Miért kell jelen lennie a cégednek a közösségi médiában?

Miért fontos a közösségi média a kkv szektornak, és hogyan hozhatod ki a maximumot belőle? Ebben segít a cikk!

Egyre több kis- és középvállalkozás értékeli a közösségi média szerepét, mégis sokan kétkedve tekintenek a hasznosságára marketing szempontból.

Kisvállalkozásként a hazai piacon a Facebook, az Instagram, a YouTube és a LinkedIn lehet leginkább a segítségedre. A platformválasztásban a célcsoport a meghatározó tényező: tudni kell, mi a kommunikáció célja, milyen stílus alkalmazható és milyen szokások érvényesek a célközönség körében. Bármelyik felületet is választod, üzleti profilt kell beállítanod, mert így tudod a legjobban mérni, mennyi embert érsz el, és azok hogyan reagálnak a kommunikációdra.

A marketingstratégia kötelező része kell legyen a közösségi média használata, hiszen amellett, hogy kommunikációs platformot nyújt a vállalkozásoknak, erősíti a brandépítést és segít a cég bemutatásában is. A közösségi média szerepét a Mozsi Major sikereit és Lévai Richárd közösségi média specialista tanácsait átnézve, te is felmérheted és eldöntheted, hogy a válllalkozásodat melyik csatorna és hogyan tudja majd támogatni.

Miért kell a közösségi médiával foglalkoznod?

A közösségi média hosszú távú befektetés a cég számára: nem egy éjszaka alatt hozza meg a várva várt sikert, ezért türelemre és időre van szükség.

Ezért fontos használnod a közösségi oldalakat:

  1. A jól felépített közösségi média profil szimpátiát és bizalmat épít a célcsoportod körében, ami segíti az eladásokat.
  2. Közvetlen kapcsolatot építhetsz ki a közönségeddel: jobban rálátsz az igényeikre és a visszajelzéseikre.
  3. Egyértelmű statisztikákat kapsz a közzétett posztjaidról és a célközönségedről, ezzel még jobban személyre szabhatod a marketinged.

A kisvállalkozásoknak is kötelező a közösségi oldal

Egy kis cégnek sok esetben nincs annyi ideje, erőforrása és büdzséje, hogy intenzíven foglalkozni tudjon a marketinggel. Ilyenkor a közösségi oldalak kitűnő lehetőséget biztosítanak a kommunikációhoz. Akár egy mikrovállalkozásnak is megéri belekezdeni egy közösségi oldal kezelésébe. “A legkisebb cégeknek sok esetben hasznosabb lehet közösségi oldalt indítani, mint saját honlapot.” – emeli ki Richárd. Weboldalt készíteni és üzemeltetni hosszú és költséges folyamat lehet, míg a közösségi oldal használata sokkal egyszerűbb – ráadásul felhasználói szinten a legtöbb ember már ismeri. “A Facebooknak bevallottan a stratégiája, hogy ha mobilos jelenlétre van szükséged, akkor csinálj egy Facebook oldalt, tölts rá rendszeresen tartalmat, majd ez a webes jelenlétet tökéletesen biztosítja.” – árulja el Richárd.

Sikersztori a kkv-ban: Mozsi Major és a közösségi média

A kétkedő kisvállalkozásoknak tökéletes példa a Mozsi Major közösségi média sikere. Mozsgai József (Mozsi) 2011-ben alapította meg a marhatenyészetét, ami limousin törzskönyvezett marhákkal foglalkozik. Egy bikával, tizenöt tehénnel és egy lakókocsival kezdték, mára 63 állatuk, országos ismertségük, illetve széles épület- és eszközparkjuk van a telepen.

József az online marketingben látta meg a vevőkör bővítésének lehetőségét. A marhatenyésztés területén régebben akár egy évtized is kellett ahhoz, hogy kiépüljön a széles vevőkör, hiszen csak szájról-szájra terjedhedtek a tenyésztőkről szóló hírek az offline reklámok mellett. A versenytársak és az online lehetőségek miatt ma sokkal nyitottabbnak kell lennie egy gazdaságnak: meg kell mutatni a cég mögött álló embereket, értékeket és tudást is. Ezt az online média képes biztosítani: betekintést enged a gazdaság hátterébe, mindennapjaiba. József edukatív tartalmakat oszt meg a tenyésztők számára. A marhatartás gyakorlati tudnivalóiról szóló, heti szinten jelentkező Facebook videósorozatát 5-6 ezren követik. A Facebook marketing lehetőséget nyújtott arra, hogy jobban megismerje a célközönségének problémáit, így ismerte fel, hogy kevés gyakorlati tudás és hasznos információ érhető el a tenyésztők számára online. A közösségi oldal lehetőséget nyújt az iparágon belüli nyílt kommunikációra: kérdést tehetnek fel a cégnek, amire szinte azonnal választ is kaphatnak.

József azt javasolja, hogy a kis holtidőket érdemes kihasználni ehhez: ő például a reggeli kávézás közben foglalkozik a közösségi médiával.

József inspirációt nyújt a kisgazdák számára: van lehetőség megállni a saját lábunkon, ha megvan a tudásvágy, az akaraterő és a szenvedély. Hiszi, hogy minőségi tartalommal és kitartó munkával magunk mögé utasíthatjuk a nagyokat. Ugyanakkor a hitelesség érdekében a személyes jelenlét kiállításokon és expókon ugyanolyan fontos, mint az online megjelenés.

Nem elég a fizetett hirdetés, jó tartalom is kell!

A közösségi médiában organikus bejegyzésekkel és fizetett hirdetésekkel dolgozhatsz.

  • Organikus bejegyzés: Teljesen ingyenes poszt, melyet elsősorban az adott közösségi oldal követői látnak. Nincs hatásod arra, hogy ki és mikor látja az adott tartalmat.
  • Fizetett hirdetés: Egy bizonyos összeg fejében kiemelést kap a poszt azon felhasználók üzenőfalán, akik a hirdetésben beállított célcsoportba tartoznak. A fizetett hirdetések függetlenek az adott közösségi oldal követőitől.

A posztok összeállításakor érdemes az ügyfelek fejével gondolkodni: milyen kérdések, témák érdekelhetik őket és mit várnak el a cégtől. Bármiről lehet érdekes információt átadni, viszont azt meg kell tanulni, hogyan lehet igazán izgalmasan bemutatni az adott iparágat, témakört. Ilyenkor nagy segítség lehet, ha gyakorlatias, példákkal teletűzdelt tartalmat írsz, esetleg különféle adatokkal, statisztikákkal bővíted a posztot vagy olyan kérdéseket válaszolsz meg, ami a célcsoportodat érdekelheti.

A fizetett hirdetésekhez érdekes témát – például érdemes a célcsoport egyik problémájával foglalkozni a posztban – kell kiválasztani, mert önmagában a hirdetés kevés a magas eléréshez. A különböző célcsoportoknak eltérő üzeneteket kell megfogalmazni, és arra is figyelni kell, hogy ki milyen vásárlási fázisban van. Aki ismeri a céged vagy vásárolt már nálad, azt teljesen más hirdetéssel kell megcélozni, mint az új vevőket. Például annak, aki még sosem hallott rólad fontos lesz, hogy könnyen megismerje a céged, ezért érdemes a posztba a weboldalad linkjét is beletenni. Richárd szerint az eredményes posztokhoz az érzelmekre kell hatni, és beszélgetést kell generálni a poszt alatt. Ha egyre többen beszélgetnek a témáról, akkor a Facebook is egyre több emberhez juttatja el a posztot.

“Kis cégek esetében 1000-1500 forintból már látható eredményeket lehet hozni sok esetben.

A kérdés, hogy mi az amiben mérjük, mi lesz az eredmény. Van, akinek az eredmény az, hogy egyre több cég találkozik vele, van akinek az, ha vásárolnak nála.”

A fizetett hirdetések legnagyobb előnye, hogy a potenciális vásárlóidat több szempont szerint is megcélozhatod.

  1. Lokáció szerint érheted el a célcsoportodat. “Be tudjuk azt állítani, hogy a hirdetésünk annak jelenjen meg, aki éppen egy adott területen tartózkodik. Ha én egy étterem vagyok akkor, aki az étterem 1 kilométeres sugarú körzetében tartózkodik, annak például az ebédmenüt feldobom.“ – emeli ki Richárd.
  2. Érdeklődés alapon is célozhatsz. Richárd példaként hozza a sportot, ami akár egy hotelnek is szolgálhat témaként, ha például futóversenyt tartanak a városban. A fizetett posztokban könnyen megszólíthatóak a versenyre érkezők, hiszen lehet, hogy szállásra lesz szükségük aznap.

Hogyan használd hatékonyan a közösségi médiát?

  • A célközönséged szokásainak megfelelően kell posztolnod ahhoz, hogy nagy legyen az elérése a bejegyzésnek. Nézz utána, hogy délelőtt, délután és az esti időszakban pontosan hány órakor a legaktívabbak. Maximum napi 3 poszttal számolj és minimum 3 óra teljen el a megosztások között.
  • A posztok mellett a 24 óra múlva eltűnő sztorik egyre nagyobb figyelmet kapnak. Épp ezért a posztokon túl a sztorikkal is tervezni kell.
  • Előre átgondolt és megtervezett live-okat (élőben közvetített adásokat) kell készítened, amit már jóval előre meghirdetsz. Tartalmas műsort kell adnod a nézőknek: mindig legyen tematikája a live-nak, például mutass be valamilyen új terméket, szolgáltatást, ismertesd a szakterületedhez kapcsolódó friss híreket vagy készíts interjút az iparágadban ismert személlyel.
  • A megnövekedett mobilhasználat miatt álló formátumú videókra érdemes áttérni, és különböző vizuális eszközökkel, matricákkal, 3D elemekkel kell feldobni őket.
  • Használd ki a több marketingcsatorna lehetőségét és kösd össze a különböző platformok marketingjét. Át kell irányítanod a követőket az egyik felületről a másikra, hogy több információt és ingert adj át számukra. Például a Facebook oldaladon megosztott posztok által – linkek vagy akár képek segítségével -irányítsd az embereket az Instagram profilodra.

Habár a közösségi oldalak rengeteg lehetőséget rejtenek magukban a kkv-k számára, rendkívül gyorsan változnak, épp ezért Richárd szerint a 2-3 évvel ezelőtti, sőt akár a tavalyi stratégia sem feltétlen működik már jól. Az aktuális irányokhoz kell igazítani a célokat és a stratégiát, így pedig komoly eredményeket érhet el akár egy kis cég is.

Szerző: Lévai Richárd

Szerzőről:
Közel 20 éve foglalkozik online marketinggel, a 2000-ben alapított RG Stúdió egyik tulajdonosa és marketing tanácsadója, az online marketing oktatással foglalkozó Liftup Kft. ügyvezetője. Véleményére rendszeresen kíváncsiak a szakmai portálok és magazinok mellett a kereskedelmi tévék és rádiók műsorai is. A Hogyan készíts eredményes Facebook-hirdetéseket? 2.0 és több más marketing könyv szerzője.Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 0 / 5. Összes értékelés: 0

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.