Webshopot indítani nem nehéz mutatvány, de körültekintő tervezést igényel. A névválasztás, a programozás, az árazás és a dizájn után van még egy dolog, amire oda kell figyelned. Ez pedig a szabályos működés. Ehhez adunk most némi támpontot.
Ha már választottál cégformát, tisztában vagy minden adójogszabállyal és a webshopod működésének számviteli kötelezettségeivel – amelyekről itt írtunk bővebben –, érdemes áttekintened az e-kereskedelemre vonatkozó speciális szabályokat, egyéb kötelezettségeket.
Kötelező az impresszum
Először is, a vevőidnek pontosan tisztában kell lenniük azzal, hogy kivel is kötnek üzletet, nem lehet csupán egy jól hangzó domain vagy márkanév mögé bújni. Egy webshopnak kell hogy legyen impresszuma, ugyanúgy, mint egy internetes sajtóterméknek. Ennek az impresszumnak a tartalmát az elektronikus kereskedelmi törvény és a 45/2014 Korm. rendelet pontosan szabályozza.
Kötelezően feltüntetendő elemek:
- a tárhelyszolgáltató neve, címe
- a szolgáltató/kereskedő neve (fantázianév nem elég!), cégformája
- a szolgáltató/kereskedő székhelye, telephelye, ennek hiányában lakcíme
- elérhetőség (e-mail-cím, telefonszám)
- a nyilvántartásba vevő hatóság
- adószám, cégjegyzékszám
- hatósági engedély (ahol szükséges)
Jótállás és társai
Ha nagyobb értékű (tízezer forintos vételárat meghaladó), úgynevezett tartós fogyasztásra szánt termékeket kívánsz értékesíteni a webshopodban, ezen termékek után jótállási kötelezettséged keletkezik.
A jótállásra kötelezett termékekhez jótállási jegyet kell adnod.
Ennek általános szabályait a Polgári törvénykönyvben találod. Itt vannak a kellékszavatosság, a termékszavatosság, a hibás teljesítés és a jótállás fő szabályai is. Ezek unalmas kifejezések, de nagyon fontos fogalmak abban az esetben, ha másoknak adsz el különböző termékeket.
- A hibás teljesítés szolgáltatás nyújtása és áru eladás esetén is felmerülhet: ha a szerződéskötés pillanatában vagy hat hónapon belül a fogyasztó felismeri a hibát (például azt, hogy a burkoló nem rakta le rendesen a csempét), akkor azt az eladónak vagy szolgáltatónak javítania kell.
- A kellékszavatosság azt jelenti, hogy az eladás pillanatában hibás áruért (szolgáltatásért) te mint eladó felelsz akkor is, ha egy már meglévő, de rejtett hibáról van szó, amely miatt az áru, a termék nem működik megfelelően. Emiatt kártérítési felelősség is terhelhet.
- A termékszavatosság csak eladott árucikkekre vonatkozik – ez azt jelenti, hogy a hibás árut (amely a leírásnak vagy a minőségi követelményeknek nem felel meg az eladáskor) javítani vagy cserélni kell.
- A jótállás hétköznapi neve a garancia: azt jelenti, hogy az eladó a hiba javítása alól csak akkor mentesül, ha bizonyítani tudja, hogy az a nem megfelelő használatból származik. A garancia ideje tartós fogyasztási cikkek esetén jogszabályban meghatározott, de ezen felül is adható.
Érdemes az alábbi jogszabályokkal is megismerkedned, ha nagyobb értékű áruk internetes értékesítésével foglalkozol.
- Az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló kormányrendelet
- A fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződés keretében eladott dolgokra vonatkozó szavatossági és jótállási igények intézésének eljárási szabályairól szóló rendeletben foglaltakat is maradéktalanul be kell tartanod. Vagyis tudnod kell: mit kell biztosítanod a jótállás keretében, milyen ügyfélkapcsolatot kell lehetővé tenned, és milyen dokumentumokat kell átadnod az ügyfélnek vásárlás vagy javítás esetén.
A weben vásárolt áru visszaküldhető
Nagyon fontos különbség van aközött, hogy valaki betér az üzletedbe, vagy a webshopodban vásárol – más feltételekkel veheti meg akár ugyanaz a személy ugyanazt a terméket. Ha betér a boltba, a döntést megelőzően alaposabban mérlegelhet, kézbe foghatja, netán kipróbálhatja, felpróbálhatja az árut, kérheti az eladó segítségét, míg egy webshopnál csak a termékoldalon szereplő képekre, videókra (ha vannak) és a szöveges leírásokra hagyatkozhat a döntés előtt.
Éppen ezért – kevés kivételtől eltekintve – lehetőséget kell adnod a vásárlóidnak arra, hogy ha az áru kézbesítése vagy átvétele után mégis meggondolják magukat, elállhassanak a vásárlástól.
A magánszemélyeknek 14 napjuk van visszaküldeni az árut, ha weben vásárolták – akkor is, ha a minősége kifogástalan.
Fontos tudnivaló, hogy ez a céges vásárlókra nem vonatkozik, nekik nem jár ilyen különleges védelem.
A visszaküldés lehetőségének megteremtéséhez elérhetővé kell tenned egy biankó nyomtatványt a honlapodon, amelyet „Elállási nyilatkozat”-ként ismer a jog.
A webshopos értékesítés a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló kormányrendelet szerint távollévők között kötött szerződésnek minősül, és emiatt különleges szabályok vonatkoznak rá, ezeket szintén ebben a jogszabályban találod.
Bár az elállásra vonatkozó szigorú szabályozás első olvasatra a kisvállalkozások számára nagy terhet jelent, a szabályok megfelelő alkalmazása, betartása versenyelőnnyé válhat, mivel növeli az ügyfél-elégedettséget azáltal, hogy a vásárlók kockázatmentesnek érzik, ha az adott webshopból rendelnek. Ez versenyelőny, még akkor is, ha a konkrét esetben végül nem jön létre üzlet.
Regisztráció és adatkezelés
A webshopodban történő regisztrációkról, vásárlásokról – de akár az anonim látogatásokról is – jogosult vagy nyilvántartást vezetni, statisztikákat készíteni. Vannak olyan esetek, amikor értelemszerűen köteles is vagy bizonyos, vásárlókra vonatkozó személyes adatokat megőrizni (például számlázás során). Ezeknek a személyes adatoknak a kezelését, feldolgozását is az előírások szerint kell végezned, webshop-üzemeltetőként pedig köteles vagy adatvédelmi szabályzatot is készíteni és közzétenni.
Az adatvédelmi szabályzatnak kötelezően tartalmaznia kell:
- a kezelt adatok körét (például e-mail-cím, IP-cím),
- az adatkezelés célját,
- az adatkezelés időtartamát,
- az adatokhoz hozzáférők körét.
A törvény szerint a rögzített adatokat (kivéve a számviteli bizonylatokon szereplőket) az ügyfeled kifejezett kérésére törölnöd kell a rendszereidből. Adatkezelőként adatvédelmi azonosítót is igényelned kell a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságtól, ha külön adatbázisban kezeled például a hírleveleket és a vásárlásokat/regisztrációkat, akkor mindegyikre egyet-egyet.
Fontos, hogy a hírlevél küldéséhez a fogyasztónak hozzá kell járulnia, tehát erre külön mezőt kell létrehozni a webshopodban. Tilos a hírlevél-feliratkozást előre kipipálni, azt mindenképpen a vásárlónak kell megtennie!
Kötelező tájékoztatás
Végezetül nem elég, hogy a fenti törvényeknek maradéktalanul megfelelj. Minden, a webshopod működésére, illetve az ott létrejövő szerződésekre vonatkozó jogszabály tartalmaz úgynevezett kötelező tájékoztatási elemeket, amelyeket részben (kivonatolva) vagy egészében hozzáférhetővé kell tenned a vevőid számára. Ugyanitt lehetőséget kell biztosítanod a vevőidnek arra is, hogy tájékozódhassanak, egy esetleges jogvita során kihez fordulhatnak.
Ezeket az információkat rendszerint a webshop használati feltételeiben vagy általános szerződési feltételeiben szokás közzétenni. Mielőtt egy ilyen oldalt összeállítasz, érdemes konzultálni egy szakértővel, és azt javasoljuk, hogy a webshop éles indulása előtt mindenképpen lássa a szövegezést egy szakjogász.
Tedd közzé a vásárlási feltételeket!
Mivel az e-kereskedelemben a szerződéskötés alapjai ezek a jogszabályok, ezért a vásárlás véglegesítése előtt lehetőséget kell biztosítanod a vevőidnek arra, hogy megismerhessék a vásárlási feltételeket, és ennek tényéről, valamint a feltételek elfogadásáról nyilatkozniuk is kell – máskülönben a létrejött szerződés semmis.
Mondd el véleményedet a cikkről
Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!
Átlag értékelés 0 / 5. Összes értékelés: 0
Legyél te az első, aki értékeli a cikket!