egyre nehezebben tettem bele a pékségbe a saját pénzemből. Most három hónapot adtam magunknak, hogy 0-ra jöjjünk ki a hó végén. Ha ez nem megy, szomorúan, de kénytelenek leszünk bezárni” – mondja Anita. Tudják, az ősz nem lesz sétagalopp, mert a másik nagy kihívás, a recesszió (energia-és alapanyagáremelkedés) is ideért.
Mit terveznek most? „ Három, egy optimista, egy pesszimista és egy reális verziót is lemodelleztem a jövőre, és mindegyikhez készítettem külön üzleti tervet is. Az alap, hogy üzletfejlesztésbe kell fogni. Azt látom, hogy csak az előremenekülés adhat mentőövet. Mivel a fix költségeink magasak (jól megfizetett munkaerő, kiváló alapanyag), ezért azt látom, hogy egy út van: meg kell növelni a forgalmat” – magyarázza Anita.
Hogyan fog ez kinézni a gyakorlatban? Ehhez először megfogalmazták, hogy kik is ők. „A mi koncepciónk, hogy a környék péksége szeretnénk lenni” – mondja az alapító. Ezt követve az Ide Süss célközönsége a környéken lakók, dolgozók.
Túlélési forgatókönyvük pedig:
- Ráfekszenek a marketingre . Eddig az Ide Süss híre szájról szájra terjedt, saját marketingtevékenységük nem volt.
• Ezért növelik jelenlétüket a közösségi médiában , nemcsak posztokkal, hanem hirdetésekkel is. Célcsoportjuk: a helyiek.
• Szórólapokat készítenek.
• Lesz megállító tábla az üzlet előtt és falból kiálló világító cégér is.
• Ízléses termékkínáló is készül. Ezzel a környékbeli kávéházakat keresik meg, ahol nincs vagy nem ilyen minőségű péksüteményt tartanak. - Azaz új piacokat is meghódítanának b2b vonalon . A környékbeli kávéházakon túl, a szomszédos irodaházakban is megvetnék a lábukat. Az ottdolgozóknak lehetősége lenne rendelést leadni hozzájuk, amelyet ők akár minden nap egyszer kiszállítanának. Anita a kávézói együttműködés kapcsán fejti ki, hogy ő „hisz abban, hogy hosszú távon csak az életképes, ami minden szereplőnek jó”.
- Igazi közösségi pékséggé válnának. „Azt gondolom, hogy egyre nagyobb jelentősége van annak, hogy megosszuk amink van. Mivel egyedül nem használjuk ki a pékség eszközparkját, amikor mi nem vagyunk itt, ki lehet majd bérelni a helyiséget. Ezzel reményeim szerint sok lelkes, még amatőr sütni vágyó fogja elkezdeni megvalósítani az álmait. Ugyanúgy, ahogy egykor én is” – zárja a beszélgetést Kovács Anita.
Megkérdeztük a Telekom Hello Biznisz állandó szakértőjét, Dr. Horváth Zoltánt, a VGD Hungary tax managerét is, hogy cégvezetés szempontjából mit vizsgáljunk felül a recesszióra készülve.
- Alkalmazzunk rövidebb fizetési határidőket. Ez a gyakorlatban inkább csak az új ügyfeleknél működik, meglévő ügyfeleknél nem biztos, hogy kivitelezhető, és nem is feltétlenül szerencsés lépés a megszokott fizetési határidő megkurtítása szerződésmódosítással.
- Körültekintően ellenőrizzük új és már meglévő ügyfeleink megbízhatóságát, fizetőképességét a nyilvános, interneten is elérhető adatbázisokból. Kössünk olyan megállapodást, amely alapján jogilag megalapozott követelésünk keletkezik.
- Minél hamarabb számlázzuk ki a teljesítéseinket, és tegyünk meg mindent a követelések lehető leggyorsabb befolyása érdekében (fizetési felszólítások, fizetési meghagyás stb.). Legalább a behajthatatlan követelések áfáját kérjük vissza a NAV-tól, illetve érdemes lehet pénzforgalmi áfa-elszámolást választani. Megoldás lehet a faktorálás is: ez esetben egy faktorcég veszi meg a követelést, így mindegy, hogy a vevőnk esetleg csak 90 napra fizet, mert a faktorcégtől hamarabb is megkapjuk a követelés összegét.
- Célszerű a belföldi beszállítókat előnyben részesíteni. A külföldről beszerzett alapanyagok esetében a forint gyengülése extra terhet jelent a magyar vállalkozásoknak.
- Az egyéni vállalkozás szüneteltethető, ha előreláthatóan nem lenne bevétel az elkövetkező hónapokban. Ez esetben nem kell KATA adót fizetni (ha a szünet ideje alatt a kisadózó nem végez tevékenységet).
- A csökkentett munkaidős foglalkoztatás a túlélés egyik alapvető eszköze, melyhez a pandémia alatt állami oldalról bértámogatások és adóamnesztiák is társultak. Utóbbira jelenleg nincs ésszerű kilátás, de egyes, egyoldalúan a munkáltató által biztosított béren kívüli juttatások csökkentésére, megvonására lehetőség nyílhat.
- A fix működési költségeket alakítsuk változóvá. A változó banki kamatköltségek fix kamatozásúvá alakítását szintén érdemes átgondolni.
- Célszerű átvilágítani a beszerzési folyamatokat. A cél a szállítói költségek csökkentése és a beszerzési kontrollpontok megerősítése, költségkeretek bevezetése. Üzemek, termelési területek összevonásával, folyamatok átszervezésével, új beszerzési források felkutatásával, kiszervezéssel további költségeket lehet megtakarítani.
- Áremelés. A költségek emelkedésével ez sok esetben elkerülhetetlennek tűnik, ugyanakkor fennáll a veszély, hogy a vásárlók a konkurenciához mennek. Ha az áremelés nem járható út, vagy a forgalmunkat kell növelni vagy újra kell gondolni a kiadásainkat.
- Forgalom növelés termékeink/szolgáltatásaink esetleges átalakításával, bővítésével, jobb marketinggel, reklámmal érhető el. Szükség lehet új értékesítési csatornák kialakítására is – fejezi be a felsorolást a szakértő.
A listából jól látható, hogy Anitáék is a tippek többségét bevetik. Jobb marketinggel készülnek, új értékesítési területre lépnek be, és árat is fognak emelni. Számukra a csökkentett munkaidő nem megoldható, mert épp kapacitásnövelést terveznek, de a beszerzési folyamataikat már átnézték: pl. mivel nem a kávéjukon van a fókusz, ezért márkát váltott ebben, kiváló minőségűt tartanak továbbra is, de nem „speciality” típusút. Ezzel máris sokat spóroltak.