Válaszd ki, hogy milyen területen szeretnél fejlődni!

Hogyan tervez és dönt a kkv szektor?

Hogyan hozzák meg az üzleti döntéseket a hazai kkv vállalkozások, és milyen fejlődési terveik vannak a jövőre nézve? A T-Systems kutatása alapján mutatjuk a válaszokat!

2018. november 5.4 perc olvasási idő

A T-Systems megbízásából készült kis- és középvállalkozások digitális felkészültségét vizsgáló kutatás során a szervezetek döntéshozóit kérdezték többek között a vállalkozások működéséről, attitűdjéről, illetve IT és távközlési szokásaikról. A kutatás résztvevői a szervezetek gazdálkodásáról, ügymenetéről és stratégiai lépéseiről valós és pontos információkat nyújtottak át, így egy világos képet kaphattunk a magyarországi kkv szektor jelenlétéről és terveiről.

A tudatos cégvezetés, üzleti tervezés és döntések teremtik meg a táptalajt a vállalkozások növekedéséhez: a fejlődés és a fejlesztés nem egyik napról a másikra történik, át kell gondolni, dolgozni és tenni kell érte. A kutatás komolyan foglalkozott ezzel a területtel és a folyamatok milyenségével is: cikkünkben megnézzük, hogyan tervez a magyar kkv szektor!

Nem a fejlődés, hanem a megtartás a cél

A hazai kis- és középvállalkozások többsége sokkal inkább marad a komfortzónájában a fejlesztési törekvéseket tekintve. A legfőbb üzleti cél nem meglepő módon a már meglévő ügyfélkör megőrzése és a cég jövedelmezőségének szinten tartása vagy jobb esetben a növelése. Persze fontos cél az ügyfélkör további bővítése, a vállalkozások kicsit több mint fele törekszik is erre, azonban a jelenlegi helyzet megtartása magasan ver mindent. Mindössze a cégek egyötödének a tervei között szerepel a korszerűsítés, mellyel a munka hatékonysága és termelékenység lenne fejleszthető, illetve a piac bővítése is hasonlóan alacsony népszerűségnek örvend.

Ami talán az egyik legmeglepőbb fordulat, hogy a szervezetek 43%-a egyáltalán nem tervez semmilyen lépést tenni a kitűzött célok elérésében: tehát nincs fejlesztési terv, inkább csak a működés és a fenntartás lebeg a cégvezetők szemei előtt. Ha pedig mégis megszületik a konkrét döntés egy üzleti cél esetében, akkor leginkább a költségcsökkentés, új munkatársak alkalmazása és a szélesebb körű marketingtevékenységek kerülnek előtérbe.

Mindez persze összekapcsolható azzal, hogy a növekedési lehetőség, csak a vállalkozások kisebb számára elérhető manapság: az ezekkel járó strukturális, munkaerőpiaci és szemléletbeli kihívásokra egyáltalán nincsenek felkészülve.

Nincs konkrét üzleti terv a költségekre vonatkozóan

Az üzleti terv segíti és meghatározza egy vállalkozás jelenét és jövőjét, ennek ellenére magyarországi viszonylatban a cégek igen kicsi jelentőséget tulajdonítanak az üzleti kiadások és bevételek tudatos tervezésének. Mindössze csak 13% készít konkrét üzleti tervet egy évre előre lebontva. Inkább az informális tervek uralják a vezetési szokásokat a hazai vállalkozások körében: a szervezetek egyharmada hozzávetőleges irányokat és terveket határoz csak meg. Közel a fele pedig semmilyen üzleti tervvel nem készül, ez viszont komoly problémát és jelentős veszélyt tartogathat számukra. Mindez pedig a vállalkozások tudatos növekedést, illetve döntéshozását is gátolja és megnehezítheti.

Akkor mi a helyzet a tudatos üzleti döntésekkel?

A pénzügyi terv teljes hiánya, vagy csak a részleges tervezetek megléte önmagában nem jelentené azt, hogy a kkv vállalkozások részéről nincs tudatosság egy-egy üzleti döntés meghozatala előtt. Mégis a magyar cégek 46%-a semmilyen üzleti számítással nem foglalkozik ilyen esetekben.

A másik oldalon viszont ott van, hogy a szervezetek 52%-a egy komolyabb üzleti elhatározás előtt, azért végez valamilyen fejszámolást a siker érdekében: tehát utánanéznek a lehetséges bevételeknek, kiadásoknak, veszélyeknek és buktatóknak. A leggyakrabban különféle megtérülési számításokat alkalmaznak, de a likviditási számítások és a hitelképesség felmérése is porondon van a végleges döntés kimondása előtt.

Tanulj, változtass és fejlődj!

Fontos tudnod, hogy számos lehetőség áll előtted, ha változtatni szeretnél és úgy döntesz fejleszteni szeretnéd a cégedet: mind cégvezetői, mind munka szintjén temérdek szolgáltatás, eszköz áll rendelkezésedre. Ahhoz, hogy kitűnj a kkv szektorban, érdemes egy lépéssel a többiek előtt járnod: a cégtervezés, az ügyféladatok kezelése, az üzleti terv elkészítése, a versenytársak ismerete és a pénzügyek pontos átlátása kiemelkedően fontos egy sikeres vállalkozás életében.

Tisztában kell lenned azzal, hogyan és miért fontos kialakítanod a saját cégfilozófiádat annak érdekében, hogy egyedi legyél a piacon és az eredményeidet növeld. Az üzleti hatékonyság érdekében vezess be CRM rendszert a munkafolyamataidba, így az ügyfelek adatait és a céges kommunikációt nagyban leegyszerűsítheted. Szervezd ki az informatikai teendőket és kérdéseket, hogy ez se vigye el az üzleti tervezésről és feladatokról az erőforrásaidat. Ezek apró változtatások, mégis erősen befolyásolják a munka milyenségét és segítenek időt, illetve energiát allokálni az üzleti tervezéshez

A kutatás alapján látszik, hogy a tervezettség nem általános a magyar kkv szektor körében, épp ezért a kiszámíthatóság sem feltétlen jelenik meg: így viszont a biztos talaj és a tudatos, megfontolt üzleti döntések, illetve fejlesztési tervek sérülhetnek. Az üzleti elhatározások többségét inkább bizalmi alapon hozzák meg, hiszen a komoly megtérülési számítások jóval kisebb szerepet és jelentőséget kapnak. A vállalkozások tudatos tervezése és fejlesztése lehet a siker kulcsa: enélkül a fejlődés nem garantált, inkább csak egy megszokott, stagnált állapotot teremt a cégek számára. Épp ezért fontos, hogy tegyünk ez ellen és előre gondolkodjunk az üzleti döntéseket és tervezeteket tekintve, így lehetséges a fellendülés, a növekedés és a szintlépés a vállalkozások számára.