Válaszd ki, hogy milyen területen szeretnél fejlődni!

Oldal cím Nőként ott értek el sikereket, ahol a férfiak aratják a babérokat – mit tanulhatunk tőlük?

Vannak szakmák, amikről azt gondolnánk, hogy inkább a férfiak választják őket. Vagy legalábbis 10-20 évvel ezelőtt még ez volt a gyakorlat. Például ha egy kárpitosmesterre gondolunk, valószínűleg egy férfit képzelünk el, ahogy bútorszövetet cserél egy kanapén. Vagy ha egy sztármenedzsert látunk magunk előtt, aki saját vállalkozását is sikerre vitte az üzleti életben, akkor sem feltétlen egy nő alakja jár a fejünkben. Pedig egy bútordarab újjávarázsolása a nőket is vonzza, és egy nőből is lehet akár a férfiak személyes márkáján dolgozó menedzser. Lássuk, mit tanulhatunk a sikeres vállalkozónőktől!

2020. március 5.7 perc olvasási idő

Ahogy Krisztina szokta mesélni motivációs előadásain, ahol olykor több százan hallgatják: az ő karrierje nem szokványos, van benne bőven fent és lent, sírás és kacagás. Fiatalon került vezető pozícióba, előbb a Roxy Rádióban, majd a Sláger Rádióban, majd még mindig a médiában maradva a tv2 kommunikációs igazgatója lett.

Nagy pozíció, nagy fizetés, nagy tekintély – mégis maga döntött úgy, hogy kiszáll ebből és a saját útjára lép. Ekkor alapította meg a TMC Management Groupot, amely Magyarországon elsőként kezdett sztárok menedzselésével foglalkozni.

Mai napig a legnagyobb nevek tartoznak az ügyfelei közé: Ábel Anita, Dobó Kata, Gryllus Dorka, Hajós András, Liptai Claudia és még folytathatnánk a sort.

„Alapvetően személyes márkaépítőnek mondom magam, ez lett a hivatásom. Az utóbbi időben sok-sok év klasszikus sztármenedzsment után van egy új ága az életemnek: bátor embereket próbálok segíteni az útjukon a saját történetemmel és a saját tapasztalatommal” – foglalja össze Kriszta, mivel egészült ki mostanra az élete. Akik követik hétfői hétindító Insta élő bejelentkezéseit, vagy az általa szerkesztett határidőnaplóban vezetik teendőiket, mind úgy érzik, hogy rengeteget tanulhatnak Krisztától. Arról, hogy mikor érdemes váltani, hogy honnan nyerjünk motivációt, hogy hogyan működhet jól a saját vállalkozásunk, vagy hogy miként tűnjünk ki a piacon.

Visszatérő kérdésként kapja meg a követőitől, hogy nőként nehezebb-e érvényesülni a vállalkozói szférában. „Én ebben nem igazán látok különbséget.

Nyirő Anita 15 éve dolgozik grafikusként reklámügynökségeknél – ma már hozzá kell tennünk, hogy „is”. Merthogy lett egy másik szakterülete, amiben ugyancsak benne van a kreatív alkotás, mégis egészen más, mint a számítógép előtt ülni. Például azért is, mert kevesebb nő műveli. „Mindig is kedveltem a szép, régi bútorokat, szöveteket, érdekelt, hogyan lehet megújítani őket ” – meséli Anita.

Egy OKJ-s tanfolyamot is elvégeztem, hogy elmélyedhessek a kárpitos szakmában. Aztán ahogy megvolt a szükséges tudásom, nem is annyira az vált fontossá, hogy én magam bútorokat kárpitozhassak, bár akad erre is példa, hanem inkább az, hogy átadhassam a tudásomat másoknak.

Társammal elkezdtünk abban gondolkodni, hogy kárpitos workshopokat tartanánk.

Az elhatározást tett követte, megszervezték az első tanfolyamot öt évvel ezelőtt, és azóta folyamatosan van igény újabbakra. „Talán meglepő, de míg a kárpitos szakmában valóban többségben vannak a férfiak, addig a tanfolyamainkon inkább nőkkel találkozunk. Az olyan workshopokon vannak többen az erősebb nem képviselői, ahol valamilyen barkácsolási feladat is kapcsolódik a kárpitozáshoz.”

Anita számára olyannyira komollyá kezdett válni ez a szenvedélyként indult elfoglaltság, hogy feladta fix állását és vállalkozóvá vált: „Szerencsém volt, hogy az akkori munkahelyemmel meg tudtam egyezni, projekt jelleggel dolgozom nekik tovább grafikusként, de jóval alacsonyabb óraszámban, mint korábban, így

több figyelmet tudtam szentelni az induló vállalkozásnak, a workshopoknak és a kreatív alkotásnak.”

A kreatív alkotás élménye ugyanis kulcsfontosságú számára. Ezért is keresett még újabb kihívásokat és szeretett most bele egy új technikába: nemez alapú anyagból készít párnákat, bútorokat, kitűzőtáblákat. Első kollekciója az idei Construmán, a Magyar Design standon debütál április 1-től 5-ig. „Azért tetszett meg ez az új lehetőség, mert még nagyobb szabadságot ad, mint a kárpitozás. A nemez egy természetes anyag, elvezeti a hőt, jó a kopásállósága, régen kalapot, csizmát, felsőruházatot készítettek belőle, az északi országokban pedig bútorokat is. Egyre jobban érződik, hogy ma ismét van létjogosultsága ennek az anyagnak, olyannyira, hogy május 22-én már egy ilyen jellegű workshopra készülünk, a kőszegi Multifelt Factory-ben, ahol érdekes módon szintén két nő a tulajdonos. Egyedi mintázatú nemezettel fogunk padot kárpitozni.”

Hogy nehéz döntés volt-e vállalkozást indítani? Anitát az motiválta, hogy nagyon szerette volna a frissen elsajátított tudását másoknak is átadni, és ha tartani akarta magát a szabályokhoz és keretekhez, az megkövetelte a vállalkozóvá válást. „Most már abszolút élvezem ezt az életformát” – mondja Anita. Már az sem ijeszti meg, ha kreatív elmeként a számlázással, költségelszámolással is foglalkoznia kell. – „Kiszámolom előre az anyagköltséget, hogy mibe kerül a workshop, aszerint tervezek. Vannak persze adminisztratív feladatok is, amik először még ijesztőek voltak, akkor könyvelő segített, később már magam is boldogultam vele. Az én erősségem az alkotás, kevésbé a tervezés, de belátom, hogy vállalkozóként erre is szükségem van.”

Anita 3 tanácsa azoknak, akik fontolgatják, hogy vállalkozást indítanának:

  1. Kezdd apró lépésekkel, próbáld ki kicsiben. Az meghozza a bátorságod és tudsz dönteni, hogy érdemes-e továbblépned.
  2. Ha jön egy mélypont, könnyű azt érezni, hogy kész, vége, nincs értelme. De ha arra fókuszálsz, ami igazán érdekel, és közben időt adsz magadnak arra, hogy elengedd, ami nem megy, akkor átlendülsz a nehezebb időszakon.
  3. Ne rágódj azon, hogy vajon működőképes lesz-e a vállalkozás X idő múlva is. Ha jó vagy abban, amit csinálsz, előbb-utóbb megnő az ismertséged, keresni és ajánlani fognak, ez pedig mindig megerősít abban, hogy jó úton vagy.

Anita maga is azt mesélte, hogy ahhoz, hogy haladjon előre a saját útján, nagy szüksége van másoktól nyert inspirációra is. Követi például Kende-Hofherr Krisztina Instagram és Facebook oldalát, aki mostanra épp abban találta meg újra önmagát, hogy más nőknek segít az útkeresésben.

Kende-Hofherr Krisztina

Ahogy Krisztina szokta mesélni motivációs előadásain, ahol olykor több százan hallgatják: az ő karrierje nem szokványos, van benne bőven fent és lent, sírás és kacagás. Fiatalon került vezető pozícióba, előbb a Roxy Rádióban, majd a Sláger Rádióban, majd még mindig a médiában maradva a tv2 kommunikációs igazgatója lett.

Nagy pozíció, nagy fizetés, nagy tekintély – mégis maga döntött úgy, hogy kiszáll ebből és a saját útjára lép. Ekkor alapította meg a TMC Management Groupot, amely Magyarországon elsőként kezdett sztárok menedzselésével foglalkozni.Mai napig a legnagyobb nevek tartoznak az ügyfelei közé: Ábel Anita, Dobó Kata, Gryllus Dorka, Hajós András, Liptai Claudia és még folytathatnánk a sort.

vagy az általa szerkesztett határidőnaplóban vezetik teendőiket, mind úgy érzik, hogy rengeteget tanulhatnak Krisztától. Arról, hogy mikor érdemes váltani, hogy honnan nyerjünk motivációt, hogy hogyan működhet jól a saját vállalkozásunk, vagy hogy miként tűnjünk ki a piacon.

Visszatérő kérdésként kapja meg a követőitől, hogy nőként nehezebb-e érvényesülni a vállalkozói szférában. „Én ebben nem igazán látok különbséget.

Számomra a vállalkozói lét sokkal kezelhetőbb, mert tudom, hogy nem fog vissza egy vállalat szabályrendszere, áltáthatóbb és hatékonyabb is.

Másoknak viszont talán éppen ezek miatt kedvezőbb alkalmazottnak lenni, mert nem mernek, vagy nem is tudnak felelősséget vállalni és bár remek végrehajtók, nem kifejezetten alkotó típusok.

”⁣Vállalkozóvá válni nem egyszerű folyamat. Nem véletlen hogy Krisztát sokan kérdezik éppen az ezen a téren szerzett tapasztalatairól: „Váltani nem könnyű dolog főleg kialakult egzisztenciával és az alkalmazotti létből eredő biztonságérzettel a hátunk mögött. Ugyanakkor egy olyan életet élni sem könnyű, aminek minden pillanatában érezzük és tudjuk, hogy valami nagyon másra vágyunk, vagy hogy sokkal többre volnánk képesek, ha egyedül próbálkoznánk.”

Arra ösztönzök mindenkit, hogy kezdje el kicsiben azt, amire vágyik, foglalkozzon vele a szabadidejében amennyit tud, és egyszer csak elérkezik a pillanat, amikor nem a semmibe ugrik ki az ember, hanem egy viszonylag biztonságos váltási lehetőség adódik”

– vallja Kriszta.

Ha valaki határidőnaplót és motivációs füzetet szerkesztett már, akkor biztosak lehetünk benne, hogy nem a levegőbe beszél, ha célokról és tervezésről van szó: „Szakmától függetlenül igaz az, hogy az álmok és a célok között az én értelmezésemben csak annyi a különbség, hogy az utóbbihoz valódi terv is készül. Ha a cél megalapozott, zsigeri, és az ember hisz benne, akkor nincs az a pont, ahol feladni kellene.”

ha az idő előrehaladtával valami változtatható vagy változtatandó. Ettől még nem a végcélunk változik meg, csak az oda vezető út, vagy az igénybe vett eszközök módosulnak.

Hogy mások-e a nők és férfiak lehetőségei? „Szerintem nagyon fontos, hogy tudjuk: a nők és férfiak nem egyformák, és nem is az az elvárás, hogy azok legyenek. Ami a fontos, hogy egyenlők lehessünk, és ezen a területen van még mit elérni. Egy ideális világban az volna jó, ha mindenki teljesítménye és felkészültsége szerint volna elbírálva függetlenül attól, hogy nő vagy férfi” – mondja Krisztina.

Kriszta három tanácsa azoknak, akik még gyűjtik a bátorságot egy vállalkozás elindításához:

  1. Fokozatosan készüljünk a váltásra, ne egyik pillanatról a másikra forgassuk fel fenekestől az életünket.
  2. Ne állítsunk korlátokat önmagunknak, próbáljunk ki bátran olyan lehetőségeket, amelyekről elsőre talán azt gondolnánk, ott nekünk nem terem babér.
  3. Ne másoknak akarjunk megfelelni és ne mások elvárásai szerint akarjunk élni. A legfontosabb az, hogy magunkkal legyünk jóban.