Válaszd ki, hogy milyen területen szeretnél fejlődni!

10 kihívás, amellyel a kkv-k aktuálisan szembenéznek – és 8 szakértői tipp, amelyek segítenek a fejlődésben

Mitől marad versenyképes egy kisvállalkozás a válságok és változások közepette? Ha nincs is egy, mindenkire érvényes csodarecept, akad azért számos megfontolható lehetőség, amelyek segíthetnek abban, hogy fejlődni tudjunk. Szakértőinkkel első lépésként összegeztük a kkv-k aktuális kihívásait, majd összegyűjtöttük, mit tehetnek a vállalkozók azért, hogy sikerrel vegyék az akadályokat.

2024. április 3.9 perc olvasási idő

Ha csak az elmúlt négy esztendőre tekintünk vissza, meg kell állapítanunk, hogy minden egyes év újabb és újabb kihívás elé állította a vállalkozói szférát. Kezdődött a koronavírus-járvánnyal, folytatódott az ukrán háború miatti energiaválsággal, majd a rekordmagas inflációval. Aki a vállalkozói létet választja, annak kalkulálnia kell a változásokkal, a bizonytalansággal – na de talán ennyi mindenre a harcedzettebb vállalkozók sem voltak felkészülve.

Dancsné Engler Bernadett, az OTP Bank Mikro- és Kisvállalkozási területének vezetőjeként jól ismeri a hazai vállalkozások kihívásait. Ő is úgy látja, hogy az utóbbi évek változásai extrém mértékűek voltak. Fokozottan érintették a mikro- és kisvállalkozásokat, amelyek jellemzően a hazai piacon értékesítenek, így markánsabban befolyásolja működésüket az aktuális gazdasági légkör.

Annyi változás jött hirtelen, hogy csak kapkodtuk a fejünket

„Az elmúlt évek változásai gyors alkalmazkodást és komoly rugalmasságot kívánnak meg a vállalkozásoktól: amíg az egyik hónapban a mindennapi munkavégzés biztonságos feltételeit kell kialakítani, majd a rendkívül gyorsan bővülő keresletet kell kielégíteni, ezt követően kezelni kell az emelkedő energiaárakat, majd pedig a magasabb finanszírozási költségeket. Ez tervezési oldalról nagyobb erőfeszítést és több rugalmasságot kíván meg a vállalkozások részéről” – foglalja össze Bernadett, konkrétan milyen hatásai voltak a közelmúltban tapasztalt változásoknak.

És hogy miért is okozott mindez sokkot a vállalkozások számára? Bernadett arra hívja fel a figyelmet, hogy változások mindig voltak, azok turbulenciája változott: „Korábban kevesebb változás volt, jutott idő a felkészülésre, most sok változás történik, ezek hatása összeadódik. Hirtelen következnek be újabb események, amelyekhez gyorsan kell alkalmazkodni, rugalmasnak kell lenni.”

Barathi Tamás, a Blue Colibri HR TECH alapítója és a Connect konferencia szervezője egyetért azzal, hogy extrém módon kijutott a vállalkozói szektornak a változásokból az elmúlt három-négy évben. Ráadásul szerinte különösen nehezen érinti egy-egy válság megjelenése a kkv-szektor azon szereplőit, akiknek nem erősségük a stratégiai tervezés. De válságok ide vagy oda, Tamás úgy látja, hogy ezektől függetlenül is akadnak bőven olyan kihívások, amelyek általánosan érintik a kkv-kat, befolyásolják a hatékonyságukat és működésüket. „A sikeres vállalkozó alaptulajdonsága a gyors reagálás, alkalmazkodás az új helyzetekhez. Ehhez pedig az is kell, hogy szétnézzenek a piacon és a hatékonyság növelés érdekében meghozzanak néhány, kezdetben fájdalmasnak ható döntést. Az első lépések egyike lehet, ha szakmai konferencián tájékozódnak a trendekről, megismerik más vállalkozók sztoriját. Ilyen lehetőséget kínál az április 11-én megrendezendő Connect konferencia is” – teszi hozzá Tamás.

Lássuk, mik azok a problémák, amelyek hátráltathatják a kkv-szektort a fejlődésben!

Tamás a következőket sorolja:

  • Lapos szervezet
    A lapos operatív működési struktúrából adódóan alacsony a lehetősége a delegálásnak, főként, ha felelősségvállalásról van szó.
  • Hiányzó adatok
    A megfelelő döntésekhez strukturált adatokra van szükség, amelyek ritkán állnak rendelkezésre, de ugyanígy problémát jelenthet az is, ha nincs szakértő, aki a meglévő adatokat megfelelően elemzi, értelmezi.
  • Hátrány a munkaerőpiacon
    Ha új munkatársakra van szükség, egy kkv nem tud a vonzó ajánlatok tekintetében egy nagyvállalattal versenyezni. Ugyanezért jelent gondot a munkavállalók hosszútávú megtartása is.
  • Hiányzó generációváltás
    A kkv-k sok esetben nehezen találnak megoldást az egyes kulcsterületeken évtizedek óta dolgozó munkatársak pótlására, ugyanígy problémát jelenthet a cégutódlás.
  • Változó szabályozási környezet
    A jogszabályok, adószabályok változásának követésére sokszor nincs dedikált ember, az ESG pedig szintén új kihívások elé állítja a vállalkozásokat.

Bernadett is folytatja a sort, nem meglepő módon valami olyannal is, amit banki vezetőként gyakran tapasztal és a mindennapokban jelent nehézséget a vállalkozások számára:

  • Pénzügyi tervezés hiánya
    Ha nincs megfelelő pénzügyi tervezés, egy-egy váratlan eseménynél nem tud a vállalkozás megfelelően és gyorsan reagálni, nehéz felmérni, hol szükséges beavatkozni – ez pedig akár a profit csökkenéséhez is vezethet.
  • Pénzügyi tartalékok hiánya
    A válsághelyzetekben gyakran előfordul, hogy extra forrásra van szüksége egy vállalkozásnak, ezt saját erőből azonnal előteremteni áldozattal jár. Felértékelődött a pénzügyi tartalékok szerepe, amit a kkv-k nagy része külső finanszírozásból old meg.
  • Dedikált szakemberek hiánya
    A hazai kkv-k jellemzően öt fő alatti vállalkozások, így előfordul, hogy egy-egy munkatárs többféle szerepkört tölt be. A vállalkozók akkor lehetnek tartósan eredményesek és sikeresek, ha arra fókuszálhatnak, ami az üzleti erősségük, és nem kell olyan területekkel is foglalkozniuk, amelyekhez speciális tudás szükséges.
  • Digitalizáció hiánya
    Ez egy hosszú évek óta fennálló probléma, és mást jelent ma, mint 10 évvel ezelőtt. Azok a vállalkozások, akik lépéshátrányban vannak a digitális eszközök és megoldások alkalmazásában, alacsonyabb hatékonysággal tudnak működni.
  • Aki kimarad, lemarad
    Ha egy vállalkozás nem követi a saját piacának jellemzőit, nem tart lépést a trendekkel, nem veszi át az új, hatékonyságot növelő innovatív megoldásokat, előbb-utóbb hátrányba kerül, ami tartóssá válhat.

Van jó hír is: a trendek segíthetnek minket, hogy változtassunk

Például azért is, mert egyre egyszerűbbé vált tudást szerezni, informálódni. Számos jó minőségű üzleti tartalom – többek között itt a Hello Biznisz portálon is – áll ma már rendelkezése, amelyet segítségül hívhatunk, böngészhetünk podcastek, videós tartalmak között is. De arra is lehetőségünk van, hogy személyesen kapcsolódjunk: üzleti közösségekhez csatlakozhatunk, szakmai rendezvényeken vehetünk részt, ahol hasonló problémákkal küzdő cégtulajdonosokkal is beszélgethetünk és szakértői útmutatásokat kaphatunk. Érdemes körüljárni azt is, milyen képzéseken fejleszthetjük magunkat.

A digitalizáció világában már kellően alacsony a belépési küszöb, egy néhány fős vállalkozás is igénybe vehet felhőalapú megoldást, a szolgáltatási díjat az alapján fizetve, hogy hányan használják ténylegesen az alkalmazást. Már nincs szükség dobozos szoftverek telepítésére, akár azonnal be tudjuk vetni a kiválasztott digitális megoldást. És van egy olyan terület is, amit a kkv-k versenyelőnyként kihasználhatnak: mivel láthatóan a nagy cégek egyre inkább elkezdték visszahívni az irodákba a munkatársaikat, azok a vállalkozások, amelyek továbbra is rugalmas munkavégzést, home office-lehetőséget kínálnak, vonzóbbak lehetnek a munkaerőpiacon.

Mit tanácsolnak szakértőink a vállalkozóknak, hogy fenntarthatóbb és hatékonyabb legyen működésük?

Dancsné Engler Bernadett, az OTP Bank Mikro- és Kisvállalkozási területének vezetője a következőket tanácsolja:

  • Elengedhetetlen a vállalkozói önismeret
    Ismernünk kell erősségeinket, korlátainkat, lehetőségeinket egyaránt. Csak akkor tudjuk felmérni, mire lehet szükségünk a továbblépéshez, ha alapos és pontos képpel rendelkezünk saját vállalkozásunkról.
  • Folyamatosan képezzük magunkat!
    A folyamatos tanulás ma már része a vállalkozói létnek. Vegyünk részt képzéseken, online vagy offline workshopokon, konferenciákon – például az áprilisi 11-i Connect konferencián.
  • Kapcsolódjunk más vállalkozókkal, szakértőkkel!
    Inspirációt meríthetünk egy-egy sikersztoriból, képbe kerülhetünk az aktuális trendekről. Az OTP Business Café épp ebben támogatja a vállalkozókat.
  • A papíralapú és nem automatizált folyamatokat cseréljük digitális megoldásokra!
    Az első lépés a különböző működési területeken a megfelelő digitális eszköz megtalálása. Azonban nem elég bevezetni a digitális alkalmazásokat, használni is kell őket ahhoz, hogy változást érjünk el.

Barathi Tamás, a Blue Colibri HR TECH alapítójának és a Connect konferencia szervezőjének tanácsai:

  • Szenior szakemberek kellenek a fejlődéshez
    A növekedéshez szenior, valós piaci tapasztalatokkal rendelkező embereket kell kulcspozícióba ültetni. Ha költséghatékonyság okán beérjük a juniorokkal, középtávon sokkal többet költünk majd a fluktuáció és az eredmények elmaradása miatt.
  • Építsük a szervezetet!
    Ki kell alakítanunk a szervezeti működéshez szükséges napi, heti, havi tervezési, visszamérési és visszajelzési folyamatot.
  • Merjünk segítséget kérni!
    Lássuk be, hogy nem érthetünk mindenhez, nekünk is megvannak a magunk korlátjai, és ahhoz, hogy előrelépjünk, olykor külső segítségre van szükségünk.
  • Ne féljünk külső tudást behozni a szervezetbe!
    Még ha nehéz is lesz szembenézni azzal a tükörrel, amit egy külsős szakértő elénk tart, ha sikerül levetkőznünk az egót, akkor elindulhatunk a hatékonyságnövelés és a fenntartható működés útján.

szerző:Ganzler Orsolya