Válaszd ki, hogy milyen területen szeretnél fejlődni!

Ne utánad, veled menjenek!

Sikeresen összefogni, motiválni egy csapatot, és folyamatosan a cél felé vinni annak tagjait: ez feltételez néhány fontos vezetői képességet. Ezek többségét egy kis odafigyeléssel és nyitottsággal bárki elsajátíthatja. Minél kisebb a vállalkozásod mérete, annál meghatározóbb, hogy milyen vezető vagy.

2017. június 5.3 perc olvasási idő
ne-utanad-veled

Cégvezetőként neked is nap mint nap helyt kell állnod. Vállalkozásod eredményessége szempontjából pedig kulcsfontosságú, mennyire tudod összekovácsolni és együtt is tartani a csapatodat. Mindez független az általános gazdasági helyzettől, az árfolyamok alakulásától vagy éppen az adójogszabály legutóbbi módosításától. Nagyon is múlik viszont a személyiségeden, a hozzáállásodon.

„A vezetés cselekvést jelent, nem pozíciót”

– mondta Donald H. McGannon, a Westinghouse Broadcasting nevű tévétársaság egykori amerikai elnöke. Összegyűjtöttünk néhány fontos tulajdonságot, amelyre mindenképpen szükség van a sikerhez.

Milyen az ideális vezető?

Egyértelműen, világosan kommunikál, lehetőséget ad a visszajelzésre, kérdések, problémák felvetésére.

Egy cég mindennapi működése az információáramláson áll vagy bukik.

Megfelelően működik ez, ha a kollégáid pontosan tudják, mi a feladatuk és a felelősségük. Vagy ha mégsem, akkor szükség esetén mernek kérdezni. Például, ha félreérthetően fogalmazol a partnerekkel folytatott tárgyalásokon. Szükség van arra, hogy már a vállalkozásod céljainak meghatározásakor megalapozd egy jól működő, a hibáiból tanulni képes szervezet működését.

Amikor a cél vagy a csapat összetétele megváltozik, valamilyen kritikus szakaszba ér a cég élete (például piaci nehézségekkel küzdetek, vagy épp jelentősen nő a megrendelések mennyisége), vezetőként szintén a te feladatod erről tájékoztatni a munkatársaidat. Fontos, hogy tudják, mi és miért történik velük.

Tud csapatban játszani, és még élvezi is

A munkatársaid nélkül félkarú óriás vagy, ők pedig nélküled nem tudják, mi a dolguk. Vezetőként a feladataid közé tartozik, hogy kioszd a szerepeket, és szükség esetén változtass. Ha azt látod, hogy egy-egy projekt nem működik zökkenőmentesen, bele kell nyúlnod a rendszerbe. Ehhez a szaktudáson és az évek során megszerzett tapasztalaton kívül emberismeretre is szükség van.

Tudnod kell, hogy a kollégáid közül kinek mi az erőssége, ki hogyan kezeli a konfliktusokat és a krízishelyzeteket, ki elemző és ki cselekvő típus. Nincs könnyű dolgod, hiszen nem elég egyszer kiismerni valakit, az emberek aktuális élethelyzetüktől függően is változnak.

Ha egyszer rákapsz az ízére, hogy milyen ehhez a sok körülményhez egyszerre alkalmazkodni vezetőként, biztosan élvezni fogod a kihívást!

Magabiztos, és felelősséget vállal a döntéseiért

A vezetőt az különbözteti meg az alkalmazottaktól, hogy tud, mer határozni, és vállalja a felelősséget a rossz döntések következményeiért is. Egy jó főnök tisztában van azzal, hogy nap mint nap számtalan alkalommal kell kimondania a végső szót az apró számlázási kérdésektől az elbocsátandók számán át a többmilliós fejlesztési projektek kezdő dátumáig.

Ezeket a döntéseket a megfelelő háttérinformációk birtokában hozza meg, egyértelműen közli, szükség esetén indokolja – és közben pontosan tudja, hogy a világ akkor sem dől össze, ha valami nem jól sül el.

A magabiztos fellépés, az átgondoltság, a körültekintő döntéshozatal mindig tiszteletet ébreszt.

Kiszámítható, hiteles, és ha kell, alkalmazkodik

Bár általában krízishelyzetben mutatkozik meg leginkább, mekkora szükség van a vezetőkre, a cég mindennapjai jó esetben a normális kerékvágásban zajlanak.

Ilyenkor pedig elsősorban a kiszámíthatóságra van szükség, és arra, hogy egy szakmailag és személyében is elismert ember szabja meg az irányt. Olyasvalaki, aki nem hiszi azt, hogy ha figyelembe veszi a munkatársai ötleteit, észrevételeit, módosítási javaslatait, csorbul a belé vetett bizalom.

Vezetőként szüntelenül kihívások előtt állsz.

Ahhoz, hogy ezeknek meg tudj felelni, a szaktudáson kívül nagy szükség van ön- és emberismeretre, jó kommunikációs és konfliktuskezelő képességekre, magas fokú stressztűrésre is.

Következő cikkünkben bemutatjuk, hogyan fejlesztheted ezeket!