Cégfilozófia négy egyszerű lépésben
Tudd, hol tartasz, és hova akarsz eljutni, vond be a munkatársaidat, legyél őszinte magadhoz és másokhoz, és kommunikáld is, amit a vállalkozásról gondolsz – ez a sikert hozó cégfilozófia titka. Négy egyszerű lépésben magyarázzuk el, hogyan alkosd meg a cégfilozófiád.
A cégfilozófia – mint írtuk– azt foglalja össze, mi az, amit szeretnél, hogy a vállalkozásodról gondoljanak az ügyfelek, partnerek. A jó cégfilozófia abban segít, hogy egységes képet mutasson a vállalkozás, és mindenki tudja, miért dolgoztok
- Pontosan kitűzd a célokat, és egy irányba tartson az egész cég
- Legyen egy iránytű, amelyre ránézhetsz, ha új kihívásokkal találod magad szemben
- Segít a célcsoport meghatározásában és az üzleti stratégia megalkotásában
Alkosd meg a cégfilozófiádat
1. Határozd meg önmagad!
Mindenekelőtt tisztázd, hogy hol tartasz, és miért dolgozol. Ez egyszerűen hangzik, de azért igényel némi gondolkodást. Egy autóalkatrész-gyártó vállalkozás például vagy a nagyvállalatok, vagy a szerelők beszállítója. Elsőre az jut eszünkbe: ott azért dolgoznak, hogy el lehessen készíteni vagy meg lehessen javítani a kocsikat. Most menjünk mélyebbre!
A vállalkozás segítségével az autók biztonságosabbá válnak, tehát kevesebb baleset lesz. Vagyis részben a cégnek köszönhetően kevesebben sérülnek meg az utakon. Ezért (is) dolgozni sokkal inspirálóbb – nem nehéz belátni, ha ezzel a céllal mindenki tisztában van a vállalkozáson belül, akkor szívesebben végzi majd a munkáját.
Gondold végig:
- Kik a vevőitek?
- Mire használják a termékeiteket, szolgáltatásotokat?
- Miért jó az nekik? (Boldogabbak, szebbek, egészségesebbek lesznek?)
- Miért hasznos – társadalmi szinten – a ti terméketek, szolgáltatásotok?
- Mi az, amiben különböztök a versenytársaktól?
- Miben szeretnétek jobbak lenni másoknál?
- Mit szeretnétek, hogy gondoljanak rólatok?
- Hova akartok eljutni?
2. Vond be a munkatársakat!
Elégedett ügyfelek nélkül nincs sikeres vállalkozás. Ennek eléréséhez olyan motivált, elkötelezett munkatársakra van szükség, akik azonosulni tudnak a cég célkitűzéseivel, filozófiájával. Fontos, hogy mindenki egy irányba húzzon, ugyanazt vallja, ha a cégről kell beszélnie.
Az elkötelezettség elérésének egyik legegyszerűbb módja, ha a munkatársaidat is bevonod a cégfilozófia megalkotásába. Ezt cégmérettől függetlenül könnyen megteheted: kisebb létszámú vállalkozásnál közös ötleteléssel, nagyobbnál pedig csoportos workshopokkal, amelyeknek az eredményei összegezhetők.
3. Legyél hiteles!
Fontos, hogy a cégfilozófia ne csupán egy szépen megfogalmazott, ám tartalom nélküli üzenet legyen. Olyan vállalásokat érdemes tenni, amelyeknek a teljesítése reális. Ha például az a vállalati filozófia, hogy minden kérdésre, kérésre azonnal reagálni kell, figyelj oda, hogy ez így is történjen. Ma, amikor laptopon, okostelefonon keresztül könnyen elérhetők az e-mailek, ez nem okozhat gondot. Miként az sem, hogy legalább egy automatikus üzenet menjen visszajelzésnek, amelyben tájékoztatást kap az érdeklődő, hogy mire és mennyi időn belül számíthat.
4. Mondd el másoknak, ki vagy!
Ha sikerült megfogalmazni a cégfilozófiát, és a munkatársak is elfogadták, akkor itt az ideje, hogy beszéljetek is erről, megmutassátok, kik vagytok. Nem feltétlenül kell ezt újsághirdetésben közölni – a hiteles cégfilozófiához hozzátartozik a megfelelő kommunikációs csatornák kiválasztása is. Ebben szintén kiemelkedő szempont az önazonosság: vegyünk például egy cukrászt! Egy igényes weboldal mellett egy jó Insta- vagy Pinterest-kép nemcsak megmutatja, milyen látványos sütiket tud készíteni, de másoknak is inspirációt adhat. Ráadásul akár egy mobiltelefon is elég a profi kép elkészítéséhez és feltöltéséhez. Ha a Facebook-oldalán láthatók a vevői visszajelzések is, egyből leszűrhető, hogy vajon a cégfilozófiája hiteles-e, vagy sem.
A hiteles cégfilozófia így nem csak abban segít majd, hogy mindenki számára érthető legyen, mit képviselsz és a kollegák is tudják, mi az ami megkülönböztet titeket a versenytársaktól. A cégfilozófia ezen kívül átláthatóvá is teszi a cégedet és segíti, hogy mások szimpatikusnak találják – így jobb eredményt érhettek el.