Válaszd ki, hogy milyen területen szeretnél fejlődni!

Üzleti terv: számolj, tervezz, üzletelj!

Sok kisvállalkozó azt gondolja, hogy üzleti tervre csak a nagy cégeknek van szükségük. Ez tévedés. Bármekkora is a vállalkozásod, legyen az egy cipőjavító műhely vagy streetfoodos kocsi, akkor is jó, ha van üzleti terv – legfeljebb nem lesz olyan hosszú, mint egy multicégé.

2017. június 17.4 perc olvasási idő

Az üzleti terv olyan a vállalkozás számára, mint a térkép és az iránytű a túrázóknak

Segítségével pontosan nyomon lehet követni, hogy jó irányba megyünk-e, és várhatóan mikor fogunk célba érni, illetve azt is megmutatja, hogy ha változtatni kell, akkor azt hol érdemes meglépni. Neked is szükséged van tehát üzleti tervre.

Saját magadnak célszerű, bizonyos esetekben viszont kötelező is üzleti tervet készíteni. Tipikusan ilyen, ha hitelt szeretnél felvenni, ha pályázol, vagy ha befektetőt keresel. Ilyenkor jó, ha van saját terved, így azt már csak ki kell egészítened. Az egyes célok függvényében – ha például új partnercéget szeretnél, vagy ha profilváltáson gondolkodsz – a banknak, befektetőknek más-más részeket kell hangsúlyoznod az üzleti tervben.

Mi legyen a tervben?

Minden legyen benne az üzleti tervedben, ami a vállalkozás életében megjelenik, nagyjából az alábbi pontok szerint:

  • A vállalkozás alapadatai
  • Döntéshozói összefoglaló
  • A vállalkozás részletes bemutatása
  • Szervezeti felépítés és a vezetőség bemutatása
  • Működési terv
  • Ágazati elemzés
  • Marketingterv (erről bővebben itt olvashatsz)
  • Kockázatelemzés
  • Pénzügyi terv

Ez meglehetősen unalmasnak tűnik, de mindezt nagyon fontos rögzíteni. Így te magad is tisztába jöhetsz azzal, hogy mire számíthatsz, milyenek a reális kilátások. Lehet, hogy az üzleti terv szerint nem fog működni, amit kitaláltál. Ez jobb, ha már az elején kiderül, hiszen az elképzeléseidet a tervezőasztalon még könnyen módosíthatod. A megvalósítható üzleti tervet követve nem hibázhatsz nagyot.

Mikor hasznos?

Ha már működik a céged, de nincs üzleti terved, akkor is érdemes rászánni néhány órát az elkészítésére. Így ugyanis megláthatod, hogy hol megy el feleslegesen forrás és idő, hol tudsz faragni a kiadásokon, és hol tudod feljebb tolni a bevételeidet. Szintén fontos a terv,

  • ha bővítenél,
  • ha a céged, üzleted elköltözik,
  • ha új tulajdonostársat, befektetőt vonnál be,
  • ha hitelt vennél fel,
  • ha pályáznál támogatásra.

A tervezett változások hatását modellezni tudod az üzleti terveddel, és be tudod lőni, hogy érdemes-e belevágni. Ha nagyobb, menőbb üzlethelyiségre váltasz, azt nyilván sokkal több pénzből lehet csak működtetni, ráadásul a költözésnek kezdeti, fix költségei is vannak. Arról nem beszélve, hogy a régi vásárlóid egy részét el is veszítheted.

Mindezt mérlegelve kiderülhet, hogy a váltás nem eredményez akkora bevételnövekedést, amelyből megtérülne a pluszkiadás. Vagy nincs annyi pénzed, hogy a felújítást, átalakítást biztosan finanszírozni tudd. Vagyis jobban jársz, ha a meglévő üzletedet alakítod át, vagy a webáruházadat turbózod fel. Persze az is kiderülhet, hogy a kezdeti befektetés busásan megtérül, mert a magasabb árakra pozicionált új üzlet bevétele a sokszorosára nő.

Mit, mikor, hol és miért

A terveidben hangsúlyos szerepet kell kapjon, hogy mit akarsz a cégeddel elérni. Hol vagy most, ehhez képest hol akarsz lenni kettő, öt és tíz év múlva. Ez akkor is hasznos, ha folyamatosan bővülő piacod van – a növekedéssel ugyanis együtt járhat egy sor stratégiaváltás is. De akkor is segít az eligazodásban, ha az iparágadnak szűkül a piaca – mondjuk doboztévéket javítasz. Ez utóbbi esetben meg kell vizsgálnod, meddig működtethető a vállalkozás, illetve milyen profilváltással úszhatod meg a csődöt..