Nézzük mi kell ahhoz, hogy egyszerű, de célravezető elemzéseid legyenek!
Az egyik legnagyobb félreértés az adattudomány területén, hogy minden cégnek nagy és bonyolult elemzési rendszerre van szüksége. Nem! Sokszor elég néhány egyszerű és lényegretörő kimutatás, amit mindenki megért. Ezért kérdezd meg magadtól: miért van szükséged egyáltalán az adataid elemzésére? Mi a cél vele? Milyen előnyhöz fog juttani? Írj egy listát, ha szükséges, emeld ki a lista elejére a legfontosabb előnyöket!
Amikor egy vállalkozás megérti, hogy mennyire hasznosak lehetnek számára az adatok, gyakran átesik a ló túlsó oldalára. Én azt javaslom: kezdj kicsiben! Vedd elő a “miért?” listádat és csak az első három legfontosabb előnnyel foglalkozz. Tedd fel a kérdést: milyen elemzést kell készítened, hogy ezekhez az információkhoz (és az általuk elérhető előnyökhöz) gyorsan hozzájuss.
Ha megvan a miérted és a fókuszod, nézd meg, hogy honnan lesz adatod! Az adatforrásaid igen sokrétűek lehetnek. A Bagázs önkéntesei pl. digitális jegyzetekként rögzítik, hogy mi történt, amikor terepen voltak, és a belsős meetingjeik memoit is egy felületen gyűjtik. De egy alapvető adatforrás lehet az elektronikus pénzmozgás (bejövő és kimenő fizetések) és lényegében minden, ami már jelenleg online/digitális felületen zajlik.
Erősen ajánlott minden adatot és elemzést egy helyen tartani. A kulcsszó továbbra is: egyszerűség. Kisebb vállalkozásoknak bőven elég egy ingyenes eszköz. Akár egy jól összerakott Google Sheets vagy Excel. Nagyobb cégek fejlettebb, fizetős eszközökhöz szoktak nyúlni (pl. Power BI vagy Tableau), amiket már könnyebb automatizálni is. A kettő között is van megoldás. A Bagázs például az AirTable nevű szoftvert találta meg magának.
A Bagázs kitűnően vegyíti az adatelemzést a vállalatirányítással. Az AirTable nevű eszközüket nem csak kimutatások előállításához használják, de CRM-ként is funkcionál. Általában jellemző, hogy egy-egy eszköz, amit “csak” adatelemzésre használnánk, egyéb előnyöket is kínálnak. Ilyenek lehetnek: automatizálás, ügyfélkommunikáció, perszonalizáció, stb, stb. Érdemes megvizsgálni, hogy az általunk választandó eszköz ezekből mit támogat.
Minden adatos projekt csak annyit ér, mint amennyi tényleges hasznot termel a vállalkozásnak. Ehhez viszont kell az, hogy a vállalkozás minden egyes tagja értse, ismerje és kihasználja az adatokban rejlő erőt. Pl. a Bagázs se tudna hasznos kimutatásokat készíteni, ha első lépésben az önkéntesek nem vinnék fel a jegyzeteiket a közös rendszerbe. Ezért fontos, hogy a cégen belül mindig fordítsunk energiát az adatvezérelt kultúra kialakítására.
Az oldalon található D tervek tájékoztatásul szolgálnak, a bennük szereplő lépéseket és sablonokat az adott vállalkozás sajátosságaira szükséges szabni.
Biztosítják a megfelelő működést és látogatóink azonosítása nélkül gyűjtenek információt a weboldal használatáról.
Részletesebb, elemzési célú információt nyújtanak, így segítenek weboldalunk ügyfélfókuszú továbbfejlesztésében.
Felhasználói szintű viselkedési adatok összegyűjtésével segítenek, hogy látogatóink számára releváns tartalmakat és ajánlatokat kínáljunk.