Válaszd ki, hogy milyen területen szeretnél fejlődni!

„Gyakran kérdezik tőlem az anyukák, hogy hogyan lehet kisgyerekek mellett vállalkozni.” – Interjú az Anyafalva app megálmodójával

Tavalyi cikkben már beszámoltunk az “Anyafalva” appról , melyet Jansik Aisha marketing szakember álmodott és valósított meg első gyermekét várva. Azóta még sokkal népszerűbb lett ez a hiánypótló digitális felület, melynek szakmai hitelességét, sikerét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy egy év alatt 40 ezerrel nőtt a felhasználóinak száma, valamint hogy másodjára nyerte el a ’Hiteles Egészségügyi Applikáció’ díjat.

2023. június 5.6 perc olvasási idő

Jansik Aisha marketing szakember a korábbi interjúban elmesélte, ha nem jött volna a Covid valószínűleg sosem született volna meg az “Anyafalva”. A munkahelyén, egy magán klinikán dolgozna marketing vezetőként, ahol megválaszolták volna orvos kollégái azokat a kérdéseket, amelyek az első kisbabáját várva felmerültek benne. A járvány és a bezártság hatására azonban ez másképp alakult: a négy fal között, elszigetelten találta magát a kérdéseivel és a bizonytalanságaival együtt. Ez a helyzet adta az ötletet számára, és így született meg az applikáció sok kiváló orvos és más szakember közreműködésével. A projekt megvalósításában az akkori, inspiráló munkahelye és az intézet főorvosának kreatív, folyton tenni akaró szemlélete is jelentősen motiválta.

Aisha a kezdetektől hitt abban, hogy erre az appra más kismamáknak is szükségük lehet. A létrehozás folyamata közben viszont egy hasonló alkalmazás hamarabb jelent meg a piacon, ami egy időre letörte a lelkesedését. Később azonban felismerte, hogy ő más jellegű tartalomban gondolkodik és a férje is bátorította, hogy ne hagyja veszni az addigi erőfeszítéseit. Az első verzió elkészítése körülbelül 1 évet vett igénybe, de azóta is folyamatosan nyomon követi és fejleszti az alkalmazást, valamint kezeli a hozzá kapcsolódó social media felületeket.

A munka nagy része a kisbabája születése utáni időszakra esett, ami nem volt számára egyszerű: többnyire a baba alvás idejében dolgozott, hajnalban kelt, és későn feküdt le. A legnagyobb nehézséget az jelentette számára, hogy hogyan egyeztesse a gyermeke körüli teendőket a munkájával, hogy egyik se menjen a másik kárára. Azt tapasztalta, hogy ehhez elsősorban a prioritások felállítására van szükség és sok időt spóroló megoldásra. El kellett fogadnia azt is, hogy a játékok szanaszét lesznek a lakásban egy ideig, és hogy a házimunkák is háttérbe szorulnak majd.

Az ’Anyafalva’ elsőként web applikációként került a piacra, most már viszont klasszikus appként működik , vagyis a Play Áruházból és App Store-ból is le lehet tölteni. Az elmúlt évben sok esztétikai fejlesztés is történt benne, új funkciók is helyet kaptak, valamint a szakmai tartalom is folyamatosan bővült. 10 ezerről 50 ezerre nőtt a felhasználók száma is, nagyobb marketing tevékenység vagy hirdetés nélkül, nagyrészt organikusan. Számára ma már ez hivatássá, küldetéssé is vált, épp ezért elvégzett egy dúla és egy szoptatás segítő képzést is. Ezek kapcsán szülésfelkészítő tanfolyamokat tart újabban és szoptatás segítőként is dolgozik. „ Célom, hogy minél kevesebbszer mondja ki egy kismama azt, hogy de jó lett volna, ha ezt előbb tudom!” – avat be a fő motivációjába a szakember.

A social felületek közül nagyrészt az Instagram-ra koncentrál, ahol már 12 ezren követik a posztjait. Itt anyukákhoz is szól, akiknek már megszületett a babája: „Most nagyon népszerű volt az a poszt is, hogy ’Mit csinálj akkor, ha nem tetszenek másoknak a családotok által felállított határok?’ És erre az volt a válaszom, hogy: semmit! Merthogy nem a te felelősséged az, hogy mások mit gondolnak a döntéseidről.” – mesél egy példát Aisha, aki csak minőségi, szerkesztett tartalmakat tesz ki a felületre, és mivel fontos számára, hogy az app és a többi tartalom ingyenes maradjon, ezért itt is partnerekkel működik együtt.

Amikor nemrégiben a második kisbabája is megszületett a helyzete még bonyolultabbá vált. Hamar szembesült a több kisgyermeket nevelő vállalkozó nők hétköznapi küzdelmeivel, ahogyan megpróbálnak egyensúlyozni és egyszerre két, teljes embert kívánó feladatot megoldani. „Gyakran kérdezik tőlem az anyukák, hogy hogyan lehet kisgyerekek mellett vállalkozni. Nem mindenki szeretne egész nap házimunkát végezni, vagy ülni a szőnyegen és mesét olvasni. Sokan boldogabbak, ha használhatják a képességeiket és a tudásukat a felnőtt térben is.” – magyarázza a szakember. Csodák nincsenek, a helyzetet neki sem könnyű megoldania. A nagyobbik lánya most már bölcsibe jár, így napi 6 órát csak a kisebbik lányával van és az ő alvás ideje közben tudja végezni a munkáját. Rengeteget dolgozik és emiatt nehezen éli meg, hogy sokan mégis úgy gondolják a kisbabás anyukákról, hogy csak ’otthon vannak és nem csinálnak semmit’: „Általában nincs elismerve hogy 5-6-8 óra napi koncentrált, fizetett munka mellett, egész nap fizetetlen munkát is végez egy nő. Én is naponta altatok, etetek, pelenkázok, sétáltatok, öltöztetek, ápolok, főzök, mosok, teregetek, mint a legtöbb vállalkozónő, aki gyereket nevel.” Aisha emlékszik, hogy amikor blézerben, magas sarkúban járt a klinikára, az emberek egyértelműen elismerték, hogy dolgozik. Most melegítőben és a gyerekszobában, laptoppal a kezében, ugyanúgy végzi a munkáját, sőt! De, sokak számára mégis nehéz megérteni ezt.

Átlagban jelenleg napi 5-6 óra munkája van az appal: mindig van mit átnézni, fejleszteni, javítani, az Instagramra posztokat szerkeszteni, hírleveleket, szakértői cikkeket írni. „Sok anyukának válaszolok az üzeneteire, mindenkinek egyesével, és személyre szabottan.” – részletezi a szakember. Idén már nincs egyedül, lett egy munkatársa is, aki részt vesz a feladatokban. „A férjem is mindenben segít és támogat. Azt szoktam mondani: az első és legjobb üzleti döntésem az volt, hogy épp hozzámentem feleségül! Ha valaki ugyanis maximálisan elismeri, azt amit csinálok, akkor ő az!” – teszi hozzá Aisha.

Aisha tudja, hogy különleges helyzetben volt, amikor a második gyermekét várta, mivel élesben tesztelhette napról napra a saját appját: „Nagyképűség-e vagy sem, nem tudom, de én elégedett voltam! Azt éreztem, hogy pont ilyet akartam létrehozni!” – teszi hozzá. A tervei között szerepel, hogy még több felületen jelen legyen az Anyafalvával: „ Ehhez a forrásokat és a formátumot keresem, és azt hogy ez hogyan tud megvalósulni. A legfőbb célom: még több helyre eljutni és még több kismamának segíteni!

„Aisha tanácsai, hozzá hasonló, vállalkozó kisgyerekes anyukáknak:

  • Gondold át alaposan, írd körül a célod , aztán vágj bele! Ha olyan a vállalkozásod alapja, ami alapvetően is örömet okoz, akkor az a te tereped! Fontos, hogy tudd, hogy mi az ami valójában hajt!
  • Tűzz ki kis rész célokat is, így gyakrabban érzed majd a siker ízét, ami időről időre újabb lendületet ad. Észre sem veszed és sok pici lépcsőfokkal egyszer csak a nagy állomásokon találod majd magad!
  • Kérj segítséget! Legyen szó a családról vagy éppen a bölcsiről. Egyeztess a férjeddel, hogy mik azok a háztartásbeli, gyerekek körüli dolgok, amiket új pályára kell terelnetek. A legjobb, ha mindenki őszintén beszél arról, hogy mik azok a kompromisszumok amik beleférnek és mik azok, amik már nem.
  • Ne foglalkozz a konkurenciával! Arra koncentrálj, amiben te jó vagy! A befektetett munka, az etikus hozzáállás, a tisztességes piaci magatartás meghozza a gyümölcsét!
  • Fogj össze másokkal! Hiszek az együttműködés erejében, abban, hogy az erős nők felemelik egymást. Keresd meg azokat a vállalkozó társaidat, akikkel valamilyen együttműködésbe foghattok, erősítve egymást! Akár olyanokkal is, akik első ránézésre konkurenciának tűnhetnek.

szerző:Mekis Csilla