Hello Biznisz | Mesterséges intelligencia induló cégeknek a piacra lépéshez? Miért is ne! Avagy hogyan segítheti az AI az induló vállalkozásokat?

Mesterséges intelligencia induló cégeknek a piacra lépéshez? Miért is ne! Avagy hogyan segítheti az AI az induló vállalkozásokat?

Névtelen Terv 2024 04 30t151302.124

Ha egy céget szeretnénk alapítani, rengeteg dolog van, amire oda kell figyeljünk és amit mindenképpen mérlegelnünk kell. Ugyanakkor számos olyan tényező is rendelkezésünkre áll, amivel segíthetünk saját magunkon, és megkönnyíthetjük vállalkozásunk elindítását és rugalmasabbá tehetjük a további ügymenetet. Az egyik ilyen eszköz, a napjainkban oly nagy népszerűségnek örvendő mesterséges intelligencia, melyet számos folyamatunkba bevonhatunk, ezáltal csökkenthetjük a munkára fordított időt, hatékonyabban végezhetünk el egyes feladatokat, hozzásegíthetjük magunkat az olcsóbb fenntartási költségekhez, és az ügyfélélményt is magasabb szintre emelhetjük vele. De hogyan tudjuk pontosan kihasználni egy induló vállalkozásnál az AI-t? Cikkünkben erre kerestük a választ.

Ahhoz, hogy kiaknázzuk a különböző lehetőségeket a vállalkozásunk piacra lépésével és az AI pozitív hatásaival kapcsolatban, először is fontos leszögezzük, hogy a mesterséges intelligencia az utóbbi időszakban hatalmas változásokon és fejlesztéseken ment keresztül. Ennek tükrében pedig a korábbi szövegíró- és képalkotó, illetve chat funkciót ellátó programok, mondhatni új dimenzióba emelkedtek, segítve ezzel a mai vállalkozások életét. A korszakalkotó változásokat és a cég menedzseléssel összefüggő AI módszereket Gergely Zsófiával, a Telekom szakértőjével és Tóth Ágnessel, a Prohuman Zrt. vezérigazgatójával elemeztük ki.

Menedzsment szempontból a kezdeti üzleti tevékenységekhez és piaci felméréshez alkalmazhatjuk

„Az AI mint technológia már régóta jelen van az életünkben. A 2022 november vége óta publikusan elérhető ChatGPT indította el egy új korszak, a generatív AI térnyerését” – kezdi az ismertetést Zsófi, aki úgy gondolja, hogy az AI-t nyugodtan lehet használni egy cég indításakor a gyorsabb piacra lepéshez, hiszen az üzleti stratégia kidolgozása során meg lehet vele gyorsítani a piac megismerését a segítségével létrehozott elemzésekkel és trendekkel, illetve egyes arculati elemek és a lényegesebb kommunikációs tartalmak létrehozásában is könnyedén segítségül hívhatjuk. Ugyanakkor a szakértő óva int, hiszen véleménye szerint a mesterséges intelligencia bár egy nagyon hasznos eszköz, mégis továbbra sem helyettesíti száz százalékosan a megfelelő emberi munkaerőt és a szakemberek bevonását a céges folyamatokba. Dr. Tóth Ágnes, a Prohuman vezérigazgatója is hasonlóképpen vélekedik.

„Ha az alap megoldás megfogalmazása nem az üzleti folyamatainkon alapul, a koncepció nem a cégünkre szabott, akkor olyan általános megoldás születik, ami nem ad hozzá igazán értéket.” – mondja. Ágnes úgy véli, mindig át kell gondoljuk a folyamatot és felrajzolni mindent lépésről lépésre, hiszen ez egy nem megúszható emberi feladat.

Az AI hatékony eszköze lehet annak, hogy felmérjük vele saját piacunkat. Készíthetünk vele például versenytársi elemzést és fogyasztói viselkedési trendeket is elemezhetünk, prediktív analízisekkel előrejelzéseket csinálhatunk a jövőbeli piaci trendekre vonatkozóan és a várható keresletre is. Látható, hogy egy újonnan megalakult vállalatnál a mesterséges intelligencia tökéletes módszer lehet arra, hogy tájékozódjunk célszegmensünket és a piacon képviselt szokásokat illetően. „Elemzéseket készíthetünk vele audio-és/vagy vizuális, írott tartalmakról is, így arról is következtetéseket vonhatunk le, hogy egy márka/kampány/termék miért működik vagy nem működik a fogyasztók körében. Mindezen analízisek és predikciók azonban csak eszközök, mint ahogy az AI sem oldja meg problémáinkat vagy végzi el helyettünk a munkát. Persze egy hatékony eszköz, de amit jelen esetben elvégzünk vele piaci felmérést, abból nekünk kell levonni a következtetéseket, beépíteni a piacra lépési stratégiánkba és persze megtenni azt a gyakorlatban is” – mondja Zsófi. Bebizonyosodott tehát, hogy még hogyha egyes piacelemző tevékenységekre jó is az AI, mindenképpen ismernünk kell saját vállalkozásunkat és megfelelő szakmai alapokkal kell rendelkezzünk cégünket és képviselt iparágunkat illetően, mert minden esetben saját felelősségünk, hogy az AI segítségével kielemzett információkat milyen módon használjuk fel, majd építjük be vállalkozásunk további stratégiájába és működésébe. Tóth Ágnes azt tanácsolja, ha AI app-al indulnánk el cégünkkel, kezdjük a ChatGPT-vel, és ha áttanulmányoztuk, utána könnyedén fel lehet fedezni, mit tudunk még rá felfűzni. „Versenytárselemzésre akkor alkalmas az AI, ha elérhető neten vagy más adatbázisból számunkra a versenytársakról. A legjobb, ha van az iparágról adathalmaz mondjuk egy excelben, mert akkor ezt ki tudjuk elemezni. Használjunk ChatGPT-t, mert segít ebben is, és behívja a szükséges kiegészítő appokat.” – mondja.

Ha a jobb ügyfélélmény, a hatékonyságnövelés és a célcsoport könnyebb elérése a célunk

A mesterséges intelligencia nagyon sokrétűen tudja támogatni a jobb ügyfélélményt. Zsófi példának a Telekom telefonos virtuális asszisztensét, Vandát hozta fel, akinek köszönhetően nem kell perceken keresztül egy bonyolult rendszerben bolyonganunk, hanem a természetes nyelv megértése alapján képes behatárolni az ügyfelek szándékát, valamit számos folyamatot teljes egészében és hatékonyan kezel. Mindennek köszönhetően lecsökken az ügyintézési idő, hiszen általában a telefon másik végén a várakozás is kevesebb, és segítségével pillanatokon belül a megfelelő csoportnál és ügyintézőnél köt ki a telefonáló.

„A generatív AI segítségével könnyedén készíthetünk célcsoportjainkra szabott képi vagy szöveges tartalmat, így még inkább személyre szabott ügyfélélményt nyújthatunk. Az ügyfélviselkedés prediktív elemzésével (és akár a meghatározó externális hatások figyelembevételével) az is előrejelezhető, hogy adott ügyfelünk milyen ügyben fogja hívni az ügyfélszolgálatot, vagy még magasabb szintű ügyfélélmény lehet, ha a szolgáltató proaktív módon keresi vásárlóját, hogy az ismert viselkedése alapján javaslatot tegyen neki, vagy figyelmeztesse bizonyos tevékenységére.” – mondja Gergely Zsófia, a Telekom szakértője.

Induló vállalkozásunknál, hogy célcsoportunkat megfelelő eszközökkel elérjük, az AI lehetővé teszi, hogy a célszegmenseket finomabban szegmentáljuk és a nekik megfelelő marketingeszközökkel célozzuk meg őket. Ezáltal személyre szabott tartalmakat és ajánlatokat készíthetünk nekik, és chatbotokon keresztül személyre szabott üzenetekkel szólíthatjuk meg a kívánt réteget. Mindez azért nagyon hasznos, mert – ahogy Zsófi mondja – a mesterséges intelligencia képes figyelemmel kísérni és egyúttal elemezni a felhasználók online viselkedését és magatartását, és bizonyos tartalmakat ez alapján kínál fel nekik vagy jelenít meg.

Tóth Ágnes azt mondja, használjuk hatékonyságnövelésre az AI-t. Ezt úgy tudjuk elérni, hogy kisebb költségen, kevesebb emberrel tudunk megvalósítani feladatokat. Használjunk ChatGPT-t, mely elvégzi a kreatív szövegírás feladatot, egyes elemzéseket, elkészíti a fordítást stb. „A kulcs az, hogy alaposan, részletesen promtoljunk! Úgy adjunk utasítást a ChatGPT-nek, hogy megértse a kontextust, pontosan tudja, hogy milyen formában és mit várunk tőle. Ezután pedig iteratív módon újra és újra kérjünk tőle finomhangolást, amíg el nem érjük a megfelelő megoldást!” – tanácsolja a Prohuman Zrt. vezérigazgatója.

Fontos, hogy ne egy konkrét AI megoldástól várjuk a nagy áttörést, hanem építsünk ki szervezeti érettséget. Tehát a célunk legyen, hogy a munkatársak is megértsék, hogyan támogatja őket az AI, miért jó és miért nem. Ezután alakítsunk ki megoldási javaslatokat azokkal a kollégákkal, akik értik az üzleti folyamatokat, és nyitottak az AI megoldásokra. Ágnes szerint, aki a mindennapi munkavégzésben benne van, ő fogja megtalálni a megoldást az AI bevezetésre, ha felismeri a lehetőségeket.

Elmondta, hogy szerinte az a fontos, hogy ne kutassunk folyamatosan újabb AI eszközöket, hanem keressünk az iparágunkban, hasonló területen példákat már bevezetett eszközökre, ami tényleges megoldást kínálnak a valódi problémákra. Sokkal hatékonyabban haladhatunk ezen az úton az értékteremtés felé. Sok időt megspórolhatunk ezekkel a későbbiekben magunknak, saját időnket pedig egyszer kell erre áldozni, hiszen ezek megtalálása a neten néhány órás elmélyüléssel megvalósítható.

Az online értékesítés támogatásában is segít az AI

A megjelenített tartalmak kapcsán rögtön érdemes, hogy rátérjünk az AI online értékesítést, ezáltal a bevételek növelését támogató funkciójára. Ha induló vállalkozásunkban szeretnénk az online eladások kapcsán bevetni a mesterséges intelligenciát, megtehetjük. A legtöbb webshop például már nagyon régóta használ ajánló rendszereket és indít olyan célzott hirdetéseket, melyek már tartalmaznak mesterséges intelligenciát, ezáltal nagyban növelik a vásárlói élményt és a konverziós arányt. „Dinamikus árazást is használ már néhány szolgáltató; itt az éppen aktuális keresleti, kínálati és egyéb piaci tényezők alapján optimalizálják az árakat – ez akár termékértékesítésnél is használható. Az AI alapú chatbotok és voicebotok segíthetik a vásárlókat az értékesítési folyamat során és nagyban javíthatják a vásárlói élményt, illetve egy AI vezérelt ügyfélszolgálati folyamat során is sokkal hatékonyabb lehet az up- és cross-selling – tanácsolja Zsófi, miért lehet hasznos egy kezdő vállalkozásnak az online értékesítési folyamatban használni az AI-t.

Látható, hogy egy kezdő vállalkozás kapcsán is mennyi mindenre bevethető a mesterséges intelligencia, hiszen a piackutatástól kezdve a vásárlók igényének felmérésén át egészen az online értékesítésig hatékony eszközként szolgálhat. Mindazonáltal – bár a legtöbb üzleti tevékenység kapcsán már alkalmazható az AI – teljes munkakörök és pozíciók kiváltásában nem ajánlatos gondolkodnunk, az emberi értékek és munkaérő továbbra is fontos része a cégek működésének. Ha induló vállalkozásunk van, inkább számoljunk teljes csapattal – már ami a feladatok elvégzését illeti, hiszen a hozzáadott emberi értékek és munkaerő még mindig magasan viszi a pálmát a cégek működését tekintve. Egy szakavatott csapat, hozzáértő emberek és kulcsmunkavállalók nélkül ugyanis nem leszünk képesek az AI által szolgáltatott információk és tartalom felülvizsgálatára, hiszen minden ilyen tevékenységhez szükséges az adott szakmai területen felhalmozott tudás, tapasztalat és kritikus gondolkozás. Ezt pedig a mesterséges intelligencia egyelőre nem tudja kiváltani. „Készíthet szöveges tartalmat, tervezhet grafikai elemeket, írhat kódokat, elemezhet pénzügyi dokumentumokat, generálhat ajánlati, szerződéses dokumentumokat, de a legtöbb esetben – főleg, ha az adott rendszer csak a nagy nyelvi modell tudását használja és nem speciális belső vállalati tudásbázisban keres –elengedhetetlen az emberi tudás és szakértelem.” – zárja sorait Zsófi.

A szakértő tanácsai egy induló vállalkozásnak, hogyan használhatja ki legjobban az AI-t:
  • Tájékozódjunk csoportokból és fórumokról a témát illetően
  • Minden attól függ, milyen affinitása és előképzettsége van a vállalkozás indítónak technológiai témákban, így háttértudás nélkül, meghatározott időkerettel könnyen lehet, hogy az ember labirintusban találja magát, ezért érdemes lehet igénybe venni külső szakértőt
  • Kezdjünk ingyenes vagy pár ezer forintért megvásárolható szolgáltatásokkal, mint pl. ChatGPT, Midjourney
  • Tájékozódjunk, egyes speciális feladatokra milyen célmegoldások lehetnek pl. a thereisanaiforthat.com oldalon több mint tizenkétezer alkalmazás közül válogathatunk
  • Érdemes szemügyre venni a ChatGPT Plus verziójában néhány hónapja megtalálható GPT Store-t, melyben személyre és feladatra szabott ChatGPT-ket találunk.

Szerző:
Müller-Hegedűs Henriett – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 0 / 5. Összes értékelés: 0

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.