Válaszd ki, hogy milyen területen szeretnél fejlődni!

Vevőközpontú digitális brandépítés – egy saját minta

Az újratervezés, a vállalkozói léthez kapcsolódó tanulás és a digitális transzformáció nyújtotta lehetőségek voltak a főbb témái a kecskeméti Malomban lévő Telekom üzletben tartott Hello Biznisz meetupnak.

2019. június 20.6 perc olvasási idő

A rendezvényen nemcsak az ismert televíziós műsorvezető, producer Máté Krisztina tartott inspiráló előadást, de sikeres vállalkozók is beszámoltak arról, hogyan építették fel a saját cégüket, mire van szükség ma egy vállalkozás eredményes működtetéséhez és a média, valamint az online tér hogyan vesz részt egy vállalkozás életében. A meetupot nemcsak a helyszínen, de a Facebookon élő adásban (livestreamen) is követni lehetett, a felvételeket továbbra is eléritek a Facebookon. (A 18 perces előadás itt, a kerekasztal beszélgetés itt érhető el.)

Máté Krisztina: A cégem és a média: tudatosan, fejlesztve, közösségi módon gondolkozzunk az ügyfelünk fejével! Az előadáson – Máté Krisztina az Első millióm és a Cápák közt műsorok producereként számos kezdő és már működő vállalkozás életét követhette nyomon az elmúlt időszakban és az ezzel kapcsolatos tapasztalatai alapján fogalmazott meg gondolatokat, tanácsokat a vállalkozóknak.

Inspiráló gondolatait mégsem egy hazai, hanem egy amerikai vállalkozó szállóigévé vált mondásával kezdte, jelesül az „énmárka” kifejezést járta körbe. Jeff Bezos, a világszerte ismert és sikeres Amazon.com internetes áruház alapító tulajdonosának mondása szerint „Az énmárka az, amit akkor mondanak rólad, amikor kimész a teremből”. Ez a helyzet mindenkinek ismerős lehet, érdemes megfontolni, hogy milyen képet alakítunk ki magunkról, a cégünkről. Szerencsére a telekommunikációs eszközök, az “okos megoldások” segítségünkre vannak ebben. Okostelefonunkra feltelepíthetjük a céges közösségi-média figyelő applikációkat, mint pl. a Facebook Pages Manager, Google Analytics-szel mérhetjük oldalainkon a legaktívabb időszakokat, szelfizhetünk és bejelentkezhetünk a márkánk miatt fontos helyeken és kapcsolati pontokon.

Tervezzük meg előre, vezessük a megjelent posztokat, cikkeket, Instagram fotókat- így lesz profi az ún. “digitális énképünk”. Fogalmazzuk meg magunkban először, hogy mit szeretnénk, mit üzenjenek a cégről, a dolgozókról, termékekről, vezetőről megjelenő fotók, szövegek, mit sugalljanak a felületek, ahol elérhetők vagyunk, milyen gyorsan válaszolunk, hogyan lehet minket elérni? Kritikus pont, de nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy hogyan kezeljük a negatív kommenteket, panaszokat, amiket sokszor nyilvánosan küldenek az ügyfeleink. (Instagram, Facebook, YouTube stb.)

Máté Kriszta szerint a „jó cégér ma már egyértelműen a jó cég”, vagyis az, hogy jó legyen a légkör a cég munkatársai, partnerei és vevői között is. Hisz ők mind visszajelzést adnak, élményeikről számol(hat)nak be, nyilvánosan. „Tegyük kirakatba a céget és a terméket.” A szakember szerint a 21. században a vevőink élményt is kapjanak tőlünk, amire vágynak, és hogy ne ígérjünk többet, mint amit meg is tudunk tartani – fogalmazott a médiaszakember.

Az inspiráló előadás után egy workshop következett, amiben a résztvevők megtapasztalhatták a vállalkozói lét egyik sajátosságát: mennyire fontos a hálózatépítés, a networking. A workshopon elhangzottak alapján összegezhettük: a partneri együttműködéshez fontos a nyitottság, az előre megtervezett komoly stratégia és az innovatív szellemiség, no és a digitális eszközök értő és folyamatosan tanult használata.

Következett a kerekasztal-beszélgetés, ahol meghívott vendégek voltak: Túri Márton (ujraterveztem.hu), Kiss Imi (YouTuber – GameDay Iroda), aki moderátorként, műsorvezetőként volt jelen, Csatos Erika, Álomjövő pénzügyi tanácsadó iroda, Máté Krisztina, televíziós producer és Kriskó Dávid, az INPUT program kecskeméti területi koordinátora. Arra a kérdésre keresték a választ, hogy hol tartanak most vállalkozóként, és mi segítette őket az ide vezető úton.

Túri Márton: ujraterveztem.hu – egy weboldal, ahol életpályájukat újratervezők interjúiból ismerhetjük meg a bátor lépéseket

A bemutatkozást Túri Márton és az ujraterveztem.hu bemutatkozása indította. Ez az oldal egy inspiráló vállalkozókat bemutató portál, ahol már több, mint 30 karrierváltó vállalkozó életútjába lehet interjúkon át bepillantást nyerni. Az ebből is kirajzolódó mintázat alapján levont tanulságok egybeesnek a felnőttképzésben tapasztaltakkal, vagyis: egy átlagember életében legalább háromszor tervezi újra a karrierjét, közben egyre tudatosabbá válik, és komoly stratégiát kialakítva keresi az elindító utat. A váltás előtt a legtöbben a pénzügyi bizonytalanságtól rettegnek, és tény, hogy jókora önbizalom és bátorság kell az első lépéshez. Ők azt látták, hogy a váltás legtöbbször krízishelyzethez kapcsolódik: a munkahely elvesztése, vagy a válás lehet az a helyzet, ami ténylegesen elindítja az embereket a vállalkozóvá válás útján. Túri azt tanácsolja mindenkinek, hogy az önismeretüket fejlesszék, tudják meg, mik az erősségeik, mik a gyengeségeik, mi okoz örömet nekik, mitől tudnak “flow”-ba kerülni, és ez alapján döntsenek. Fontos még a “nyitott szemmel járás”, a készség a folyamatos innovációra, ötletelés, bátor belevágás. Jó, ha a vállalkozónak van egy mentora, aki visszajelzéseivel, segíti, támogatja a lépéseket. Ez lehet akár egy vállalkozói közösség (digitális és fizikai találkozókkal), lehet egy klub, vagy bármi más forma: a lényeg a társas támasz, a pozitív visszajelzés kérés-adás, és annak figyelése, milyen hatással van a tevékenységünk, kommunikációnk másokra és magunkra.

Csatos Erika: „Mindenért mi vagyunk a felelősek, de mi vagyunk mindenre hatással is”

Csatos Erika, az Álomjövő pénzügyi tanácsadó iroda képviselőjeként, a férjével közösen vezetett vállalkozással abban segítenek az ügyfeleiknek, hogy gondtalan életet élhessenek, és a pénz hiánya ne legyen akadály. Ő is megerősítette, hogy fontos, hogy olyan dologba fogjunk bele vállalkozóként, amelyre mi hatással vagyunk, amellyel önazonosak tudunk lenni.

A vállalkozók ma már saját fizikai környezetükön kívül az okos megoldásokkal, a digitalizáció eszközeivel is nyithatnak “egy piaci rés” felé. A digitális eszközök – és az azokban működő technológiai elemek, pl. a mesterséges intelligencia programok segítik a mintázatok felismerését, könnyen mérhetővé, vizualizálhatóvá és visszakereshetővé teszik az információkat. Keresők, automatizált üzenetek, számtalan vállalkozást segítő edukációs portál, Facebook oldal, csoport, sőt, chatbot-csatorna, videócsatorna létezik, amire feliratkozva, szinte “automatikusan” érkezik az időhiányban szenvedő vállalkozónak is a friss ismeret, ami azonnal segít a megoldásokban. Ilyen pl. a Hello Biznisz oldal is.

A közösségi média platformok értő használatával valósítható meg az ún. közösségi finanszírozás intézménye is: ez azt jelenti, hogy egy jó,társadalmilag fontos cél érdekében az egyén (a vállalkozó) anyagi támogatást gyűjthet a közösség tagjaitól. Átlátható, őszintén kommunikált, becsületes projekteket lehet így sikerre vinni, ahogyan Csatos Erika és családja is tette a Nőnek lenni jó konferenciával.

Kriskó Dávid: Díjmentes segítség a startup vállalkozóknak: INPUT program

„Bukott vállalkozók érdeklik a startup cégeket, akik elbuktak, és felálltak” ezzel, a Kriszta tanácsát megerősítő gondolattal kapcsolódott be a beszélgetésbe Kriskó Dávid, az INPUT program kecskeméti területi koordinátora.

Az INPUT program keretében infokommunikációs szektorban fejlesztő startupoknak nyújtanak segítséget, a helyi startup ökoszisztéma fejlesztésével és azzal, hogy segítik kijutni őket a nemzetközi piacra. Leginkább a kapcsolati háló átadásával, az abba való bevonással, hasonló gondolkodású szakemberekkel való összekapcsolással segítenek. Emellett üzletfejlesztési tanácsadással, marketing- és pénzügyi fejlesztéssel, -tervezéssel is támogatják az életképes ötlettel piacra lépő vállalkozókat.

Kriskó Dávid a mentorhálózatukat tartja a leghasznosabbnak, amely a lelkes fiatal, vagy szintén lelkes újrakezdő középkorú vállalkozókat támogatva vezeti saját útjukon.

A kerekasztal beszélgetésen elhangzottak alapján, összegzésként elmondhatjuk, hogy a közösségre figyelő, online és offline is nyitott, partnerségben és segítőkészen gondolkodó vállalkozás lehet sikeres.

Majzik Ferenc: „ismerjük meg jobban egymást”

A kerekasztal-beszélgetést követően Majzik Ferenc, a T-Systems KKV ágazati igazgatója kapott szót, aki inspiráló beszélgetésként összegezte az elhangzottakat, és párbeszédre sarkallta a vállalkozókat. A T-Systems arra törekszik, hogy jobban megismerje, mire van szüksége egy vállalkozónak, hogy szolgáltatásaival valós segítséget tudjon nyújtani. Ennek a folyamatnak az egyik lépése ez a rendezvény, ahol kiváló lehetőség nyílt rá, hogy személyesen is kicsit jobban megismerjék egymást.