Hello Biznisz | Úttörő kézműves vállalkozás: tovább nő a Lola’s Art

Úttörő kézműves vállalkozás: tovább nő a Lola’s Art

Névtelen Terv 2024 04 15t120055.598

Amikor két évvel ezelőtt bemutattuk Kiss Lola Virág és saját márkája, a Lola’s Art történetét, az egyedi termékeket gyártó cég már jelentős vásárlókörrel rendelkezett és további fejlődés előtt állt. Azóta megépült környezetbarát gyártó csarnokuk, újratervezték a webshopjukat, tovább nőtt a munkatársaik létszáma is, továbbá új csoporttal gyarapodott a termékpaletta és bővült a piac. Hogy csinálta mindezt Lola úgy, hogy közben gyes-ből visszatért korábbi főállásához? A kutató biológus, designer édesanya bírja a strapát, sőt, saját bevallása szerint akkor is alkot, amikor nem dolgozik. Interjú.

2022-ben beszélgettünk, akkor egyéves kisfiaddal voltál otthon, s az anyaság mellett építetted vállalkozásodat. Azóta visszatértél kutatói állásodba vagy főállásban a Lola’s Artra koncentrálsz?

“Visszatértem és teljes erőbedobással kezdtem bele a kutatásba és egyéb teendőkbe korábbi munkahelyemen, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemen. Bár most inkább az egyéb teendőkből jut nekem nagyobb arányban. Mivel pályázatokkal foglalkozó kolléga eddig nem volt az egyetemi tanszéken, így én kaptam meg ezt a becses teendőt. Ezzel ismét beletanulhattam egy új szakmába. Természetesen próbálok a vállalkozásra is koncentrálni, új ötletekkel előállni és otthon, feleségként és anyukaként is helytállni.”

Célod volt, hogy nőjön a Lola’s Art csapatának létszáma. Sikerült bővülni?

“Igen, az idei év elejétől összesen már három alkalmazott segíti a munkámat. A megnövekedett igények és az időm végessége miatt nélkülük nem tudnám a vállalkozásomat üzemeltetni. Besegítenek a rendelések készítésébe, a gyártásba, a webshopos teendőkbe és a rendezvények lebonyolításába is. Emellett próbálok egy kreatív munkaközösséget fenntartani. Bármikor nyitott vagyok a tőlük jövő új ötletekre.”

Megújult a weboldal is. Miért volt szükség a változtatásra?

“A webshop megújítására a láthatóságunk növelése és a márkabiztonságunk erősítése miatt volt szükség. A lolasart.hu ma már nemcsak boltként, hanem portfólióként is funkcionál. Itt mutatjuk be az új kollekciókat és bár még kissé bátortalanul, de blogot is vezetünk a weboldalon.”

Milyen az új műhelyben dolgozni? Korábban egy szobába zsúfolódtatok be, s a fejlesztést azzal is indokoltad, hogy szeretnél környezettudatos infrastruktúrát létrehozni. Sikerült?

“Igen, egy szobából indultunk, s most egy csarnokunk van már. Nagy öröm, hogy ez megépült. Átköltöztünk és belaktuk. Ma már lehetetlen elképzelni, hogy hogyan fértünk el egy olyan aprócska helyen, mint előtte. Végre minden munkafolyamatnak külön állomása van, teret kaptunk a további fejlődéshez. Így a gépparkunkat is tovább tudtuk növelni, új technikákkal dolgozunk azóta és persze az új kollégáknak is kellett a hely. A „műhely” mára igazi alkotó szemléletű élettér lett, a hétköznapi munka mellett workshopok és néha jóga órák helyszínéül is szolgál. A környezettudatosságunk megmutatkozik abban, hogy napelem szolgáltatja az épületben a villamos energiát. Emellett arra is ügyeltünk, hogy minél több zöld területet tudjunk meghagyni az építkezés során, fákkal és bokrokkal is gazdagítottuk a környezetünket. Fontosnak tartjuk a keletkező melléktermékek és potenciális hulladékok felhasználását, emellett az online vásárolt termékeinket környezettudatos csomagolással látjuk el, hogy minél kisebb legyen az ökológiai lábnyomunk.”

A termékkínálat hogyan változott az elmúlt években?

“Ebben a tekintetben is bővültünk. Tavaly létrehoztuk az úgynevezett „techwear” kollekciót, amellyel már igazi divattervezési feladat elé állítottuk magunkat. A speciális anyag kiválasztásától kezdve a fazon kitalálásán, a minták megszerkesztésén keresztül, a különleges darabok összerakásáig mindent mi magunk végzünk. Ezekkel a darabokkal ízig-vérig műalkotásokat hozunk létre.”

Anya 2
Hogy tetszik a vásárlóknak?

“Mondhatjuk, hogy az azóta folyamatosan bővülő kollekció rendkívül nagy sikernek örvend és a legnépszerűbb termékeink közé lépett elő.”

Jelenleg milyen célok motiválnak?

“A sok teendő mellett néha úgy érzem, hogy elveszek, így a jövőben az energiáimat abba szeretném fektetni, ami igazán fontos és ezáltal fejleszteni a vállalkozásomat is. Ez azt jelenti, hogy bár a külföldi piacon jelen vagyunk, főleg a környező országokban és az Amerikai Egyesült Államokban, de még inkább szeretném erősíteni ezt a vonalat, akár külföldi viszonteladók formájában is. Továbbá sajnos a klímaváltozás olyan kihívások elé állítja az emberiséget, amit még nem tudunk megugrani, pedig igazán szükség lenne rá. Engem manapság főleg az motivál, hogy ebben a folyton alakuló világban megtaláljam a vállalkozásom ténylegesen fenntartható formáját és ezt létrehozva biztosítsam a fennmaradását akkor is, ha drasztikusan megváltoznak a körülmények.”

Anyaság és főállás mellett jól menő vállalkozást működtetsz, amelynek designerként te vagy a motorja. Szoktál alkotói válságot megélni?

“Az a típusú ember vagyok, aki nem tud leülni egy órára semmit nem csinálni. Ha nem alkotással töltöm az időt, akkor bűntudatom lesz. Ezért valamit mindenképp csinálnom kell. Bár szerencsére manapság el vagyok látva feladatokkal. Az egyetemen a pályázati teendők, a kutatások előkészítése és a tanítás köt le. A vállalkozásban a kollégák mentorálása is célom, miközben folyamatos feladatom előkészíteni az új illusztrációkat és kollekciókat. Mindemellett néha még DIY projektekbe is belekezdek. Most éppen a beltéri ajtóinkat próbálom vonzóbbá tenni azzal, hogy átfóliázom őket a nekem tetsző színekre. Természetesen engem is gyötörnek néha kétségek. Amennyiben az egyik projektben elakadok, rátérek kicsit a másikra és fordítva. Emellett próbálok néha teljes szünetet tartani, még ha nagyon nehezen is megy. Így frissen és más megközelítésekkel gazdagabban tudok visszatérni a felmerülő problémák megoldásához.”

Nagyon „él” a közösségi médiában a Lola’s Art. Az Instán és a Facebookon 8 ezer körüli, a TikTokon viszont 13 ezernél is több követője van a kézműves vállalkozásnak. Ki kezeli az oldalakat és hogyan sikerül ilyen szép és attraktív posztokat készíteni? Van elvárás magatok felé a posztokat illetően?

“A posztokat, videókat, történeteket az egyik kolléganőmmel karöltve készítjük. A közösségi média marketing egy nagyon sarkalatos pontja napjaink vállalkozásainak. Szükséges rosszként nem definiálnám, de ennek ellenére nagyon sok erőforrást felemészt egy-egy poszt vagy videó megszerkesztése, az algoritmus és az igények folyamatos monitorozása, követése. Jobb esetben a rengeteg munka elnyeri a jutalmát, de sajnos megesik, hogy egy algoritmus változás miatt a poszt eltűnik a süllyesztőben. Ez egy művészeti vállalkozásnak különösen rosszul esik, hisz itt nagyon nehéz szétválasztani a terméket és magát az alkotót.”

Az is látható, hogy gyakran megszólítjátok a követőket. Többek között szavazások, találós kérdések teszik izgalmassá az oldalakat. Ezt miért tartjátok fontosnak?

“Nekünk nagyon fontos a vásárlói elégedettség, így amennyire lehet, próbálunk velük személyes kapcsolatot létesíteni, hogy minél inkább megismerjük az igényeket. Emellett így ők is bele tudnak folyni az alkotói folyamatokba, egy-egy döntésük megmutatkozhat később a kész termékeken is. Ezáltal kicsit olyan, mintha ők is részesei lennének a márkának.”

A közösségi média kezelésében szerinted fontos, hogy kérjen segítséget a vállalkozás, ha egyedül nem megy a tartalomkészítés?

“Valakinek zsigerből megy az oldalak kezelése, valakinek viszont nagyon nehezére esik megmutatnia magát és inkább csak a háttérbe vonulva alkotna. Az utóbbi típusnak mindenképp ajánlanám a külső segítséget. Emellett a trendek olyan gyorsan változnak és annyi munkát igényel a közösségi média oldalak kezelése, hogy lehet, egy idő után minden vállalkozásnak szüksége lesz egy hozzáértő szakember segítségére. Nekünk eddig szerencsére organikusan működtek az oldalaink, de nem tartom kizártnak, hogy később szükségünk lesz szakértő bevonására is.”

Mit gondolsz, esetetekben kiválthatja valaha teljes mértékben a személyes eladást az online értékesítés?

“Szerintem nálunk teljesen sohasem. Én úgy látom, hogy a vásárlóknak szüksége van arra, hogy jobban megismerjék a márka mögötti embert, hogy részletesebben hallják a történetünket és erre a személyes jelenlét még mindig nagyobb lehetőséget nyújt, mint az online tér. Emellett még mindig van igény arra, hogy megtapintsák, felpróbálják és így végül igazán beleszeressenek egy-egy alkotásba. Nekünk is jobb néha látni a vásárló reakcióját. Ennél jobb visszajelzés és segítség a tovább működésünkhöz nem nagyon van. Azok a mosolyok, az örömteli pillantások, az arcokon tükröződő boldogság, amit a termékünk okoz, megfizethetetlen.”

Mit tanácsolsz azoknak, akik a tiédhez hasonló kézműves vállalkozás beindításán gondolkodnak?

“Manapság nagyon sokan keresnek meg és kérdezik ezt tőlem. A javaslatom az szokott lenni, hogy lépésről lépésre fejlődjenek. Kisvállalkozás esetében nem mindig működik az, ha minden mást hátra hagyunk. Mindig legyen B-terv a tarsolyukban és nagyobb pénzügyi áldozatok előtt próbáljanak megfelelő márkaismertséget szerezni, mondjuk a közösségi oldalakon. Mert a kisvállalkozások számára egy igazán fontos elem az a közösség, amely támogatja őket.”

A 10 legfontosabb dolog, amit a Lola’s Artról tudni érdemes

1. A Lola’s Art egy kisvállalkozás, ahol minden alkotás egy szeletet hordoz Lola személyiségéből és lelkéből.

2. Minden egy rajzokat bemutató Facebook oldallal kezdődött, ahol Lola a grafikáit mutatta meg a nagyvilágnak.

3. 2019-ben egy egyedi mintával díszített füzetet dobott piacra – ez volt az első Lola’s Art termék.

4. A cég figyel az ökológiai lábnyomára, minden mellékterméket újrahasznosítanak.

5. Termékeikben a kreativitás és az egyediség találkozik a minőséggel. Minden ruhadarab egyedülálló, saját tervezésű Lola’s Art grafikával készül.

6. A grafikákat a japán kultúra, különböző mítoszok és egyéb életesemények, saját élmények inspirálják.

7. Lola szerint sikerük titka az egyediség és a széles termékpaletta.

8. Fontosnak tartják az online közösségépítést. Jelen vannak a Facebook-on 8000 fős követőtáborral. Az Instagramon és a TikTokon is.

9. Nem áldozzák fel a vásárlókkal való személyes találkozás élményét a webshop oltárán. Mindkettőt egyaránt fontosnak tartják.

10. Lola alkotói csapatként tekint munkatársaira, akiket ő maga mentorál.

Szerző:
Lakatos Katalin – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 0 / 5. Összes értékelés: 0

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.