Vállalkozóként te is megírhatod a saját sikersztorid

Olvasási idő 6 perc
Kkv 011 1080x610 01

Bátorsággal és jó ötlettel, az innovációra való nyitottsággal bárkiből lehet sikeres vállalkozó Magyarországon. A T-Systems miskolci meetupja inspiráló sztorikat mutatott meg fejlődésről, küzdelemről és sikerről.

A vállalkozói létet a kemény munka és nem a szerencse határozza meg – akár így is summázhatnánk a T-Systems miskolci meetupját. E markáns alapgondolatot Máté Krisztina televíziós műsorvezető fogalmazta meg azon az interaktív eseményen, ahol a résztvevők saját történeteiken keresztül mutatták meg, hogy „váltani nem kell félned, jó lesz”, s ha valaki hagy magának időt a jövője megtervezésére, majd a felállított akciótervéhez következetesen ragaszkodik, semmi sem mentheti meg a sikertől.

Nagy Magdi, az !nnospot miskolci partnere, Molnár Máté startupper, a DoBox „atyja”, Koleszár Péter informatikai tanácsadó, Túri Márton, az ujraterveztem.hu alapítója, Fejes Zoltán, a T-Systems vezérigazgató-helyettese és a már említett Máté Krisztina őszintén beszéltek az új utak megtalálásáról, a következetes munkáról és persze az óhatatlanul felmerülő nehézségekről is. A meetup egyik legfontosabb üzenete: nem kell egész életedben azt csinálnod, amit az iskolában tanultál.

Kutyaeledel? Na ne!

Nagy Magdi gyorsan emelkedett a vállalati ranglétrán, a kiégés pedig egy vezető pozícióban érte utol. A megoldások keresése és a váltás pillanatakor viszont érkezett az egymillió dolláros „hova menjek?” kérdése is, amire egyáltalán nem volt könnyű válaszolnia, hiszen egy másik nagy céghez hasonló pozícióba igazolása semmit sem oldott volna meg. Ehelyett fél évig ment az agyalás, őrültebbnél őrültebb ötletek kerültek ki az asztalra a földvásárlástól kezdve a mézbizniszbe való beszálláson át egészen az állateledelbolt nyitásáig. Ám mivel az alapvetően közgazdász Magdi a munkájában igényli a kreativitást és a „jelenlétet”, a felmerült ötleteket szépen el is engedte. A fordulópontot az jelentette számára, amikor az egyik ismerőse elvitte őt az !nnospot debreceni boltjába, ahol lenyűgözte az okosotthon-technológia, ráadásul a cég éppen észak-magyarországi partnereket keresett. Persze e húzásnak is megvan a maga sztorija: Magdi rendszerszinten elfelejti lekapcsolni maga után a villanyt, így eljött a pillanat, amikor erre valamilyen „okos” megoldást kellett találni. Innentől viszont felgyorsultak az események, olyannyira, hogy ma már a Hello Future Kft. tulajdonosaként van jelen a piacon az okosotthonok innovatív technológiáival, automatizációs megoldásaival, méghozzá az !nnospot miskolci partnereként.

Ám a résztvevők közül nem csak Magdi váltott ekkorát, ugyanis a szintén közgazdászként végzett Túri Márton befektetési igazgatóként dolgozott korábban. Négy esztendeje motivációvesztetten és kiégetten hagyta ott az addigi munkáját, önismereti útra lépett, kereste helyzetének okait, és azt, ami újra örömet adhat számára. Így kezdett el fotózni, majd megalapította a WellYou kommunikációs és vizuál produkciós céget, egyik barátja ötlete alapján pedig elindította az újraterveztem.hu oldalt.

Amikor meg akarsz oldani egy problémát

Viszont a nagy dobáshoz szerencsére nincs mindig szükség a mélypontok eléréséhez, elég lehet az is, ha valaki a megfelelő pillanatban találkozik egy adott – a piaci rés lehetőségével is bíró – problémával, amit meg is akar oldani. Molnár Márk éppen ezt az utat járta be, hiszen a DoBox nevű terméke meghódította az Apple márka szerelmeseit. A startupper anno bevallottan rákattant az iPhone-okra, egyszer képes volt huszonnégy órát dekkolni az egyik pláza előtt egy készülékért annak bevezetésekor. Márk az Apple termékeinek használata közben jött rá arra, „hogy valami hiányzik, van egy »rés« az iPad és a Macbook között”, amivel a techvállalat nem igazán foglalkozik. A DoBox-ot viszont mégis egy egészen hétköznapi szituáció indította el a gondolkodás szintjén, majd a Kickstarteren, ahol hamarosan útnak indul a DoBox Mini is: USB-portra lett volna szükség egy iPad-hez, amit csak nagyon nehezen és ideiglenesen lehetett megteremteni, a DoBox pedig ennek az alapgondolatnak a továbbfejlesztéséből született meg. „Az volt a célunk, hogy egy teljes értékű számítógépet varázsoljunk az iPad-ből”, avatta be a közönséget a startupper.

Márk sztorija a nyitottság és az innovációs képesség története, ennek fontoságát erősítette meg Koleszár Péter, a Modern Vállalkozások Program (MVP) vezető informatikai tanácsadója is. Noha Molnár Márk szerint a hazai kkv-k digitalizációs fejlettsége összességében nem rosszabb a nemzetközi társaiknál, Koleszár Péter megemlítette egy olyan raktározással foglalkozó cég esetét, ahol a salgó polcokon lévő árukat adminisztráció címén cetlik és strigulák „díszítették”. Márk is úgy látja, hogy a lemaradás ott jelentkezik, ahol nincsen hajlandóság az innovatív eszközök használatára. Ugyanakkor a cégek hozzáállása változóban van, a vezetők egyre komolyabban állnak a digitalizációs átalakuláshoz, amit mutat az is, hogy növekszik az érdeklődés az innovatív megoldások bevezetését támogató pályázati források iránt.

Nem lutri, hanem hit

Márk kérdésre válaszolva azt is elmondta: nincsen szó lutriról, a mai napig hisz a DoBox-ban, attól pedig nem tart, hogy lemásolják vagy ellopják az ötletet, mert az is csak a termék piaci létjogosultságát mutatná meg. Máté Krisztina a „kék óceán” elméletét hozta be, mint a kiapadhatatlan lehetőségek piacát, ahol a vállalkozó magányos „halként” jelenik meg a vízben. A televíziós szakember szerint ennek az életformának alappillére az addig felfedezetlen utakra és területekre való belépés.

Persze vállalkozó vagy szabadúszó nem hétfőről-keddre lesz az ember, hanem komoly gondolkodás és tervezés szükséges hozzá, olykor pedig akár valamilyen trauma jelöli ki az új utat. S hogy a váltás napjainkban vagy a múltban volt-e könnyebb? A választ Márton adta meg, aki szerint az „újrakezdés” sosem volt könnyű, s emlékeztett arra is, hogy voltak évtizedek, amikor a „vállalkozó” Magyarországon igencsak pejoratív fogalom volt. Manapság viszont inkább felnéznek rájuk a bátorságuk miatt és mert a saját útjukat járják. Ugyanakkor a valóságot Magdi és Márton is árnyalta egy picit, hiszen meg kellett küzdeniük akár a közvetlen környezetük – szülők, barátok, kollégák – kétkedéseivel is.

Gazdálkodj okosan

Sokan gondolják azt, hogy a vállalkozói lét egyenlő a totális szabadsággal, s minden olajozottan működik – természetesen önmagától. Ez persze nem így van, mert a vállalkozó saját maga menedzsere; munkaidejének beosztója, sales-ese, stratégája, akinek számos olyan feladata is van az értékteremtésen túl, amit addig a vállalati HR vagy marketing osztály megoldott. Magdi például egyedi módszert alkalmaz arra, hogy a hatékony munkavégzést illetően ne essen szét a napja; kétszer négy órára bontja a munkaidejét az elvégzendő feladatok komplexitástól függően. Sikeresen működteti ezt a rendszert, de érdemes tudni azt is, hogy mindenkinek a saját megoldásait kell megtalálnia. Molnár Máténak nemzetközi jelenléte kapcsán az okoz kihívást, hogy a kínai vagy amerikai ügyfelei eltérő módon vannak ébren. Márton viszont egy nagyon is emberi buktatóra hívta fel a figyelmet: minden vállalkozó életében elérkezik az a pont, amikor már nem bírja egyedül vinni a bizniszt és fel kell ismernie azt a pillanatot, amikor segítséget kell kérnie. Magdi pedig miközben pontosan tisztában van a céljaival – sikeres vállalkozóvá válni és sikeres vállalkozást vezetni – azt is tudja, hogy ehhez még tovább kell tanulnia és fejlődnie.

Ne nyomulj!

A „hogyan ismernek meg a piacon?” kérdésre is választ kell adni, még akkor is, ha valaki töretlenül hisz az internet és a közösségi média hatalmában. Magdi például nem bízott mindent a webre: megszámlálhatatlanul sok rendezvényen vett részt, jelen volt az üzleti klubokban, nagyon sok embert ismert meg a lakberendezőktől kezdve az építészeken át az ingatlanos szakemberekig, építette a személyes kapcsolatait. A személyes kialakításának fontosságára hívta föl a figyelmet Fejes Zoltán is, a T-Systems vezérigazgató-helyettese, aki a vállalat hazai kis- és középvállalati divízióját irányítja. A szakember szerint az azonnali haszonérvelés, az „önfuttatás” bukott stratégia, szerinte egy igazi és sikeres vállalkozó vagy sales-es először érzelmi hidat és -kötődést épít ki a lehetséges ügyfeleivel, majd a visszajelzések alapján tér rá az üzletre.Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!