Hogyan írj ütős szövegeket a weboldaladra?

Ha azt mondjuk, az internet zsúfolt hely, egyáltalán nem túlzunk. Honlapodnak több, mint 1,7 milliárd aktív webhely közt kell helytállnia, és ahhoz, hogy kitűnj a tömegből, valami igazán különlegeset kell mutatnod. A jó szöveges tartalom a siker egyik záloga. Sokan azonban mégis kevés időt és energiát szánnak arra, hogy valóban érdekes és minőségi kontentet állítsanak elő, hiszen alábecsülik az írott szó erejét.
„Írni mindenki tud” – mondják sokan, és persze bizonyos szempontból igazuk is van. Nem mindegy azonban milyen stílusban, milyen minőségben, és milyen céltudatossággal teszik azt.
Most megmutatjuk azt, hogyan írhatsz weboldaladra olyan minőségi, érdekes és ütős szövegeket, melyek segítenek abban, hogy minél több aktív látogatód legyen, és győztesen kerülj ki a piaci versenyből.
Tudd, kiknek írsz
Az első és legfontosabb dolog: úgy állj neki a munkának, hogy mindig tudd, kinek készül az adott tartalom. Egyszóval legyen konkrét célközönséget.
Sokan esnek abba a csapdába, hogy meghatározott célcsoport helyett mindenkinek szeretnének írni, és éppen ezért a szövegeik igazából senkihez sem szólnak.
Egy üzleti weboldal célja az, hogy egyszerre szólítsa meg a meglévő és leendő ügyfeleket. Ehhez ismerned kell szokásaikat, preferenciáikat, és érdemes tisztában lenned azzal is, demográfiailag honnan érkeznek.
Más stílusban kell megszólítanod ugyanis az időseket és a fiatalokat, mint ahogyan más stílusban kell megfogalmaznod egy üzletembereknek szóló blogbejegyzést, mintha diákoknak írnál.
Nem kell tehát arra törekedned, hogy tartalmaiddal mindenkit hatékonyan szólíts meg, hiszen ez alapvetően lehetetlen küldetés. Ahány célcsoport, annyi különböző stílus és forma. A lényeg, hogy mindig tudd, kiket szeretnél elérni, és alakítsd a szövegeket mind tartalom, mind pedig stílus és felépítés szempontjából közönséged igényeihez.
Megfelelő optimalizáltság
Ha már a célközönségnél tartunk, ne feledkezz meg a megfelelő kulcsszavak használatáról sem.
A látogatók sokféle módon találhatnak rá egy adott webhelyre. Közösségi megosztás, más weboldalak linkjei, e-mailben történő megosztás, vagy Google-keresés eredménye is hozzásegítheti őket ehhez.
Ezek közül az utóbbi különösen fontos, hiszen a legnagyobb keresőmotor rengeteg új, potenciális ügyfelet terelhet honlapodra. Éppen ezért a tartalmak megfelelő szerkesztése, a tudatos weboldal-optimalizálás online marketing szempontjából kulcsfontosságú.
Egy szöveg lehet bármilyen jól megírt és informatív, ha a keresőmotorok nem veszik észre, valószínűleg kevés ember fog rátalálni. Éppen ezért fontos a keresőoptimalizálás a gyakorlatban.
Gondolj a saját célközönségedre: milyen kifejezésekkel kereshetnének rá az őket érdeklő tartalomra?
A kulcsszóelemzés és kulcsszókutatás rengeteg hasznos információt szolgáltat számodra, hiszen megmutatja, mik is azok a keresőszavak, amelyek alapján a látogatók rátalálhatnak a honlapodra.
Lehetőség szerint használj a népszerű kulcsszavakból minél többet az oldaladra írt szövegekben, ezzel is lehetővé téve a keresőmotorok számára azt, hogy indexálják és találati listájukon megjelenítsék honlapodat.
Csak a lényeget!
Az emberek nem szeretnek kilométeres hosszúságú cikkeket olvasni. A weben legalábbis egészen biztosan nem. A statisztikák szerint egy átlagos internetező 15 másodpercet tölt egy frissen megnyitott oldalon, mielőtt döntene arról, hogy érdekli-e az ott látott tartalom, vagy sem.
Ha tehát ennyi idő alatt nem sikerül meggyőznöd arról, hogy épp rád van szüksége, nagy eséllyel továbbáll, és máshol keres megoldást a problémáira.
Éppen ezért felesleges terjengős, barokkos körmondatokban fogalmazni. Törekedj a lényegre, fogalmazz egyszerű, pörgős, érdekes stílusban.
Ügyelj arra is, hogy ne térj el a tárgytól, hiszen az indokolatlan közbevetések könnyen elterelhetik a látogatók figyelmét, ami ahhoz vezet, hogy nem olvassák végig az általad vérrel és verejtékkel megírt tartalmat.
A legfontosabb információval indíts
Mint ahogy azt az előbb is említettük, a látogatók többsége nem azért téved az oldaladra, mert kisregény-hosszúságú történeteket szeretne olvasni. Gyors és hasznos megoldást keres a problémáira, és bízik abban, hogy te segíteni tudsz neki.
Éppen ezért a webes felületre készülő szövegeidet érdemes mindig a probléma megragadásával kezdened.
Indíts egy bombabiztos címsorral, majd vágj rögtön a közepébe! Ha már az elején röviden és tömören összefoglalod a lényeget, majd a későbbiekben pontról pontra kibontod azt, nemcsak megfogni sikerül a látogatók érdeklődését, de fenn is tudod tartani a figyelmet.
Gondolj szöveges tartalmaidra egyfajta fordított piramisként! A kontent elejére kerülnek a legfontosabb, legtöbb információt tartalmazó állítások, ezután lefelé haladva az ezeket alátámasztó részletek.
Megfelelő tagoltság
Látogatóid szeretnének minél kevesebb időbefektetéssel minél több, hasznos információhoz hozzájutni. Ehhez azonban szükséges, hogy az általad írott szövegeket pillanatok alatt végig tudják pásztázni, és ki tudják szűrni a számukra fontos tudnivalókat.
A túlzottan hosszú bekezdések már ránézésre is elriasztják az olvasót. Éppen ezért fontos, hogy tartalmaidat megfelelően tagold, a fontos kulcsszavakat és üzeneteket a megfelelő módon emeld ki.
Legalább négy-öt soronként érdemes nyomnod egy entert, két-három rövid bekezdés után pedig egy újabb alcímet használnod. Ilyen módon a szöveged könnyen áttekinthető, az általad közölt információ pedig sokkal egyszerűbben befogadható lesz.
Kerüld a szaknyelvet
Az online tér mindenkié, így kiváló lehetőséget nyújt arra, hogy bármilyen célcsoporthoz hatékonyan juttathasd el az üzeneted. Azzal, ha túlzottan feszes stílusban, szakszavakkal túlterhelve írt szövegeket publikálsz, önmagadat szorítod korlátok közé, és értékes kattintásoktól, feliratkozásoktól vagy vásárlásoktól eshetsz el.
Sok oldaltulajdonos gondolja úgy, hogy a szakzsargon használata profizmust és szakértelmet sugároz, az igazság azonban az, hogy a legtöbb látogatót inkább elriasztja a szöveg befogadásától.
A jól működő webszöveg nyelvezete azonban egyszerű, bárki könnyen megérti.
Ez persze egyáltalán nem azt jelenti, hogy a tartalomgyártás során nem használhatnál bizonyos szakkifejezéseket, egyszerűen csak az a fontos, hogy ne ess túlzásba! A bonyolult, szakmai dolgokat olvasóidnak körül is írhatod, megmagyarázhatod, vagy linkekkel kiegészítve támogathatod könnyebb megértésüket.
Tedd izgalmasabbá a szöveget multimédiás tartalommal
Egy kép többet mond, mint ezer szó. Egy rövid videó pedig talán még ennél is beszédesebb!
Éppen ezért a felhasználók imádják, ha a szöveges tartalmaidat különböző illusztrációkkal és egyéb, multimédiás tartalmakkal is kiegészíted.
Ez nem véletlen, hiszen az emberi agy a vizuális ingerekre a legfogékonyabb, így sokkal gyorsabban és hatékonyabban tudjuk feldolgozni a képekkel vagy videóval megtámogatott információkat.
Éppen ezért egy jó minőségű fotó, vagy egy átlátható, letisztult infografika nagyban képes növelni egy szöveg befogadhatóságát. A videós tartalom pedig azok számára lehet nagy segítség, akik nem szeretnek sokat olvasni, vagy inkább gyakorlatban érdekli őket egy adott probléma megoldása.
Végezetül pedig ne feledd: nemcsak az a fontos, hogy mit írsz, hanem az is, hogyan!
Ha szeretnél weboldaladra igazán ütős, szöveges tartalmat gyártani, a következő dolgokra minden esetben oda kell figyelned:
- gondolkodj a követőid fejével;
- gyűjts minél több, hasznos információt;
- fogalmazz röviden és közérthetően;
- légy dinamikus és izgalmas.
Ha ezeket szem előtt tartod, biztos lehetsz abban, hogy az általad gyártott tartalom nemcsak több megosztást generál majd, de a keresőmotorok is az oldalad barátai lesznek. Ilyen módon pedig rengeteg új, potenciális vásárlót és ügyfelet szerezhetsz magadnak.