Hello Biznisz | Amikor egymástól tanul a két generáció a családi vállalkozásban – Szarka Szilvia sztorija

Amikor egymástól tanul a két generáció a családi vállalkozásban – Szarka Szilvia sztorija

Névtelen Terv 2024 09 02t105528.332

Menő marketinges pályát hagyott ott, hogy a családi vállalkozásukban egészen másként teljesedhessen ki, és tovább vigye az édesapja 40 év alatt felépített cégét. Mitől lesz zökkenőmentes a generációváltás? Hogyan tud leghatékonyabban beépülni az utód a cégvezetésbe? Mit engedjünk el, és mit őrizzünk meg? Ezekről a tapasztalatokról mesélt nekünk Szarka Szilvia, az Extreme Digital és a eMAG korábbi marketingvezetője, aki jelenleg az édesapja által alapított fuvarozó vállalkozásban dolgozik. 

Szarka Szilvia pályaválasztás előtt álló fiatalként még egyáltalán nem gondolta, hogy egyszer majd vállalkozó lesz, sőt, átveszi a családi cég irányítását. Egészen más területet képzelt el magának: „Eredetileg magyar nyelv és irodalom – művészettörténet szakon készültem a Műcsarnok kurátorának, aztán valahol az utolsó évben a főiskolán gellert kaptam és szövegtanórán rájöttem, hogy a retorika és a meggyőzéselmélet tök izgalmas. Már landoltam is a Budapesti Gazdasági Főiskola nemzetközi marketing szakán, ahol nemcsak arra jöttem rá, hogy ez a nekem való szakma, hanem arra is, hogy full kocka vagyok.”

Mit adott a 15 év nagyvállalati tapasztalat?

Már a főiskola mellett kereste a lehetőséget, hol tudná gyakorlati tapasztalattal is kiegészíteni a tanultakat. Egy IT nagykereskedés, az Extreme Digital nemzetközi csapatában bizonyíthatott, ahol remek szakemberektől sajátíthatta el a marketing szakma alapjait. Az első webshop felépítése volt számára olyan meghatározó élmény és tapasztalat, hogy 15 évre beszippantotta az e-kereskedelem.  „Amikor 2012-ben az Extreme Digital-hoz kerültem, már rabja voltam a méréseknek, kutattam a különböző technikai újdonságokat és egészen otthon éreztem magam a digitális marketing eszközök használatában. Ennek ellenére is ijesztő volt először belecsöppeni az éppen exponenciálisan növekvő, és progresszív Extreme Digital csapatba. Sok újdonság, elképesztő tempó és végtelen lehetőségek fogadtak az akkor még organikus szerkezetű vállalatban. Szakmailag és emberileg és együtt nőttem fel a céggel” – emlékszik vissza Szilvi.

A legnagyobb büszkeségének azt tartja, hogy kiváló szakembereket sikerült “kinevelnie” a csapatában, többen is közülük elismert munkát végeznek, nagynevű vállalatoknál. De ugyanígy fontosnak tartja kiemelni, hogy kezdettől fogva óriási kíváncsisággal fordultak a digitális világ újdonságai felé, bátran alkalmazva merész újításokat, így például a szektorukban először szerveztek Design Sprintet aktuális problémájuk megoldására.

Az eMAG és az Extreme Digital összeolvadását még testközelből élte meg, megduplázódott feladatokkal: “Miközben folyamatosan építettük a közös stratégiát, megérkezett a covid-helyzet, és már álmodni is a Teamsen vagy a Zoomon álmodtam. Elfáradtam. A magánéletem teljesen háttérbe szorult” – meséli Szilvi. Ezzel párhuzamosan a családjában is elindult egy változás, a szülei már egyre inkább a nyugdíjas éveiket tervezgették, téma lett, hogy mihez nincs már kedvük és türelmük, milyen nehézségeket jelent nekik az idősödés. Egy logikus, és mindenki számára megnyugtató átmenetet jelentett, hogy Szilvi beszállt a családi vállalkozásba.

Miért tesz jót a vállalkozásnak, ha egy új generáció más szemléletet hoz be?

A Sasafuvar egy teherautó-flottát üzemeltet, raklapos szállítmányozással foglalkozik az ország egész területén. „Kedves kis csapat vagyunk, akik nagyon rugalmas ütemezéssel, profi megoldásokkal, nagyon személyes kommunikációval és pontos kivitelezéssel szállítunk mindenféle rakományt” – mutatja be röviden a vállalkozást Szilvi.

Érezhető, hogy Szilvi érkezése vérfrissítést jelentett. Bár édesapja igazi megoldóember, és meglehetősen jó a beágyazottsága a szektorban, jól jött Szilvi nagyvállalati környezetből hozott látásmódja. Ahogy mondja, a forecastok és budget-tervezés világából jön, nagyon fontos számára a tervezhetőség és az előrelátás. Még egy jelentős változást hozott Szilvi a cég életébe: „A kockás füzeteket digitalizáltam, a tervezésünk, a munkák nyilvántartása, az elszámolások, a teljesítménykimutatások és a pénzügyi folyamatok is digitalizálódtak. Egy egész komoly P&L kimutatást is összeraktam a vállalkozásunknak, így tervezhetők például a szervizköltségek vagy akár a várható adóterhek.”

A generációváltás még épp csak elkezdődött, máris láhatók a jelei. Valódi tuningként hat a cégre, hogy új szemléletmóddal rendelkező, más vállalati kultúrában edzett családtag is vezetővé vált. Azt azonban Szilvi hangsúlyozza, hogy nem az a cél, hogy alapjaiban átformálja a vállalkozást, sokkal inkább az, hogy hatékonyan és eredményesen vihesse tovább a megelőző 40 év ívét: „A személyesség, a közvetlenség és emberségesség határozza meg most is a mindennapjainkat. Apukám kapcsolatai és üzleti alapelvei olyan stabil alapot adnak ennek a vállalkozásnak, amelyet mindig is meg fogok őrizni.”

A hagyományos, szóbeli üzletkötés nagyon erős ebben a szektorban, ez pedig sokkal kevésbé alkalmas az automatizmusok, digitális- vagy akár AI-megoldások bevezetésére. Ezzel együtt mindig lehet optimalizálni a folyamatokat, aminek Szilvi ugyanolyan alázattal kezdett neki, mint korábban az Extreme Digitalnál. Alaposan megfigyelte a csapat belső működését, megértette, ki, mit, miért, hogyan csinál, és felmérte azt is, mik a partnerek igényei, kapcsolódási pontjai. „Élvezem, ahogy édesapám 40 éves tapasztalata és az én multinál szerzett tudásom szépen lassan összefolyik. Mindkettő nagy érték” – szögezi le Szilvi.

Hogyan kerülhetők el a súrlódások a családi vállalkozáson belüli generációváltásnál?

Családi vállalkozások esetében már eleve az problémát jelenthet, hogy akarják-e az utódok tovább vinni a céget, vagy inkább valami egészen mással foglalkoznának. Csalódást okozhat a cégalapítónak, ha a gyermekei nem akarnak részt venni az általa felépített üzlet megőrzésében. Szilviék esetében szerencsére nem áll fenn ez a helyzet, de azt ő is elismeri, hogy még ha van is egyetértés abban, hogy ő örököli a cégvezetést, a hétköznapi munkafolyamatok során akadhatnak konfliktusok: „Vannak jó és rossz napok mindkettőnknél, amikor a két makacs egymásnak feszül, de ilyenkor az a megoldás, ha tartunk egy kis szünetet, és egy másik napon kezdünk újra bele az adott témába.”

A kommunikáció és a türelem a legfontosabb a családtagok közti együttműködésben – véli Szilvi: „Mindenkinek abban van magabiztossága, ahogyan eddig építkezett, ahogyan eddig bonyolította a folyamatokat. Nem akarhatjuk azonnal elvenni ezt az idősebb korosztálytól.” Konkrét példát is említ, hogy hogyan próbálja respektálni édesapja berögzült munkamódszereit, de egyben kihasználni a digitalizáció nyújtotta lehetőségeket: „Szuper adattáblám van a napi munkáról, de édesapám egy naptárban, kézzel vezetve látja át legjobban a teendőket, ezért ezt megtartottam neki. Veszem a fáradságot, és befirkálok oda mindent. Ettől még a hónap végén automata módon, digitálisan jönnek az elszámolások és együtt átnézzük az eredményeket.”

A gördülékeny együttműködést segíti az is, hogy Szilvi elfogadja, hogy édesapja a saját tempójában engedje el vállalkozását. Nincs rajta nyomás, hogy máris bizonyítani akarna, úgy érzi, az ő karrierjében az előző 15 év szólt az alkotásról, arról, hogy saját magát is láthatóvá tegye – most inkább vágyik arra, hogy az emberi oldala szárnyaljon, nem akarja rögtön duplájára növelni a cég méretét. Ehhez persze rengeteg tudatosság, elegendő önismeret és hatékony kommunikáció szükséges. És hogy mi szűrhető le leginkább a generációváltásból? Szilvi remekül összefoglalja: „A gyorsabb, könnyebb, kevesebb munkával járó megoldásokat az idősebbek is elfogadják a fiataloktól. Nekünk pedig azt érdemes tőlük megtanulnunk, hogy mi a ’ragasztó’ a régóta fennálló és jól működő vállalkozásokban, mert az biztosan nem egy AI-alkalmazás vagy egy Excel tábla lesz.”

Szarka Szilvia három legfontosabb tanácsa családi vállalkozásoknak:
1.      Merjünk nyíltan kommunikálni!

Az idősebb és a fiatalabb generáció képviselői egyaránt beszéljenek őszintén céljaikról, a tervezett lépésekről, változásokról, félelmekről.

2.      Legyünk alázatosak és nyitottak!

Az alázat mindkét fél oldaláról egyaránt fontos. Ha pedig nem vagyunk nyitottak a másik emberre, nem vagyunk kíváncsiak a véleményére, ötleteire, akkor nem sokra jutunk.

3.      Legyünk türelmesek!

Nem kell mindent azonnal megváltoztatni.

Szerző:
Ganzler Orsolya – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 0 / 5. Összes értékelés: 0

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.