Hello Biznisz | Miért épít netes közönséget egy termelői piac? – a Dr. Market sikertörténete és közösségformáló ereje

Miért épít netes közönséget egy termelői piac? – a Dr. Market sikertörténete és közösségformáló ereje

Olvasási idő 7 perc
Kkv 076 1080x610 Drmarket Hb Cikk
Kkv 076 1080x610 Drmarket Hb Cikk

Egy étteremmel indult, mára azonban termelői piacot is képvisel Iványi-Lészkó Zsófiék vállalkozása. A kezdetekkor a Dr. BBQ-t, egy gasztronómiai céget vezettek, később azonban, a 3 éve sikeresen működtetett étterem mellett felmerült az ötlet, mi lenne, ha az egyébként rendezvényeknek, workshopoknak és csapatépítőknek helyt adó gasztro tér mellett valami más közösségépítő helyszín is szóba kerülhetne? Ekkor születtek meg a Dr. Market alapjai, melynek ötlete a fiatal házaspár hölgy tagjának fejéből pattant ki.

Zsófiék cége, a Dr. BBQ számos ínycsiklandó barbecue ételnek a központja, melyet a környékbeliek nagyon szeretnek. A Soroksáron lévő étterem eddigi pályafutása során mindent megtett, hogy sikeresen beilleszkedjen a helyi kultúrába és megismertesse ételeit a vendégekkel. Alapvállalkozásukhoz kapcsolódóan pedig létrejött a Dr. Market, melynek fő motivációja az értékmentés, középpontjában pedig a közösségi szellem építése és a termelők segítése áll.

Járvány után újult erővel talpon

Iványi-Lészkó Zsófiék pályafutása rögtön hullámvölgyekbe került, ugyanis a Dr. BBQ-t a covid közepette egyáltalán nem volt könnyű életben tartani. „Ez a negyedik hely, ahova kitűztük a cégért. Közhely, de igaz, hogy az marad életben, aki fogékony a változásra, így folyamatosan újra tervezve éltük túl a bezárásokat is.” – meséli Zsófi. Mivel ekkor csak házhoz szállítani lehetett, a cég keresett egy olyan helyet, melyről ugyanúgy ki tudták szolgálni a vendégeket, ám jóval alacsonyabb fenntartási költségekkel.

Túlélve a covidot, az újra nyitás után újult erővel ismét nekifutottak az étterem működtetésének. Zsófiék költségcsökkentő QR kódos rendszert dolgoztak ki az étlapra, mely a hagyományos drágább nyomdai szolgáltatásokkal ellentétben olcsóbb, sőt sokkal zöldebb, fenntarthatóbb megoldást nyújt. Így a tudatosság jegyében a központi nagy nyomtatott étlapjuk mellett számos kis QR kódos matrica által tudják a vendégek beolvasni a menüt és a napi ajánlatot.

Zsófiék összefogva a helyi vállalkozásokat és üzleteket, létrehozták Dél-Pest első közösségi Termelői Piacát, a Dr. Marketet. „Folyamatosan felmerülő kérdés volt, hogy nincs piac. Ezt a hiányt megragadva alapítottuk eseménysorozatunkat, melyet több fórumon is elkezdtünk reklámozni. Úgy gondolom jelentős szerepe volt annak, hogy arccal, civilként is beléptünk ezekbe az online közösségekbe, hiszen egyből nyíltan tudtunk beszélni céljainkról.” – ismerteti a cégpolitikát.

A vállalkozás termelőkkel dolgozik együtt, akik a piacon bemutathatják magukat és áruikat. Sok résztvevő sem weboldallal, sem social media platformmal nem rendelkezik, így sokat segítenek nekik, hogy még jobban beépülhessenek a köztudatba (például a Dr. Marketen bemutatják őket) és létrehozhassák saját megjelenésüket. Olyan hazai, minőségi termékeket prezentáló termelőket gyűjtenek egy helyre, akik értéket képviselnek munkájukkal. A piac kéthetente kerül megrendezésre a soroksári Kis-Duna parton.

Közösségformáló erő az értékesítés mellett

Zsófiék az értékesítés – vagy ahogy ők nevezik, a „piacozás” mellett nagy hangsúlyt fektetnek a közösségépítésre és a piac időtartama alatti programszervezésre is. A piacon való megjelenési lehetőség ingyenes, tehát a termelőket nem terheli asztal vagy bérleti díj. A költségmentességnek több oka is van. Úgy gondolják, megfizethető termékárakkal több vásárlót tudnak elérni, illetve a drága bérleti díjakkal nem szeretnének a minőség rovására menni. Hitelesek akarnak maradni, és a tényleges értékteremtést közvetíteni.A termelőket nem terheli asztal vagy bérleti díj, így nem kell abba a zsákutcába megrekednünk, hogy ami bio vagy minőségi, egyértelműen drága is.” Mi nem kérünk helypénzt és semmilyen hozzájárulást eladóinktól, hiszen pontosan tudjuk, milyen nehéz helyzetben vannak a gazdasági helyzet és a multik áraival való küzdelem miatt.” – ismerteti Zsófi az ingyenes lehetőség lényegét.

A Dr. Market piaci programjain néha élőzene, közös ültetés, főzés, kézműves foglalkozások pl. vászontáska készítés vagy éppen jóga színesíti az eseményt. A fiatal házaspár úgy gondolja, jó, ha a vevők megismerik jobban azokat, akiktől bizonyos termékeket megvásárolnak, így a piacon amikor a kereslet és a kínálat találkozik, hosszabb beszélgetésekre, közös reggelizésekre is lehetőség nyílik.

A Dr. Market nagyon sokat tesz a beilleszkedés és a vásárlói visszajelzés tekintetében

Hogy minél jobban beilleszkedjenek, beléptek az összes helyi Facebook csoportba. Fontosnak tartják, hogy egy átfogó képet kapjanak a közelben élők igényeiről, kérdéseiről és érdeklődéséről és a helyi adottságokról vagy éppen hiányosságokról.   A Dr. Market úgy gondolja, lényeges, hogy az alapokat egy előzetes piackutatás előzze meg, és ezt folyamatosan, időközönként végezni kell. „Amikor piackutatást végzünk és azt keressük mi mitől vagyunk mások, mint megannyi versenytársunk, azt emelném ki, hogy bár online szólítjuk meg vendégeinket, mégsem vész el az üzenet az ember, és a hétköznapi megélések mondandói mögül.” – mondja.

Iványi-Lészkó Zsófiék szerint a pozitív és a negatív tapasztalatokat és megéléseket is meg kell osztani a közönséggel, így lesz valaki igazán hiteles. Az őszinteséget a vásárlók felé mindig nagyon fontosnak tartották, ugyanis szerintük ezáltal egy cég így kap hiteles visszajelzést a célszegmenstől és mélyebb kapcsolat alakulhat ki a vendégekkel a bejegyzések által. Mindezeknek köszönhetően erős törzsvásárló csoport alakult ki vállalkozásaik tekintetében, akit külön hírlevelekben tájékoztatnak és igyekeznek minél gyakrabban kommunikálni, beavatva a közönséget.

Különösen jelentősnek tartják, hogy hasonló vállalkozások mindig indítsanak hírlevelet, hiszen a közösségi platformok egyfajta függési viszont is közvetítenek a szolgáltatók felé. Úgy vélik, a digitális vállalkozások számára az adat a legértékesebb, így fontos, hogy legyen minél több csatorna, melyen el lehet érni közönséget. A visszajelzések formálják az irányt, így azt is, hogy merre érdemes haladni. Éttermük és közösségformáló piacuk sikerében sokat segített az, hogy aktív és valódi vásárlói közönséget tudhatnak magunkénak.

Követők edukálása, online webshop, érdekes tartalmak – ez kell a jó brandhez

A Dr. Market szereti a közösségi oldalakon is tartani a kapcsolatot a vásárlókkal. Ennek keretében igyekeznek követőiket segíteni bizonyos edukációs tartalmak által. A vásárlókat szeretnék a tudatos fogyasztásra bíztatni. Ehhez heti szinten hagyományőrző jelleggel régi piacos szavakat, népies kifejezéseket és infografikát osztanak meg a közösségi oldalukon, hogy szórakoztató jelleggel, de mégis megismertessék a vendégekkel a piac sajátosságait és közelebb hozzák a közönség számára a termelőket és a hozzájuk kapcsolódó világot. A gazdáktól ellesett tippeket és tanácsokat mindig feltöltik a felületükre.

Zsófi és férje minden utazásuk alkalmával igyekszik tanulni valamit, és tájékozódni az éppen aktuális utazási cél helyi szokásairól, különlegességeiről. Úgy vélik, ha ők is megismerik a termelők világát, könnyebben közelebb hozhatják az érdeklődőknek, például érdekes tartalmak formájában a Facebookon. „Mi egy olyan házaspár vagyunk, akik, ha utazunk, a strand helyett piacra megyünk és utazásaink során termelőket, farmokat, helyi specialitásokat keresünk fel, vagy épp helyi főzőtanfolyamra iratkozunk be.” – meséli Zsófi.

Mivel egyes termelőknek nincs online felülete, kézenfekvő, hogy sokszor a közösségi oldalakon sem képviseltetik magukat. Zsófi és férje ezért a termelőkkel együtt rakják össze az edukációs tartalmakat, hogy mindenki megismerhesse őket. „Ilyenkor még közelebb tudunk kerülni egy adott termelőhöz és termékéhez, mi pedig örömmel segítünk a brand építésben.” – ismerteti stratégiájukat. Azt is elmondta, hogy heti jelleggel igyekeznek népszerűsítő tartalmakat gyártani, mely nem csak promócióként szolgál, de megnyitja a csatornát az eladók és a vevők között. Úgy véli, egy olyan cégnek, mely nagyobb indulótőke nélkül vág bele a vállalkozásba fontos, hogy izgalmas, vicces és érdekes tartalmakat osszon meg. Véleménye szerint a kulcs a folyamatos kommunikációban rejlik.

A Dr. Market tanácsai a kezdő nonprofit vállalkozások számára:
  1. Ismerjük meg a célközönség konkrét igényeit
  2. Legyünk mindig nyitottak a változásra és hagyjunk teret az újdonságoknak
  3. Tartsuk fenn a folyamatos fejlődést és képezzük magunkat
  4. Az „ingyenes” sajnos sok esetben a rossz minőség szinonimája. Ahhoz, hogy ez ne legyen igaz, legyünk nagyon elhivatottak és cél orientáltak
  5.  Érdemes az elején nyíltan felvállalni, hogy nonprofit kezdeményezésről van szó, hogy a vevő is tisztábban lásson
  6. Keressünk fel olyan portálokat vagy influencereket, akik tudnak azonosulni értékünkkel
  7. A rövid- és hosszútávú célok mellett fogalmazzuk meg mindig pontosan, hogy mit akarunk közvetíteni
  8. Próbáljunk érdekes, izgalmas és vicces tartalmakat gyártani, melyek felkeltik a vevők érdeklődését

Szerző:
Müller-Hegedűs Henriett – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 4

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.