Vedd föl, olvasd – gondolkodj és változz könyvek segítségével!

Az vagy, amit eszel. Az vagy, amit olvasol. De olvasol? A Billingot igazgató Sárospataki Alberttel, a divatmárkatulajdonos és kutatóbiológus Kiss Lola Virággal, valamint a Marketing Commando-s Wolf Gáborral inspiráló könyvekről beszélgettünk, hogy inspiráljunk. Gondolkodásra, tudatosságra, olvasásra. 

A júliusban bejelentett KATA-törvény után hirtelen nagyon sok tennivalója lett Sárospataki Albertnek és a Billingo csapatának: szoftverfejlesztésbe kezdtek, hogy segítsék a katások százezreit és az újdonsült átalányadózókat. 

Maradt időd bármi másra a Billingo vezérigazgatójaként? 

Igen, persze. Minden nap ötkor kelek, amit egyből követ az edzés, meditálás, olvasás, az alatt a 30-40 perc alatt pedig, míg kocsival vagy kerékpárral beérek az irodába, hangoskönyvet hallgatok.  

Milyen jellegű olvasmányokat választasz? 

Olyanokat, amelyek képesek elősegíteni, hogy pozitív hatást gyakoroljak a környezetemre: életmóddal, spiritualitással, pszichológiával, önismerettel, üzlettel és vállalkozással kapcsolatos könyveket. Ezek nem csak abban segítettek engem, hogy megtanuljam a leghatékonyabb szervezetépítési struktúrákat, üzleti logikákat, de abban is, hogy lebontsam a saját korlátaimat, vagy  magasan tudjam tartani az energiámat és a figyelmemet egész nap. Az egyik ilyen eszköz a figyelem fenntartására az volt például, hogy megtanultam helyesen lélegezni. Számomra hihetetlen volt a felismerés, hogy mennyire alulértékeljük magát a légzést, amit a Lélegzet című könyvből tudtam nagyon jól elsajátítani. Az írója, James Nestor elmagyarázza, milyen az, ha jól lélegzünk, ugyanis a helyes légzés meglepően jól hozzájárul ahhoz, hogy még a nap végén is erőnk birtokában legyünk. Ez is része a professzionalitásnak, mivel csak akkor jut időnk mindenre, ha helyesen gazdálkodunk az energiáinkkal. Két gyermek és a vállalkozás mellett ez alapvető kell legyen. 

Az óriási kínálatból hogyan szűröd ki a neked valót? 

A környezetemben sokan olvasnak, gyakran ajánlunk egymásnak figyelemre érdemes munkákat. Időnként könyvesboltba megyek, vagy végignézem a kínálatot a neten, s van olyan, hogy 20-25 könyvet is rendelek egyszerre. Persze, nem olvasom el mindet azonnal, némelyik akár egy-két évig is várakozhat, de előbb-utóbb sor kerül mindegyikre. Átlagban hetente egy könyvet olvasok és egy könyvet hallgatok meg. Ezek a szokásaim az elmúlt 2-3 évben alakultak ki, nagyjából akkor, amikor megismertem a Hajnali 5 óra Klubot, Robin Sharma művét. 

Ezek szerint egy olvasmányélmény eredménye a korai kelés. 

Igen, megfogott ennek az írásnak a lelkülete. Azt mutatja meg egy könnyen követhető történetszálon keresztül, miként segíthet megváltoztatni az életedet az ötórai kelés és az akkor végzett reggeli rutin. Egy másik, szintén remek könyv az Atomi szokások. James Clear szintén az életmód átalakítást célozza meg a szokásainkon, beidegződéseinken keresztül. Arról beszél, hogy tudatosan változtassunk 1%-okat napi szinten annak érdekében, hogy a sok apró „reform” egymást hatványára emelve tegye jobbá a mindennapjainkat, sikeresebbé a vállalkozásunkat. 

Azoknak, akik szeretnének kedvet kapni az ilyen típusú könyvekhez, elindulni ezen az úton, fontos az életük lényegi átalakítása és a siker, jó szívvel ajánlom Dale Carnegie klasszikus alapműveit, a Hogyan fejezzük be az aggódást és kezdjünk el élnit, illetve a Hogyan szerezzünk barátokat és befolyásoljuk az embereket is. 

A korai kelést nehezen tudom elképzelni, de adhatnál néhány atomi tippet… 

Lehet, hogy csak te címkézed fel magad későn kelőnek. Úgy tapasztalom, minden dolog fejben dől el. Én például szükségét éreztem, hogy változtassak a telefonhoz kapcsolódó szokásaimon, ezért fókuszidőszakokat állítok be és azóta lényegesen kevesebbet nézek rá. Az étkezésnél pedig arra figyelek, hogy csak a legminimálisabb cukrot egyem, de lehetőleg semennyit, hogy az energiaszintem véletlenül se csökkenjen. Illetve célul tűztem ki, hogy naponta minimum húsz percet olvassak. 

A veled készült interjúkból kiderül, hogy már egészen fiatalon, 17 évesen vállalkoztál. Milyen olvasmányokat ajánlanál mai fejjel a 17 éves Sárospataki Albertnek? 

A fiatal énemnek kezdőként egy viszonylag régi klasszikust, mely elmagyarázza azokat az alaptételeket, melyek ismeretével és követésével sok hibát elkerülhetsz az életedben: Napoleon Hill művétől, A Siker törvénye 4 kötetétől egy egész életre való megalapozó tudást és szemléletet kapsz. 

Kiss Lola Virág kutatóbiológusként dolgozott, mikor létrehozta a saját divatmárkáját, a Lola’s art-ot. A munka és a vállalkozásod mellett mennyi időd marad az olvasásra? 

Sajnos nem sok. Jelenleg a Róka zoknija és a Nyuszi álmos korszakát élem. Másfél éve GYED-en vagyok a kisfiammal. Emellett éppen új műhelybe költözünk, ahol végre kényelmesen el tudjuk végezni a márkámmal kapcsolatos teendőket. Két 8 órás alkalmazottat foglalkoztatok, de még így is állandó időhiánnyal küzdök. A részfeladatokat nem szeretem kiszervezni, minden munkafolyamatot mi hárman csinálunk, így tudjuk garantálni a legjobb minőséget. 

Az előbb említett történetek egyébként a Tölgyerdő meséiben szerepelnek. Ez egy remek kihajthatós könyvsorozat, mely a rövid, rímes soraival a legkisebbeket szólítja meg (Julia Donaldson és Axel Scheffler műve, szerk.), de szórakoztató lehet a felnőtteknek is. A másik kedves olvasmányunk Tóth Krisztina verseskötete: a Kígyóuborka. A versei kicsit még talán hosszúak, de a kisfiam már megjegyezte, melyik oldalnál minek kell elhangoznia, és ragaszkodik a leírt sorokhoz. Rögtönzésnek nincs helye. A kevésbé elfoglalt időkben egyébként rengeteg könyvet olvastunk, így tetemes házikönyvtárral rendelkezünk. A fiamnak nem csak a gyermek, de a többi könyvhöz is hozzáférése van, így lehet, hogy néha a legtöbb figyelmet mind közül olyan világirodalmi alkotások kapják, mint például a Feljegyzések az egérlyukból. Mióta megtalálta ezt a Dosztojevszkij-regényt, ragaszkodik hozzá és nem engedi ki a kezei közül, bár természetesen olvasni még nem olvassa.  

Mostanában ritkábban jutok felnőtt irodalomhoz, de ennek az időszaknak is van emlékezetes felnőtt olvasmánya: Cixin Liu A háromtest-probléma című trilógiája. 

A rajzaidon érződik a keleti kötődés. 

Lehet benne valami. Van, hogy konkrétan ilyen jellegű alkotásokat is készítek. Most például épp macskákat rajzolok japán ételek társaságában. Egy elborult ötletnek indult, majd a nagy sikerre való tekintettel egész kollekciót szenteltem a témának. A könyv szerzője azonban kínai. Ez a sci-fi azért különleges, mert egészen szokatlan helyzetet állít a középpontba: a kínai kulturális forradalom idején űrlények szállják meg a Földet, csak hogy nem a sci-fiktől megszokott látványos módon, ugyanis kizárólag bizonyos haladó szemléletű tudósok rejtélyes öngyilkosságai utalnak arra, hogy valami nincs rendben. Miért? Mert ők azok az emberek, akik előre mozdíthatnák a Föld sorsát, de a halálukkal ellehetetlenül a küldetésük. Vagyis az idegen hatalom – ebben az esetben – közvetetten avatkozik bele az emberiség életébe. 

Neked, vállalkozónak és kutatónak mit üzen ez a történet? 

Azért választottam ezt a regényt, mert elgondolkodtató a benne kirajzolódó társadalmi piramis, mely szerint az emberiség három részre osztható. Egy részünk képes előremozdítani, jó irányba terelni a közös történetünket. Egy másik rész érdektelen, nem csinál ugyan rosszat, de tenni sem tesz a jóért. A harmadik rész azonban kifejezetten romboló erőként van jelen. 

Nem könnyű olvasmány ez, de számomra azért fontos, mert úgy látom, egy vállalkozónak személyes felelőssége van a jövő építésében, a pozitív változások előmozdításában. 

Egy divatmárka mi módon lehet „előremozdító”? 

Tisztában kell lennünk azzal, mi felé tart a világ, s hogy mit hagyunk az utánunk következőkre. A táplálékunkban vegyszerek vannak, a környezetünk szennyezett. A szelektív gyűjtés hasznos, de nem elég. A megoldás az lenne, hogy nem termelünk és nem veszünk felesleges dolgokat. Az én márkám például a jelenlegi helyzethez oly módon próbál idomulni, hogy a gyártás során feleslegessé vált anyagokat, melléktermékeket a lehető legnagyobb mértékben próbáljuk újra felhasználni az alkotások készítése során. Persze, furcsának tűnhet egy ruhamárka reakciója a túltermelésre, hisz mi magunk is abban vagyunk érdekeltek, hogy minél többet adjunk el az általunk létrehozott termékekből, amelyek ugyan nem fast fashion darabok, de idővel ezek is elhasználódhatnak, feleslegessé válhatnak. A mi válaszunk a visszavásárlás: visszavesszük a használt termékeinket, állapotuktól függően – csökkentett áron – tovább értékesítjük vagy átalakítjuk őket, cserébe pedig levásárolható kupont adunk. Ez a lehetőség már él, de a jövőben kiterjedt kampányt szeretnénk folytatni az ötlet további megismertetésére. Emellett a csapatommal folyamatosan gondolkodunk, hogy miként tudnánk még jobban csökkenteni az ökológiai lábnyomunkat úgy, hogy továbbra is a megszokott minőséget nyújtsuk a vásárlóinknak.  

Wolf Gábor, a Marketing Commando vezetője számtalan vállalkozót segített hozzá a sikerhez a tudatos, tervezett marketing révén.  

Emlékszel olyan könyvre a közelmúltból, melynek különösen átütő, figyelemfelkeltő volt a marketingje? 

Guy Kawasaki nagyon ügyesen kitalálta, hogyan tegye népszerűvé a könyveit és hogyan fokozza a megjelenéskor az eladott példányszámot. Már a könyv írásába is bevonja az olvasóit, a piacra dobás napjára pedig akciót hirdet: az első órában 1 dollárért, a következő órában 2 dollárért lehet hozzájutni a könyvhöz, és így tovább, amíg el nem éri a teljes árat. Ezzel a fogással már nyitáskor képes hatalmas volumenben értékesíteni a könyvet, a hűséges rajongók pedig direkt kivárják az akció végét, amikor már csak normál áron lehet hozzájutni. 

A szakmádhoz kötődő kiadványokat olvasol, vagy jut időd szépirodalomra is? 

90 százalékban szakmaiakat, és elsősorban angolul, mivel csak keveset fordítanak le, de vannak remek magyar szerzők, akik azért érdemesek a figyelemre, mert alapvetően a hazai viszonyokra, helyzetekre reagáló műveket tesznek le az asztalra. 

Melyik a kedvenced? 

Több is van, elsőként a matekinges Mosóczi András könyvét, A gondolkodás forradalmát kell megemlítenem. A marketing 50 százalékban pszichológia, 50 százalékban matematika, és Mosóczi András ez utóbbiról ír úgy, hogy azt egy átlag vállalkozó megértse. Az egyik fejezetben a Pareto-elvet is tárgyalja, mely számomra azért érdekes, mert a bizniszben és a marketingben a „80-20” az egyik legfontosabb szabály. 

Mosóczi könyve szemléletesen példázza, miként lehet egyszerűen és izgalmasan elmagyarázni komplex és nehezen átlátható dolgokat a nem szakmabelieknek. – Tulajdonképpen ugyanezt csinálom, amikor az ügyfeleimnek fölvázolok egy marketing-tervet. 

Nekik szoktál könyveket ajánlani? 

Nem igazán, ők egy kész marketingtervet kapnak, és hozzá kapcsolódó tananyagokat. De van egy, melyet receptre kellene felírni azoknak a vállalkozóknak, akiket annak idején végignyomtak a “ne lógj ki a sorból!” jelmondatot sulykoló állami iskolarendszeren. Ez Vámos Robi könyve, a Bátran lehetsz fura. Robi azon ritka üzletemberek egyike, akik pénzt tudnak csinálni alkalmazott művészetből a Táblácska révén. Iskolákba jár, gyerekeknek tart különleges, kreatív rajzórákat, a kreativitáson keresztül szabadítja fel az egyént. Azokhoz szól, akik eltérően gondolkodnak, akik nem tartoznak klikkekbe, de emiatt rosszul érzik magukat. Sokszor látom, hogy hiába van valakinek remek terméke, ha nem meri azt a megfelelő módon reklámozni. Vámos Robi és én egyetértünk: igenis lógj ki, különben elveszel a piac zajában. Ha elolvasod, már bátrabban leszel fura. 

Van olyan mű, amit hiánypótlónak tartasz a magyar piacon? 

Tavaly jelent meg Alkér Orsolya tollából a 100 helyről fizetés. Orsi tulajdonképpen azt csinálja a pénzügyek terén, amit én a marketingben: lépésről lépésre végigveszi, mit kell tennünk, mi egy sikeres stratégia alapja. Azt tanítja, amit igazából már általános iskolában el kellene kezdenünk oktatni: a pénzügyi tudatosságot, hogy hogyan bánjunk a pénzzel. Mit tegyél, amikor még épp csak egy kicsit tudsz megtakarítani a fizetésedből, s mit, amikor már arra is van lehetőséged, hogy befektess. Merthogy az átgondolatlanság igencsak sokba kerül – ezt láthatjuk manapság, amikor a válság miatt a hozzá nem értők elkezdenek kapkodni és hibázni. Orsi képes az ügyfeleit hosszú távon valóban sikeressé tenni. 

A másik hiánypótló Berger Gábor könyve, a Négyórás cégvezető. Rengeteg amerikai, „New York Times bestseller” születik hasonló témában, de olyan, amely a hazai vállalkozói kultúrát tekintené adottságnak, nincs. Az ő története azt mutatja meg, hogy lehet már egy kevés marketinggel is nagyot teremteni. Kinézte magának ugyanis a könyvelő-szakmát, és létrehozott egy könyvelő céget, amelyben a vezető nem “a cégben” dolgozik, hanem a „cégen”. A vállalkozás létrehozásának minden területét érinti Gábor a cégszervezéstől kezdve a növekedésig. Bárcsak olvastam volna, mikor én kezdtem a saját vállalkozásomat! Egy alapképzéssel felér az, amit az olvasónak nyújt. 

Mit kellene leginkább megtanulniuk a hazai vállalkozóknak? 

Itthon a vállalkozások 80 százaléka – ismét a Pareto-elvbe botlunk! – alacsony lángon ég, nem tanulnak, nem digitalizálnak a vezetők, még mindig a papír számlatömböt veszik elő. A maradék kb. 20 százalék, egy szűk kör, hozzájuk képest messze elhúzott mind az eszközök, mind a vállalkozói gondolkodás tekintetében. 

Melyik az a könyv, amely megkerülhetetlen a te szakmádban? 

Al Ries és Jack Trout könyve, A marketing huszonkét vastörvénye. Ez olyan alapmű, amely sok változást okozott a szakmában. A másik Jay Conrad Levinson Gerilla marketingje. Utóbbi azért kötelező olvasmány, mert akkor született, amikor még nem létezett a mai formájában az internet, s nem állt ennyi lehetőség a vállalkozók szolgálatában. Rengeteg olyan eszközt sorol fel, melyekhez nem kell más, csak kreativitás és elszántság. Azok, akik ezt az attitűdöt elsajátították, sikeresek lettek. A mostani vállalkozókat ellustítja a net, nem keresnek formabontó megoldásokat, pedig vagány, szellemes ötletekkel mindig magunkra lehet irányítani a figyelmet. 

Szerző:
Szoboszlai Annamária – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 4.8 / 5. Összes értékelés: 5

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.