Valósítsd meg a vállalkozás ötleted, mert csak éles helyzetben derülhet ki, hogy mennyit tudsz és bírsz

Mi van, ha a piac nem alkalmazkodik a vállalkozás ötletünkben elképzeltekhez és szolgáltatásainkhoz? Ha nem működik az eredeti elképzelés, akkor minden energiával a megoldást kell keresni, akár az eredeti ötlet további fejlesztésével, akár új utak keresésével. Kratochvill Dórát, a ViddL futárcég egyik alapítóját kérdeztük.

Hol van az a pont vagy mi az a tényező, ami megmutatja, hogy érdemes egy ötlettel komolyan foglalkozni, vagy inkább engedjük el?

Szerintem, ha valakinek van egy ötlete, akkor érdemes azzal komolyan foglalkoznia, mert ha csak ímmel-ámmal nyúl hozzá, akkor belekezdeni sem érdemes. Egy startup cég éppen erről szól: ha elkezdi az ember, akkor mindent bele kell adnia, mert akár van befektető, akár nincs, nagyon gyors növekedést kell felmutatni. Persze a megvalósításnak megvannak az alaplépései: kutatásokra, empatizálásra, az ötlet validálására van szükség, mert csak így derül ki, hogy az elképzelés egyáltalán piacképes-e vagy sem, vagy esetleg más formában az. A kutatások lehetővé teszik azt is, hogy eldönthessük: mekkora mértékben módosítunk, ha arra van szükség, vagy tényleg belekezdünk valami másba. Az az általános tapasztalatom, hogy sokan azonnal a teljes, nagyon drágán lefejlesztett, de talán nem is működő szolgáltatással vagy termékkel szeretnének megjelenni a piacon. Pont, hogy fordítva kell gondolkodni. Első lépésben csak az elengedhetetlen részt érdemes lefejleszteni, megvalósítani, majd élesben tesztelni annak érdekében, hogy a működőképesség kiderítése ne kerüljön rengeteg energiába és pénzbe. Ez a logika segít elkerülni a kudarcot. A ViddL esetében is így jártunk el, illetve végig agilis szemlélettel és a design thinking módszertant alkalmazva dolgoztunk.

Az empatizálásról nagyon sokat hallunk… elmagyarázod, hogy ez mit jelent s hogy ez hogyan kapcsolódik a szolgáltatásépítéshez és mely részeiben jelenik meg?

Nagyon fontosnak tartom, hogy a leendő ügyfelek részére hozzuk létre a termékünket vagy szolgáltatásunkat. Azt tapasztalom, hogy sokan abba a hibába esnek, hogy saját gondolatuk alapján hozzák létre, és építik fel a vállalkozásukat, kevésbé szem előtt tartva a célcsoportjukat. A siker érdekében nagyon fontos az, hogy minél jobban megismerjük leendő ügyfeleinket, hogy aztán olyan szolgáltatást hozhassunk létre, melyet ők szeretnek használni. Ehhez pedig szükséges az, hogy az ő bőrükbe bújjunk, az ő fejükkel gondolkozzunk, empatizáljunk velük. Én soha nem voltam futár, ezért nem a saját elképzelésem szerint terveztem meg a ViddL futár applikációját. A kutatás során sok futárral beszélgettem, és még az is előfordult, hogy egy futár teljes napját nyomon követtem.

Az elindulás és a megvalósítás folyamata érzelmi kérdés is: mi szükséges ahhoz, hogy valaki tényleg bele merjen kapaszkodni az ötletébe és elhiggye, hogy az működhet?

Lehetőség szerint küszöbölje ki az anyagi nehézségektől való félelmet, mert ez a félelem kedvezőtlenül hat az önbizalomra és a kreativitásra is. Erre mi is odafigyeltünk, ugyanis a ViddL-t nem a saját megtakarításainkból kezdtük el, hanem befektetőt kerestünk, ez pedig akkor is adott és ad egy biztonságot, ha olykor át is kell lépnünk a saját árnyékunkat. Azt is látni kell, hogy a legsikeresebb startupok története is tele van kudarcokkal, de a nehézségek, kudarcok idején sem szabad leszegett fejjel várni a megoldásokat, hanem ha szükséges, váltani, erőteljesen változtatni kell. Összességében is az a tapasztalatom: egy végül piacra került szolgáltatás vagy termék szinte minden esetben eltér az eredeti, kezdeti elképzelésektől.

És éppen ezen a folyamaton ment évig a ViddL is, hiszen ma már nem az eredeti ötlettel vagytok a piacon.

Az első elképzelésük az volt, hogy az Oszkár mintájára létrehozunk egy csomagszállítási szolgáltatást, de hamar kiderült, hogy a nyugat európai országokkal ellentétben ez itthon nem fog működni. Fontos tudnunk azt, hogy mindig nekünk – vállalkozóknak, startupoknak – kell a valós piaci igényeket kiszolgáló szolgáltatásokat megvalósítani, mert a piac sosem fog a mi elképzeléseinkhez alkalmazkodni. Ez a logika sokaknál nem jelenik meg az első időszakban. Mi viszont nagyon sokat kutattunk, így találkoztunk egy valós problémával is.

Körül tudod írni azt a momentumot, ami megmutatta, hogy tényleg piacképes a szolgáltatás?

Erre a pillanatra sokat kellett várnunk. Ahogyan elvettettük az Oszkár mintájára alapuló ötletet, tovább kutattunk és így fedtünk föl egy valós problémát: a nagy logisztikai cégek nem veszik komolyan a kisebb, akár csak napi egy-két csomagrendeléssel bíró kisebb webáruházakat. Noha sem logisztikai, sem futár tapasztalatunk nem volt, a korábbiaknál is komolyabban kezdünk el ezzel a problémával foglalkozni. Egyre inkább az érdekelt minket, hogyan is tudnánk megreformálni az utolsó kilométeres kiszállítást. Viszont hiába regisztráltak a webáruházak és jöttek az ügyfelek, nem tudtunk a befektető számára megfelelő módon skálázni, miközben egy startup esetében nem a lassú növekedést, hanem a komoly számokat várja el a befektető. Kezdett elfogyni a pénzünk, újabb befektetési kört szerettünk volna.

Ekkor kezdtem el a LinkedIn-en ismeretlenül is felvenni a kapcsolatot a különböző logisztikai cégek vezetővel, hiszen számukra éppen az utolsó kilométer jelent gondot éppen az alapvető működési logikájuk miatt, hiszen nagyon sok csomagot kezelnek és depóznak, raktároznak. Ez egy mélypont volt a vállalkozásunk életében, de végül is az osztrák posta hazai leányvállalata, az Express One partnerségre lépett velünk. Mindig is a kiutat, a megoldásokat kerestük és persze olykor kell egy kis szerencse is. Végül logisztikai cégekkel kezdtünk el dolgozni, futár oldalon pedig szabadúszó futárokkal működünk együtt, akik rugalmas munkabeosztásban dolgozhatnak.

Szerinted fejleszthető ez a kiútkereső, megoldás orientált, úgymond startup gondolkodásmód?

Ez egy nehéz kérdés, mert miközben fejleszthetőnek és bizonyos fokig tanulhatónak gondolom, mégis csak akkor dől el minden, ha az ember belecsöppen a helyzetbe és elkezdi az ötletét megvalósítani. Vagyis, hogy a nehézségek során visszatáncol, esetleg marad a nem megfelelő úton, vagy bátran új megoldások felé fordul, csak éles helyzetben derülhet ki.

Szerző:
Lippai Roland – Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!

Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
regisztrálj a hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!

Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.