Legyél egyre jobb vezető!
Ön- és emberismereted, kommunikációs képességeid, konfliktuskezelési módszereid alapjaiban határozzák meg a hangulatot a cégednél. Hogy miként gazdálkodsz az időddel, és hogy hogyan vezeted le a stresszt, szintén nagyon fontos tényező. A bevett gyakorlatokon változtathatsz, a képességeidet pedig fejlesztheted.
Az emberek nem egyformák! Ismerd meg őket! Ahhoz, hogy a megfelelő embert a megfelelő pozícióba és feladatra tudd delegálni, ismerned kell a munkatársaid képességeit, személyiségét, ambícióit és a fejlesztendő tulajdonságait is. Ehhez nem csak élettapasztalatra és odafigyelésre van szükség.
Fontos, hogy időről időre beszélj a munkatársaiddal a céljaikról, közérzetükről és arról, hogy miben szorulnak segítségre. Nem magánéleti kérdésekre gondolunk, bár természetesen vannak olyan élethelyzetek, amelyek óhatatlanul kihatnak a munkahelyi teljesítményre.
Ha támogatod kollégáid szakmai fejlődését, és jól érzik magukat munka közben, akkor hatékonyabban, kreatívabban dolgoznak majd.
Ez növeli az árbevételedet, és erősíti a céged piaci pozícióját, nem beszélve a hírnevéről.
Legyél nyitott és dinamikus!
Törd meg a rutint! Ne vedd készpénznek, hogy a bevett gyakorlat a legjobb! Attól, hogy valamit nap mint nap elvégeztek, még lehetnek jobb, gyorsabb, hatékonyabb módszerek. Törekedj rá, hogy megtaláld ezeket! Tedd fel magadnak újra és újra a kérdést, hogy biztosan nincs-e célravezetőbb módja egy-egy munkafolyamat elvégzésének! Ösztönözd ugyanerre a munkatársaidat is!
Mindig lehet jobban kommunikálni
A világ legjobb előadói és vezetői is folyamatosan tökéletesítik prezentációs és kommunikációs technikájukat. Akár információt adsz át, akár a mások által közölteket dekódolod éppen, óriási jelentősége van például a testbeszédnek, a mimikának.
Nem magától értetődő az sem, hogy ugyanazon a szón vagy kifejezésen mindannyian – még ha csak kis eltéréssel is, de – mást értünk. Mindez olykor konfliktusokhoz, félreértésekhez vezethet. Az emberi kommunikáció nagyon bonyolult és sokrétű – minél avatottabb szakértője vagy, annál könnyebb a dolgod vezetőként.
Fejleszd a konfliktuskezelési képességeidet!
A legbékésebb tárgyalópartnert is ki lehet hozni a sodrából, és a legtürelmesebb főnök is felemeli olykor a hangját. Nem mindegy azonban, hogy hol jön el ez a pont. A nyugalom és a konstruktivitás mindig a te malmodra hajtja a vizet. Az események, lehetőségek objektív értékelése nemcsak a kényes szituációk kezelését könnyíti meg, hanem szakmai, vezetői ázsiódat is növeli.
Ne másokon verd le a feszültséget!
A stressz megfelelő levezetése minden vezető számára kulcsterület. A nagyobb felelősséggel óhatatlanul nagyobb feszültség jár munkánk során. Nagyon fontos, hogy a megnövekedett adrenalinszinttel járó káros hatásokat semlegesíteni tudd anélkül, hogy annak a környezeted – a családod és a munkatársaid – innák meg a levét. Keresd meg a személyiségedhez passzoló sportot, hobbit, amivel a szabadidődet eltöltheted! Akármilyen elfoglalt vagy, találj időt a testmozgásra, a relaxációra!
Olvass és képezd magad!
A vezetés ma már önálló tudomány, és a pszichológia számtalan ága is foglalkozik vele. A könyvesboltok polcai roskadoznak az ilyen témájú művektől a tudományostól a könnyed, szórakoztató stílusú írásokig. Ha a vezetői képességeid fejlesztését nem munkaköri kötelességnek, hanem az életed részének tekinted, az ilyen témájú könyvek olvasása egyszerre jelent majd szórakozást és továbbképzést számodra.
Ne feledd: az idő pénz!
A hatékony időgazdálkodás a munkahelyi és a magánéleti egyensúly kialakításában is nagy szerepet játszik.
Sok vezető egyszerűen nem szán elég időt arra, hogy időgazdálkodását rendbe tegye.
Pedig a halogatás, a fölösleges körök felszámolásának és az időrabló emberek, tevékenységek kiiktatásának szintén széles szakirodalma, számtalan apró trükkje van.
Elsőre ijesztőnek tűnhet, hogy mennyi területen lehetne, kellene fejlesztened magad vezetőként, de vigasztaljon a tudat, hogy a világ leghíresebb menedzserei is nap mint nap ezt teszik!
Ha a következő néhány kérdésre válaszolsz, megtudhatod, mennyire vagy profi főnök.