Válaszd ki, hogy milyen területen szeretnél fejlődni!

Milyen a jó értékesítő?

A profi értékesítő áldás a cégnek, de még az igazi nagyágyúknak is figyelniük kell az apróságokra. Vannak ugyanis tipikus hibák, amelyeket a legrutinosabb szakemberek is elkövethetnek. Ha már tudod, hogy egy profira bízod az eladás irányítását, meg kell találnod a megfelelő embert. Menni fog? Mutatjuk hogyan!

2017. június 5.4 perc olvasási idő

Milyen a jó értékesítő?

Az értékesítő munkatárson sok múlik, hiszen ő hozza be az ügyfeleket, a vásárlókat. Az internet korában a vásárlók már maguk tudnak információt szerezni a termékekről, és össze tudják hasonlítani őket.

A rengeteg információ közepette a személyes eladás fontossága újra növekszik.

Nagy feladat hárul az eladókra. Egyszerre kell a potenciális ügyfél érdeklődését felkelteniük, és megnyerniük a bizalmát. Az eladás csak ezután következhet. A profi értékesítő bevett módszerekkel, szisztematikusan dolgozik, s mindig felismeri a határokat.

Felismered az ideálist?

Megtalálod azt, aki még nálad is jobban el tudná adni a céged portékáját vagy szolgáltatását? Akire behunyt szemmel rá mernéd bízni azokat az ügyfeleket, akik már hűséges vásárlónak számítanak a cégednél?

A legfontosabb szempontokra már akkor érdemes figyelned, amikor még meg sem ismerted a jelöltedet.

Mutatjuk, mit tesztelj:

  • Önállóság
  • Jó problémamegoldási készség
  • Eredményorientáltság
  • Kapcsolatteremtés idegenekkel
  • Kudarctűrés

Kérj tanácsot!

A jó értékesítő komolyan veszi a munkáját és céltudatos is. Nem baj, ha játéknak fogja fel a kitűzött céljainak teljesülését, kifejezetten fontos, hogy legyen benne versenyszellem. Jól tűri, ha a vevő lepattintja. Sőt tanulni is képes ebből.

A jó értékesítő összetett személyiség. Egyáltalán nem biztos, hogy egy-két találkozás után be tudod azonosítani egy jelöltben azokat a képességeket, amelyeket te keresel. Célszerű szakembert, tanácsadót bevonni a kiválasztási folyamatba.

Ehhez azonban neked érdemes megfogalmaznod, kire is van szükséged.

Találja meg zsák a foltját!

A termék vagy szolgáltatás típusa befolyásolja, hogy milyen kompetenciákra van szükség. Más képességek kellenek a kocsik eladásához, és mások az ingatlanokhoz. Közös viszont, hogy jó intuitív készségre van szükség, s gyorsan kell jól dönteni.

Ezeket az elvárásokat támaszd az értékesítő felé:

  • Önálló és csapatjátékos egyszerre
  • A vevőt helyezi előtérbe
  • Tervezetten és szisztematikusan dolgozik
  • Felkészülten megy minden tárgyalásra
  • Figyel a céged arculatára és hírnevére
  • Kezdeményező

Az értékesítő a kapocs a céged és a vevő pénze között. Nemcsak alacsony árakkal tud eladni, hanem a konkurencia ajánlatánál drágább ajánlatot is el tud fogadtatni az ügyféllel vagy a vásárlóval.

Az válik be a cégednél, aki stabil teljesítményre képes, nem hangulatember és nem retten meg a szokatlan szituációktól. Azonosul a céggel és a termékkel, így arra törekszik, hogy maximális mértékben kiszolgálja az ügyfelet.

Sok esetben a megfelelő embert komoly pszichológiai tesztek segítségével találhatod meg.

Ne sajnáld erre az időt és az energiát! Sőt: bízz meg kiválasztásban rutinos tanácsadót, s amíg ő dolgozik, te vidd a cég azon ügyeit, amelyekhez igazán értesz!

Ma már sok fejvadász nyújt megfizethető szolgáltatást, és okos netes módszereket is segítségül hívnak a kiválasztáshoz.

Épüljön be a cég életébe!

Nem elég megtalálni a megfelelő embert, a céged szerves részévé is kell tenned. Ne érjen meglepetésként, hogy – hacsak nem vagy önjelölt pszichológus – ehhez a folyamathoz is szükséged lehet tanácsokra.

Az eladás fegyelmezett embert kíván, de ettől még nem a kockaemberek képessége, ezért nem biztos, hogy az új kulcsember belefér a cégnél alkalmazott írott vagy íratlan belső szabályokba. Ez sok feszültséget okozhat, hiszen önálló és eredményorientált embert kerestél, nem szabhatod meg minden lépését.

⁣Közösen kell megalkotnotok bizonyos folyamatokat és szabályokat. Csak így biztosíthatod, hogy a saleses kollégának legyenek ötletei, visszacsatolást adjon a többi kollégának, és fejlődjön általa a cég.

Tanulás

Könnyen tanul az, akinek időről időre valami új dolgot kell a piacra vinnie, s ezt a képességét használd ki! Ösztökéld, hogy folyamatosan fejlessze a képességeit!

Ha ügyesen mozgatod az értékesítőt, akkor a cég többi munkatársa el tud lesni tőle értékesítési technikákat. Vagy megszervezheted, hogy ő is tanítson valamit a háttérben dolgozó kollégáknak, így a cégedben mindenkinek bővülhet a tudása.

Már elég sokat tudsz a jó értékesítőről. A következő feladat segítségével megtudhatod, szükséged van-e ilyen emberre, vagy esetleg már ott is van, házon belül.