Marketing barométer: 5+1 KKV marketing trend 2022-re
Az év végéhez közeledve érdemes megállni egy pillanatra, és megnézni a jövőre várható marketing trendeket, hogy a 2022-es marketing tervedet a lehető leghatékonyabban készítsd el. A következő 5+1 pontban összeszedtem a legfontosabb irányokat.
1. Diverzifikáció, integrált marketing
A Facebook októberi leállása is bebizonyította, hogy nem lehet üzleti tevékenységet, sales-et és marketinget kizárólag egy felületre alapozni. Habár kevesebben vették észre, hiszen kevésbé volt sajtó visszhangja, de a Google-nél szintén voltak kisebb nagyobb leállások, amik órákra ellehetetlenítették a belépést és a hirdetések futását. Ez rendkívül fontos figyelmeztetés volt a jövőre nézve: nem elég csupán egy csatornán jelen lenni, ki kell használni a lehető legtöbb lehetőséget: weboldal, Facebook, Instagram, blog, hírlevél, LinkedIn, TikTok, Pinterest, PR, offline marketing, YouTube, Podcast. Állj több lábon a marketingben is, és ne hagyj túl nagy kitettséget egyetlen platformnak sem.
2. Online és offline közti átmenet
A 2019-es COVID események hatalmas nyomot hagytak a marketingben is. Mindenki a lehető leggyorsabban váltott online eszközökre, onlineosították a termékeket, a logisztikát, az irodák működését, amit csak lehetett. Ez nagyon jót tett a digitalizációnak, hiszen 1-1,5 év alatt sokéves elmaradást ugrottak meg a cégek. De mi van akkor, ha hirtelen az online világ lehetetlenül el, mert pl egy nagy internetszolgáltatónál teljes leállás van? Vagy egyszerre omlanak össze az online platformok? Jó, ha van terved offline eszközökre is, mert ha a leállás csak pár óra, az túlélhető, de néhány hetet, hónapot már nem biztos, hogy kibír a céged marketing nélkül, pláne, ha fizikai üzlettel rendelkezel. Gondold végig, milyen offline eszközöket tudsz csatarendbe állítani, ha hirtelen szükség volna rá: rendezvényeken való részvétel, szórólapozás, megállítótábla, helyszíni promóciók, újsághirdetés, telefonhívások a VIP ügyfeleidnek, postai levél kampányok, stb. Habár nem a legmodernebb módszereknek tartjuk ezeket, vészhelyzetben azzal főzünk, ami van.
3. TikTok
A TikTok nagyot ment 2021-ben Magyarországon is. (Jelenleg a világ leggyorsabban növekvő közösségi média platformja, 2 millió magyar felhasználóval). A korábbi éveknél sokkal gyorsabban szerzett teret magának, amire az Instagram is felfigyelt, mire kijött az egyelőre itthon még korlátozottan elérhető Instagram Reels-szel. Még korábban inkább csak a tiniknek szóló tartalmak voltak elérhetők TikTokon, és főleg vicces, táncos, bohóckodós videókat gyártottak, mostanra a cégek is elkezdték aktívan használni. Ne hidd, hogy van olyan téma, amiről nem lehet érdekes videókat gyártani! Az Aldi vagy a RyanAir mellett egy magyar hidegburkoló is 100.000 követő fölött jár, de egyre több marketinges, grafikus, szakmai tartalmat is találsz itt. Alapvetően azért leginkább a 25 év alatti célcsoporttal rendelkező vállalatok, illetve szépségipar, divat és ékszer, home témában tevékenykedők érhetnek el vele bevételben is jól mérhető sikereket, de a jövő évi tervezésnél mindenképp szentelj pár gondolatot a TikToknak. Annál is inkább, mert 2021-től jóval egyszerűbben elérhetővé váltak a fizetett hirdetések is a platformon (folyamatosan frissülő felhasználói profil nélkül is).
4. Közösségépítés, felhasználók által generált tartalom
Szintén a COVID döbbentett rá sok céget arra, hogy mekkora megtartó erő rejlik a közösségben: a támogatókban, a követőkben, a törzsvásárlókban, sok vállalkozást ugyanis ők tartottak életben a legnagyobb leállások idején. 2022-ben tovább erősödik ez a trend, hiszen egyre drágább új vásárlókat elcsábítani: még fontosabbá válik, hogy építsük, ápoljuk a kapcsolatot a követőinkkel, és vonjuk be őket akár a tartalomkészítésbe is. Készíthetnek fotót, videót, szöveges értékelést, posztolhatnak a saját személyes oldalaikra vagy különböző csoportokba, ha jót, jól írnak rólad, az mindenképp a hasznodra válik. Bátorítsd őket, hogy fotózzák le a termékedet használat közben, amit te megoszthatsz a saját felületeiden is, posztoljanak videókat, amin téged is betaggelnek, szelfizz a boltodban a vásárlóiddal. Mutasd meg az emberi oldaladat te is, mert ez bizalmat és hitelességet épít: rég lejárt az egyoldalú, elszigetelt márkakommunikáció kora!
5. Podcast
A podact audio formátumú hangzó tartalom, amelyet az interneten tesznek közzé. Egyáltalán nem új médiatípus, a technológia a kétezres évek eleje óta rendelkezésre áll, de a tartalomgyártás igazi lendületet itthon csak az utóbbi év(ek)ben vett. Jelenleg 250-300 közötti aktív podcastműsor érhető el magyar nyelven, és nagyjából 800 ezer magyar (az internetezők 12 százaléka) hallgat heti rendszerességgel podcastet, akik nagy aránya az igazán magas vásárlóerejű csoportba tartozik. (IAB, Podcast Insight Hungary, 2021)
A podcastgyártás -mint ahogy a videókészítés- már nem csak a nagyok játékszere. Alapos felkészüléssel te is készíthetsz audio tartalmat a vásárlóidnak, követőidnek, így lehetőséged van nagyon alacsony reklámzajban márkaismertséget és lojalitást kialakítani a körükben. Mindegy, hogy offline vagy online bizniszed van, hogy kenyeret, horgászcikket vagy arckrémet árulsz-e, egy izgalmas podcasttel nagy valószínűséggel az összes versenytársadat megelőzheted!
+1 Tartalom disztribúció (terjesztés)
Ha már elkészítettél egy értékes tartalmat, legyen az szöveg, kép, videó, audio, használd fel minden lehetséges felületedre! 2022-ben sem lesz hatalmas világmegváltás a marketing területén egy-egy felületet tekintve, inkább az nyerhet a marketing versenyben, aki megtanulja okosan felhasználni az erőforrásait. A fenti pontokban 8-10 eszközt is említettem, ahol érdemes jelen lenned, de ne hidd, hogy ez azt jelenti, hogy mindenhová egyedi, különböző tartalmat kellene készítened! A YouTube videóidból készíts rövid verziót vagy beharangozót a TikTokra, a hosszabb verziót tedd ki az Instagramra, a promókat Insta sztoriba, küldj hírlevelet az új videó elérhetőségéről, készíts a blogodba egy infografikát vagy kivonatot róla, a hanganyagból pedig készíts podcastet. Egy felvételből elkészíthetsz akár 8-10 különböző verziót is, ha nagyon ügyes vagy, akkor még többet. 2022-ben már nem az lesz a legjobb, aki mindig újabb és újabb dolgokat próbál kitalálni, hanem az, aki a meglévő anyagait minél szélesebb körben tudja terjeszteni!